Spring naar bijdragen

Kunnen wij zegenen?


Aanbevolen berichten

Gods zegen is een toewensing die je een ander toewenst. De correcte uitvoering is daar "toegewenst" bij te plaatsen, maar aangezien de ontvanger weet waar het over gaat is dat vervallen. Geroepen personen (predikanten, priesters e.d.) zijn door God aangesteld en mogen de Zegen ook uitspreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ken een meid die wel eens tegen me heeft gezegd: Als ik op straat loop (Te evangeliseren of zo) dan loopt ze al die mensen te zegenen. Dat overviel mij dus ook even. Maar zoiets kan dus niet neem ik aan?

Lijkt me niet. Naar mijn idee zet ze zichzelf op een veel te hoge positie. Overigens zullen haar intenties wel zuiver zijn neem ik aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom zouden wij mensen niet kunnen zegenen? Zoals Levi aangeeft geeft Jezus ons zelfs de opdracht onze vijanden te zegenen, en ik meen dat het voor de joden ook een goed gebruik was elkaar te zegenen, ook vervloeken werd wel gedaan. Iemand Gods zegen toewensen lijkt me ook niet zo'n probleem. Je dwingt die zegen niet af ofzo, je laat iemand weten dat je het beste met hem/haar voorhebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom zouden wij mensen niet kunnen zegenen? Omdat wij mensen zijn en daar dus niet toe in staat zijn. God is de enige die daadwerkelijk zegenen kan, wij kunnen er alleen maar naar vragen.

Het was ook niet de vraag of het wel of niet mocht, maar of je het ook daadwerkelijk kan als mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom zouden wij mensen niet kunnen zegenen? Omdat wij mensen zijn en daar dus niet toe in staat zijn. God is de enige die daadwerkelijk zegenen kan, wij kunnen er alleen maar naar vragen.

Het was ook niet de vraag of het wel of niet mocht, maar of je het ook daadwerkelijk kan als mens.

Dus Jakob zegende zijn zonen niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hij sprak een zegen over ze uit, het is echter naar mijn idee aan God of hij daar op in wil gaan ja of nee.

Andersom geldt hetzelfde: Ik hoor mensen wel eens zeggen dat iets niet gezegend zal worden. Zo worden bepaalde huwelijken bewust niet ingezegend door de voorgangers. Toch denk ik niet dat het aan hen is of iemand gezegend wordt. Als God alsnog bepaald om ze wel te zegenen, kunnen ze daar weinig tegen inbrengen lijkt me.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar wat moeten we dan met de tekst dat we onze vijanden moeten zegenen, als je van mening bent dat we dat niet kunnen?

En waarom zou Jakob een zegen uitspreken, waarvan hij niet eens weet of het wel of geen waarde zal hebben? Bovendien vind ik de woordkeuze van Jakob nogal stellig. Hij zegt het op een manier alsof het allemaal vaststaat; dat vind ik nogal tegenstrijdig met de gedachte dat hij het ze alleen maar toewenst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt erop dat er hier een spraakverwarring ontstaat tussen enerzijds het uitvoeren van een zegen (God bekrachtigd dit, volgens Nynthe) en anderzijds het uitspreken van een zegen (Jakob zegent zijn zonen, aldus Levi).

Misschien goed om te kijken wat een zegen is en of wij mensen als we een zegen uitspreken ook bij machte zijn deze zegen ten uitvoer te laten komen en indien dat niet het geval is, wie daar dan zorg voor draagt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat als wij als mensen daadwerkelijk in staat zouden zijn om iemand te zegenen of te vervloeken, de wereld er heel raar uit zou zien. Als mens zijnde zouden we dan eigenlijk enorm veel invloed kunnen uitoefenen. Mensen zouden naar eigen inzicht zegenen en vervloeken. Als God daar niet het eindoordeel in had, hoe zou deze wereld er dan uitzien? Mensen zouden massaal dood neervallen ( de zin 'val dood' wordt regelmatig gebruikt) vlak nadat ze on top of the world waren nadat een vriend ze had gezegend, nadat hij eerst hem gezegend had toen een klant die persoon juist vervloekt had enz enz enz

Vandaar dat ik het idee heb dat we het als mens zijnde mogen vragen, maar dat God hierin het laatste woord heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel laat zien dat mensen andere mensen kunnen zegenen, maar wat is dat zegenen?

Jacob spreekt de zegen als volgt uit:

'De God naar wiens wil mijn voorouders Abraham en Isaak zich richtten, de God die mijn leven lang mijn herder is geweest, de engel die mij heeft bevrijd van alle onheil, hij geve deze jongens zijn zegen. Moge mijn naam door hen voortleven, en ook die van mijn voorouders Abraham en Isaak, en mogen zij zich over de hele aarde uitbreiden.'

Met zegenen wordt niet bedoeld dat je iemand de handen oplegt en iets abstracts over hem uitspreekt. Zie dat woord 'zegenen' niet te magisch. Het woord 'zegenen' betekent in de eerste plaats dat je iemand iets goeds (een geschenk, toestemming, etc.) geeft. Denk maar aan de uitspraken 'wij zijn gezegdend met...' Of 'mijn zegen heb je'. In de Bijbel lees je vaak dat God de mensen zegent in hun werk, roeping of gezin. Dat betekent dat Hij geeft wat ze nodig hebben, dat Hij goedkeuring verleent aan wat ze doen en helpt. Die zegen van God kun je iemand toewensen of namens God uitspreken. Maar met dat laatste moet je in mijn beleving erg zorgvuldig zijn.

Nog even over die vijanden: als er staat dat je je vijanden moet zegenen betekent dat, dat je je vijanden het goede moet wensen en geven. Ondanks de verkeerde dingen die ze doen moet je geen kwaad over ze spreken of kwaad met kwaad vergelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het idee dat alleen een in Gods orde hoger geplaatst iemand een lager geplaatst iemand kan zegenen namens God. Dus een vader zijn gezin, de priester of dominee zijn parochianen of gemeenteleden, de overste zijn of haar broeders of zusters, de man zijn vrouw, de koning zijn volk, dat soort ordelijkheden.

Waarbij hoger geplaatst niet per se betekent dat je méér zou zijn dan de ander, maar simpelweg dat je meer verantwoordelijkheden hebt (en dus ook strenger geoordeeld kunt worden door God). Voor het geval daar moeilijk over wordt gedaan. knipoog_dicht.gif

In Hebreeën 7:7 kom je daarover ook een uitspraak tegen: "Het staat buiten kijf dat de mindere altijd gezegend wordt door de meerdere." De uitspraak wordt gedaan in verband met de hogepriester Melchisédek. Hoofdstuk 7 legt namelijk de positie van Melchisédek uit aan de hand van wie zegent en de tienden heft, en wie de zegen ontvangt en de tienden betaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus Jakob zegende zijn zonen niet?

Toen Jakob de zegen steelde van zijn broer kon Izaak het niet eens meer terugdraaien, zo krachtig was dat in die tijd. En dat was het OT, voor de komst van Jezus en onder de wet. Hoeveel te meer zijn wij vandaag de dag dan niet gezegend met het koning/priesterschap? Het is helaas jammer dat we zo ingedut zijn dat de Geest ergens ver verstopt zit in de meeste harten en wij de zegeningen die wij als zonen en dochters van God hebben ontvangen maar zo minimaal gebruiken of zelfs accepteren in ons leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb het idee dat alleen een in Gods orde hoger geplaatst iemand een lager geplaatst iemand kan zegenen namens God. Dus een vader zijn gezin, de priester of dominee zijn parochianen of gemeenteleden, de overste zijn of haar broeders of zusters, de man zijn vrouw, de koning zijn volk, dat soort ordelijkheden.

Waarbij hoger geplaatst niet per se betekent dat je méér zou zijn dan de ander, maar simpelweg dat je meer verantwoordelijkheden hebt (en dus ook strenger geoordeeld kunt worden door God). Voor het geval daar moeilijk over wordt gedaan.
knipoog_dicht.gif

In Hebreeën 7:7 kom je daarover ook een uitspraak tegen: "Het staat buiten kijf dat de mindere altijd gezegend wordt door de meerdere." De uitspraak wordt gedaan in verband met de hogepriester Melchisédek. Hoofdstuk 7 legt namelijk de positie van Melchisédek uit aan de hand van wie zegent en de tienden heft, en wie de zegen ontvangt en de tienden betaald.

Hmm in 1 Petrus 2 vers 9 staat dat christenen tesamen en koninkrijk van priesters zijn. En Jezus zegt tegen Hem die naar Hem wil luisteren (Lucas6:28) zijn vijanden te zegenen. Dus nog niet eens je medechristenen zegenen maar zelfs je vijanden. Heb je geen authoriteit voor nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom chris82,

Dát priesterschap heeft niets te maken met of er wel of geen orde is in Gods Kerk. Alle gedoopte christenen vormen tezamen een koninkrijk van priesters door hun deelname aan de zendingsmissie van Christus. Ze mogen Christus als het ware doorgeven aan alle volken. Maar dat sluit een door mij genoemde orde niet uit, laat staan het sacramentele priesterschap van de katholieke en orthodoxe Kerk, of het (ambtelijk) voorgangerschap van protestanten.

Je kunt het vergelijken met een grote organisatie. Elke werknemer is een vertegenwoordiger van het bedrijf, doordat hij over het bedrijf spreekt, er zijn werk doet en zo meewerkt aan het uitstralen van de gewenste identiteit van het bedrijf. Maar dat neemt niet weg dat er vaak officiele vertegenwoordigers zijn, die contact hebben met klanten, managerfuncties kunnen bekleden, dat soort dingen. En dat de ene werknemer meer verantwoordelijkheden en bevoegdheden heeft dan de andere.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat zeg ik ook niet, alhoewel ik het wel discutabel vind (protestant he). Ik zeg alleen dat het dus onzin is om te zeggen dat wij elkaar niet mogen zegenen als er zelf van ons verwacht wordt zelfs onze vijanden te zegenen. Als die vijand van mij een hierarchisch hogere positie heeft dan ik heb, dan mag het dus volgens jou niet?

verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Ik denk dat wat wij over elkaar en over onszelf uitspreken invloed heeft op wat er met ons gebeurt. Als we dus het goede (zegen) uitspreken over elkaar worden we gezegend, spreken we het slechte (vloek) kunnen we een vloek op onszelf of anderen leggen.

Quote:

Spr 18.21: Dood en leven zijn in de macht der tong, wie aan haar toegeeft, zal haar vrucht eten.

Quote:
Jak 3.5-10:Zo is ook de tong een klein lid en voert toch een hoge toon. Zie, hoe weinig vuur een groot bos in brand steekt. 6 Ook de tong is een vuur, zij is de wereld der ongerechtigheid; de tong neemt haar plaats in onder onze leden, als iets, dat het gehele lichaam bezoedelt en het rad der geboorte in vlam zet, terwijl zij zelf in vlam gezet wordt door de hel. 7 Want alle soorten van wilde dieren en vogels, van kruipende dieren en zeedieren worden bedwongen en zijn bedwongen door de menselijke natuur, 8 maar de tong kan geen mens bedwingen. Zij is een onberekenbaar kwaad, vol dodelijk venijn. 9 Met haar loven wij de Here en Vader en met haar vervloeken wij de mensen, die naar de gelijkenis Gods geschapen zijn: 10
uit dezelfde mond komt zegening en vervloeking voort
.

Mijn conclusie hieruit is dat wij dus kunnen zegenen en vervloeken.

Of de vloek/zegen ook uitkomt hangt denk ik van meerdere factoren af.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

God heeft een ieder geschapen, houdt van zijn werken daar ze de daden tot in de punten begrijpt en heeft het goede voor met het hele bestaan van de eeuwigheid.

Zegenen als in de betekenis zal weinig invloed hebben, Alles is al gezegend. Helpen daarentegen, wat alle mensen kunnen tegenover alle andere mensen, heeft een grootste invloed en de uitwerking daarvan is wel weer een zegen voor ons.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid