Spring naar bijdragen

dieren zondigen?


Aanbevolen berichten

Ons geweten staat toch ook uit aangeleerd gedrag?

Als mijn ouders zeggen dat ik om 11 uur savonds geen snoepjes meer mag eten, en ik het wel doe, dan zondig ik. Want ik doe iets wat niet mag. Ik luister niet naar wat mijn ouders gezegd hebben.

------------------------------------------------------------- -----------------------

ge·we·ten1 (het ~, ~s)

1 innerlijk besef van goed en kwaad waarnaar de mens de zedelijke waarde van eigen handelen beoordeelt => consciëntie

------------------------------------------------------------- ------------

Bv een extreem rechts persoon die ik ken heeft geen/weinig respect voor buitelanders. Door mijn opvoeding heb ik wel respect (dus mijn ouders hebben geleerd dat buitelanders hier ook mogen zijn, en dat het gewoon mensen zijn.) Zijn ouders en omgeving zeggen het tegenovergestelde, en hij weet dus niet beter. In zijn ogen is het goed.

Vanuit je opvoeding krijg je innerlijk besef van goed of slecht.... Net als dieren dus engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

------------------------------------------------------------- -----------------------

ge·we·ten1 (het ~, ~s)

1 innerlijk besef van goed en kwaad waarnaar
de mens
de zedelijke waarde van eigen handelen beoordeelt => consciëntie

------------------------------------------------------------- ------------

Zie het vetgedrukte uit je eigen quote: de mens. Dus geen dieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja en het gaat hier over dieren en aangeleerd gedrag of geweten... logisch dat de dikke van dale geen dierenwoordenboek van zijn woordenboek maakt, aangezien dieren het niet lezen he smile.gif

ik wist dat er iemand ging zeuren om die quote, maar goed, geef me maar een andere goeie defenitie van geweten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kunnen dieren tegen Gods wil ingaan, zoals mensen dat kunnen? Zijn dieren überhaupt belast met de erfzonde, zoals mensen dat zijn? Kunnen dieren dan ook in de hemel of in de hel belanden en zullen dieren dan ook worden geoordeeld naar hun daden? Is Christus ook voor de dieren aan het Kruis gestorven? Moeten dieren dan ook de Sacramenten ontvangen?

In de Schrift lees je nergens daar iets over, en vrijwel alle christelijke geloofstradities leren er ook niets over. Ik zie daarom dus geen reden om aan te nemen dat dieren ook kunnen zondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kunnen dieren tegen Gods wil ingaan, zoals mensen dat kunnen?

Nee.

Quote:
Zijn dieren überhaupt belast met de erfzonde, zoals mensen dat zijn?

Nee.

Quote:
Kunnen dieren dan ook in de hemel of in de hel belanden en zullen dieren dan ook worden geoordeeld naar hun daden?

Nee.

Quote:
Is Christus ook voor de dieren aan het Kruis gestorven?

Nee.

Quote:
In de Schrift lees je nergens daar iets over, en vrijwel alle christelijke geloofstradities leren er ook niets over.

Behalve Luther wellicht. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarbij dan ook nog de vraag 'Wat is zondigen..?'

Is dat binnen een bepaald kader verkeerde dingen doen of ook nog iets anders. Wat is voor de mens het verschil tussen zonde/zondigen en erfzonde..?

Een kat die geleerd heeft dat hij niet op het aanrecht mag komen omdat hij anders met de plantenspuit natgespoten wordt zal dat op een gegeven moment laten, terwijl een kat die altijd op het aanrecht eten krijgt daar met plezier op zal springen.

Kortom, wat is zondigen..? Wat is erfzonde..? En binnen welk kader...?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat dieren kunnen zondigen. Alles wat ze doen is gebaseerd op instinct, en dieren hebben geen zelfbesef.

Verder komen dieren - volgens mij - niet in de hemel (en ook niet ergens anders). Dus heeft het dan zin om te gaan zeggen dat een bepaald dier gezondigt heeft? Jezus is voor de mensen naar de aarde gekomen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zie jij dat als zondigen..? Is vlees eten een zonde..?

Waarom wel.. of waarom niet..?

Nee dat zie ik niet als zonde, maar daarom ook bij de dieren niet, die doden ook om te eten, vandaar dat ik het aanhaalde.

Ik zou niet weten waarom het eten van vlees een zonde zou zijn. Heb ik eigenlijk nooit over nagedacht, en er is ook niemand geweest die het me vroeg, je bent de eerste, ik ga eens proberen te zoeken wat de bijbel hierover zegt, maar ik denk dat dat redelijk offtopic is hier ;-)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee dat zie ik niet als zonde, maar daarom ook bij de dieren niet, die doden ook om te eten, vandaar dat ik het aanhaalde.

Ok,

Dieren mogen dieren en mensen doden om te eten.

Mensen mogen dieren en mensen doden om te eten.

Eh, wacht klopt ergens iets niet ervan uitgaande dat de 10-geboden kloppen. Betekent dit dan dat er een soort van verschil is tussen mens en dier..?

Quote:
Ik zou niet weten waarom het eten van vlees een zonde zou zijn. Heb ik eigenlijk nooit over nagedacht, en er is ook niemand geweest die het me vroeg, je bent de eerste, ik ga eens proberen te zoeken wat de bijbel hierover zegt, maar ik denk dat dat redelijk offtopic is hier
knipoog_dicht.gif

Ja, off-topic. Maar als je letterlijk wilt zoeken kijk dan eens naar datgene wat God geeft aan de mens na de zondvloed. Overigens geen idee of men voor die tijd ook al vlees at. Persoonlijk lees ik het O.T. niet erg letterlijk meer de laatste tijd, hoe het wel zou moeten ben ik niet nog lang niet over uit. Maar goed.. ook dit is off-topic. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

tis een zonde als het dier gedood moet worden. Je mag alleen lijken eten

Gij zult niet doden!

Bha, dat lijkt me pas een zonde. Je tanden in een lijk zetten. Hoe zouden de nabestaanden zich wel niet voelen als ze weten dat een of andere lijkeneter hun dierbare heeft opgegraven en opgegeten..... Daarnaast lijkt het me ook niet echt goed voor de gezondheid, zeker niet de geestelijke gezondheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een trend de laatste tijd om dieren steeds meer te vermenselijken. Het meest zichtbaar is dat bij huisdieren. Deze dierlijke huisgenoten mogen steeds meer binnen het gezin. Sommigen eten met de pot mee, er zijn kleren voor honden en katten, er zijn hondenkappers en er zijn zelfs therapeuten voor dieren. Huisdieren worden zo steeds meer gelijkwaardige delen van het gezin.

Maar ook zijn er steeds discussies over of dieren een geweten hebben, of dieren echt trauma's kunnen oplopen zoals mensen, of dieren na kunnen denken, dat soort vragen. De huidige wetenschap ontdekt steeds meer wonderlijkheden over dieren, waardoor de discussies over dieren voorlopig wel blijven voortgaan. En dan vooral toegespitst op de verhouding tussen dier en mens.

Volgens het christelijk geloof heeft de mens een speciale positie in de schepping gekregen, namelijk als rentmeester over deze schepping. Ook heeft de mens de mogelijkheid met God een echte liefdesrelatie te hebben, maar ook zich van God af te keren. Dit betekent niet dat we met de dieren maar kunnen doen waar we zin in hebben, maar wel dat we dieren niet gelijk kunnen stellen aan mensen.

De vraag of dieren kunnen zondigen is ook een typische vraag die uit de genoemde trend voortkomt. Een trend waar we ons beter niet mee bezig kunnen houden. Dieren blijven dieren, hoe intelligent ze soms ook kunnen zijn. Het is ook nogal hoogmoedig om te denken dat dieren op vermenselijking zitten te wachten. Waarom niet gewoon genieten van de natuur zoals ze is, en van dieren zoals ze zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar met een huisdier heb je een persoonlijke binding. Zo denk ik zeker dat mijn konijntje een geweten heeft want ze voelt zich schuldig als ze iets fouts heeft gedaan enz enz.

Maar als ik dieren in de wei zie dan krijg ik voornamelijk honger. smile.gif Tenzij het jonge diertjes zijn dan vind ik het wel weer vertederend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Bha, dat lijkt me pas een zonde. Je tanden in een lijk zetten. Hoe zouden de nabestaanden zich wel niet voelen als ze weten dat een of andere lijkeneter hun dierbare heeft opgegraven en opgegeten..... Daarnaast lijkt het me ook niet echt goed voor de gezondheid, zeker niet de geestelijke gezondheid.

Ergens in Papoea-Nieuw-Guinea schijnt een volkje te wonen dat daar wel aan doet. De uitleg die ze er aan geven is wel aardig, ze denken dat door het eten van de doden ze in hen zelf voortleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar met een huisdier heb je een persoonlijke binding. Zo denk ik zeker dat mijn konijntje een geweten heeft want ze voelt zich schuldig als ze iets fouts heeft gedaan enz enz.

Maar als ik dieren in de wei zie dan krijg ik voornamelijk honger.
smile.gif
Tenzij het jonge diertjes zijn dan vind ik het wel weer vertederend.

Dan ben ik beniewd wat je gaat doen wanneer je echt honger hebt en alleen, ja echt alleen je konijntje nog maar hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid