Spring naar bijdragen

Slaap verlammingen


Aanbevolen berichten

Omdat je slaapt in je vrije tijd...

Dit kwam ik tegen op een ander forum...

vannacht lag ik in me bed en toen ik in slaap begon te vallen, voelde ik opeens me hart niet meer kloppen en kon me niet meer bewegen.. met véél inspanning eindelijk weer kunnen bewegen en hierbij ook me hart weer voelen.. dit gebeurde wel een paar keer.. echt beangstigend..

En een ander

Één keer heb ik een droom gehad dat ik 'wakker' was maar dat m'n lichaam sliep. Ik had niet goed door wat er aan de hand was, totdat ik mijn been probeerde te bewegen en het mij niet lukte. Toen probeerde ik eens diep adem te halen en dat lukte ook niet. Mijn lichaam sliep door, hartslag op slaapniveau en ik was klaarwakker. Verschrikkelijk eng. Ik worstelde mij wakker en met een schreeuw zat ik rechtop in bed (ik slaap verschrikkelijk vast dus dit was best wel heftig). Met veel inspanning inderdaad wakker geworden. Ik kon een paar uur niet in slaap vallen (totdat ik te moe werd).

Verder heb ik wel eens dat ik ga pitten en dat ik dan een tijdje (kwartiertje of zo) in de toestand tussen slapen en waken verkeer... en opeens voelt het qua zintuigelijke waarneming alsof ik opeens onder water ga of zo... kleuren veranderen, geluiden zijn anders en het gevoel ook, alsof je opeens in een andere wereld komt. Ik voel me dan gewoon getrokken in die andere wereld. Gek genoeg doet zo'n waarneming me enorm denken aan films van David Lynch, en die zijn vreselijk eng! Meestal schrik ik dan ook meteen wakker.

Dat soort ervaringen zijn zeer interessant (schrijf op wat je voelt, ziet en hoort! wie weet wat er de volgende dag op je papier staat) maar uiteindelijk wil je natuurlijk gewoon slapen. Je kunt het beste een muziekje in de achtergrond opzetten en je daarop concentreren, dan word je niet zo geconfronteerd met je eigen 'toestand' en word je dus ook minder snel gegrepen door de overgang van wakker zijn naar slapen. Immers, hoe meer je je op slapen concentreert, hoe moeilijker het wordt.

Heeft er iemand hiero wel eens ervaringen mee gehad?

EDIT: Ik slaap dus als een roos, gewoon benieuwd

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 60
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik heb wel ervaring gehad met het idee dat mijn geest op de één of andere manier klaarwakker was, maar dat ik gewoon geen controle had over mijn lichaam. Dit terwijl ik wel enorme pijnen ervoer datzelfd lichaam. Het idee dat ik wilde schreeuwen maar dat niet kon en dat ik echt moest worstelen om überhaupt enige controle terug te krijgen over mijn lichaam.

Ik heb dat zelf ervaren alsof het zo was dat ik door demonen flink werd aangepakt. De eerste keer ging het over toen ik eindelijk heel zachtjes Jezus' naam kon fluisteren. De volgende keren hielp dat echter niet meer zo snel en blijft de pijn gewoon doorgaan. Later ben ik toen die demonen gaan bevelen weg te gaan in de naam van Jezus Christus. Dat hielp toen wel altijd direct. En dat was ook iets dat ik niet persé met mijn tong hoefde te zeggen. Ik was op de één of andere manier met mijn geest wakker en als ik het als het ware met mijn geest zei, werkte het ook gewoon.

Ik heb toen als laatste nog één keer een nacht gehad waarin het zeg maar om de zoveel minuten terug bleef komen een groot deel van de nacht door. En dat ik bezig bleef om het steeds weer weg te sturen. Maar na die nacht is het gelukkig ook nooit meer voorgekomen. Nadat het eerst ongeveer een (twee)maandelijks gebeuren was geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach ja, ik heb ook weleens dat ik wakker wordt en dan tijdelijk mijn arm of een been niet kan bewegen en deze dus nog verlamd is (vooral irritant als je je wekker uit moet zetten). Na een tijdje kwam het gevoel wel weer met wat geprikkel terug. Daardoor weet ik dus ook hoe het voelt om verlamd te zijn aan je arm en dat is een heel gek en soms wat beangstigend gevoel.

Of dit ernstig is? Kan, maar hoeft niet. Als je in slaap valt, dan worden je spieren door je lichaam verlamd, zodat je spieren niet gaan "meebewegen" met je dromen en je dus blijft liggen als je in je droom bijvoorbeeld aan het rennen bent. Ook je hart zal langzamer kloppen, omdat er minder bloed nodig is. Het kan dan inderdaad gebeuren dat je hem niet meer hoort. Wees dan niet ongerust; als je hart er werkelijk mee zou stoppen, dan voel je dat meteen.

Normaal gesproken verdwijnt die verlamming weer bij het wakker worden en gaat je hart weer op normaal tempo kloppen, maar blijkbaar dus niet altijd even soepel. Vooral als je nog half slaapt, zal je lichaam denk ik niet altijd reden zien om meteen weer op aktief te springen. Mocht deze ongein echter te vaak of te lang duren, dan kun je er beter mee naar je huisarts gaan, want dan is die organisatie blijkbaar verstoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is zeg maar het tegenover gestelde van slaapwandelen? Je bent wakker maar kan niet bewegen tegenover je beweegt maar kan niet wakker worden?

Op een of andere manier moest ik bij dit soort verhalen denken aan iets geestelijks (op de spirituele manier) wat gebeurt. Weet ook niet precies waarom...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Audiophile,

Quote:
Dit is zeg maar het tegenover gestelde van slaapwandelen? Je bent wakker maar kan niet bewegen tegenover je beweegt maar kan niet wakker worden?

Van slaapwandelen weet ik niet zoveel, omdat dat een merkwaardig en mysterieus fenomeen is. Maar als het goed is, is de verlamming na het wakker worden tijdelijk en trekt het weer bij. Tenzij je natuurlijk weer in slaap valt.

Quote:
Op een of andere manier moest ik bij dit soort verhalen denken aan iets geestelijks (op de spirituele manier) wat gebeurt. Weet ook niet precies waarom...

De reden dat je dat denkt is niet zo moeilijk te achterhalen. Omdat het een angstaanjagende en rmysterieuze ervaring is, waarbij je de controle over jezelf kwijt bent, ben je sneller geneigd aan kwade geesten te denken. Maar dat is nergens voor nodig, een telefoontje naar je huisarts kan al genoeg ophelderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja nee, ik heb er gene last van, maar ik las een hoop verhalen van mensen die het wel hadden en aangezien die mensen allemaal wel iets van foute muziek luisteren enzo. Als je slaapt sta je denk ik ook wat meer open voor invloeden, denk ik. Ik wou dat ik dat ergens uit kon onderbouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ja nee, ik heb er gene last van, maar ik las een hoop verhalen van mensen die het wel hadden en aangezien die mensen allemaal wel iets van foute muziek luisteren enzo. Als je slaapt sta je denk ik ook wat meer open voor invloeden, denk ik. Ik wou dat ik dat ergens uit kon onderbouwen.

Sjaloom Audiophile,

Ach ja, wat is foute muziek? Dat is ook weer zoiets subjectiefs. Ikzelf luister nauwelijks muziek en heb soms ook die tijdelijke verlamminkjes en zo zijn er wel meer mensen. En het lijkt mij handiger om eerst met bewijzen en daarna met conclusies te komen, en niet andersom. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Foute muziek bedoel ik op de godslasterende, satanverende metal.

Sjaloom Audiophile,

Je, dat snap ik wel, alleen waar trek je de grens tussen foute en goede muziek? Er zijn christenen die elk nummer met het woordje Satan erin al fout vinden, maar er zijn ook christenen die ook de symboliek of beeldspraak van zo'n nummer kunnen erkennen, indien aanwezig. Lastige materie dus. Ik zou het gewoon bij de huisarts houden en samen met hem of haar eerst maar eens kijken of het niet gewoon natuurlijke oorzaken heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi, ik heb geleerd dat ziekten en sommige gebeurtenissen te maken kunnen hebben met:

- Zondeval en de gevolgen ervan. Zo is het DNA van ons lichaam aangetast door degeneratie en kunnen we bijv. ziek worden en dood gaan. Ook is er sprake van zonde in deze wereld.

- Ons gedrag (zonde) en gevolgen daarvan, God die het toelaat dat dingen gebeuren om ons op de plek te zetten. Of God die dingen laat gebeuren om ons iets te leren.

- Satan die ook nog een bijdrage wil leveren om ons het leven zuur te maken, bij God vandaan wil halen.

Dit beschouw ik als het algemene kader waarmee ik probeer situaties in te schatten. In dit geval een extra aspect; uit ervaring weet ik dat tijdens (half)slaap je geest extra ontvankelijk is voor de onzichtbare wereld.

Kijk naar je eigen gedrag en omgevingsfactoren.

Je verstand gebruiken, niet de emotie laten overheersen.

Geen spoken zien die er niet zijn, er zijn ook gewoon biologische factoren.

Wees niet bang om in naam van Jezus dingen weg te sturen. Ook dat hebben we hier meegemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Sjaloom Audiophile,

Je, dat snap ik wel, alleen waar trek je de grens tussen foute en goede muziek? Er zijn christenen die elk nummer met het woordje Satan erin al fout vinden, maar er zijn ook christenen die ook de symboliek of beeldspraak van zo'n nummer kunnen erkennen, indien aanwezig. Lastige materie dus.

Ik heb het idee dat Audiophile daar vast wel eens over nagedacht heeft, aangezien hij zelf ook muziek luistert die sommige christenen als 'fout' zouden bestempelen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Sjaloom Audiophile,

Je, dat snap ik wel, alleen waar trek je de grens tussen foute en goede muziek? Er zijn christenen die elk nummer met het woordje Satan erin al fout vinden, maar er zijn ook christenen die ook de symboliek of beeldspraak van zo'n nummer kunnen erkennen, indien aanwezig. Lastige materie dus. Ik zou het gewoon bij de huisarts houden en samen met hem of haar eerst maar eens kijken of het niet gewoon natuurlijke oorzaken heeft.

Jep, eerst natuurlijke oorzaken elimineren uiteraard. Daarna excorsist spelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, maar sluit niets uit. Niets. Via bijv. muziek kun je demonen een voet tussen de deur van je leven geven. Als er dingen zijn die niet kloppen in je leven, is het tijd er wat aan te doen. Heiliging heet dat. Korte metten maken. Kun je weer wat uitsluiten. Gewoon op alle fronten nuchter nadenken en doen wat je moet doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelfs als het geen demonen of iets dergelijks zijn. Het kwam bij mij wel zo over, door dromen die levenecht waren, waarin je als het ware voelde dat er kwade geesten aanwezig waren. Het was ook bij mij in de periode dat ik me eigenlijk half van God had afgekeerd. Heb het daarvoor ook nooit gehad. En daarbij lijkt mij het feit dat je 'iets' aan voelt komen waardoor je naderhand een folterende pijn in heel je lichaam krijgt.

Bij mij werkte het om ze in naam van Jezus Christus weg te sturen en het werkte dan ook gewoon meteen. En als zoiets meteen werkt, dan zie ik er geen been in om te wachten op de huisarts die zegt dat het misschien wel iets anders gewoon natuurlijks is waar eigenlijk niet zoveel aan te doen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het nu (gelukkig) al een hele tijd niet meer gehad, maar ik had vaak dat ik 's ochtends wakker werd, maar niet meer kon of heel zwaar moest ademhalen en wilde bewegen om me om te draaien (ik heb het meestal als ik op mijn rug lig) in de hoop dat het dan wel zou gaan, maar dat lukt dan niet in een keer. Echt heel erg vervelend, en ik heb me rot gezocht op internet of er iets over te vinden was, maar ik kon niet echt iets soortgelijks vinden, en ik vind het echt doodeng. Het is net of je aan het stikken ben. Wel grappig dat ik het hier nu ineens tegenkom. Het is nu gelukkig al een paar maanden geleden voor het laatst geweest, maar ik had het soms een paar keer per week en ik werd er echt gek van; ik sliep ook erg slecht. Ik had in die tijd niet veel met God, maar of het nu echt daardoor komt, vraag ik me af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit is zeg maar het tegenover gestelde van slaapwandelen? Je bent wakker maar kan niet bewegen tegenover je beweegt maar kan niet wakker worden?

Op een of andere manier moest ik bij dit soort verhalen denken aan iets geestelijks (op de spirituele manier) wat gebeurt. Weet ook niet precies waarom...

Oké, ik ga alles even opdiepen wat ik weet van dromen. Niet dat dat veel is...

Allereerst, ik geloof niet in dromen met een religieuze inhoud. Echt absoluut niet. Mijn mening.

Dromen en slaapwandelen hebben meestal niets met elkaar te maken

Dromen doe je in de REMslaap, zeg maar de ondiepe slaap. Slaapwandelen daarentegen doe je juist in de diepe slaap.

Tijdens de REMslaap lig je meestal stil. Wel kun je kleine bewegingen in je gezicht, handen of voeten maken. Maar omdraaien of grotere bewegingen doe je tijdens de andere slaapstadia als je diep slaapt. Slaapwandelen vindt ook plaats in de diepe slaap.

Kortom: dromen en lopen gaan niet samen. Als je wakker wordt tijdens het slaapwandelen zul je je meestal ook niets herinneren. Maar...

Slaapwandelen tijdens het dromen

Dat is niet bij iedereen zo. Het kan zijn dat je droomt dat je in je bed ligt en opstaat omdat je je door iets of iemand bedreigd voelt. Of om allerlei dingen te regelen. Als je wakker wordt, merk je dat je ook in het echt aan het lopen bent. Of misschien heb je een nachtmerrie waarin je heel actief bent. Wanneer je wakker schrikt, kom je tot de ontdekking dat je niet meer in je bed ligt.

Dus bij sommige mensen kunnen dromen, en vooral nachtmerries samengaan met slaapwandelen. Meestal komt dit dan vaker voor en kan het echt een probleem vormen. (Bron)

Waarschijnlijk is dat half wakker zijn een fase tussen deze twee fases in. Een droom kan heel realistisch zijn. Ik heb tijden gedroomd dat ik verdronk. Dat ik langzaam onder water zakte en dat niets hielp. Op een gegeven ogenblik had ik door dat ik droomde en kon ik mezelf met grote moeite wakker maken. Dit is niet zo realistisch omdat je niet kan verdrinken in bed. (Tenzij je een lek waterbed hebt..) Maar je kunt dus ook dromen dat je wakker bent maar niet kunt bewegen. Misschien een stoornis in het slapen. Zulke dromen heb je ook sneller als je veel stress hebt.

Het ontstaan van nachtmerries

Wanneer nachtmerries het gevolg zijn van een traumatische gebeurtenis ligt de oorzaak voor de hand, heeft de nachtmerrie geen specifieke achtergrond dan is het minder duidelijk.

Zoals eerder beschreven zijn dromen een combinatie van willekeurige beelden die gevormd worden door de hersenstam en verwachtingspatronen. Dit verwachtingspatroon speelt een grote rol in het ontstaan van een nachtmerrie. Een nachtmerrie ontstaat doordat de dromer vervelende dingen verwacht.

Iemand kan bijvoorbeeld een negatieve emotie hebben als die gaat slapen, de emotie kan dan meegenomen worden in de dromen, daar wordt de negatieve emoties omgezet in negatieve gebeurtenissen. Stress heeft een zelfde invloed, mensen die gestrest zijn overdag, en ook gestrest gaan slapen hebben vaker vervelende dromen.Nachtmerrie

Beelden in een droom kunnen op meerdere manieren geïnterpreteerd worden. Als je bijvoorbeeld een berg aan het beklimmen bent, kun je dit zien als een leuke gebeurtenis maar ook als doodeng. Zo werkt dit ook met beelden of situaties die niet meteen duidelijk zijn. Een donkere steeg kan leiden tot een nachtclub met een fantastisch feest. Maar het kan ook leiden tot het zien van een schim in die donkere steeg, waarna deze schim veranderd in een man en die man een mes blijkt te hebben.

Het gaat in het dromen en dus ook in de nachtmerries vooral om de verwachtingspatronen plus de beelden die erbij aangeleverd worden. Nou is het wel te begrijpen dat de meeste mensen wel eens een combinatie hebben waardoor ze `s nachts een nachtmerrie krijgen. Toch hebben andere mensen veel vaker nachtmerries. Dit heeft heel veel te maken met deze verwachtingspatronen. Mensen die vaker nachtmerries hebben bouwen een bepaald verwachtingspatroon op, dit wordt steeds gemakkelijker geactiveerd naarmate dit patroon vaker voorkomt.

Wie zich verveelt:

Hersenactiviteit tijdens de slaap

Als we slapen beweegt ons lichaam nauwelijks; onze ogen zijn dicht. Het lijkt net alsof mensen die slapen even ? voor 7 uur ? ?uit staan? en daarna bij het opstaan weer verder gaan leven. Toch gebeuren er tijdens de slaap bijzondere dingen, die op het eerste gezicht niet te observeren zijn. Het betreft de activiteit van onze hersenen.

Onze hersenen geven namelijk een heel klein beetje elektrische lading af, die we kunnen meten: met elektrodes op je hoofd. Dan blijkt dat onze hersenactiviteit ?golvend? is. Daarom wordt hersenactiviteit ook wel uitgedrukt in hersengolven (bij het lezen van deze tekst heb je al pakweg zestien hersengolven per seconde):

Verrassend is dat onze hersengolven tijdens de slaap steeds veranderen. Deze hersengolven zijn als je net in slaap valt nog vrij onrustig. Dit is niet zo raar, want je was vijftien minuten geleden nog klaarwakker ? en daarbij horen snelle, onregelmatige en onrustige golven. Dit eerste stadium van de slaap wordt ook wel slaapstadium één genoemd:

Slaapstadium 1

Na enkele minuten beginnen je hersengolven langzamer en dieper te worden. Dit heet slaapstadium twee. In dit stadium heb je af en toe nog heel korte hersengolven (uitbarstingen van activiteit) maar krijg je ook af en toe heel diepe, langzame golven:

Slaapstadium 2

Als na zo?n tien tot vijftien minuten slaap zulke diepe, langzame golven nog vaker voorkomen, spreken we van slaapstadium drie. Als je in stadium drie zit, is je slaap ook dieper dan in stadium één of twee. Je bent moeilijker wakker te maken en rust meer uit:

Slaapstadium 3

Als meer dan de helft van al je hersengolven uit deze diepe hersengolven bestaat, zit je in slaapstadium vier. Stadium vier slaap is de diepste slaap die we kennen. Tijdens dit slaapstadium herstelt ons lichaam zich het meest. De hersenen ? en het lichaam ? rusten uit, en bouwen zo weer reserves op voor de volgende dag:

Na dit diepste stadium kan de slaap alleen maar lichter worden: je keert weer terug in stadium drie, waarna je weer in twee komt, en uiteindelijk in stadium één. Dan gebeurt echter iets speciaals. Je wordt niet wakker, maar slaapt verder ? in een bijzonder slaapstadium.

Tijdens dit slaapstadium zijn je hersenen ontzettend druk bezig. Verder is je hele lichaam volledig ontspannen (op de rondschietende ogen en geprikkelde genitaliën na). Het drukke brein tegenover het rustige lichaam is een paradox, daarom werd dit stadium ook wel paradoxale slaap genoemd. Omdat de ogen zo heen en weer schoten (snelle oogbewegingen) kreeg dit stadium tevens een andere, meer bekende naam: Rapid Eye Movement Slaap (REMslaap):

Het blijkt dat de mensen die tijdens REM slaap wakker worden gemaakt, in ongeveer tachtig procent van de gevallen een droom kunnen herinneren. Deze dromen bestaan uit intense beelden en ingewikkelde (soms zelfs bizarre) en emotionele verhaallijnen: dit zijn dromen zoals wij ons die meestal kunnen herinneren. Dromen komen ook voor tijdens andere stadia (bijvoorbeeld stadium twee), maar deze zijn minder intens en emotioneel.

De slaap bestaat dus uit ?rondes? die gaan van slaapstadium 1-2-3-4-3-2-1 tot en met REM. Zo?n ronde wordt een slaapcyclus genoemd; die duurt ongeveer negentig tot honderd minuten. Als je acht uur slaapt heb je dus ongeveer vijf slaapcycli doorlopen. Ook dit is weer gemiddeld; de slaapstadia gaan soms een stapje terug, dan slaan ze er weer één over, dan duren ze weer iets korter of langer, maar over het algemeen is dit hoe onze slaap eruit ziet:

Slaapcyclus

De slaapcycli worden minder diep als je langer hebt geslapen. Stadium vier kan bij de eerste cyclus nog wel een half uur duren, maar bij de tweede cyclus is stadium vier hooguit nog een kwartier. In de derde slaapcyclus wordt stadium vier vaak al niet meer gehaald; in de laatste cyclus voor het wakker worden wordt zelfs stadium drie niet meer gehaald.

Hier tegenover staat dat de REM stadia steeds langer worden naarmate de slaap vordert. Dit is net anders dan de diepe stadium vier slaap. Er is weinig REM slaap in de eerste cyclus (veelal iets van tien minuten) maar het wordt steeds meer, bij de laatste slaapcyclus kun je meer dan zestig van de negentig minuten in REM slaap verkeren.

Dus: hoe langer iemand slaapt, hoe meer REM slaap hij of zij heeft. Aangezien vooral tijdens REM slaap dromen optreden, kunnen we dus zeggen dat iemand meer droomt aan het einde van de nacht (?s ochtends dus). In totaal heb je ongeveer twee uur REM slaap per nacht: je bent dus zo?n 25 procent van je slaap aan het dromen. Dit geldt trouwens ook voor mensen die zeggen dat ze nooit dromen: als zij in een slaaplaboratorium tijdens de REM slaap wakker worden gemaakt, kunnen ze hun droom wel herinneren. Iedereen droomt dus, maar niet iedereen kan het zich evengoed herinneren.(Bron)

Door het ctrl-c ctrl-v verhaal weet ik niet meer wat ik nog meer wilde zeggen... bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het weleens gehad, echt doodeng. nosmile.gif

Je bent wakker maar je kunt je niet bewegen en voor je gevoel kun je ook niet ademen. Het gaat wel snel weer over, maar het is nogal beangstigend. Het is overigens iets heel anders dan dat je arm slaapt omdat je erop hebt gelegen. Het is meer alsof je hersenen al wakker zijn maar je lijf nog niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb het weleens gehad, echt doodeng.
nosmile.gif

Je bent wakker maar je kunt je niet bewegen en voor je gevoel kun je ook niet ademen. Het gaat wel snel weer over, maar het is nogal beangstigend. Het is overigens iets heel anders dan dat je arm slaapt omdat je erop hebt gelegen. Het is meer alsof je hersenen al wakker zijn maar je lijf nog niet.

Zijn er eigenlijk ook nog mensen die in dergelijke situaties nog 'extra' dingen hebben meegemaakt om het zo maar te zeggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, dat ijlen is wel enigszins herkenbaar. Vooral wanneer ik bij iemand anders slaap heb ik daar vaak last van, dat ik dan zo licht slaap dat ik voor men gevoel de hele nacht tussen slapen en wakker zijn in zit... Word je totaal brak wakker... nosmile.gif

Kent iemand dat gevoel wanneer je net in bed ligt en bijna in slaap valt, en dan opeens dat rare gevoel alsof je valt? Alsof je zo in je bed of kussen valt... heel vreemd...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kent iemand dat gevoel wanneer je net in bed ligt en bijna in slaap valt, en dan opeens dat rare gevoel alsof je valt? Alsof je zo in je bed of kussen valt... heel vreemd...

Ja, dat heb ik ook wel eens. Heeft iets met je bloedsomloop te maken heb ik gehoord. Ik heb ook vaak dat ik droom en licht slaap als ik in een vreemd bed lig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid