Spring naar bijdragen

dieren zondigen?


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Dan ben ik beniewd wat je gaat doen wanneer je
echt
honger hebt en alleen, ja echt alleen je konijntje nog maar hebt.

Als ik echt zulke honger heb, dan is mijn einde toch al nabij. Dan zal ik mijzelf niet langer kwellen om het een tijdje uit te stellen en alsnog door verhongering om het leven te komen. Ik zou het konijn dus voortijdig vrijlaten.

Heb trouwens geen idee hoe ik het klaar zou moeten maken. Gewoon helemaal in de frituurpan? rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is een trend de laatste tijd om dieren steeds meer te vermenselijken. Het meest zichtbaar is dat bij huisdieren. Deze dierlijke huisgenoten mogen steeds meer binnen het gezin. Sommigen eten met de pot mee, er zijn kleren voor honden en katten, er zijn hondenkappers en er zijn zelfs therapeuten voor dieren. Huisdieren worden zo steeds meer gelijkwaardige delen van het gezin.

Maar ook zijn er steeds discussies over of dieren een geweten hebben, of dieren echt trauma's kunnen oplopen zoals mensen, of dieren na kunnen denken, dat soort vragen. De huidige wetenschap ontdekt steeds meer wonderlijkheden over dieren, waardoor de discussies over dieren voorlopig wel blijven voortgaan. En dan vooral toegespitst op de verhouding tussen dier en mens.

Volgens het christelijk geloof heeft de mens een speciale positie in de schepping gekregen, namelijk als rentmeester over deze schepping. Ook heeft de mens de mogelijkheid met God een echte liefdesrelatie te hebben, maar ook zich van God af te keren. Dit betekent niet dat we met de dieren maar kunnen doen waar we zin in hebben, maar wel dat we dieren niet gelijk kunnen stellen aan mensen.

De vraag of dieren kunnen zondigen is ook een typische vraag die uit de genoemde trend voortkomt. Een trend waar we ons beter niet mee bezig kunnen houden. Dieren blijven dieren, hoe intelligent ze soms ook kunnen zijn. Het is ook nogal hoogmoedig om te denken dat dieren op vermenselijking zitten te wachten. Waarom niet gewoon genieten van de natuur zoals ze is, en van dieren zoals ze zijn?

Kijk, het hele probleem van die discussie is nog niet zozeer dat dieren vermenselijken, maar dat uiteindelijk mensen verdierlijken. Google maar eens op Peter Singer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Heb trouwens geen idee hoe ik het klaar zou moeten maken. Gewoon helemaal in de frituurpan?
rofl.gif

zo dus

Hang een vers konijn met een touwtje of een ijzerdraadje een of twee dagen op zijn kop op een koele plaats. Leg er een krant onder, want er druipt nogal eens wat vocht uit. Een plastic zak om zijn kop kan ook. Hoe langer hij zo hangt, hoe dieper de wildsmaak van het vlees, maar ga niet te ver, het vlees mag natuurlijk niet bederven.

Dan moet de vacht er eerst af. Het villen is een handigheidje. Snij met een scherp mesje een inkeping in de liezen en rond de staart. Trek nu de vacht er in één keer af tot over de kop, terwijl een hulpje de achterpoten vasthoudt. Breek de voorpoten er bij het tweede gewricht af(waar de poot ophoudt vlezig te zijn), al dan niet geholpen door een mesje. Snij de buikholte open en haal ingewanden, longen en hart eruit.

De simpelste manier om wild te bereiden is gewoon door het dier in ongeveer even grote stukken te snijden en die in een pan te braden. Daarmee omzeil je ook de vraag of de kop eraf moet of niet. Snij die er gewoon af en geef hem aan je hond of zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Genesis 9

[9] Lev 3:17; 7:26; 17:14; 19:26. Deut 12:23.Doch het vlees met zijn ziel, dat is zijn bloed, zult gij niet eten.

5 [9] Ex 21:12,28.En voorwaar, Ik zal uw bloed, het bloed van uw zielen eisen; van de hand van alle gedierte zal Ik het eisen; ook van de hand des mensen, van de hand van eens ieders broeder zal Ik de ziel des mensen eisen.

9 Maar Ik, [9] Jes 54:9.ziet, Ik richt Mijn verbond op met u, en met uw zaad na u;

10 En met alle levende ziel, die met u is, van het gevogelte, van het vee, en van alle gedierte der aarde met u; van allen, die uit de ark gegaan zijn, tot al het gedierte der aarde toe

deze bijbeltekst heb ik al meermaals doornomen en ik blijf erbij...er staat dat dieren een levende ziel hebben


Samengevoegd:

hier nog eens genesis, andere vertaling

20 En God zeide: Dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel vanlevende zielen: en het gevogelte vliege boven de aarde, in het uitspansel deshemels! 21 En God schiep de grote walvissen, en alle levende wremelende ziel, welke dewateren overvloediglijk voortbrachten, naar haar aard: en alle

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, als je het bloed eruit laat lopen mag je het wel gewoon eten dus ik kan me nauwelijks voorstellen dat deze teksten jouw vegetarische opvattingen op wat voor manier dan ook ondersteunen. Je kunt het draaien zoals je wilt maar de bijbel is gewoon geen vegetarisch manifest (Jezus eet een visje in de evangelieën!).

Prima dat je vegetariër bent maar het christenen aan proberen te praten op basis van uit hun verband gerukte teksten lijkt me nauwelijks de moeite waard.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het klopt inderdaad dat dieren een ziel hebben, maar het is wel een ander soort ziel dan dat mensen hebben. Of ze ook naar de hemel gaan is een kwestie van opinie, de Doctor van Aquino dacht van niet. Wél is het zo dat ze óf allemaal gaan, óf allemaal niet.

dat bedoel ik ook... Ik blijf van mening dat dieren niet kunnen zondigen. Ander was er wel een verwijzing in de bijbel te vinden geweest mbt het offer van Christus dat ook betrekking zou hebben op dieren....

Blader, blader, blader.... rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

ze gaan in ieder geval wel naar de nieuwe aarde knipoog_dicht.gif en tja, daar ga je toch wel vegetarier moeten zijn hoor, muhahahhahhah

als ze daar zijn dan wil ik daarheen ipv de hemel puh2.gif Ik hou enorm veel van dieren, evenveel van mensen en soms meer.

als een wild dier me gaat aanvallen zal ik weglopen en bang zijn net zoals ik dat van een mens zou zijn.

die website zal ik eens lezen als ik tijd heb, want tis een heel pak en ik lees niet graag lange teksten online.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, onderzoek wijst uit dat meer diersoorten "talig" zijn dan we hadden gedacht. Dat verschillende diersoorten in verschillende groepen een iets andere "cultuur" kunnen hebben, dat er "politiek" bedreven wordt, "verbonden" gesloten worden ivm bijv. machtsovernames, dat er sprake is van zelfopofferend gedrag voor de ander of de groep en dat er do's en don'ts zijn, dat er getreurd wordt om overledenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

klopt, ook zelfs dat dieren beste vrienden kiezen terwijl andere worden uitgesloten, en dat ze liefdes ervaringen kunnen hebben

dit werd getest bij koeien en stond in onze krant x aantal maanden geleden

(krant het nieuwsblad)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tja, onderzoek wijst uit dat meer diersoorten "talig" zijn dan we hadden gedacht. Dat verschillende diersoorten in verschillende groepen een iets andere "cultuur" kunnen hebben, dat er "politiek" bedreven wordt, "verbonden" gesloten worden ivm bijv. machtsovernames, dat er sprake is van zelfopofferend gedrag voor de ander of de groep en dat er do's en don'ts zijn, dat er getreurd wordt om overledenen.

Peter Singer-fan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

klopt, ook zelfs dat dieren beste vrienden kiezen terwijl andere worden uitgesloten, en dat ze liefdes ervaringen kunnen hebben

dit werd getest bij koeien en stond in onze krant x aantal maanden geleden

(krant het nieuwsblad)

Hoe hebben ze dat getest? Hebben ze een enquete gehouden ofzo?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Hoe hebben ze dat getest? Hebben ze een enquete gehouden ofzo?

nee hahaha widegrin.gif ze haddenn dat met wetenschappelijk instrumenten gedaan enzo, gedragsopservaties etc...

wsch hersenactiviteit meten samen met gedrag

tja ik ben geen wetenschapper en het is lang geleden dat ik het gelezen heb

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid