Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

God, ik denk persoonlijk dat je als aanbiddingsteam een voorbeeldfunctie hebt, en dat niet alleen, je leid mensen ook naar een nieuw niveau van God leren kennen, temminste, als het goed is
smile.gif
. In de Bijbel staat heel duidelijk dat je moet wachten als man en vrouw totdat je getrouwd bent. Doe je dat niet, dan zondig je, en natuurlijk, niemand is zonder zonde, dat zal ik ook zeker niet zeggen. Maar als iemand vooraan staat en een zondig leven leid dan zal dat geen vrucht dragen en jekan mensen niet brengen naar plaatsen waar je nog niet geweest bent, en die God je ook niet laat zien als je structureel zondigt. Daarom denk ik dat je kerkleiding dit besloten heeft...

Dat bedoelde ik ook te zeggen. Goed verwoord Jip! yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 125
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Wordt er in die gemeente ook gekeken bij de mensen thuis wel alles netjes aan kant is, de belastind goed betalen en of ze niet aan zelfbevrediging doen? Ik bedoel je hebt immers wel een voorbeeldfunctie. En mensen met een voorbeeldfunctie moeten ubermenschen zijn anders worden ze afgeserveerd. Totale waanzin in mijn ogen, iedereen is zondig en zolang je andere mensen daar geen pijn/kwaad mee doet lijkt het me niet zo'n probleem.

In Timotheus 3 staat:

1 Het is een waar woord: als iemand opziener wil worden, is dat een eerzaam streven. 2 Een opziener moet onberispelijk zijn. Hij kan slechts de man van één vrouw zijn en hij moet sober, bezonnen, gematigd, gastvrij en een goede leraar zijn. 3 Hij mag niet te veel drinken of driftig zijn, maar hij moet vredelievend en vriendelijk zijn, en niet geldzuchtig. 4 Hij moet zijn huisgezin goed leiden en op een waardige manier gezag over zijn kinderen uitoefenen. 5 Als iemand geen leiding kan geven aan zijn huisgezin, hoe zou hij dan voor de gemeente van God kunnen zorgen? 6 Hij mag ook niet iemand zijn die net bekeerd is; anders raakt hij verblind en valt hij ten prooi aan de duivel. 7 Verder moet hij buiten de gemeente een goede reputatie hebben, zodat hij niet in opspraak komt en door de duivel wordt gestrikt.

8 Ook een diaken moet zich waardig gedragen. Hij moet oprecht zijn, mag niet overmatig veel wijn drinken en niet hebzuchtig zijn; 9 hij moet vasthouden aan het mysterie van het geloof, met een zuiver geweten. 10 Ook hij moet eerst op zijn geschiktheid worden getoetst; pas daarna, als blijkt dat hij een onberispelijk mens is, kan hij zijn dienst verrichten. 11 Dit geldt ook voor de vrouwen: ook zij moeten zich waardig gedragen, ze mogen niet kwaadspreken en moeten sober en in alles betrouwbaar zijn. 12 Een diaken mag maar één vrouw hebben en moet goed leiding geven aan zijn kinderen en zijn huisgenoten. 13 Degenen die hun dienst goed verrichten, verwerven aanzien en kunnen door hun geloof in Christus Jezus vrijuit spreken.

14 Hoewel ik hoop spoedig naar je toe te komen, schrijf ik je dit alles 15 voor het geval ik mocht worden opgehouden. Dan weet je hoe men zich moet gedragen in het huis van God, dat wil zeggen de kerk van de levende God, fundament en pijler van de waarheid. 16 Ongetwijfeld is dit het grote mysterie van ons geloof:

Hij is geopenbaard in een sterfelijk lichaam,

in het gelijk gesteld door de Geest,

is verschenen aan de engelen,

verkondigd onder de volken,

vond geloof in de wereld,

is opgenomen in majesteit.

Hierin kun je lezen dat volgens de Bijbel opzieners en diakenen een apart gezette functie hebben, en dat daar ook een bepaalde levensstijl bij hoort. Natuurlijk is een drummer in een band iets anders dan een diaken of opziener; maar als je de post van Jipke leest, zie je dat een muzikant ook een leidende functie in de kerk heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat voor een leider ben je als muzikant (aanbiddings team is mij een te vage term)? Wat leid je precies? Ga je de dienst voor, neem je mensen de biecht af of deel je het Heilig avondmaal/communie uit? Je geeft zelf al aan dat een muzikant geen diaken of opziener is.

Als het dan echt zo'n zware zonde is om te gaan samenwonen uit liefde voor elkaar met het oog op trouwen dan moet die kerk/gemeente ook echt flink zijn en tot excommunicatie (of een vergelijkbaar iets) overgaan. Maar dit is gewoon iemand pesten en dwars zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@thorgrem

Een aanbiddings team is het muziek team in de gemeente, temminste bij ons (al heet dat bij ons weer "worship", maar daar ga ik jullie niet mee lastigvallen knipoog_dicht.gif) Zoalsik al zei leid je als aanbiddings team (muzikanten) mee naar een intimiteit met God (oké dat klinkt zweverig, maar je begrijpt me wel).

En persoonlijk ben ik het er niet mee eens dat je meteen dat soort mensen de kerk uit moet trappen, ook zij hebben recht om in Gods huis te komen. Als zij echter anderen ook meenemen in hun zonden, dan kan daar over nagedacht worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wordt er in die gemeente ook gekeken bij de mensen thuis wel alles netjes aan kant is, de belastind goed betalen en of ze niet aan zelfbevrediging doen? Ik bedoel je hebt immers wel een voorbeeldfunctie. En mensen met een voorbeeldfunctie moeten ubermenschen zijn anders worden ze afgeserveerd. Totale waanzin in mijn ogen, iedereen is zondig en zolang je andere mensen daar geen pijn/kwaad mee doet lijkt het me niet zo'n probleem.

Je hebt open en verborgen zonden. Of Jan Modaal met zijn vriendin naar bed gaat als zijn ouders van huis zijn dat weet niemand, en hij zal ook gewoon in het team mogen. Echter als hij in het openbaar zedeloos is, of zijn vriendin raakt zwanger is het een ander geval.

In mijn kerk moet zo'n persoon dan schuldbelijdenis doen, voor de kerkenraad en dan is het 'weg'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@thorgrem

Een aanbiddings team is het muziek team in de gemeente, temminste bij ons (al heet dat bij ons weer "worship", maar daar ga ik jullie niet mee lastigvallen
knipoog_dicht.gif
) Zoalsik al zei leid je als aanbiddings team (muzikanten) mee naar een intimiteit met God (oké dat klinkt zweverig, maar je begrijpt me wel).

En persoonlijk ben ik het er niet mee eens dat je meteen dat soort mensen de kerk uit moet trappen, ook zij hebben recht om in Gods huis te komen. Als zij echter anderen ook meenemen in hun zonden, dan kan daar over nagedacht worden.

Hoe zie je dat gebeuren? Door stieken stelselmatig andere accoorden aan te slaan, door alles gemeen een noot hoger te spelen op je gitaar zodat de mensen niet meer goed tot aanbidding komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat voor een leider ben je als muzikant (aanbiddings team is mij een te vage term)? Wat leid je precies? Ga je de dienst voor, neem je mensen de biecht af of deel je het Heilig avondmaal/communie uit? Je geeft zelf al aan dat een muzikant geen diaken of opziener is.

Als het dan echt zo'n zware zonde is om te gaan samenwonen uit liefde voor elkaar met het oog op trouwen dan moet die kerk/gemeente ook echt flink zijn en tot excommunicatie (of een vergelijkbaar iets) overgaan. Maar dit is gewoon iemand pesten en dwars zitten.

Nee, je bent dan leiding over het van een half uur tot een dik uur zangdienst van de kerk en je mag de kerk 'meenemen in aanbidding'. Je bepaalt hoe de band speelt en wanneer niet en je mag hier en daar wat dingetjes zeggen en delen met de gemeente. Ik laat ze meestal alleen de liedjes uitzoeken en maak met de bassist mijn eigen feestje.

Omdat de nadruk in de evangelische/pinkster hoek wat zwaarder op aanbidding ligt wordt het muzikantenteam eigenlijk ook veel serieuzer genomen. In mijn gemeente staan de aanbiddingsleider ongeveer op dezelfde hoogte als de leiding van dienst, de oudsten en de predikant. Als drummer ben je natuurlijk geen aanbiddingsleider maar wel bijna zo belangrijk omdat je bediening in de gemeente een prominente plaats inheeft. Ik begrijp daarom de keuzes en accepteer hem, ik durf bijna te zeggen dat ik het ermee eens ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe zie je dat gebeuren? Door stieken stelselmatig andere accoorden aan te slaan, door alles gemeen een noot hoger te spelen op je gitaar zodat de mensen niet meer goed tot aanbidding komen.

Nee zondaars zijn niet "evil" widegrin.gif

Zoals ik al aangaf: Ik denk dat het heel belangrijk is dat je als muzikant/zanger in je kerk een goede relatie met God moet hebben, en streven naar een nog betere relatie met Hem.

Iemand die een groep mensen ergen heen brengt zal de weg moeten weten, anders kan je verdwalen. Je moet een muzikant zien als zo'n "iemand".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus nu hij de band uitgegooid is omdat samenwonen een zonde is wordt hij ook nog eens nagetrapt door te zeggen dat hij geen goede relatie met God zou hebben en niet streeft naar een betere relatie met Hem. Het moet niet gekker worden.

Als je samenwonen als zonde ziet, is het toch logisch dat je vindt dat iemand die samenwoont en daarin volhardt, geen goede relatie met God kan hebben en niet streeft naar een betere relatie met Hem? verbaasd.gif

Het klinkt wel hard, natuurlijk. Maar als je het zo zegt:

'Iemand die in zonde leeft en daarin volhardt, en niet vindt dat hij/zij fout zit, heeft geen goede relatie met God en streeft niet naar een betere relatie met God' dan klinkt dat toch niet zo raar?

Ik vind het zelf ook wel erg hard klinken, en wie weet kun jij me uitleggen waar mijn/onze denkfout in zit smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wordt er in die gemeente ook gekeken bij de mensen thuis wel alles netjes aan kant is, de belastind goed betalen en of ze niet aan zelfbevrediging doen? Ik bedoel je hebt immers wel een voorbeeldfunctie. En mensen met een voorbeeldfunctie moeten ubermenschen zijn anders worden ze afgeserveerd. Totale waanzin in mijn ogen, iedereen is zondig en zolang je andere mensen daar geen pijn/kwaad mee doet lijkt het me niet zo'n probleem.

dus mee eens in het geval van mijn broer..

Quote:

Dus nu hij de band uitgegooid is omdat samenwonen een zonde is wordt hij ook nog eens nagetrapt door te zeggen dat hij geen goede relatie met God zou hebben en niet streeft naar een betere relatie met Hem. Het moet niet gekker worden.

Daar ben ik het mee eens.. zo wordt hij nu wel neergezet ja..

Omdat ie gaat samenwonen issie meteen helemaal afgeschreven? das echt onzin..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

dus mee eens in het geval van mijn broer..

[...]

Daar ben ik het mee eens.. zo wordt hij nu wel neergezet ja..

Omdat ie gaat samenwonen issie meteen helemaal afgeschreven? das echt onzin..

Mister_L, zou je ook op de andere posts willen reageren? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@thorgrem

Een aanbiddings team is het muziek team in de gemeente, temminste bij ons (al heet dat bij ons weer "worship", maar daar ga ik jullie niet mee lastigvallen
knipoog_dicht.gif
) Zoalsik al zei leid je als aanbiddings team (muzikanten) mee naar een intimiteit met God (oké dat klinkt zweverig, maar je begrijpt me wel).

En persoonlijk ben ik het er niet mee eens dat je meteen dat soort mensen de kerk uit moet trappen, ook zij hebben recht om in Gods huis te komen. Als zij echter anderen ook meenemen in hun zonden, dan kan daar over nagedacht worden.

dat vind ik dus vaag..

Als hij samenwoont en toch blijft drummen, dan neemt ie automatisch anderen mee in zijn zonden?

Quote:

[...]Echter als hij in het openbaar zedeloos is, of zijn vriendin raakt zwanger is het een ander geval.

Dat vind ik toch wel stukje anders dan samenwonen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als je samenwonen als zonde ziet, is het toch logisch dat je vindt dat iemand die samenwoont en daarin volhardt, geen goede relatie met God kan hebben en niet streeft naar een betere relatie met Hem?
verbaasd.gif

Het klinkt wel hard, natuurlijk.

Ik zie de logica niet. Wellicht heeft hij een 10 X betere relatie met God dan de mensen die elke zondag netjes in dezelfde kerk zitten of wat anders doen voor die kerk. Kun jij in de harten van mensen kijken?

Quote:
Maar als je het zo zegt:

'Iemand die in zonde leeft en daarin volhardt, en niet vindt dat hij/zij fout zit, heeft geen goede relatie met God en streeft niet naar een betere relatie met God' dan klinkt dat toch niet zo raar?

Ik vind het zelf ook wel erg hard klinken, en wie weet kun jij me uitleggen waar mijn/onze denkfout in zit
smile.gif

Jullie denkfout zit hem in het compleet weglaten van het menselijke aspect en dat deze jongen een kind van zijn tijd is. Dat is geen vrijbrief om alles maar goed te keuren maar enige begrip mag wel opgebracht worden. Ze hadden op zijn minst een gelijkwaardig gesprek met hem aan kunnen gaan om achter de beweegredenen te komen.

Daarnaast zitter er gradaties in zonden en zie ik samenwonen niet als een zware zonde die tot verkettering moet leiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik zie de logica niet. Wellicht heeft hij een 10 X betere relatie met God dan de mensen die elke zondag netjes in dezelfde kerk zitten of wat anders doen voor die kerk. Kun jij in de harten van mensen kijken?

Nee, ik kan niet in harten van mensen kijken, en daarom hanteren wij in onze kerk het verschil tussen openbare en verborgen zonden, zoals Raido ook heeft uitgelegd. En samenwonen is dan een openbare zonde smile.gif. De kerk kan geen oog houden op de verborgen zonden van mensen, dus dat is dan hun eigen verantwoordelijkheid. Maar de kerk kan haar leden wel voor openbare zonde behoeden en waarschuwen.

Quote:
[...]

Jullie denkfout zit hem in het compleet weglaten van het menselijke aspect en dat deze jongen een kind van zijn tijd is. Dat is geen vrijbrief om alles maar goed te keuren maar enige begrip mag wel opgebracht worden. Ze hadden op zijn minst een gelijkwaardig gesprek met hem aan kunnen gaan om achter de beweegredenen te komen.

Daarnaast zitter er gradaties in zonden en zie ik samenwonen niet als een zware zonde die tot verkettering moet leiden.

Oh, éénsch! Natuurlijk, ze hadden een gesprek met hem aan moeten gaan, hem moeten vragen naar het waarom, en dergelijke. Maar verder vind ik nog wel dat de kerk dan mag beslissen of een zonde als samenwonen zwaar genoeg weegt om niet meer mee te kunnen spelen in een muziekteam. En dat zal per kerk verschillen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

God, ik denk persoonlijk dat je als aanbiddingsteam een voorbeeldfunctie hebt, en dat niet alleen, je leid mensen ook naar een nieuw niveau van God leren kennen, temminste, als het goed is
smile.gif
.

Dat ontken ik ook niet.. maar ik heb er geen last van als ik daar sta terwijl de zangleider in zn vrije tijd een peukje rookt.. of de drummer toevallig samenwoont..

Quote:
In de Bijbel staat heel duidelijk dat je moet wachten als man en vrouw totdat je getrouwd bent.

wachten met..

Quote:
Maar als iemand vooraan staat en een zondig leven leid dan zal dat geen vrucht dragen en jekan mensen niet brengen naar plaatsen waar je nog niet geweest bent, en die God je ook niet laat zien als je structureel zondigt. Daarom denk ik dat je kerkleiding dit besloten heeft...

Dus je beweert gelijk dat mn broer een heel zondig leven leidt? alleen omdat ie gaat samenwonen zal zn hele leven zondig zijn? verbaasd.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Nee, ik kan niet in harten van mensen kijken, en daarom hanteren wij in onze kerk het verschil tussen openbare en verborgen zonden, zoals Raido ook heeft uitgelegd. En samenwonen is dan een openbare zonde
smile.gif
. De kerk kan geen oog houden op de verborgen zonden van mensen, dus dat is dan hun eigen verantwoordelijkheid. Maar de kerk kan haar leden wel voor openbare zonde behoeden en waarschuwen.

waarschuwen ja.. maar meteen iemand uit een band gooien? terwijl hij onwijs goede drummer is en absoluut wat toevoegd aan de band en de aanbidding? en niemand erover klaagt?

Laat die openbare zonden ook de eigen verantwoording zijn.. Als je als kerk iedereen zo wil gaan uitkleden.. doe het dan of helemaal of helemaal niet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan het eerlijk gezegt niet begrijpen van de kerk. Je broer heeft geen moord begaan, hij gaat gewoon samenwonen (hoewel dit voor anderen als niet gewoon beschouwd kan worden, maar dat terzijde). Samenwonen is een keuze die je zelf maakt en ik neem aan dat er over nagedacht is door je broer en zijn vriendin. Als je zo gaat kijken naar 'zonden' van anderen (openbaar of verborgen) dan kan je wel drie kwart kerk van alle vrijwilligerswerk bannen.

Ik snap trouwens ook niet waarom het samenwonen zo direct van toepassing is op het zingen in een band. Volgens mij veranderd het niet zoveel aan de liefde waarmee hij het doet. Om hem daarin te weerhouden.. nou ja dat vind ik eerlijk gezegt een beetje schandalig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het heeft allemaal te maken met grenzen. Hoe "verkeerd" mag iemand bezig zijn voor de kerk ingrijpt? Als iemand rookt, mag hij dan aanbiddingsleider zijn? En als hij joints rookt ,wat dan? En als hij zich elke avond lam zuipt? En als hij vloekt, dan? En als hij een homoseksuele relatie heeft, mag het dan nog? En als hij geen christen is? Maar het is zo'n goede muzikant! En hij heeft zo'n goede relatie met God!

Als je in een kerk zit dan heb je nu eenmaal te maken met een bepaalde moraal. De kerk geeft daar een grens aan. Wat jij nu doet, is je eigen grens daarbij houden en zeggen 'hee jullie grens slaat nergens op!' Misschien heb je wel gelijk, misschien ook niet. Het probleem is dat je hoe dan ook uitkomt bij het punt dat je duidelijk moet aangeven wat volgens jou dan wel en niet mag. Waar ligt de grens volgens jou, Mister_L?

Je kunt niet in de harten van mensen kijken. En daarom zal een kerk mensen ook alleen maar op uiterlijke dingen aan kunnen spreken. Niet veroordelend, maar in een dialoog. Dat komt in mijn ogen voor uit oprechte zorgen en niet uit kwade wil. Heeft de kerk weleens wat gezegd van het samenwonen van die jongen? Hoe heeft hij daar toen op gereageerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dat vind ik toch wel stukje anders dan samenwonen?

Jou kerk denkt daar blijkbaar anders over en heeft daar een duidelijke visie en regel over. Ze zien dat als zonde en aangezien er geen gradaties zijn in zonden is het voor hun niets verschillend. Men heeft gewoon een overtuiging en daar baseren ze dat dus op. Als je broer het daar niet mee eens is, is dat zijn probleem en past hij blijkbaar gewoon niet in die gemeente.

Quote:
Ik zie de logica niet. Wellicht heeft hij een 10 X betere relatie met God dan de mensen die elke zondag netjes in dezelfde kerk zitten of wat anders doen voor die kerk. Kun jij in de harten van mensen kijken?

Nee, maar daar gaat het ook helemaal niet om, het gaat om uitgangspunten. Hebben die fijne priesters van jou kerk die daar in biechthokjes zitten te luisteren naar allerhande zonden en overtredingen van kerkgangers een beter leven dan die van jou? Nee, ze zijn helemaal niets beter.

Jou kerk ziet voorbehoedsmiddelen ook als iets verkeerds, dat wordt afgekeurd. Men ziet seks voor priesters ook als iets 'verkeerds', een bisschop (of weet ik wat) in Polen heeft 40 jaar geleden wel eens samengewerkt met de communisten daarvoor is hij nu nog opgestapt. Hoezo dat? Was het communisme nou zo verkeerd? Het is 40 jaar geleden, kóm óp. Kijk zo lust ik er nog wel een paar.

Als een kerk een overtuiging heeft, maar die voor kerkleden (en helemaal actieve) kerkleden door de vingers gaat zien kan ze die overtuiging net zo goed bij het grofvuil zetten. Ik begrijp niet dat jij dat niet begrijpt smile.gif Jij als katholiek, met een kerk met heel wat regeltjes, overtuigingen en instellingen.

Quote:
Jullie denkfout zit hem in het compleet weglaten van het menselijke aspect en dat deze jongen een kind van zijn tijd is.

Ach ja.. Als 'wij' dat zeggen over 'jullie' met betrekking tot voorbehoedsmiddelen wordt je direct doodgegooid met verwijten dat je 'gewoon antipaaps' bent. 'Wij' laten helemaal niet het menselijke aspect weg, wij hebben alleen overtuigingen waar we voor staan. De ene kerk heeft andere overtuigingen dan een andere, de ene pakt die harder aan.

Quote:
Dat is geen vrijbrief om alles maar goed te keuren maar enige begrip mag wel opgebracht worden.

O, ze zullen hem vast wel begrijpen. Ik zou ook meer dan dolgraag samenwonen met mijn vriendin, echter mijn kerk vind dat niet zo'n tof idee, alsmede ook mijn ouders. Ik laat dat. Hè grut, als je zograag samenwoont trouw dan ook lekker. 'Wij/Men' hebben overtuigingen, daar staan wij voor, dit is de concequentie. Tja

Quote:
Daarnaast zitter er gradaties in zonden en zie ik samenwonen niet als een zware zonde die tot verkettering moet leiden.

Katholieken kunnen alleen mensen verketteren en uitsluiten van het heil, 'wij' niet. De persoon in kwestie wordt niet verketterd, hij wordt 'slechts' niet toegelaten als drummer in de band.

Quote:
Dat ontken ik ook niet.. maar ik heb er geen last van als ik daar sta terwijl de zangleider in zn vrije tijd een peukje rookt.. of de drummer toevallig samenwoont..

Dat is ook niet het uitgangspunt, je zou wat kunnen lezen in de kerkorde van je kerk over de toepassing en het doel/nut van de tucht (volgens mij valt dat hier niet onder). Als een kerk (ik lijk wel een LP met een kras) een overtuiging heeft dan redeneerd zij uit die overtuiging. Hoe achterlijk en belachelijk je dat ook zelf moge vinden.

Quote:
Dus je beweert gelijk dat mn broer een heel zondig leven leidt? alleen omdat ie gaat samenwonen zal zn hele leven zondig zijn?

We zijn allemaal zondaren, ook dat is het punt weer niet. De kerk ziet het alleen als zonde en men reageerd daar dan ook op.

Quote:
Laat die openbare zonden ook de eigen verantwoording zijn.. Als je als kerk iedereen zo wil gaan uitkleden.. doe het dan of helemaal of helemaal niet

Ik weet niet of jou kerk de Heidelberger Cathechismus gebruikt maar daar staat in antwoord 82:

Nee, want op deze wijze wordt Gods verbond ontheiligd en zijn toorn over de gehele gemeente opgewekt1.

Daarom is de christelijke kerk verplicht volgens het bevel van Christus en van zijn apostelen allen die zich als ongelovigen en goddelozen doen kennen, door de sleutels van het koninkrijk der hemelen buiten te sluiten, totdat zij hun leven beteren.

Dat gaat over het waarschuwen (en reageren) van de kerk over zonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat Raido toch gelijk heeft. En sta daarin als katholiek niet alleen, aangezien ook in de katholieke Kerk je uitgesloten kunt worden van de sacramenten of van bepaalde aanstellingen als je bepaalde zonden pleegt. En dan boeit het nog niet eens of het verborgen of openbare zonden zijn. Alleen bij verborgen zonden heb je zélf de verantwoordelijkheid om bijvoorbeeld niet ter communie te gaan, en bij openbare zonden mag de priester je weigeren bij het altaar.

Kerkleden die belangrijke functies bekleden, moeten natuurlijk wel leven naar de leer van de kerk. Of in elk geval zo goed als het kan. En dan kan het wel zo zijn dat we allemaal zondigen, maar sommige zonden zijn gewoon zichtbaar. Zoals samenwonen dus. Als dus duidelijk zichtbaar is dat iemand heeft gezondigt en daarvan geen berouw heeft, dan mag een kerk hem onthouden van belangrijke functies.

Waarom? Omdat je in belangrijke functies ook een voorbeeldfunctie bekleedt, of je nu wilt of niet. Als mensen die zonder problemen en zonder enig berouw de geboden van de kerk overtreden toch een leidende taak in de vieringen mogen hebben, waar sta je dan als kerk met je principes? Dat is net zoiets als op een vegetarische vereniging iemand die elke week een speklap eet voorzitter van één of andere commissie laten zijn. Hoe kun je zo'n club dan nog serieus nemen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Alleen bij verborgen zonden heb je zélf de verantwoordelijkheid om bijvoorbeeld niet ter communie te gaan, en bij openbare zonden mag de priester je weigeren bij het altaar.

Juist, dat staat zelfs in ons Avondmaalsformulier.

Avondmaals formulier *sorry dat ik het zo doe, maar ik kan niet kopieren uit de PDF, zoek maar op 'Zelfonderzoek' en lees ook de volgende paragraaf knipoog_dicht.gif

Dit gaat uiteraard over het avondmaal, maar de tucht gaat verder dan het avondmaal. Verder sluit ik mij aan bij mijn broeder in de Heere Jezus Christus knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geloof dat Raido toch gelijk heeft. En sta daarin als katholiek niet alleen, aangezien ook in de katholieke Kerk je uitgesloten kunt worden van de sacramenten of van bepaalde aanstellingen als je bepaalde zonden pleegt.

Kan, je zegt het goed. Alleen zal er eerst naar het menselijke aspect gekeken worden door middel van een gesprek tussen persoon en priester. Nou heb ik zelf zo'n gesprek een jaartje geleden aangevraagd en gehad. En ondanks dat ik openbaar zondig door te samenwonen mag ik nog steeds in functie blijven en ter communie gaan. Sterker nog het was een Gods zegen dat ik de juiste vrouw tegen was gekomen enz enz.

Quote:
En dan boeit het nog niet eens of het verborgen of openbare zonden zijn. Alleen bij verborgen zonden heb je zélf de verantwoordelijkheid om bijvoorbeeld niet ter communie te gaan, en bij openbare zonden mag de priester je weigeren bij het altaar.

Tenzij je knielt voor de H. Hostie, dan mag je de communie niet geweigerd worden. Maar dat ter zijde, de priester zal maar zelden weigeren. Niet elke zondag naar de kerk gaan schijnt ook een openbare zonde te zijn. Ik denk dan niet dat er nog (of iig zelden) gecommuniceerd wordt.

Kerkleden die belangrijke functies bekleden, moeten natuurlijk wel leven naar de leer van de kerk. Of in elk geval zo goed als het kan. En dan kan het wel zo zijn dat we allemaal zondigen, maar sommige zonden zijn gewoon zichtbaar. Zoals samenwonen dus.

Zij moeten proberen om naar de leer van de kerk te leven, echter zijn wij alleen geen volmaakte mensen en is het moreel in de leer ongekend hoog. Vele zullen dus falen.

Quote:
Als dus duidelijk zichtbaar is dat iemand heeft gezondigt en daarvan geen berouw heeft, dan mag een kerk hem onthouden van belangrijke functies.

Dat mag idd, en dat is aan de kerk zelf om te bepalen. Voor samenwonen zijn mijn geen gevallen bekend van onthouding van belangrijke functies of excommunicatie. Belangrijk is om het menselijke aspect niet uit het oog te verliezen.

Quote:
Waarom? Omdat je in belangrijke functies ook een voorbeeldfunctie bekleedt, of je nu wilt of niet. Als mensen die zonder problemen en zonder enig berouw de geboden van de kerk overtreden toch een leidende taak in de vieringen mogen hebben, waar sta je dan als kerk met je principes? Dat is net zoiets als op een vegetarische vereniging iemand die elke week een speklap eet voorzitter van één of andere commissie laten zijn. Hoe kun je zo'n club dan nog serieus nemen?

Hoe kun jij de RKK nou nog serieus nemen? Regels zijn mooi hoor, en zeker nobel bedoeld, maar niet meer en minder dan regels. Soms ligt het buiten ons om en soms zijn er geen andere mogelijkheden.

Wat is het grote probleem met samenwonen? Natuurlijk is dat de gemeenschap tussen man en vrouw die wellicht voor het huwelijk zal plaatsvinden. Dit hoeft echter niet, je kunt ook samenwonen en geen seks hebben. Wat zijn dan nog de bezwaren tegen samenwonen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid