Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Doet hier iemand vrijwilligerswerk?

Zo ja: waar en waarom?

Zo nee: zou je het in de toekomst willen? waarom wel of niet?

Ik denk er namelijk weleens over om een deel van mijn tijd vrijwilligerswerk te gaan doen. Vaak is het werk waar niet veel geld voor beschikbaar is, maar wel heel belangrijk is. Bijvoorbeeld hulpverlening voor zwakkeren in de maatschappij. Aan de andere kant ben ik ook wel weer zo ambitieus dat ik heel goed wil zijn in mijn "normale werk" (muziekonderwijs/koren) en ben ik bang dat het daar ten koste van gaat. De ene dag wil ik het een, de andere dag het ander. Is er iemand die hier iets over kan zeggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik doe geen vrijwilligerswerk at the moment, maar ik wil het wel gaan doen. Ik heb me zo'n beetje al vastgelegd om een avond in de week te helpen bij de Naar House bus bij mij in het dorp. Niet zozeer actief evangeliseren, maar in de eerste plaats er zijn voor de jongeren die daar een praatje komen maken. Ik weet niet of dit vrijwilligerswerk is zoals jij het bedoelt, maar ik ga het vrijwillig doen zonder salaris, dus onder dat kopje past het wel puh2.gif

Bejaarden koffie brengen is niks voor mij...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb vrij veel gezocht voor ik iets vond, maar ik werk bij de dierenbescherming, dat is niet officieel, en ik heb een contract bij het Rode Kruis, minimaal 6x per jaar een dagdeel EHBO-en.

Eigenlijk zou ik nog wel meer willen, maar dat kan niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het ligt eraan wat je onder vrijwilligerswerk opvat, ik zie het als alle werkzaamheden waarbij je anderen helpt zonder daar zelf (veel) profijt van te hebben. Zo ben ik vrijwilliger in een CJV, leiding geweest op een zomerkamp, doe ik t één en ander bij mij in de kerk. VErder speel ik 'vrijwillig' in 2 bands en bij een koor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik overweeg het ook al tijden. Mijn studentenvereniging (Ichthus) heeft een hele tijd lang bejaarden vermaakt van Zorgcentrum Hunzerheem, dat was heel leuk: op zondag spelletjes doen. Ikzelf heb wel wat met asielzoekers, maar zit met hetzelfde probleem als jij: dat kost tijd.

Ik heb 't begin dit jaar wel even wat extremer aangepakt: heb vrijwilligerswerk gedaan in Ghana, als leraar op een middelbare school.

Mijn "droom" is nog altijd een leven waarin werk een minder dominante plaats inneemt, waarin ik gedisciplineerder ben (bv niet zoals vandaag de hele dag niets doe omdat ik op een cruciaal e-mailtje wacht en een moeilijk telefoontje moet plegen) en dus tijd overhoud, niet om weer met Travian te beginnen, maar om vrijwilligerswerk te doen. Bejaarden en asielzoekers komen dan het meest in aanmerking.

Maar hoe? Het is ook moeilijk om te weten waar te beginnen, waar te zoeken. Ik denk dat de website van VluchtelingenWerk wel opheldering kan bieden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik doe vrijwilligerswerk. Voor de parochie hier in de buurt, waarom ik dat doe lijkt me duidelijk. smile.gif De parochie kan niet bestaan zonder vrijwilligers.

Ik krijg er niets voor betaald zoals het naar mijn inziens hoort bij vrijwilligerswerk. Welke taak ik doe maakt me eigenlijk niet zoveel uit, aangezien al het werk toch gedaan moet worden. Maar gelukkig hebben ze wat passends gevonden voor mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het ligt eraan wat je onder vrijwilligerswerk opvat, ik zie het als alle werkzaamheden waarbij je anderen helpt zonder daar zelf (veel) profijt van te hebben. Zo ben ik vrijwilliger in een CJV, leiding geweest op een zomerkamp, doe ik t één en ander bij mij in de kerk. VErder speel ik 'vrijwillig' in 2 bands en bij een koor.

Daar heb je toch juist ontzettend veel profijt van?

Vrijwilligerswerk impliceert volgens mij vooral dat het voor de ontvangende partij kostenloos is, en dat je er zelf niet voor betaald krijgt. Je mag er best wel profijt van hebben. Het staat sowieso reuze goed op je CV.

Telt het oprichten van PerspectieF Grunn' en het modereren van internetfora dan ook mee trouwens? puh2.gif


Samengevoegd:

Quote:

Voor de parochie hier in de buurt,

Ik sta achter de boekentafel in de St. Jozef - of althans, daar hoor ik te staan. bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb pas nog vrijwilligerswerk gedaan.

Ik ben een week 'zorgvrijwilliger' geweest bij Mappa Mondo Haaglanden van Het Nederlandse Rode Kruis. Mappa Mondo heeft 3 huizen in Nederland en het zijn huize voor zieke kinderen van 0 tot 18 jaar. Sommige kinderen wonen er, sommige logeren er zo nu en dan. Het is voor kinderen die niet ziek genoeg zijn voor het ziekenhuis, maar de zorg voor deze kinderen is erg (soms te) zwaar voor de ouders. Daarom kunnen kinderen logeren in Mappa Mondo. Het zijn 2 huizen die draaien op vrijwilligers. Als zorgvrijwilliger kom je een week naar Mappa Mondo, daar zit je intern, dus slaap je ook, en heb je de zorg over 2 a 3 kinderen.

Dit heb ik een week gedaan.

Beweegreden: school. Ik doe SPH en in je 2e jaar moet je stagelopen. Dit werk kan ik als stageuren rekenen.

het is me zo onwijs bevallen. Het is echt leuk om een weekje mee te maken. Ik had de zorg voor echt een heel leuk ventje van 10 maanden. In het begin van de week kwam de fysio en liet me allemaal zien wat voor oefenen ik met m moest doen, en voor de rest was er een dagprogramma dat ik kon volgen. Ik had echt ff een kind voor een weekje. Hij ging me op een gegeven moment herkennen, je leert zo'n kind een beetje kennen, je kan zelf allemaal dingen ondernemen en je draait mee in een huishouden. Het was echt een superleuke ervaring en binnenkort ga ik weer een week, echt super!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het modereren iig wel widegrin.gif

Nujah, ik vind mijn moderatorschap wel vrijwilligerswerk e_53.gif

Verder pas ik op zondag onder de dienst op, op de kindjes.

Ik heb ruim een week geleden een weekend georganiseerd voor de Jeugdvereniging van onze kerk, samen met nog ong. 6 anderen.

Ik help mee met koffie inschenken en opruimen in een jeugddienst, eens in de 6 weken.

Maar toch vind ik dit alles niet echt vrijwilligerswerk.. Ik heb het gevoel dat dat 'groter' is, ofzo. Dit doe ik voor een groot deel voor mijn eigen plezier. smile.gif

Mijn moeder bijvoorbeeld; zij geeft Nederlandse Taalles aan asielzoekers, via vluchtelingenwerk. Dat is geheel vrijwillig, en ze besteed er elke week een paar uur tijd aan. worshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

vrijwilligers werk:

- Ik maak elke 5-6 weken een boekje voor de kerk (redactiewerk), ben ik ongeveer een week mee bezig.

- Ik help mee met het geven van basiscatechese, 3 zondagavonden in de week, dit is me 6e jaar.

- Sinds 3 zomers ga ik een week richting de wigwamvallei. Kindjes met en zonder handicap bezig houden, zodat de ouders vakantie kunnen vieren.

Verder niks geloof ik.

Soms gaat het wel tenkoste van andere dingen. Zeker als ik redactie-week heb gebeurd er niks in huishouden bv (of schoolwerk als ik dat zou hebben)

Het vakantiewerk geeft me enorm voldoening, een zorgloze glimlach zegt zoveel meer dan woorden....

Het kerkwerk zie ik meer als iedereen zijn steentje bijdragen. Als we allemaal wat doen blijft het draaien! Wat opzich ook voldoening geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Al ca 11 jaar zet ik op velerlei wijze in ten behoeve van de zwakkere in de samenleving, waar mijn hart totaal ligt. Zo'n 7 jaar doe ik dit deels betaald, maar ook nog steeds op vrijwillige basis. Het werk varieert van maatschappelijk werk tot bestuurssecretariaat en van eetcafemedewerker tot politieke activiteiten.

Een aantal tips vanuit mijn eigen ervaring:

zoek werk dat echt bij je past;bedenk of je iets zoekt om je meteen langere tijd te binden of meer op projectbasis;pas op dat je hart niet groter wordt dan je energievoorraad (ofwel neem niet teveel hooi op je vork, bouw rustig op).
Link naar bericht
Deel via andere websites

Dingen in mijn kerk doe ik ook. Zondagsschoolleiding, clubleiding en jong-belijdende-leden-kring-voorzitter (dat laatste is weinig werk hoor). Hier dan Credible. Maar dat zie ik toch anders... als lid van een kerk vind ik het niet meer dan normaal dat je meehelpt in de gemeente.

Ik voel er momenteel het meest voor om een paar uur in een inloophuis te werken. Er is er 1 praktisch naast de deur en het is redelijk flexibel qua tijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik doe vooral vrijwilligerswerk voor mijn eigen kerk. Zondagsschoolleiding, in de organisatie van Sonrise (sportweek in de zomervakantie van Athletes in Action met onze eigen kerk in een buurt in Haarlem).

Voor de rest ben ik zo af en toe vrijwillig op mijn werk te vinden (op dagen dat ik niet betaald wordt... is het eigenlijk vrijwilligerswerk).

En natuurlijk bij dagen zoals de eojdag of eogezinsdag. Dan ben ik daar te vinden als eo-vrijwilliger. Dat is vooral erg leuk!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben gespreksleider bij Pijlercursus (onze tegenhanger van Alphacursus) en beheer de telefooncentrale van de kerk, maar dat is heel erg weinig. Verder ben ik voorzitter van de personeelsvereniging bij mij op het werk.

Heb een tijdje via de UVV geholpen op koffiemiddagen geholpen in een verzorgingshuis hier in Lelystad, mijn vrouwe later ook. Maar de organisatie was ons echt een beetje te oud (sommige vrijwilligers waren ouder dan de bewoners) en mijn horecavaardigheden werden lang niet altijd op prijs gesteld, het moest echt op de oubollige en knullige wijze zoals ze daar gewend waren. Toen begon ook nog de vrijwilligerscoordinator ons te stalken met haar herbalife spulletjes, dus toen was de lol er voor ons helemaal af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik doe vrijwilligerswerk. Pas op kindjes, omdat het voor hun ouders te zwaar/te druk is. Eigenlijk was het te druk, nu is het meer nog omdat die kindjes mij mwel leuk vinden als oppas. En ik doe boodschappen met een persoon die rolstoelgebonden is en dit zelf niet meer kan. Meestal doe ik dit ook alleen omdat ze dan dan qua gezondheid niet mee kan, soms gaan we samen de stad in. Beide naar behoeven van die mensen, dus niet per definitie 1 keer per week. Boodschappen doen is gemiddeld één keer in de twee weken denk ik. Oppassen soms heel lang niet en dan twee weken opeens een paar middagen.

Verder ga ik dit jaar voor het eerst mee wigwammen, maar dat is dus alleen in de zomervakantie een weekje.

Waarom? Ik leer ervan (ook in ergotherapeutisch opzicht) en het is prettig iets voor een ander te doen. Ben ermee gestart als keuzevak, 100 uur vrijwilligerswerk doen voor een aantal studiepunten. Dat was de ideale ingang voor mij, zo kon ik er tijd aan besteden zonder dat mijn studie eronder hoeft te lijden. Toen ik de 100 uur vol had ben ik ermee door gegaan. Inmiddel is vooral de persoon waarmee ik boodschappen doe een soort van maatje geworden, leuk dus!

edit: zie nu pas ook het stukje over de toekomst. Ik wil in de toekomst graag meer doen. Grote wens van mij is om ontwikkelingshulp te doen, voor een periode. Wil eerst meer kennis e.d. opdoen ook in mijn opleiding voordat ik zoiets ga doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Enkele vrienden van mij hebben bij Ichthus Groningen de "Koffie Coördinatie Commissie" opgericht. Die was zo'n doorslaand succes dat hun (vrijgemaakte) kerk vroeg om het daar ook te doen. widegrin.gif

Ik ben actief geweest als redacteur voor Ebate en Perspex; moderator bij Ebate en het Ichthusforum; kringleider, pr-commissielid, klaverjascoördinator en hoofdredacteur van het lijfblad Claridad bij Ichthus; fiscus en praeses van Herengenootschap Het Réveil, etc etc. Voelt niet als vrijwilligerswerk, maar toch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik ben nu voor het tweede jaar trainer en coach bij de korfbal, soms ben ik er ook scheidsrechter. Daarnaast heb ik twee jaar meegedaan aan de kindervakantieweek in 's-Gravenzande, waar ik woon (oke, daar kreeg je wel geld voor..) en dit jaar ga ik voor de tweede keer als vrijwilliger naar de wigwam..

en als dit ook meetelt: oppas in de kerk (een keer in de twee/drie maanden)

dat is dus het waar.. waarom? omdat het gewoon ontzettend leuk is. Het zijn dingen die als mensen ervoor betaalt moeten worden, gewoonweg niet te doen zijn. Je maakt mensen er helemaal blij mee en daardoor wordt ik er zelf ook gewoon helemaal blij van.. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja ik doe wel een beetje vrijwilligerswerk, maar niet zo heel erg veel. Ik pas op in de kerk (ongeveer 1x in de twee maanden), nevendienst van de jongste groep (1x in de 6 weken ongeveer) en op de rommelmarkten en bazar maar dat is dus niet zo veel. En is voor het grootste gedeelte ook gewoon omdat ik het heel erg leuk vindt

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inmiddels doe ik haast geen vrijwilligerswerk meer in verband met drukte van werk + studie. Ik heb jarenlang meegeholpen als vrijwilliger bij turnen, 2 keer in de week. Ook hielp ik altijd mee met de vakantiebijbelclub in me kerk (2 keer per jaar, 3 dagenpuh2.gif) en met de kindervakantieweek (2 weken per jaar, dacht ik).

Nu pas ik alleen af en toe, ongeveer 1 a 2 keer per maand op mijn kleine neefje..

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid