Spring naar bijdragen

Vragen voor evangelischen


Aanbevolen berichten

Quote:

Ja Michiel, dat vind ik ook. En ook bij katholieke parochies en traditionele protestantse gemeentes (tenminste de PKN hier in de buurt) is veel meer te doen dan de diensten/vieringen op zondag.

Dus tot nu toe heb ik eigenlijk niets gehoord wat mijn vraag beantwoord. Behalve dat de invulling van de diensten anders is.

Zoals eerder beargumenteerd is, is er ook een evangelische beweging in de pkn.

Ik denk dat voor een deel je antwoord in de posts van oa. Timon te vinden is. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 169
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Nouja, vrijheid. Ik merk dat bij ons in de kerk het allemaal steeds strakker is. Overal is er bepaalde tijd voor. De hele dienst is qua tijd ingedeeld en je hebt een paar kleine keuzes die je kunt maken om in te delen, maar er zijn wel strakke richtlijnen.

Ik spreek niet voor alle evangelische kerken, maar dat is bij ons zo.

Het is meer dat er andere invullingen zijn denk ik. Er zitten andere onderdelen in een evangelische dienst dan in een traditionele kerk.

Ik wilde precies hetzelfde zeggen smile.gif Bij ons is de liturgie ook altijd strak ingepland en is vrij weinig ruimte voor andere zaken..

Daarbij zijn wij niet zo'n charismatische gemeente en zal je ook niet mensen zien dansen met vlaggen en zal je ook geen tongentaal horen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Evangelischen zien zichzelf toch ook als een apparte stroming naast het protestantisme en katholicisme?

Is dat zo? Dat is echt de eerste keer dat ik dat hoor...in ieder geval, dat evangelischen zich als een aparte stroming naast het protestantisme noemen... Evangelischen zijn toch protestanten, of wordt er nu nog een aparte stroming bijaangeplakt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Is dat zo? Dat is echt de eerste keer dat ik dat hoor...in ieder geval, dat evangelischen zich als een aparte stroming naast het protestantisme noemen... Evangelischen zijn toch protestanten, of wordt er nu nog een aparte stroming bijaangeplakt?

Schijnbaar, volgens mij is daar ook een apart topic over, of iig lange tijd over gesproken in een topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Schijnbaar, volgens mij is daar ook een apart topic over, of iig lange tijd over gesproken in een topic.

Ik vind het nogal vreemd, ik zie de verschillen niet echt. Ik denk dat je het dan als een charismatische evangelische stroming moet zien en niet meteen denken dat alle evangelischen ook charismatisch zijn zoals hier nogal vaak vermeld wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik maak me er eigenlijk niet zo druk om en ik hoef ook niet perse een naambordje te hebben. Ik ben christen, zie de Bijbel als Gods woord, probeer er naar te leven en ik ga naar de kerk.. Klaar puh2.gif

Als iemand me vraagt bij welke kerk ik hoor, vertel ik dat ook meestal op die manier..alsof er in elke evangelische kerk in tongen wordt gesproken (o.a.).. Het lijkt alsof dat een must is ofzo...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Katholiek - die weet je zelf wel knipoog_dicht.gif

Protestants - verzamelnaam voor alle gemeenten die zich los hebben gemaakt van de katholieke kerk en de bijbel (officieel) meer waarde toekent dan de gezagsdragers in de kerk. Deze stroming is weer opgedeeld in:

Gereformeerde/ hervormde kerken - dat zijn de kerken die hun belijden hebben vastgelegd in documenten die teruggaan op de reformatie en de tijd vlak daarna. Deze belijdenissen laten niet alleen de verschillen zien met de Rooms-Katholieke leer, maar óók met de leer van de dopersen /evangelischen /charismatischen. Deze gemeenten zijn georganiseerd in een kerkverband, dat ervoor moet zorgen dat er op elkaar wordt toegezien. In de praktijk is er veel aandacht voor de inhoud van de leer en daarnaast ook voor het leven (al is dat in veel kerken beide aan het verdwijnen).

Evangelische gemeenten - deze kerken zetten zich weer af tegen de vastlegging van de leer, en leggen de nadruk op de bijbel en het persoonlijke geloof. Deze gemeenten hebben zich over het algemeen niet in een kerkverband aaneengesloten, al is er wel een tendens naar meer overleg. Ook kennen evangelische kerken de kinderdoop (ook wel verbondsdoop) niet, maar leren de geloofsdoop.

Pinkstergroepen - noemen zich vaak ook evangelisch (lekker verwarrend), hebben er ook veel overeenkomsten mee, maar deze groepen kenmerken zich door een extra grote belangstelling voor en nadruk op het bijzondere werk van de Geest (spreken in tongen, profeteren, 'vallen in de Geest', gebedsgenezing, exorcisme).

Dopersen noemde ik net; dat is de overkoepelende naam voor de stroming die een 16e- en 17e-eeuwse voorloper is van evangelische en pinkster-bewegingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Evangelische gemeenten
- deze kerken zetten zich weer af tegen de vastlegging van de leer, en leggen de nadruk op de bijbel en het persoonlijke geloof. Deze gemeenten hebben zich over het algemeen niet in een kerkverband aaneengesloten, al is er wel een tendens naar meer overleg. Ook erkennen evangelische kerken de kinderdoop (ook wel verbondsdoop) niet, maar leren de geloofsdoop..

Wij erkennen de kinderdoop knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

en evangalicals (of iets degelijks) heb ik ook al langs zien komen. Wat is dat? Bedankt voor het lijstje tot nu toe
knipoog_dicht.gif

Evangelical movement is het zelfde als de evangelische beweging.

Soms maakt men wel eens het onderscheid met evangelisch, dat wat zich als gemeente als kenmerk heeft evangelisch te zijn (dus waar er niet een evangelische stroming binnen de kerk is, zoals bij de anglicanen, pkn etc, maar als geheel (die definitie lijken alleen bepaalde Nederlanders soms te gebruiken), waar elke gemeente en elk lid per definitie evangelisch is). Verder is het woord wel eens gebruikt voor gemeenten die het woord "evangelisch" in hun naam stoppen.

Maar in de context waar Timon, ik, wikipedia, Mc Grath, en nog meer (ook een reeks artikelen die op dit forum wel eens over evangelischen gepost zijn), het woord evangelisch of evangelische beweging gebruiken, hebben we het zelfde als de engelstalige term: evangelical movement.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eh?
verbaasd.gif

Ik zal het wat duidelijker uitleggen...Er worden geen baby's gedoopt bij ons, maar als iemand als baby is gedoopt en later weer wordt gedoopt, wordt er niet gezegd dat de babydoop ongeldig is, maar dat de volwassendoop een bevestiging is waar de ouders dus al vroeger voor hebben gekozen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

en evangalicals (of iets degelijks) heb ik ook al langs zien komen. Wat is dat? Bedankt voor het lijstje tot nu toe
knipoog_dicht.gif

Evangelicals hangt ervan af in welke context... om het nog verwarrender te maken... In Amerika lijken de evangelicals heel erg op de kerken uit de Reformatie. Ze zijn in veel dingen gelijk aan gereformeerden, maar vaak erkennen ze (dacht ik) de kinderdoop als verbondsdoop niet.

Hoe het elders is, weet ik zogauw niet.

Baptisten zitten inderdaad vaak tussen gereformeerd en evangelisch in, voor zover ik weet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Timon heeft in dit topic een aantal posts geschreven over de evangelische beweging. Misschien veranderen (als je die nog niet gelezen hebt) die wel het beeld over wat je over de evangelische beweging hebt.
smile.gif

Dat denk ik niet, mijn (subjectieve) ervaringen binnen de vrije bapt. gem. waar ik een aantal jaren lid ben geweest spelen mee, plus wat ik weet van het Evangelische Werkverband die een aantal evangelische invloeden wil 'inplanteren' in de PKN (zoals bijv. een waterritueel -> overdoop)

Even voor de duidelijkheid, hecht waarde aan al het positieve wat ik heb meegekregen vanuit de vrije bapt. gem. Heb daar Jezus persoonlijk leren kennen, wie Hij is, heb er leren bidden, leren Bijbellezen. Maar toch, toch 'is er iets' wat ik niet goed onder woorden kan brengen en daar, denk ik ook geen poging toe doe.

Nog steeds kom ik steeds weer mensen tegen van deze gemeente. Vorige week in het ziekenhuis, de hartelijkheid, de betrokkenheid is zo voelbaar, zo merkbaar. Dat is iets wat ik nog nooit als zodanig hier in de plaatselijke PKN heb ervaren. Daar weet men niet eens dat ik het afgelopen winter behoorlijk ziek was. Ja, sinds eergisteren toen er ineens terwijl ik stond te afwassen een kerkenraadslid voor m'n neus stond en me vertelde dat ik was uitkozen om diaken te worden. nosmile.gif Nou eh, ik dacht het maar niet dus. Met als reden mijn gezondheid en mijn moeite met vrouwen in het ambt.

Blijft in mijn hoofd rondspoken hoe kan men dat nu vragen aan iemand die bijna nooit in de kerk komt.. nooo.gif

Maar goed, dat is eigenlijk off-topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Evangelicals hangt ervan af in welke context... om het nog verwarrender te maken... In Amerika lijken de evangelicals heel erg op de kerken uit de Reformatie. Ze zijn in veel dingen gelijk aan gereformeerden, maar vaak erkennen ze (dacht ik) de kinderdoop als verbondsdoop niet.

Hoe het elders is, weet ik zogauw niet.

Baptisten zitten inderdaad vaak tussen gereformeerd en evangelisch in, voor zover ik weet.

En toch worden we evangelisch genoemd widegrin.gif En ik ben ook evangelisch, maar absoluut niet charismatisch...wat dus altijd gedacht wordt als je zegt dat je evangelisch bent...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wij erkennen de kinderdoop
knipoog_dicht.gif

Ok, ik had moeten schrijven: 'kennen' - als in: zelf toepassen. Ik zal het gelijk even veranderen in het overzicht.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

En toch worden we evangelisch genoemd
widegrin.gif
En ik ben ook evangelisch, maar absoluut niet charismatisch...wat dus altijd gedacht wordt als je zegt dat je evangelisch bent...

Daarom heb ik het ook twee kopjes gegeven, evangelisch en charismatisch knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb het natuurlijk ook over evangelische kerken/gemeenten. Voornamelijk diegene die zichzelf als evangelisch zien.

Evangelischen zien zichzelf toch ook als een aparte stroming naast het protestantisme en katholicisme?

Toen ik nog lid was van de vrije bapt. gem. was ik van mening en meerderen met mij in dezelfde gem. dat mensen toch echt allemaal baptist moesten worden. Zich laten overdopen want dat was de echte en enige doop.

Vandaaruit zou je kunnen zeggen dat zij zichzelf zien als een aparte stroming.

Maar om het nog gemakkelijker te maken knipoog_dicht.gif, niet elke baptisten-gemeente denkt daar zo over. Meningen, visies en geloofsovertuigingen verschillen nogal.

In één ding zijn zij denk ik één, het verlangen, de wil om Christus te volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Igi,

Waterdoop Volwassendoop is niet een algemeen kenmerk van evangelisch. Zoals eerder aangegeven is de evangelische beweging als definitie juist betrekkelijk weinig op theologie gebaseerd (wat niet wilt zeggen dat stromingen binnen de EB geen uitgewerkte theologie zouden hebben) . Wel is het zo dat de meeste 'volwassendoop' stromingen evangelisch zijn, maar andersom hoeft dat niet zo te zijn. Zo zijn er geloof ik ook bepaalde vrij evangelische gemeenten die aan 'kinderdoop' doen. En volgens staat men in de Anglicaanse low church ook niet te trappelen om de kinderdoop. Mijn bescheiden indruk althans. knipoog_dicht.gif

Edit: schrijfvaud van me...

De waterdoop vind ik wel een algemeen kenmerk van van het christendom an sich. That includes evangelische gemeenten. (ongetwijfeld een true scotchman redenatie van mijn kant. knipoog_dicht.gif) Als christelijke gemeente niet aan het dopen doen lijkt me moeilijk te rijmen. Maar ik geloof gelijk dat ze er wel zijn, dergelijke gemeenten...


Samengevoegd:

Quote:

Evangelischen zien zichzelf toch ook als een apparte stroming naast het protestantisme en katholicisme?

Ik ben op dit forum juist de helft van de tijd bezig om te zeggen dat evangelisch per definitie protestants is, orthodox protestants. Ook op internet en in wetenschappelijk literatuur (althans het geen ik ken dan natuurlijk) bevestigen ze dit.

Sommige evangelischen vinden trouwens dat ze wel iets apparts zijn, dat wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Iggi,

Waterdoop is niet een algemeen kenmerk van evangelisch. Zoals eerder aangegeven is de evangelische beweging als definitie juist betrekkelijk weinig op theologie gebaseerd. Wel is het zo dat de meeste 'volwassendoop' stromingen evangelisch zijn, maar andersom hoeft dat niet zo te zijn. Zo zijn er geloof ik ook
bepaalde
vrij evangelische gemeenten die aan 'kinderdoop' doen.

Weet ik, zo ken ik ook een volle evangelie gemeente waar men beslist niet doopt met water. Mag wel maar dat moet dan gebeuren in een andere gemeente.

Ik schreef dan ook vanuit mijn (subjectieve) ervaringen. knipoog_dicht.gif

Quote:
En volgens staat men in de Anglicaanse low church ook niet te trappelen om de kinderdoop. Mijn bescheiden indruk althans.
knipoog_dicht.gif

Zou best kunnen, weet daar niet zoveel van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid