Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Moet echt even wat kwijt..

Mn broer drumde alrijd in de kerk, maar mag nu niet meer meespelen in de band omdat ie gaat samenwonen. Daar kan ik me zo kwaad over maken. Teneerste al waarom je niet mag samenwonen, maar das een ander topic engel.gif maar ALS het al verkeerd is, waarom moet ie dan uit de band?? Alsof al die anderen zo * perfect zijn!?!?!

Tijdje geleden (als in 2 jaar ofzo) vonden een paar mensen dat onze jeugdleider (speelde gtaar in de band) de zangdienst niet mocht doen omdat ie rookte!! Deze dingen vind ik echt diep en diep triest.. Lekker zo doorgaan als je iedereen je kerk uit wil jagen!nooo.gif

ben benieuwd wat jullie erover denken

* = [mod-edit]: Krachttermen in het vervolg achterwege laten alsjeblieft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 125
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Tsja, dat is niet fraai. Zou hetzelfde zijn als ik geen vrijwilligerswerk bij de parochie mocht doen aangezien ik ook samenwoon. Dat een kerk samenwonen niet echt kan waarderen kan ik me wel voorstellen, maar om dan gelijk iemand in de ban te gooien lijkt me een beetje ver gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vind het lastig om hier iets over te zeggen. Ik kan me ook wel kwaad maken om zulke dingen maar an sich snap ik de kerk ook wel ergens. In mijn gemeente wordt samenwonen ook niet geaccepteerd, maar ik weet niet of ze daarom iemand uit een band zouden knikkeren hoor. En tja, roken als zangleider is sowieso niet snugger puh2.gif

Wat ik echt zo raar vind, is dat een meisje uit mijn dorp in haar kerk (GerGem) uitgesloten is van het avondmaal omdat... ze weleens vrijwilligster is bij Naar House boosrood.gif Wie het snapt mag het zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik herken het. puh2.gif

De kerk stelt nu eenmaal regels en als mensen met een voorbeeldfunctie zich hier niet aan houden dan kan diegene niet in die functie blijven. Bij ons in de kerk is het bijvoorbeeld zo dat kinderen gedoopt worden. Iemand die zijn kinderen niet laat dopen, kan dus ook niet gekozen worden als ouderling of diaken. Niet om hier een hele discussie te beginnen over doop (dat kan ergens anders!) Maar meer als illustratie dat mensen die andere opvattingen hebben dan de kerk bepaalde functies beter niet kan bekleden.

Nu lijkt het mij als drummer van een band nogal mee te vallen met de voorbeeldfunctie. Toch zou het kunnen dat vooral jongeren zich met hem identificeren, en sneller gaan samenwonen omdat het de norm gaat worden i.p.v. een afwijkende norm. En dat is dan tegen de regels van de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk zijn die niet zo heilig en zonder zonden. Maar zij zijn nou eenmaal de beleidmakers. En eerlijk gezegd denk ik dat deze beslissing voor hen ook heus niet zo makkelijk zal zijn geweest. En ik zou zeggen, praat er anders eens met ze over. Zoveel wrok in kerken ontstaat doordat er gewoon niet gepraat wordt. En da's nou echt jammer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

heb er nu niet zo'n behoefte aan.. ben er best nog boos over..

gewoon iemand zo keihard af te rekenenomdat ie iets doet dat door de kerk niet zo fijn gevonden wordt, vind ik gewoon diep triest.. dan zijn er veel mensen die een bepaalde functie niet uit kunnen oefenen.. terwijl ze er misschien zo onwijs geschikt voor zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zoveel wrok in kerken ontstaat doordat er gewoon niet gepraat wordt. En da's nou echt jammer.

Mee eens. Ik denk dat je, hoe boos je ook bent, niet moet toegeven aan de verleiding hen te verketteren. Het is heel vervelend dat het op zo'n manier moet gaan, maar wees dan zelf anders. Je wilt een oplossing, geen ruzie. Als beide partijen elkaar boos aan gaan zitten kijken... tsja.

Soms heb je niet meteen resultaat, soms luisteren mensen niet gelijk naar je, maar dat kun je ook niet verwachten. Zeker kerken zijn nogal logge apparaten. Niet alleen vanwege de hierarchie maar ook omdat er vaak angst leeft dat het de spuigaten uitloopt met "onchristelijk" gedrag. Probeer daar begrip voor op te brengen. Daar bereik je uiteindelijk meer mee dan met wrok.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vind dat je dan wel wat uitgebreider mag praten. En ik neem aan dat er ook andere sancties volgen, want alleen niet in de band mogen spelen slaat nergens op: wat is het verband tussen samenwonen en drummen? Ik neem aan dat het geldt voor zijn participatie in welke activiteit van de gemeente dan ook. Kortom, hij wordt dan een tweederangs gemeentelid omdat hij "in zonde leeft".

Een kerk heeft het recht natuurlijk om dergelijke sancties te heffen. Als het mij zou gebeuren en niemand zou het voor me opnemen, dan zou ik denk ik mijn biezen pakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gaat dat altijd zo in jullie kerk of zijn dit uitzonderingen?

gaat altijd zo.. vind het zelf ook beetje krom

maarja.. alsof als ik mijn mening geef ze opeens de dingen anders aan gaan pakken

Quote:

Als het mij zou gebeuren en niemand zou het voor me opnemen, dan zou ik denk ik mijn biezen pakken.

hij twijfelt dus ook of ie nog lid van de kerk wil blijven.. is ook al wekenlang niet meer geweest

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan me de reactie van de kerk op zich wel voorstellen: hij gaat waarschijnlijk volkomen bewust in tegen de leer van de kerk en kan dan ook geen 'officiele' functie meer bekleden. In principe kan dit bij elke, doelbewust volgehouden zonde gebeuren, maar in de praktijk zal het vooral voorkomen in geval van samenwonen, scheiden, misbruik en dergelijke.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat ik echt zo raar vind, is dat een meisje uit mijn dorp in haar kerk (GerGem) uitgesloten is van het avondmaal omdat... ze weleens vrijwilligster is bij Naar House
boosrood.gif
Wie het snapt mag het zeggen.

Ik niet, want ik ken iemand uit de GerGem die zeer actief is met Naar House en ook aan het Heilig Avondmaal mag. verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik niet, want ik ken iemand uit de GerGem die zeer actief is met Naar House en ook aan het Heilig Avondmaal mag.
verbaasd.gif

Ik ook niet, ik ken ook een aantal mensen die daar actief zijn en toch echt aan het avondmaal gaan.

Hoe dan ook, ik kan mij wel ergens voorstellen dat als een kerk een bepaald statement heeft bijvoorbeeld over samenwonen dat ze dan geen mensen willen hebben in iets 'van de kerk' die dit wel doet. Samenwonen vind ik een goede reden om het te weigeren (als die kerk daar tegen is).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet eerlijk toegeven dat ik wel begrip kan opbrengen voor de beslissing om je broer niet meer mee te laten spelen of om de jeugdleider geen zangleiding meer te laten doen. Ze hebben namelijk een voorbeeldfunctie, de bijbel omschrijft de taken die zij vervullen ook dan meermalen als die van een priester. Sterker nog: Ik zou het heel erg onverantwoordelijk vinden van de kerkenraad/oudsten/ds./gemeenteleiding als ze NIÉT zouden hebben ingegrepen.

Mijn zwager heeft een hele tijd voor De Hoop gewerkt als DTP-er. Toen de direktie er lucht van kreeg dat mijn zus wel eens een weekendje kwam logeren zonder dat er toezicht was, werd hem ook te kennen gegeven dat hij tenopzichte van de gasten een voorbeeldfunctie vervullen had en daarom werd hem gevraagd een ander logeeradres voor mijn zus te vinden.

Dat kun je kinderachtig of kortzichtig vinden, maar ik begrijp de keuze wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wordt er in die gemeente ook gekeken bij de mensen thuis wel alles netjes aan kant is, de belastind goed betalen en of ze niet aan zelfbevrediging doen? Ik bedoel je hebt immers wel een voorbeeldfunctie. En mensen met een voorbeeldfunctie moeten ubermenschen zijn anders worden ze afgeserveerd. Totale waanzin in mijn ogen, iedereen is zondig en zolang je andere mensen daar geen pijn/kwaad mee doet lijkt het me niet zo'n probleem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God, ik denk persoonlijk dat je als aanbiddingsteam een voorbeeldfunctie hebt, en dat niet alleen, je leid mensen ook naar een nieuw niveau van God leren kennen, temminste, als het goed is smile.gif. In de Bijbel staat heel duidelijk dat je moet wachten als man en vrouw totdat je getrouwd bent. Doe je dat niet, dan zondig je, en natuurlijk, niemand is zonder zonde, dat zal ik ook zeker niet zeggen. Maar als iemand vooraan staat en een zondig leven leid dan zal dat geen vrucht dragen en jekan mensen niet brengen naar plaatsen waar je nog niet geweest bent, en die God je ook niet laat zien als je structureel zondigt. Daarom denk ik dat je kerkleiding dit besloten heeft...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid