Spring naar bijdragen

[Algemeen] Belijdenistopic


Aanbevolen berichten

Shalom ZVNNA,

Quote:

Als het goed is gaat het morgen over de kerk tijdens catechisatie, ik was dus ook zeker van plan om dat te gaan vragen, nou ja hopen dat het er vanzelf op komt en anders vragen
smile.gif

En wat was het antwoord?

Quote:
En het geloof eigen gemaakt hebben, in de zin van kennis, nee dat kan ik nooit

Ook jij kan dat, je geloof eigen maken is je verdiepen in de Schrift, je verdiepen in Kerkleer. Waarom leren we dat op die manier, wat ligt daaraan ten grondslag, kijk eens naar kerkhistoriek. Stel veel vragen aan je dominee en leg die antwoorden naast de Schrift om op die manier antwoorden te krijgen en nieuwe verdiepingen op te doen. Zo heb ik een jaar intensief gemaild met een dominee voordat ik Ja kon zeggen op de vragen en het beamen van mijn doop.

Quote:
maar ik kan wel met hart en ziel zeggen dat Hij mijn Vader is en dat Hij voor mij sterft, dat mijn zonden zijn vergeven omdat Jezus ook voor mij aan het kruis is gestorven is en dat de Heilige Geest in mij is.

Dan kan je dus de belijdenis vragen beantwoorden, als jij kan belijden en erkennen dat Jezus voor je gestorven is, dan beaam jij je (verbonds)doop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 212
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Shalom ZVNNA,

Quote:

Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar de belijdenisvragen waar jullie ja op gaan zeggen, ja op hebben gezegd.

Dit zijn de vragen die bij ons gebruikt schijnen te worden:

Belijdenis-vragen

Ten eerste: belijdt u te geloven in God, de Vader, de Almachtige, Schepper van hemel en van aarde, en in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze HERE, en in de Heilige Geest?

Ten tweede: aanvaardt u de roeping om als lidmaat van de gemeente, die God zich in Christus tot het eeuwige leven verkoren heeft, door Zijn genade tegen de zonde en de duivel te strijden, uw Heiland te volgen in leven en sterven, Hem te belijden voor de mensen en met blijdschap te arbeiden in Gods Koninkrijk?

Ten derde: wilt u, in de gemeenschap van de Protestantse Kerk in Nederland en onder haar opzicht, getrouw zijn onder de bediening van het Woord en van de sacramenten, volharden in het gebed en in het lezen van de Heilige Schrift en wilt u met de u geschonken gaven meewerken aan de opbouw van de gemeente van Christus?

Nu zijn de vragen toegespitst op een belijdenis formulier en dat leest:

Twee jongeren uit ons midden hebben de wens uitgesproken openlijk belijdenis te doen van hun geloof. Daarmee willen zij hun doop beamen. Wij noemen hun namen waarmee zij zich gekend mogen weten bij God en bij de mensen.

Of we nu al gedoopt zijn of nog gedoopt worden, bij het doen van belijdenis bevestigen wij onze verbondenheid met God. Vanuit de bijbel en de geloofstraditie spreken wij wereldwijd over Hem als Vader, als Zoon en als Heilige Geest. Deze namen van God worden bij de doop genoemd. Immers de doop is een teken dat God ons aanneemt tot zijn kinderen, dat Hij door het offer van Jezus Christus ons onze zonden niet meer toerekent en dat Hij ons vernieuwt en herschept door zijn Heilige Geest. God roept ons samen als gelovige mensen Hem als onze God te erkennen en te dienen en Zijn Naam voor de wereld te belijden. Laten wij als gemeente zingend ons geloof belijden, opdat zij die openlijk belijdenis zullen doen van hun geloof, zich opgenomen weten in het grote geheel van de kerk van alle plaatsen en tijden.

Je kan die vragen dus niet zomaar losstaand lezen, maar in context van het formulier. Als je belijdenis gaat doen, dan zal de opzet en invulling van de dienst met je doorgenomen worden, er zijn 3 (bij mijn weten en daarbij gaat het dan meer om de vorm van taal, dan inhoud, maar lees ze eens door) verschillende uitvoeringen van het formulier, maar de vragen vrijwel identiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Shalom ZVNNA,[...]En wat was het antwoord?

Dat de ware kerk de gemeenschap der gelovigen is en dat er misschien wel geen concrete kerkgemeenschap is die de "ware kerd" is. Maar dat een kerk/gemeente wel de sacramenten op een goede manier moet gebruiken en het woord uit moet leggen op een manier die niet in strijd is met de bijbel. En ja, dat is een best wel subjectieve omschrijving.

Quote:

[...]Ook jij kan dat, je geloof eigen maken is je verdiepen in de Schrift, je verdiepen in Kerkleer. Waarom leren we dat op die manier, wat ligt daaraan ten grondslag, kijk eens naar kerkhistoriek. Stel veel vragen aan je dominee en leg die antwoorden naast de Schrift om op die manier antwoorden te krijgen en nieuwe verdiepingen op te doen. Zo heb ik een jaar intensief gemaild met een dominee voordat ik Ja kon zeggen op de vragen en het beamen van mijn doop.

Daar ben ik nu mee bezig, de dominee vragen stellen, de Bijbel te lezen, me er in te proberen verdiepen. Maar eerlijk gezegd schiet dat voor mijn gevoel iig nog niet echt op.

hmm.. misschien moet ik maar nog een jaar wachten...

Quote:
[...]Dan kan je dus de belijdenis vragen beantwoorden, als jij kan belijden en erkennen dat Jezus voor je gestorven is, dan beaam jij je (verbonds)doop.

Dat kan ik belijden. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daar ben ik nu mee bezig, de dominee vragen stellen, de Bijbel te lezen, me er in te proberen verdiepen. Maar eerlijk gezegd schiet dat voor mijn gevoel iig nog niet echt op.

hmm.. misschien moet ik maar nog een jaar wachten...

Draai het eens om, moet je alles nu weten om te belijden wat je aangeeft nu al te kunnen belijden? Belijden wil niet zeggen "nu weet ik alles", het zegt "nu zeg ik JA tegen mijn doop/ Christus". Nadat je belijdenis gedaan hebt is er nog een heel leven om je te verdiepen in het geloof en kennis op te doen. Zou je het uitstellen, dan komt het er nooit van, omdat je nooit genoeg weten zal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar heb je een punt, een punt dat ik mezelf ook al heb gerealiseerd. Ik zal er in mijn ogen ook nooit klaar voor zijn. Maar dat is ook niet zozeer het punt, dat zal niemand ooit en ik geloof wel. Ik kan de apostolische geloofsbelijdenis beamen en daar echt van binnen volledig overtuigd van zijn. Maar soms vraag ik mij gewoon af of ik wel goed genoeg weet waar ik echt mee bezig ben. Of ik mij wel realiseer wat belijdenis inhoud.

Ik heb hier een gedicht bij, maar daar kan ik even niet bij, die wordt nog toegevoegd smile.gif

edit: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shalom ZVVNA,

Quote:

Daar heb je een punt, een punt dat ik mezelf ook al heb gerealiseerd. Ik zal er in mijn ogen ook nooit klaar voor zijn. Maar dat is ook niet zozeer het punt, dat zal niemand ooit en ik geloof wel.

Waar niet klaar voor zijn? Om te openbaar te belijden wat je hier al belijdt?

Quote:
Ik kan de apostolische geloofsbelijdenis beamen en daar echt van binnen volledig overtuigd van zijn. Maar soms vraag ik mij gewoon af of ik wel goed genoeg weet waar ik echt mee bezig ben. Of ik mij wel realiseer wat belijdenis inhoud.

Nu wordt het al heel anders van insteek. Nu stel je de vraag "wat houdt belijdenis doen in", daarbij geef je dus aan "ik ben klaar, maar waar zeg ik JA tegen, wat belijdt ik nu?". De insteek is niet meer "zal ik belijdenis gaan doen?", daar je die keuze en antwoord zelf al gegeven hebt. En om te achterhalen wat belijdenis doen inhoudt is er de belijdeniscatechese om je daarin te onderrichten. Stel die vragen die je hebt en ook al zal er niet altijd een passend antwoord op komen, dan toch kan je weten wat belijdenis doen inhoudt.

Je belijdt je geloof reeds en er is niets, behalve dan de inhoudsvorm van belijdenis doen, wat je tegenhoudt om het nu te tonen ten overstaan van de gemeente, waarbij zij jouw getuigen zijn ten overstaan van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Michiel

Quote:

Shalom ZVVNA, [...]Waar niet klaar voor zijn? Om te openbaar te belijden wat je hier al belijdt?

Ja, ik denk het wel.

Quote:
[...]Nu wordt het al heel anders van insteek. Nu stel je de vraag "wat houdt belijdenis doen in", daarbij geef je dus aan "ik ben klaar, maar waar zeg ik JA tegen, wat belijdt ik nu?". De insteek is niet meer "zal ik belijdenis gaan doen?", daar je die keuze en antwoord zelf al gegeven hebt. En om te achterhalen wat belijdenis doen inhoudt is er de belijdeniscatechese om je daarin te onderrichten. Stel die vragen die je hebt en ook al zal er niet altijd een passend antwoord op komen, dan toch kan je weten wat belijdenis doen inhoudt.

Zo klink ik wel heel erg dubbel, ben ik denk ik ook niet meer. Maar uiteindelijk is het denk ik angst. Al weet ik niet precies waarvoor. Een soort van bindingsangst denk ik. maar ik stel mijn vragen, krijg soms ook antwoorden, maar ik heb zo het gevoel dat ik er niet mee op schiet, dat ik hartstikke stil sta.

Quote:
Je belijdt je geloof reeds en er is niets, behalve dan de inhoudsvorm van belijdenis doen, wat je tegenhoudt om het nu te tonen ten overstaan van de gemeente, waarbij zij jouw getuigen zijn ten overstaan van Christus.

De belijdenis is de bevestiging van mijn doop. Een bevesiging van dat ik Gods kind ben. Als ik belijdenis doe, dan beaam ik mijn geloof in God, de vader, de schepper, in Jezus Christus zijn zoon, in de Heilige Geest en nog een paar van die dingen. Ja dat kan ik best en misschien is dit wel een uitvlucht, maar ik weet niet of ons belijdenisgeschrift zo goed is. Een verzoek naar het hele formulier heb ik al gemaild, maar je kan op deze vragen ja zeggen als je monofysist bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shalom ZVVNA,

Quote:

Zo klink ik wel heel erg dubbel, ben ik denk ik ook niet meer. Maar uiteindelijk is het denk ik angst. Al weet ik niet precies waarvoor. Een soort van bindingsangst denk ik. maar ik stel mijn vragen, krijg soms ook antwoorden, maar ik heb zo het gevoel dat ik er niet mee op schiet, dat ik hartstikke stil sta.

Waar sta je stil en wil je niet te hard lopen misschien? Je kan ook berusten dat je NU op DIT moment niet alles kan weten, maar dat je mag weten dat eens alles geopenbaard zal worden. Denk aan Hebreeën 11:1

Geloof viert de werkelijkheid van

wat wordt gehoopt,

is het bewijs van gebeurtenissen die

niet waarneembaar zijn.

Ook is het makkelijk om vragen te stellen en je weet pas wat je niet weet als je weet wat je weet. Het onderzoeken levert vragen op, maar de gegeven antwoorden geven ook weer vragen en zo door. Er is niet een eindig weten, maar het is een overtuiging. Voor nu op DIT moment, weet ik genoeg om met volle overgave JA te zeggen. Jij kan het al zeg je, alleen iets, wat je angst noemt, houdt je tegen. Het komt op mij ook als een vorm van twijfel over. Je stelt je vraagtekens bij de vragen, prima, maar lees de context van het geheel eens.

Je kan ook te kritisch worden en dat kan je soms verder van Huis brengen dan nodig is om Thuis te komen.

Quote:
De belijdenis is de bevestiging van mijn doop. Een bevesiging van dat ik Gods kind ben. Als ik belijdenis doe, dan beaam ik mijn geloof in God, de vader, de schepper, in Jezus Christus zijn zoon, in de Heilige Geest en nog een paar van die dingen. Ja dat kan ik best en misschien is dit wel een uitvlucht, maar ik weet niet of ons belijdenisgeschrift zo goed is. Een verzoek naar het hele formulier heb ik al gemaild, maar je kan op deze vragen ja zeggen als je monofysist bent.

Dat je die vragen beantwoorden kan als je monofyist bent kan ik me indenken, ik mis in die vragen ook een stukje dat teruggrijpt op de doop. Dit wordt echter wel duidelijk in het formulier en die vragen kan je niet los zien van het formulier. Het is net als met de Schrift, het gaat om de context. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoi Michiel

Quote:

[...]Waar sta je stil en wil je niet te hard lopen misschien?

Soms denk ik dat ik stil sta op het geloofspad, dat ik nu net zo ver ben als een jaar terug ofzo. Maar misschien wil ik idd wel te hard van stapel lopen en vraag ik te veel van mijzelf, ik weet het niet.

Quote:
Je kan ook berusten dat je NU op DIT moment niet alles kan weten, maar dat je mag weten dat eens alles geopenbaard zal worden. Denk aan Hebreeën 11:1

Geloof viert de werkelijkheid van

wat wordt gehoopt,

is het bewijs van gebeurtenissen die

niet waarneembaar zijn.

Ja ik weet het, ik heb ook een zwak geloof. Maar dat berusten is nog een beetje moeilijk.

Quote:
Ook is het makkelijk om vragen te stellen en je weet pas wat je niet weet als je weet wat je weet. Het onderzoeken levert vragen op, maar de gegeven antwoorden geven ook weer vragen en zo door. Er is niet een eindig weten, maar het is een overtuiging. Voor nu op DIT moment, weet ik genoeg om met volle overgave JA te zeggen. Jij kan het al zeg je, alleen iets, wat je angst noemt, houdt je tegen. Het komt op mij ook als een vorm van twijfel over. Je stelt je vraagtekens bij de vragen, prima, maar lees de context van het geheel eens.

Het is denk ik ook een vorm van twijfel en die formulieren die ga ik krijgen. Ik zal hier dan ook wel een kopie neerzetten, maar dat zal nog wel even duren.

Quote:
Je kan ook te kritisch worden en dat kan je soms verder van Huis brengen dan nodig is om Thuis te komen.

Dat is wel een eng vooruitzicht

Quote:
[...]Dat je die vragen beantwoorden kan als je monofyist bent kan ik me indenken, ik mis in die vragen ook een stukje dat teruggrijpt op de doop. Dit wordt echter wel duidelijk in het formulier en die vragen kan je niet los zien van het formulier. Het is net als met de Schrift, het gaat om de context.
smile.gif

Ja dat formulier dat komt, dus daar ga ik me in verdiepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Sterkte ZVNNA, met je keuze en zoektocht. Bij ons worden 4 vragen gebruikt, naast de verzaking met heel de gemeente, namelijk de volgende:

1. Zie je je doop in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest als de basis van waaruit je wilt leven?

2. Belijd je dat God je schepper is, dat Zijn koninkrijk nabij gekomen is in Jezus Christus en dat je geroepen bent hem te volgen, en dat de Heilige Geest je kracht zal geven op je levensweg?

3. Is he tjullie wens om deel te hebben aan de gemeenschap van Jezus Christus, aan de kerk van alle tijden en plaatsen?

4. En willen jullie vanuit die basis je ook ontfermen over een ieder die God op je weg brengt en die op je hulp is aangewezen?

(deze kan ook in meer oude schrijfstijl, maar ik ben met een hele groep dus dat moeten we samen beslissen)

Ik vind het heel mooi. Eerst beaam je je doop, dan wordt in een kernzin weergegeven wat je gaat belijden, dan gaat het om deel te nemen aan de gemeenschap (van alle tijden en plaatsen!) en dan naar de buitenwereld toe heb je ook een taak. God ontfermt, maar het is ook jou taak je te ontfermen. Mooi vind ik ook dat je een wens uit spreekt, dat je iets graag wilt. Niet 'ik zal doen'. Zo blijft het een realistisch iets wat je zegt. Je zegt ik wens, ik wil proberen, ik wil me inzetten. Daarna wordt er gebeden om kracht van de Heilige Geest. Dus ook, ik hoef he took niet zelf te kunnen, ik belijd juist dat ik Gods hulp nodig heb, om mijn geloof te kunne hebben/belijden. Ik kan het niet alleen, maar dat hoeft ook niet.

De kogel is hier trouwens door de kerk (puh2.gif), datum is geprikt en ik ben er erg blij mee dat de beslissing is genomen. Op naar de zoektocht die gelukkig niet nu afgesloten is met deze belijdenis, maar waarvan ik aangeef deze samen met God te willen doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

gefeliciteerd alletwee

Jeroeno, je moet je moment met mij delen
knipoog_dicht.gif

trouwens, jullie zijn welkom, maar het wordt geen meet onder mijn verantwoordelijkheid
smile.gif

Gefeliciteerd met je keuze om het dan nu officieel te maken. big-smile.gif

Heb je nog duidelijkheid gekregen omtrent die vragen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

bah boosrood.gif. Ik begin een beetje te twijfelen aan mijn belijdenis. Weet je, ik ben nog maar zo ontzettend kort gereformeerd. Hoe kan ik na een ruim jaartje meedraaien in mijn huidige gemeente denken dat ik al klaar ben om belijdenis te doen? Als er een ding duidelijk is geworden van catechisatie is, dat ik nog helemaal niets weet van de gereformeerde leer. Er is nog zoveel te ontdekken en uit te zoeken en nu is strakjes catechisatie bijna afgelopen boosrood.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Gefeliciteerd met je keuze om het dan nu officieel te maken.
big-smile.gif

Heb je nog duidelijkheid gekregen omtrent die vragen?

Over de meeste heb ik al duidelijkheid en het formulier ga ik binnenkort een op een met de dominee doorspreken, alles waar ik dan vragen bij heb kan ik dan gelijk dumpen. Dus dat wordt een lang gesprek knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Quote:

bah
boosrood.gif
. Ik begin een beetje te twijfelen aan mijn belijdenis. Weet je, ik ben nog maar zo ontzettend kort gereformeerd. Hoe kan ik na een ruim jaartje meedraaien in mijn huidige gemeente denken dat ik al klaar ben om belijdenis te doen? Als er een ding duidelijk is geworden van catechisatie is, dat ik nog helemaal niets weet van de gereformeerde leer. Er is nog zoveel te ontdekken en uit te zoeken en nu is strakjes catechisatie bijna afgelopen
boosrood.gif
.

Denk je dat je ooit genoeg gaat weten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Je zult eens de knoop door moeten hakken.
knipoog_dicht.gif

weet ik en dat maakt me bang. Want dan zit ik echt vast aan een kerk en dat heb ik nooit geleerd (ik kom uit een charismatisch hippienest) en ik heb geen flauw idee wat de consequenties zijn. Aan de andere kant wil ik niet terug naar een kerk van mijn kerkelijke achtergrond en wil ik ook de kerk niet uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weet je, ik heb met jou gepraat in Antwerpen ook even over de kerk enzo en ik had echt zoiets van okeej, jij twijfeld over of je genoeg kennis heb, hoe moet ik me dan voelen? (okeej zo voelde ik me al maar dat maakt niet uit... knipoog_dicht.gif)

De concequenties zijn dat je lid wordt van de kerk echt deel wordt van de gemeente, maar waarschijnlijk zal er niet zo heel veel veranderen. En zeker als je de kerk niet uit wil mag je daar gewoon belijdenis doen en als het stap zien waar je op terug kan vallen als het moeilijk wordt.

Daarnaast heb ik me heel lang afgevraagd waarom ik belijdenis zou doen. Als je daar iets meer over wil weten mag je me mailen of een post in mijn profiel zetten, maar het komt hier op neer. Je bent een kind van God en dat mag je belijden.

Sterkte met je keus

ps volgend jaar zie je weer dezelfde bezwaren knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid