Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Wetenschappers hebben onlangs een planeet ondekt ver hier vandaan die wel eens aan de juiste voorwaarden kan voldoen om leven in stand te houden.. een temperatuur tussen de 0 en 40 graden, een goede grootte, misschien wel een dampkring..

Nu is deze planeet zo'n 30 lichtjaar van ons verwijderd.. dat betekent dat als we net zo snel zouden reizen als het licht, we er nog 30 jaar over doen.. dus er even heen gaan om te kijken wat er is, kunnen we niet.

1919713818_1999998287_planeet337.jpg

Maar stel, stel we komen er via metingen achter dat er zich daadwerkelijk een goede atmosfeer bevindt om deze planeet.. stel dat er daadwerkelijk water is op deze bol.. stel dat er daadwerkelijk iets leeft.. al is het maar de kleinste bacterie.. Het is ver gezocht, maar gewoon, hypothetisch..

Wat doet dat met jouw geloof of religie?

( voor degene die het nieuws gemist hebben, dit is een van de berichten over de ontdekking: link )

(voor de duidelijkheid, hier alsjeblieft geen discussie over de planeet zelf, het bewijs en de voor jou totaal ongeloofwaardigheid van de wetenschap.. dit is puur hypothetisch..)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar het legt het perspectief dan wel even anders.. wij zijn dan niet meer zo speciaal.. we waren al niet het centrum van het zonnestelsel.. niet van het heelal.. en dan ook al niet meer de 'enige'..

Lijkt me dat dat net zo hard geldt voor niet-gelovige mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als eerst, dat hele recente gedoe om die planeet is volgens mij aandachttrekkerij van sterrenkundigen die graag subsidie willen. Het is totaal niks zeggend. Elke keer hoor je dit soort berichten, zelfs over maantjes in ons zonnestelsel, of over Mars een tijdje geleden. De tweede aarde, zoals je in de media hoorde. Nou, onze aarde staat niet zo dicht bij een ster en onze jaren tellen toch wel wat meer dagen. Nogal onwaarschijnlijk dat daar leven zou bestaan.

En waarom zou leven op koolstofbasis moeten zijn? Waarom moet het een vergelijkbare conditie zijn?

Maar goed, aandachttrekkerij dus.

Oja, de topic vraag:

Waarschijnlijk zou er niks aan mijn geloof veranderen. Ik zie niet in waarom God beperkt zou zijn tot het scheppen van leven op de aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar het legt het perspectief dan wel even anders.. wij zijn dan niet meer zo speciaal.. we waren al niet het centrum van het zonnestelsel.. niet van het heelal.. en dan ook al niet meer de 'enige'..

We zijn ook niet de enige. Er zijn ook vissen, honden, lintwormen, tapirs, kiwi's, etc.

En dan heb ik het dus nog geen eens over engelen.

Wat ons bijzonder maakt is dat wij naar Gods beeld geschapen zijn en de kroon van de schepping zijn. Daar doet het bestaan van olifanten of dat wij niet in het centrum staan (wat ook maar een kwestie van perceptie is) niets aan af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als eerst, dat hele recente gedoe om die planeet is volgens mij aandachttrekkerij van sterrenkundigen die graag subsidie willen. Het is totaal niks zeggend. Elke keer hoor je dit soort berichten, zelfs over maantjes in ons zonnestelsel, of over Mars een tijdje geleden. De tweede aarde, zoals je in de media hoorde. Nou, onze aarde staat niet zo dicht bij een ster en onze jaren tellen toch wel wat meer dagen. Nogal onwaarschijnlijk dat daar leven zou bestaan.

En waarom zou leven op koolstofbasis moeten zijn? Waarom moet het een vergelijkbare conditie zijn?

Maar goed, aandachttrekkerij dus.

En nu doe je precies dat waarin ik in de openingspost jullie had gevraagd om niet te doen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

'niet geloven' kan zowiezo al niemand.

OK dan bedoel ik die mensen die zeggen niet te geloven. knipoog_dicht.gif

Quote:
Maar waarom is dat erg voor iemand zonder religie? Zijn verwachting juist dat wij helemaal niet zo speciaal zijn wordt dan bevestigd..

Of je jezelf speciaal vindt hangt volgens mij niet af van religie. Christenen vinden zichzelf soms speciaal omdat God van hen houdt, en dergelijke. Waarom zou dat afnemen als blijkt dat God nog een ander project heeft lopen elders? Daarnaast zijn er onder de mensen die ik voor het gemak "niet-gelovig" noemde genoeg die zichzelf, of de mensheid, het centrum van alles vinden, die vinden dat alles om hen draait.

Nou goed, je ziet al aan de eerste reacties hier, dat je vooronderstelling, dat christenen zichzelf zo speciaal vinden, dat het ontdekken van een andere "aarde" voor hen serieus iets zou uitmaken, niet klopt. Waarschijnlijk omdat je de reden waarom christenen zich speciaal vinden verkeerd inschat. En mijn indruk is dus ook dat je de niet-gelovige veel nederiger neerzet dan hij in werkelijkheid is.


Samengevoegd:

P.S.: Gorthaur trok vooral van leer tegen de sterrenkunde en niet tegen de wetenschap in het algemeen. Terecht lijkt me, hoewel ook de journalistiek enige blaam treft. Er moet ergens een planeet zijn, die ze nog niet hebben gezien, waar een temperatuur heerst zoals hier op aarde, waar een dampkring kan zijn en waar leven zou kunnen zijn ontstaan. En de grap is, dat als dat allemaal nog klopt ook, dat we met die lui geen contact kunnen maken. Weggegooid geld dus, en reden genoeg om cynisch te zijn over deze hele tak van de wetenschap. Maarja, Amerikanen vergooien hun geld wel vaker aan nutteloze projecten. knipoog_dicht.gif

Sorry voor de zijweg, ik kan het gewoon niet laten. Dan moet je het voorbeeld ook maar niet zo prominent noemen, als je het er niet over wilt hebben. Hoe dan ook: volgens mij ben je hier vooral met jezelf in discussie, want iedereen van wie jij zegt dat die hier een probleem mee moet hebben, zegt "wat is het probleem?"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mij doet het helemaal niets..

wat heeft een andere planeet te maken met het geloof?

Aan tafel bij De Wereld Draait Door antwoorde Andries Knevel het volgende:"Dat zou inderdaad een hoop dingen veranderen.. daar weet ik zo het antwoord niet op.. maar een erg goede vraag!"

Als antwoord op een vraag van Freek de Jonge tijdens een interview over de nieuwe talkshow van Knevel met een Christelijke inslag.

Vandaar dat ik mij af vroeg, of het misschien gevolgen had voor een van jullie hier.. op de manier waarop jullie tegen het geloof aankijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Aan tafel bij De Wereld Draait Door antwoorde Andries Knevel het volgende:"Dat zou inderdaad een hoop dingen veranderen.. daar weet ik zo het antwoord niet op.. maar een erg goede vraag!"

Als antwoord op een vraag van Freek de Jonge tijdens een interview over de nieuwe talkshow van Knevel met een Christelijke inslag.

Vandaar dat ik mij af vroeg, of het misschien gevolgen had voor een van jullie hier.. op de manier waarop jullie tegen het geloof aankijken.

Anderzijds heb je C.S. Lewis, die drie sci-fi boeken heeft geschreven (waar werelden in voor komen met inteligent buitenaards leven), met een christelijke onderlaag er in.

Quote:

P.S.: Gorthaur trok vooral van leer tegen de sterrenkunde en niet tegen de wetenschap in het algemeen.

Klopt. yes.gif

En dan alleen tegen dit onderwerp van die buitenaardse hype natuurlijk. En opzich kan ik die mensen ook best begrijpen ook. Zo breed heeft een wetenschappelijk instituut het niet. En idd, de journalistiek is het aan te rekenen, dat ze daar in happen, het mogelijk opblazen, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Anderzijds heb je C.S. Lewis, die drie sci-fi boeken heeft geschreven, met een christelijke onderlaag er in.

Echter totaal niet relevant voor dit topic. De aanleiding doet ook niets aan of af aan de simpele vraag.. "heeft het gevolgen".. Als jij zegt dat iedereen 'nee' zegt, dan is dat toch ook een antwoord?

Quote:
Klopt.
yes.gif

En dan alleen tegen dit onderwerp van die buitenaardse hype natuurlijk.

'Buitenaardse hype'.. het is een beetje de bedoeling van 'astronomie' dat het zich buitenaards afspeeld.. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Stel dat daar leven is... nou dat is dan zo. Dan zal God dat ook wel gemaakt hebben en het niet nodig gevonden hebben ons dat te melden. Kennelijk is het dus niet noodzakelijk dat we dat weten (neemt niet weg dat het wel interessant is). Met mijn geloof doet het verder niets.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat doet dat met jouw geloof of religie?

Niets, vergeet niet dat Origenes hier meen ik al over speculeerde. Praat met een willekeurige Jezuitische astronoom, en je merkt dat ze het zelfs vreemd zouden vinden om leven op andere plaatsen uit te sluiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar het legt het perspectief dan wel even anders.. wij zijn dan niet meer zo speciaal.. we waren al niet het centrum van het zonnestelsel.. niet van het heelal.. en dan ook al niet meer de 'enige'..

Eventueel het centrum van het zonnestelstel zijn of niet heeft niks te maken met het speciaal zijn als mens

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar het legt het perspectief dan wel even anders..
wij zijn dan niet meer zo speciaal.. we waren al niet het centrum van het zonnestelsel.. niet van het heelal..
en dan ook al niet meer de 'enige'..

Overigens kun je dit puur vanuit positivistische ooghoek juist heel goed in twijfel trekken. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

toen ik laatst dit vers tegen kwam in Johannes hoofdstuk 10 moest ik aan intelligent buitenaards leven denken.. zou Jezus dit daarmee bedoeld hebben?

Ik ben de goede herder. Ik ken mijn schapen en mijn schapen kennen mij, zoals de Vader mij kent en ik de Vader ken. Ik geef mijn leven voor de schapen. Maar ik heb ook nog andere schapen, die niet uit deze schaapskooi komen. Ook die moet ik hoeden, ook zij zullen naar mijn stem luisteren: dan zal er één kudde zijn, met één herder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

stel dat er daadwerkelijk iets leeft.. al is het maar de kleinste bacterie..

Wat doet dat met jouw geloof of religie?

Om eerlijk te zijn, zou het me grote vraagtekens doen opkomen. Als er leven zou zijn, zou ik een zeer grondig onderzoek doen, om te zien hoe de Bijbel daar tegenover staat. Wanneer de Bijbel en buitenaards leven onverenigbaar blijken, geef ik mijn geloof volledig op.

Maar voor het zover is: Als het heen en weer bewegen van een lichtje een planeet is, dan kan er een atmosfeer zijn, dan kan er water zijn, dan kan er leven zijn. Het argument is zo sterk als zijn zwakste link, maar dit terzijde, sinds je post hypothetisch bedoeld was.

Mvg

Seb.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid