Spring naar bijdragen

Wie is de Trooster?


Aanbevolen berichten

Wie is de Trooster die:

1. Tijdens Jezus (v.z.m.h) niet aanwezig was?

2. de wereld zal overtuigen van gerechtigheid, namelijk dat Jezus(v.z.m.h) naar zijn Vader is gegaan?

3. de wereld zal overtuigen van zonde: dat ze niet meer in Jezus (v.z.m.h) geloven?

4. van oordeel: dat de overste van deze wereld veroordeeld is?

5. de weg naar de volle waarheid zal wijzen?

6. zal zeggen wat hij hoort?

7. de toekomst zal verkondigen?

8. en Jezus (v.z.m.h) zal verheerlijken?

Het werk van de Trooster

5 En nu ga Ik heen tot Hem, die Mij gezonden heeft, en niemand van u vraagt Mij: Waar gaat Gij heen? 6 Maar omdat Ik dit tot u gesproken heb, heeft droefheid uw hart vervuld. 7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden. 8 En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel; 9 van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; 10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet; 11 van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

12 Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; 13 doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. 14 Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 144
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Aangezien 'de Trooster' in deze tekst ook 'de Geest der waarheid' wordt genoemd, gaat het om de Heilige Geest. Verder is opvallend dat die Trooster pas kan komen, als Jezus naar de hemel is gegaan.


Samegevoegd:

Quote:

Inderdaad, en let maar op, straks krijg je dat verhaal dat Jezus eigenlijk Mohammed bedoelde en dat 'parakleitos' eigenlijk "periklutos" moet zijn, maar dat het vervalst is, waar dan vervolgens weer geen spoor van bewijs voor is, enz. enz. enz.

Voor de liefhebber:

ik dacht: "ik ga het niet zeggen". De topicstarter heet wel 'dialoog_zoeker', maar aan de andere kant is de moslim-achtergrond uiteraard duidelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Inderdaad, en let maar op, straks krijg je dat verhaal dat Jezus eigenlijk Mohammed bedoelde en dat 'parakleitos' eigenlijk "periklutos" moet zijn, maar dat het vervalst is, waar dan vervolgens weer geen spoor van bewijs voor is, enz. enz. enz.

Het is toch Paraklêtos? (je schreef hoe je het uitspreektpuh2.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vers heeft over de Geest der waarheid en niet over het Heilige Geest. Een geest in de nieuwe testament is een menselijke profeet zoals we hieronder lezen.

1 Johannes 4:1 Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen.

We lezen ook bij 1 Johannes 4:6 dat een geïnspireerde persoon een geest van waarheid wordt genoemd.

“Wij komen uit God voort. Wie God kent luistert naar ons. Wie niet uit God voortkomt luistert niet naar ons. Hieraan kunnen we de geest van de waarheid en de geest van de dwaling herkennen.â€

Jezus (v.z.m.h) voorspelt dus een menselijke profeet, want hij (v.z.m.h) zegt steeds HIJ en HEM, wat niet voor de heilige geest kan gelden.

De Trooster zal horen en spreken “want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken†in tegenstelling de Heilige Geest, want die inspireert slechts. De enige persoon die deze profetie voldoet is Mohammed (v.z.m.h), want Hij (v.z.m.h) sprak tegen zijn metgezellen wat Hij (v.z.m.h) van de engel Gabriel hoorde.

Koran 53:1-4 “(Allah zweert) Bij de ster wanneer zij valt,. Uw metgezel (Mohammed) is noch afgedwaald noch afgeweken, Noch spreekt hij naar eigen begeerte. Het is slechts de Openbaring die wordt nedergezonden.“

Daarnaast was de Heilige Geest als voor Jezus vrede zij met hem aanwezig, terwijl van de komst van de trooster afhankelijk is van het vertrek van Jezus (v.z.m.h), zie Genesis 1:2, 1 Samuel 10:10, Lucas 1:35, Jesaja 63:11 en nog meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het is toch Paraklêtos? (je schreef hoe je het uitspreekt
puh2.gif
)

Het woord Trooster is vertaald uit het Griekse woord parakletos, maar als wij de vertaling dit woord in de Bijbel onderzoeken, komen we achter dat het selectief wordt vertaald. Het zelfde woord komt namelijk in het vers 1 Johannes 2:1 voor, en daar is het als voorspraak bij de Vader vertaald. De vraag is waarom? Vergelijken jullie maar zelf.

Mijn kinderen, dit schrijf ik u opdat ge niet zondigt;en áls iemand zondigt,dan hebben we (parakletos) een voorspraak bij de Vader: Jezus Christus, de rechtvaardige;

Johannes 14:16 En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster (parakletos: voorspraak bij de Vader) geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn,

De vertalers wilden natuurlijk niet dat mensen erachter komen dat er na Jezus (v.z.m.h) een andere profeet zou komen. Want Jezus (v.z.m.h) was niks anders dan een profeet:

Handelingen 2:22 Gij Israëlietische mannen, hoort deze woorden: Jezus de Nazaréner, een Man van God, onder u betoond door krachten, en wonderen, en tekenen, die God door Hem gedaan heeft, in het midden van u, gelijk ook gijzelf weet;

Matteüs 21:11 En de scharen zeiden: Deze is Jezus, de Profeet van Názareth in Galiléa.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil niet gemeen zijn maar de rol van de heilige Geest is juist om voorspraak te doen bij de Vader.

Dus je verhaal klopt als een bus, voor wat dat betreft.

Verder:

Quote:
De vertalers wilden natuurlijk niet dat mensen erachter komen dat er na Jezus (v.z.m.h) een andere profeet zou komen

En je hebt daar ongetwijfeld een gedegen bron voor?

Quote:
Want Jezus (v.z.m.h) was niks anders dan een profeet

Ik denk er anders over.

Quote:
Matteüs 21:11 En de scharen zeiden: Deze is Jezus, de Profeet van Názareth in Galiléa.

Wat had je dan verwacht, dat de menigte Hem op dat moment al als God zelf zagen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Aangezien 'de Trooster' in deze tekst ook 'de Geest der waarheid' wordt genoemd, gaat het om de Heilige Geest. Verder is opvallend dat die Trooster pas kan komen, als Jezus naar de hemel is gegaan.

Dat is inderdaad heeeel eeeeeeerg opvallend. Want het kan nooit de heilge Geest zijn omdat die al voor Jezus (v.z.m.h) er was.

Quote:

ik dacht: "ik ga het niet zeggen". De topicstarter heet wel 'dialoog_zoeker', maar aan de andere kant is de moslim-achtergrond uiteraard duidelijk.

Je hebt goed gezien flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat is inderdaad heeeel eeeeeeerg opvallend. Want het kan nooit de heilge Geest zijn omdat die al voor Jezus (v.z.m.h) er was.

Niet helemaal. Ze waren er beiden al eerder.

Jezus is echter naar de Aarde gezonden om te boeten voor onze zonden, de heilige Geest om ons bij te staan (om het maar even te generaliseren).

Link naar bericht
Deel via andere websites

En ach, al zóú het een werkelijke profeet van vlees en bloed zijn, waarom zou het dan per se Mohammed zijn? Er zijn na Jezus genoeg profeten en valse leraren geweest die meenden het ware licht te brengen. Sterker nog, het zou bijzonder vreemd zijn als Mohammed die profeet zou zijn. Want:

Mohammed reduceert Jezus enkel tot één van de profeten. Dat hij Jezus als zondeloos beschouwt is daarbij niet bijzonder, dat is élke profeet in de islam;

Mohammed brengt de Torah en het Nieuwe Testament in diskrediet door over vervalsingen te praten;

Mohammed leert het offerprincipe van jodendom en christendom niet, terwijl dat principe fundamenteel is in beide godsdiensten;

Mohammed heeft oorlogen gevoerd, terwijl profeten dat juist niet doen. Voor oorlogen zijn er koningen of volksleiders;

Mohammed komt met de Koran, dat puur Gods volmaakte Woord zou zijn, terwijl de Koran aantoonbaar wetenschappelijke fouten bevat over de natuur en over het christendom;

Mohammed zou dan de christenen moeten helpen, bemoedigen, troosten en onderrichten, terwijl hij alleen een eigen godsdienst heeft gesticht en vooral in het begin weinig met het christendom op had.

Dus nee, ik hou het tóch maar bij de heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De vers heeft over de Geest der waarheid en niet over het Heilige Geest.

DAt is hetzelfde.

Joh 15:

26 Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Dien Ik u zenden zal van den Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van den Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen.

Toch nog steeds de Heilige Geest hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ze waren er beiden al eerder alleen kon de HG pas echt naar de aarde komen als Jezus wegging. Om het sterker te maken dat ze er beiden al waren. Jezus was er al voor de grondlegging van de wereld!!

Hoe bedoel je dat ze er beiden eerder waren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Mohammed reduceert Jezus enkel tot één van de profeten. Dat hij Jezus als zondeloos beschouwt is daarbij niet bijzonder, dat is élke profeet in de islam;

Mohammed brengt de Torah en het Nieuwe Testament in diskrediet door over vervalsingen te praten;

Jezus (v.z.m.h) was een belangrijke profeet van God, en dit heeft duidelijk tijdens zijn leven op aarde gemaakt :

Johannes 17:3 Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt.

Quote:
Mohammed leert het offerprincipe van jodendom en christendom niet, terwijl dat principe fundamenteel is in beide godsdiensten;

Heb jij wels over offerfeest gehoord?

Quote:
Mohammed heeft oorlogen gevoerd, terwijl profeten dat juist niet doen. Voor oorlogen zijn er koningen of volksleiders;

De Bijbel is vol van verhalen over profeten die oorlog voeren. Daarnaast lezen we in het volgende vers waarin Jezus (v.z.m.h) zegt:

Lucas 19:27 "En die vijanden van mij die niet wilden dat ik koning over hen werd, breng hen hier en dood ze voor mijn ogen.â€â€™

Hoe verklaar je dit?

Dat Mohammed (v.z.m.h) oorlog tegen afgodenaanbidders zou staat zelfs in de Bijbel, namelijk Jesaja 42:

1 Hier is mijn dienaar, hem zal ik steunen, hij is mijn uitverkorene, in hem vind ik vreugde,

ik heb hem met mijn geest vervuld. Hij zal alle volken het recht doen kennen. 2 Hij schreeuwt niet, hij verheft zijn stem niet, hij roept niet luidkeels in het openbaar; 3 het geknakte riet breekt hij niet af, de kwijnende vlam zal hij niet doven. Het recht zal hij zuiver doen kennen.

4 Ongebroken en vol vuur zal hij het recht op aarde vestigen; de eilanden zien naar zijn onderricht uit.

11 Laat de woestijn en zijn steden hun stem verheffen, de tentenkampen waar de stam Kedar leeft; laat de rotsbewoners uitbarsten in gejuich, luidkeels roepen vanaf de toppen van de bergen. 12 Laten zij de HEER hulde bewijzen en zijn lof verkondigen op de eilanden. 13 De HEER zal optrekken als een krijgsheld, als een aanvoerder wakkert hij de strijdlust aan.

Hij blaast alarm, hij slaakt een strijdkreet. Heldhaftig verslaat hij zijn vijanden.

17 Wie op afgodsbeelden vertrouwt, tegen een godenbeeld zegt: ‘U bent onze god,’ zal terugdeinzen en zich diep schamen.

Quote:
Mohammed komt met de Koran, dat puur Gods volmaakte Woord zou zijn, terwijl de Koran aantoonbaar wetenschappelijke fouten bevat over de natuur en over het christendom;

Dit is niet waar.

Quote:
Mohammed zou dan de christenen moeten helpen, bemoedigen, troosten en onderrichten, terwijl hij alleen een eigen godsdienst heeft gesticht en vooral in het begin weinig met het christendom op had.

Dat heeft hij (v.z.m.h) gedaan, ze bezochten hem, discussieerden met hem en hij liet hen tijdens hun bezoek hun gebed in de moskee verrichten. De boodschap van Mohammed (v.z.m.h) is zelfde als die van Jezus (v.z.m.h)

18:110. Zeg: "Ik ben slechts een mens gelijk u, maar mij wordt geopenbaard dat uw God slechts één God is. Laat daarom degene, die op de ontmoeting met zijn Heer hoopt, goede daden verrichten en bij de aanbidding van zijn Heer niemand anders met Hem vereenzelvigen."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom dialoog_zoeker,

Quote:
[...]Jezus (v.z.m.h) was een belangrijke profeet van God, en dit heeft duidelijk tijdens zijn leven op aarde gemaakt :

Johannes 17:3
Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt.

Jezus is véél meer dan een profeet en dat heeft de rest van de Schrift ook meer dan duidelijk gemaakt.

Quote:
[...]Heb jij wels over offerfeest gehoord?

Ja, maar het islamitische offer op het offerfeest heeft evident een heel andere betekenis dan het joodse en christelijke offer. Het islamitische offer herdenkt het geloof van Abraham, het joodse en christelijke offer vergeeft zonden.

Quote:
[...] De Bijbel is vol van verhalen over profeten die oorlog voeren.

Nee, het waren koningen en richteren die oorlog voerden. Ook Mozes was een volksleider.

Quote:
Daarnaast lezen we in het volgende vers waarin Jezus (v.z.m.h) zegt:

Lucas 19:27
"En die vijanden van mij die niet wilden dat ik koning over hen werd, breng hen hier en dood ze voor mijn ogen.â€â€™
Hoe verklaar je dit?

Lees het héle verhaal en je ziet dat het een gelijkenis is over een koning, geen opdracht van Christus. Omdat ik lief ben vandaag, hier voor je het héle verhaal:

Aan de mensen die dit hoorden vertelde Hij ook nog een gelijkenis, omdat Hij dichtbij Jeruzalem was en zij dachten dat het koninkrijk van God nu dadelijk zou verschijnen.

Hij zei: ‘Iemand van adel vertrok naar een ver land om het koningschap te ontvangen, en dan terug te keren. Hij riep tien van zijn dienaren en gaf hun tien pond. “Doe daar zaken mee, totdat ik terugkomâ€, zei hij. Zijn landgenoten haatten hem en stuurden hem een gezantschap achterna met de boodschap: “Wij willen deze man niet als koning.†Toen hij terugkwam na de aanvaarding van het koningschap, liet hij die knechten roepen aan wie hij het geld gegeven had; hij wilde weten wat zij voor zaken gedaan hadden.

De eerste verscheen en zei: “Uw pond, heer, heeft tien pond opgeleverd.†Hij zei tegen hem: “Uitstekend, goede dienaar. Omdat je in het klein betrouwbaar bent geweest, krijg je het gezag over tien steden!†De tweede kwam en zei: “Uw pond, heer, heeft vijf pond opgebracht.†Tegen hem zei hij: “En jij wordt de baas over vijf steden.†De volgende kwam en zei: “Hier is uw pond, heer. Ik heb het bewaard in een doek, want ik was bang voor u. U bent hard, u eist terug wat u niet hebt uitgezet en u oogst wat u niet hebt gezaaid.â€

Tegen hem zei hij: “Met je eigen woorden zal ik je veroordelen. Je bent een slechte dienaar. Je wist dat ik hard ben, dat ik terugeis wat ik niet heb uitgezet en oogst wat ik niet heb gezaaid. Waarom heb je mijn geld niet naar een bank gebracht? Dan had ik het bij mijn terugkomst met rente kunnen opvragen.†En tegen zijn helpers zei hij: “Neem hem het pond af en geef het aan hem die de tien ponden heeft.â€

“Maar heer, hij heeft al tien pondenâ€, zeiden zij. “Ik zeg jullie, aan ieder die heeft, zal gegeven worden; maar aan degene die niet heeft, zal zelfs nog ontnomen worden wat hij heeft. En breng me nu die vijanden hier die mij niet als koning wilden, en steek hen voor mijn ogen neer!†’ (Lucas 19:11-27)

Quote:
Dat Mohammed (v.z.m.h) oorlog tegen afgodenaanbidders zou staat zelfs in de Bijbel, namelijk Jesaja 42:

1 Hier is mijn dienaar, hem zal ik steunen, hij is mijn uitverkorene, in hem vind ik vreugde,

ik heb hem met mijn geest vervuld. Hij zal alle volken het recht doen kennen. 2 Hij schreeuwt niet, hij verheft zijn stem niet, hij roept niet luidkeels in het openbaar; 3 het geknakte riet breekt hij niet af, de kwijnende vlam zal hij niet doven. Het recht zal hij zuiver doen kennen.

4
Ongebroken en vol vuur zal hij het recht op aarde vestigen; de eilanden zien naar zijn onderricht uit.

Deze woorden gaan over Jezus, niet over Mohammed.

Quote:
11 Laat de woestijn en zijn steden hun stem verheffen,
de tentenkampen waar de stam
Kedar
leeft;
laat de rotsbewoners uitbarsten in gejuich, luidkeels roepen vanaf de toppen van de bergen. 12 Laten zij de HEER hulde bewijzen en zijn lof verkondigen op de eilanden. 13 De HEER zal optrekken als een krijgsheld, als een aanvoerder wakkert hij de strijdlust aan.

Hij blaast alarm, hij slaakt een strijdkreet.
Heldhaftig verslaat hij zijn vijanden
.

17
Wie op afgodsbeelden vertrouwt, tegen een godenbeeld zegt: ‘U bent onze god,’ zal terugdeinzen en zich diep schamen
.

En dat gaat over God Zélf, ofwel Jezus die straks terug zal komen en dat alles zal doen.

Quote:
[...]Dit is niet waar.

Jawel, zo is de conceptie in de Koran foutief omschreven en nog naar de leer van Aristoteles. Volgens de Koran zou een foetus eerst een bloedklomp zijn, daarna botten krijgen en zouden dezen omhuld worden met vlees. Maar dat is dus aantoonbaar onjuist. Lees hier voor meer diepgaande informatie. Daarnaast weet de Koran de Drie-eenheid niet correct te beschrijven, waardoor er onder moslims veel misverstanden over dit kernstuk van het christendom ontstaan zijn.

Quote:
[...]Dat heeft hij (v.z.m.h) gedaan, ze bezochten hem, discussieerden met hem en hij liet hen tijdens hun bezoek hun gebed in de moskee verrichten. De boodschap van Mohammed (v.z.m.h) is zelfde als die van Jezus (v.z.m.h)

En daarom is de islam nu een religie die de grondbeginselen van het christendom verworpen heeft. Terwijl de échte Trooster, de heilige Geest, de Kerk door de eeuwen heen bewaard heeft.

Quote:
18:110.
Zeg: "Ik ben slechts een mens gelijk u, maar mij wordt geopenbaard dat
uw God slechts één God is
. Laat daarom degene, die op de ontmoeting met zijn Heer hoopt, goede daden verrichten en bij de aanbidding van zijn Heer niemand anders met Hem vereenzelvigen."

Dat is slechts een klein gedeelte van de échte boodschap van het Evangelie. De kern van het Evangelie is dat God liefde, relatie, is en dat Hij Zijn gehele goddelijkheid heeft opgegeven om als Offer ter vergeving van zonden ons te redden. De islam erkent dat niet en aanbidt dus wel dezelfde God, maar heeft een godsbeeld die slechts ten dele op waarheid berust en ten diepste fundamenteel tegenstrijdig is met jodendom en christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid