Spring naar bijdragen

Wie is de Trooster?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 144
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Salaam RobertF,

Quote:
Jezus is véél meer dan een profeet en dat heeft de rest van de Schrift ook meer dan duidelijk gemaakt

Jezus (gaf zelf aan dat Hij slechts een profeet van God was, Hij heeft ons ook verteld dat velen hem zullen aanbidden in plaats van de enige ware God:

Matheus 7:22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?†23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!â€

Quote:
Het islamitische offer herdenkt het geloof van Abraham, het joodse en christelijke offer vergeeft zonden.

De islamitische offer is niet alleen ter nagedachtenis van de beproeving die Abraham (v.z.m.h) onderging door zijn zoon te moeten opofferen, maar hierdoor worden ook onze zonden vergeven. Jezus (v.z.m.h) heeft jou nooit geleerd dat je door in zijn kruiziging te geloven, jouw zonden vergeven worden.

Quote:
Lees het héle verhaal en je ziet dat het een gelijkenis is over een koning, geen opdracht van Christus. Omdat ik lief ben vandaag, hier voor je het héle verhaal:

Heel erg lief van jou, maar waar het om mij ging is de opdracht die Jezus (v.z.m.h) volgens de Bijbel aan het eind van het verhaal geeft.

Quote:
Deze woorden gaan over Jezus, niet over Mohammed.

Hoe weet je zo zeker dat het hier om Jezus (v.z.m.h) gaat? ik zie nergens zijn naam.

En weet je waar de stam Kedar (zoon van Ismael) woont? Daarnaast wordt er hier gesproken over mensen die afgodenbeelden aanbidden (mensen in Mekka voor de Islam dus) en niet over Joden, want die geloofden in één God.

Quote:
En dat gaat over God Zélf, ofwel Jezus die straks terug zal komen en dat alles zal doen.

Zo spreekt God in de Bijbel als Hij over zijn profeten praat, we lezen het volgende bijvoorbeeld in de Bijbel:

Deuteronomium 33: 1-2: “En dit is de zegen waarmede de godsman Mozes voor zijn dood de Israelieten heeft gezegend. Hij zeide: De Heer is van den Sinai gekomen en voor hen opgegaan van den Seir; Hij is in lichtglans verschenen van het gebergte Paran en gekomen van Meriba bij Kades, een brandend vuur aan zijn rechterhand.â€

Sinai is de berg waar Mozes [v.z.m.h] zijn openbaring heeft gekregen, Seir ligt naast Jeruzalem waar Jezus [v.z.m.h] natuurlijk werd geboren en Paran is een berg die naast Mekka is gelegen, en iedereen weet natuurlijk dat Mekka de plaats is waar Mohammed (vrede zij met hem) zijn openbaring heeft ontvangen. Ook valt ons op dat deze drie boodschappen in de volgorde zijn genoemd waarin zij elkaar opvolgen. Als eerste is de thora geopenbaard, daarna de bijbel en daarna de Koran.

Als je goed oplet, zegt de bijbel dat de Heer in lichtglans zal verschijnen van het gebergte Paran En met de komst van Mohammed (v.z.m.h) is het licht van Allah dan ook als een stralende zon over de wereld gaan schijnen. En daarom zegt Allah over de profeet Mohammed het volgende:

“O, profeet. Wij hebben u als getuige, drager van blijde tijdingen en waarschuwer gezonden. En als een roeper tot Allah met Zijn Toestemming, en als een stralende zon.†(Al-Anbiyaa’ : 45-46)

Quote:
Jawel, zo is de conceptie in de Koran foutief omschreven en nog naar de leer van Aristoteles. Volgens de Koran zou een foetus eerst een bloedklomp zijn, daarna botten krijgen en zouden dezen omhuld worden met vlees. Maar dat is dus aantoonbaar onjuist. Lees hier voor meer diepgaande informatie. Daarnaast weet de Koran de Drie-eenheid niet correct te beschrijven, waardoor er onder moslims veel misverstanden over dit kernstuk van het christendom ontstaan zijn.

Wat in Koran staat is precies in overeenstemming met wat de wetenschappers vandaag hebben ontdekt, je kun meer daarover hier lezen link

Quote:
Dat is slechts een klein gedeelte van de échte boodschap van het Evangelie. De kern van het Evangelie is dat God liefde, relatie, is en dat Hij Zijn gehele goddelijkheid heeft opgegeven om als Offer ter vergeving van zonden ons te redden. De islam erkent dat niet en aanbidt dus wel dezelfde God, maar heeft een godsbeeld die slechts ten dele op waarheid berust en ten diepste fundamenteel tegenstrijdig is met jodendom en christendom.

Dit is de leer van Paulus en niet van Jezus (v.z.m.h), Jezus (v.z.m.h) heeft jouw geleerd dat je aan de wetten God moeten houden, als je behouden wilt worden.

Matheus 7:21 Niet iedereen die “Heer, Heer†tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Nee, het waren koningen en richteren die oorlog voerden. Ook Mozes was een volksleider

Mozes (as) en Mohammed [vrede zij met hun] waren zowel profeet als koning (leider). Ze hadden zeggenschap over leven en dood. Ze ontvingen de Boodschap, verkondigde de Boodschap en voerden de Wetten in. Diegene die de Wetten overtrad, werd volgens die Wet bestraft. Beide kregen de Boodschap van Allah en beide konden het in de praktijk uitvoeren. Ze leefde uiteindelijk als leiders onder hun volk en beide konden de Wetten van God ten uitvoer brengen (bijvoorbeeld Numeri 15:32-36). Alle andere profeten (as) echter, kregen een Boodschap van Allah, ze verkondigde die aan de mensen, maar konden zelf de Wet nooit verplichten, omdat ze geen leiders (heersers) waren. Toen Jezus (as) kwam, werd hij voor de joodse 'rechter' (Pilatus) gedaagd en ondervraagt voor verraad. En Pilatus vroeg aan Jezus (as) volgens Johannes 18:33

…Zijt Gij de Koning der Joden?…

Jezus (as) antwoordde volgens Johannes 18:34

…Zegt gij dit uit uzelf of hebben anderen u over Mij gesproken?…

Na verder verhoor zegt Jezus (as) volgens Johannes 18:36

…Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld…

Dit betekend dat het koninkrijk van Jezus (as) een geestelijk koninkrijk is. Het koninkrijk van een profeet. Mozes (as) en Mohammed [vrede zij met hun] hadden zowel een geestelijk koninkrijk, als een materialistisch koninkrijk. Dus daarom is Jezus (as) niet zoals Mozes (as), maar is Mohammed [v.z.m.h] wel zoals Mozes (as).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Salaam RobertF,

[...]Jezus (gaf zelf aan dat Hij slechts een profeet van God was, Hij heeft ons ook verteld dat velen hem zullen aanbidden in plaats van de enige ware God:

Matheus 7:22
Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?†23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie,
wetsverkrachters!
â€

(..)

[...] Dit is de leer van Paulus en niet van Jezus (v.z.m.h), Jezus (v.z.m.h) heeft jouw geleerd dat je aan de wetten God moeten houden, als je behouden wilt worden.

Matheus 7:21
Niet iedereen die “Heer, Heer†tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie
handelt naar de wil van mijn hemelse Vader
.

Een aardig staaltje 'teksten-uit-hun-verband-rukken' wordt hier gegeven. Er staat niet dat "Here, Here"-zeggers niet behouden worden, er staat dat diegenen die "Here, Here" zeggen, maar dan niet concreet ook naar Gods wil handelen, niet behouden worden. Het "alleen wie..." is een beperking op de "niet ieder die".

Dat het wel degelijk gaat om Jezus als Heer erkennen en Hem volgen, geven meerdere citaten van Jezus gewoon aan. Hij roept mensen op om Hem te volgen, en in Zijn naam zullen ze vervolgd worden (Mat. 10, Mat. 24).

Wat betreft het aanbidden van Jezus, omdat die God is, verwijs ik je naar mijn post elders op dit forum. Je kunt het er wellicht niet mee eens zijn dat de bijbel gelijk heeft (of claimen dat de bijbel vervalst is, whatever) maar er volgt in ieder geval uit de bijbel, dat Jezus goddelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Salaam RobertF,

[...]Jezus (gaf zelf aan dat Hij slechts een profeet van God was, Hij heeft ons ook verteld dat velen hem zullen aanbidden in plaats van de enige ware God:

Matheus 7:22
Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?†23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie,
wetsverkrachters!
â€

Hoi "dialoog_zoeker",

Zoals Nunc al zegt kun je goed teksten uit hun verband rukken. Het is duidelijk dat Jezus hier spreekt tot mensen die beweren zijn volgelingen te zijn. We moeten Hem ons houden aan de leer van de Vader. Wat is die leer dan, onder andere dit:

Matteüs 22: 37-40 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Maar ook dit:

Matteüs 5:44

Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen,

Matteüs 18:9

En indien uw oog u tot zonde verleidt, ruk het uit en werp het van u. Het is beter voor u met één oog ten leven in te gaan, dan met twee ogen in het hellevuur geworpen te worden.

Wil je Jezus volgen en God dienen dan vraagt dat volkomen overgave aan God. Dat is moeilijk, maar niet onmogelijk.

Quote:

[...]De islamitische offer is niet alleen ter nagedachtenis van de beproeving die Abraham (v.z.m.h) onderging door zijn zoon te moeten opofferen, maar hierdoor worden ook onze zonden vergeven.

Ik ben nog nooit een moslim tegengekomen die dit zegt. Weet je het zeker? Zou je dit misschien kunnen onderbouwen vanuit de Koran of eventueel Hadith. Alvast bedankt.

Quote:

Jezus (v.z.m.h) heeft jou nooit geleerd dat je door in zijn kruiziging te geloven, jouw zonden vergeven worden.

Matteüs 26:28

Want dit is het bloed van mijn verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden.

Quote:

[...] Hoe weet je zo zeker dat het hier om Jezus (v.z.m.h) gaat? ik zie nergens zijn naam.

En weet je waar de stam Kedar (zoon van Ismael) woont? Daarnaast wordt er hier gesproken over mensen die afgodenbeelden aanbidden (mensen in Mekka voor de Islam dus) en niet over Joden, want die geloofden in één God.

Klein probleempje met je theorie. Deze vers komt uit Jesaja. In die tijd werden de nakomelingen van Ismaël al Arabieren genoemd (zie o.a. 2 kronieken 22:1). Of zijn de Arabieren geen nakomelingen van Ismaël?

De plaats Kedar ligt in de Syrische woestijn. In Jesaja wordt het dan ook als een metafoor gebruikt voor de heidense naties.

Quote:

[...]Zo spreekt God in de Bijbel als Hij over zijn profeten praat, we lezen het volgende bijvoorbeeld in de Bijbel:

Deuteronomium 33: 1-2:
“En dit is de zegen waarmede de godsman Mozes voor zijn dood de Israelieten heeft gezegend. Hij zeide: De
Heer
is van den Sinai gekomen en voor hen opgegaan van den Seir; Hij is in lichtglans verschenen van het gebergte
Paran
en gekomen van Meriba bij Kades, een brandend vuur aan zijn rechterhand.â€

Sinai is de berg waar Mozes [v.z.m.h] zijn openbaring heeft gekregen, Seir ligt naast Jeruzalem waar Jezus [v.z.m.h] natuurlijk werd geboren en Paran is een berg die naast Mekka is gelegen, en iedereen weet natuurlijk dat Mekka de plaats is waar Mohammed (vrede zij met hem) zijn openbaring heeft ontvangen. Ook valt ons op dat deze drie boodschappen in de volgorde zijn genoemd waarin zij elkaar opvolgen. Als eerste is de thora geopenbaard, daarna de bijbel en daarna de Koran.

Denk dat iedereen die logisch nadenk de gaten in dit deel van de theorie wel ziet. Sinai klopt inderdaad voor Mozes. Maar Jezus kreeg de openbaring niet op Seïr en Mohammed niet op Paran.

Wat betreft de locatie van Paran zit je ook fout:

Quote:

Its modern-day name is Badiet et-Tih (according to Hertz), meaning "the desert of the wanderings". The Desert of Paran is situated in the northeastern part of the Sinai peninsula. The region is characterized by very little rainfall — less than 10 inches per year. Paran is often spelled "Pharan".

Dat is ook de logische locatie als je bekend bent met de Bijbel. Dat ben jij niet dus een foutje maken kan gebeuren. Het is o.a. de plaats waar David verbleef na de dood van Samuël (1 Samuël 25:1)

Nog een gat in de theorie is dat Abraham wordt "vergeten". Volgens de islam kreeg naast Mozes, Jezus en Mohammed, ook Abraham een openbaring.

Het geheel is helaas nogal wankel.

Ik snap je verlangen om Mohammed in de Bijbel te vinden. Het is natuurlijk vreemd dat "het zegel der profeten", nooit is aangekondigd in de openbaringen voor zijn komst. Bij de 2 profeten voor hem (Johannes en Jezus) was dit wel het geval.

Mohammed is ook de enige "profeet" die van Ismaël afstamt. Alle profeten sinds Abraham stammen van Isaak af.

De basis van het profeetschap van Mohammed is dan ook erg wankel. Dat realiseer je je gelukkig al. Je gaat immers profetieën zoeken in geschriften die volgens jou vervalst zijn. Maar we kunnen zeker zijn dat Mohammed niet in de Bijbel wordt genoemd. Hij heeft zelf ook nooit verwezen naar één van deze zogenaamde profetieën. In tegenstelling tot Jezus die wist dat Hij profetieën vervulde tijdens zijn leven.

Je zit op de goede weg door te zoeken in de Bijbel. Maar zoek niet naar Mohammed, hij is er namelijk niet. Beter kun je zoeken naar God, je kunt Hem wel vinden.

Matteüs 7:8

Want een ieder, die bidt, ontvangt, en wie zoekt, vindt, en wie klopt, hem zal opengedaan worden.

Succes en God bless!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wat betreft het aanbidden van Jezus, omdat die God is, verwijs ik je naar mijn post
. Je kunt het er wellicht niet mee eens zijn dat de bijbel gelijk heeft (of claimen dat de bijbel vervalst is, whatever) maar er volgt in ieder geval uit de bijbel, dat Jezus goddelijk is.

Het klopt dat je in de Bijbel de vergoddelijking van Jezus (v.z.m.h) vindt, maar zoals ik al zei dat is niet de leer van Jezus (v.z.m.h) zelf. Jezus (v.z.m.h) was slechts een profeet, en dit is wat hij zei (als je tenminste hem wilt luisteren:

Johannes 8:28 ‘Wanneer u de Mensenzoon hoog verheven hebt,’ ging Jezus verder, ‘dan zult u weten dat ik het ben, en dat ik niets uit mijzelf doe, maar over deze dingen spreek zoals de Vader het mij geleerd heeft. 29 Hij die mij gezonden heeft is bij mij; hij heeft me niet alleen gelaten, omdat ik altijd doe wat hij wil.’

Johannes 20:17 ‘Houd me niet vast,’ zei Jezus. ‘Ik ben nog niet opgestegen naar de Vader. Ga naar mijn broeders en zusters en zeg tegen hen dat ik opstijg naar mijn Vader, die ook jullie Vader is, naar mijn God, die ook jullie God is.’

Johannes 5:30 Ik kan niets doen uit mijzelf: ik oordeel naar wat ik hoor, en mijn oordeel is rechtvaardig omdat ik mij niet richt op wat ik zelf wil, maar op de wil van hem die mij gezonden heeft.

Johannes 7:15 De Joden dan verbaasden zich en zeiden: Hoe is deze zo geleerd zonder onderricht te hebben ontvangen? 16 Jezus antwoordde hun en zeide: Mijn leer is niet van Mij, maar van Hem, die Mij gezonden heeft;

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik snap je verlangen om Mohammed in de Bijbel te vinden. Het is natuurlijk vreemd dat "het zegel der profeten", nooit is aangekondigd in de openbaringen voor zijn komst. Bij de 2 profeten voor hem (Johannes en Jezus) was dit wel het geval.

Mohammed is ook de enige "profeet" die van Ismaël afstamt. Alle profeten sinds Abraham stammen van Isaak af.

Ik kom terug op de rest van je bericht, maar weet je dat wat hierboven beweert ook voor Jezus (v.z.m.h) geldt? je vindt zijn naam nergens in her oude testament:

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik kom terug op de rest van je bericht, maar weet je dat wat hierboven beweert ook voor Jezus (v.z.m.h) geldt? je vindt zijn naam
nergens
in her oude testament:

nee inderdaad, en je vindt hooguit dozijnen profetieën die op de komst van de messias slaan.


Samegevoegd:

Quote:

[...]Het klopt dat je in de Bijbel de vergoddelijking van Jezus (v.z.m.h) vindt,
maar zoals ik al zei dat is niet de leer van Jezus (v.z.m.h) zelf. Jezus (v.z.m.h) was slechts een profeet
, en dit is wat hij zei (als je tenminste hem wilt luisteren:

(..)

Uiteraard wil ik luisteren naar wat Jezus zei. Zullen we dan maar gaan luisteren? Jij ook?:

Matth.5

11 Zalig zijt gij, wanneer men u smaadt en vervolgt en liegende allerlei kwaad van u spreekt om Mijnentwil. 12 Verblijdt u en verheugt u, want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij de profeten vóór u vervolgd.

17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. 18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied

Matth. 8

18 Toen Jezus een schare rondom Zich zag, beval Hij te vertrekken naar de overkant. 19 En er kwam een schriftgeleerde tot Hem en zeide: Meester, ik zal U volgen, waar Gij ook heengaat. 20 En Jezus zeide tot hem: De vossen hebben holen en de vogelen des hemels nesten, maar de Zoon des mensen heeft geen plaats om het hoofd neer te leggen. 21 Een ander echter, een van zijn discipelen, zeide tot Hem: Here, sta mij toe eerst heen te gaan en mijn vader te begraven. 22 Maar Jezus zeide tot hem: Volg Mij en laat de doden hun doden begraven

Matth. 9

15 Jezus zeide tot hen: Kunnen soms bruiloftsgasten treuren, zolang de bruidegom bij hen is? Er zullen echter dagen komen, dat de bruidegom van hen weggenomen is, en dan zullen zij vasten.

Matth. 10

14 En indien iemand u niet ontvangt of uw woorden niet hoort, verlaat dat huis of die stad en schudt het stof uwer voeten af. 15 Voorwaar, Ik zeg u, het zal voor het land van Sodom en Gomorra draaglijker zijn in de dag des oordeels dan voor die stad.

16 Zie, Ik zend u als schapen midden onder wolven; weest dan voorzichtig als slangen en argeloos als duiven.

17 Maar wacht u voor de mensen; want zij zullen u overleveren aan de gerechtshoven en zij zullen u geselen in hun synagogen; 18 gij zult ook geleid worden voor stadhouders en koningen om Mijnentwil, tot een getuigenis voor hen en voor de volken. 19 Wanneer zij u overleveren, maakt u dan niet bezorgd, hoe of wat gij spreken zult; want het zal u in die ure gegeven worden wat gij spreken moet; 20 want gij zijt het niet, die spreekt, doch het is de Geest uws Vaders, die in u spreekt. 21 Een broeder zal zijn broeder overleveren ten dode en een vader zijn kind, en kinderen zullen opstaan tegen hun ouders en hen ter dood brengen. 22 En gij zult door allen gehaat worden om mijns naams wil; maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden.

(..)

32 Een ieder dan, die Mij belijden zal voor de mensen, hem zal ook Ik belijden voor mijn Vader, die in de hemelen is; 33 maar al wie Mij verloochenen zal voor de mensen, die zal ook Ik verloochenen voor mijn Vader, die in de hemelen is.

34 Meent niet, dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. 35 Want Ik ben gekomen om tweedracht te brengen tussen een man en zijn vader en tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; 36 en iemands huisgenoten zullen zijn vijanden zijn.

37 Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; 38 en wie zijn kruis niet opneemt en achter Mij gaat, is Mij niet waardig. 39 Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden.

40 Wie u ontvangt, ontvangt Mij, en wie Mij ontvangt, ontvangt Hem, die Mij gezonden heeft.

Matth. 11

2 Johannes nu hoorde in de gevangenis de werken van de Christus en liet Hem door zijn discipelen de vraag overbrengen: 3 Zijt Gij het, die komen zou, of hebben wij een ander te verwachten? 4 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Gaat heen en boodschapt Johannes wat gij hoort en ziet: 5 blinden worden ziende en lammen wandelen, melaatsen worden gereinigd en doven horen en doden worden opgewekt en armen ontvangen het evangelie. 6 En zalig is wie aan Mij geen aanstoot neemt.

7 Terwijl dezen heengingen, begon Jezus tot de scharen te zeggen van Johannes: Wat zijt gij in de woestijn gaan aanschouwen? Een riet, door de wind bewogen? 8 Maar wat zijt gij gaan zien? Een mens in weelderige kleding? Zie, die weelderige kleding dragen, zijn aan de hoven der koningen. 9 Maar waarom zijt gij dan gegaan? Om een profeet te zien? Ja, Ik zeg u, zelfs meer dan een profeet. 10 Deze is het, van wie geschreven staat:

Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw weg voor U heen bereiden zal.

11 Voorwaar, Ik zeg u, onder hen, die uit vrouwen geboren zijn, is er niemand opgestaan, groter dan Johannes de Doper, maar de kleinste in het Koninkrijk der hemelen is groter dan hij. 12 Sinds de dagen van Johannes de Doper tot nu toe breekt het Koninkrijk der hemelen zich baan met geweld en geweldenaars grijpen ernaar. 13 Want al de profeten en de wet hebben geprofeteerd tot Johannes toe; 14 en indien gij het wilt aanvaarden: Hij is Elia, die komen zou. 15 Wie oren heeft, die hore!

(..)

25 Te dien tijde hief Jezus aan en zeide: Ik dank U, Vader, Heer des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt, doch aan kinderkens geopenbaard. 26 Ja, Vader, want zo is het een welbehagen geweest voor U.

27 Alle dingen zijn Mij overgegeven door mijn Vader en niemand kent de Zoon dan de Vader, en niemand kent de Vader dan de Zoon en wie de Zoon het wil openbaren.

28 Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; 29 neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; 30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht.

(..)

38 Toen antwoordden Hem enige der schriftgeleerden en Farizeeën en zeiden: Meester, wij zouden wel een teken van U willen zien. 39 Maar Hij antwoordde hun en zeide: Een boos en overspelig geslacht verlangt een teken, maar het zal geen teken ontvangen dan het teken van Jona, de profeet. 40 Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten in de buik van het zeemonster was, zo zal de Zoon des mensen in het hart der aarde zijn, drie dagen en drie nachten. 41 De mannen van Nineve zullen in het oordeel opstaan met dit geslacht en het veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jona en zie, meer dan Jona is hier.

Matth. 16

13 Toen Jezus in de omgeving van Caesarea Filippi gekomen was, vroeg Hij zijn discipelen en zeide: Wie zeggen de mensen, dat de Zoon des mensen is? 14 En zij zeiden: Sommigen: Johannes de Doper; anderen: Elia; weer anderen: Jeremia, of één der profeten. 15 Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben? 16 Simon Petrus antwoordde en zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God! 17 Jezus antwoordde en zeide: Zalig zijt gij, Simon Barjona, want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar mijn Vader, die in de hemelen is. 18 En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra zal Ik mijn gemeente bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen. 19 Ik zal u de sleutels geven van het Koninkrijk der hemelen, en wat gij op aarde binden zult, zal gebonden zijn in de hemelen, en wat gij op aarde ontbinden zult, zal ontbonden zijn in de hemelen. 20 Toen verbood Hij met nadruk zijn discipelen aan iemand te zeggen: Hij is de Christus.

Matth. 17

9 En terwijl zij van de berg afdaalden, gebood Jezus hun, zeggende: Vertelt niemand dit gezicht, voordat de Zoon des mensen uit de doden is opgewekt.

10 En de discipelen vroegen Hem en zeiden: Hoe kunnen dan de schriftgeleerden zeggen, dat Elia eerst moet komen? 11 Hij antwoordde en zeide: 12 Elia zal wel komen en alles herstellen, maar Ik zeg u, dat Elia reeds gekomen is en zij hebben hem niet erkend, maar met hem gedaan al wat zij wilden. Zó zal ook de Zoon des mensen door hen moeten lijden. 13 Toen begrepen de discipelen, dat Hij over Johannes de Doper tot hen gesproken had.

Matth. 19

13 Toen werden kinderen tot Hem gebracht, opdat Hij hun de handen zou opleggen en bidden; doch de discipelen bestraften hen. 14 Maar Jezus zeide: Laat de kinderen geworden en verhindert ze niet tot Mij te komen, want voor zodanigen is het Koninkrijk der hemelen. 15 En Hij legde hun de handen op en vertrok vandaar.

(..)

27 Daarop antwoordde Petrus en zeide tot Hem: Zie, wij hebben alles prijsgegeven en zijn U gevolgd; wat zal dan ons deel zijn? 28 Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, gij, die Mij gevolgd zijt, zult in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen op de troon zijner heerlijkheid zal zitten, ook op twaalf tronen zitten om de twaalf stammen van Israël te richten. 29 En een ieder, die huizen of broeders of zusters of vader of moeder of kinderen of akkers heeft prijsgegeven om mijn naam, zal vele malen meer terugontvangen en het eeuwige leven erven.

30 Maar vele eersten zullen de laatsten zijn, en vele laatsten de eersten.

Matth. 20

17 Toen Jezus zou opgaan naar Jeruzalem, nam Hij de twaalven terzijde, en onderweg sprak Hij tot hen: 18 Zie, wij gaan op naar Jeruzalem en de Zoon des mensen zal overgeleverd worden aan de overpriesters en schriftgeleerden en zij zullen Hem ter dood veroordelen. 19 En zij zullen Hem overleveren aan de heidenen om Hem te bespotten en te geselen en te kruisigen, en ten derden dage zal Hij opgewekt worden.

(..)

25 Doch Jezus riep hen tot Zich en zeide: Gij weet, dat de regeerders der volken heerschappij over hen voeren en de rijksgroten oefenen macht over hen. 26 Zo is het onder u niet. Maar wie onder u groot wil worden, zal uw dienaar zijn, 27 en wie onder u de eerste wil zijn, zal uw slaaf zijn; 28 gelijk de Zoon des mensen niet gekomen is om Zich te laten dienen, maar om te dienen en zijn leven te geven als losprijs voor velen.

Matt. 21

33 Hoort een andere gelijkenis.

Er was een heer des huizes, die een wijngaard plantte, en er een heg omheen zette, en er een wijnpers in groef en een toren bouwde; en hij verhuurde die aan pachters en ging buitenslands. 34 Toen nu de tijd der vruchten naderde, zond hij zijn slaven naar die pachters om zijn vruchten in ontvangst te nemen. 35 Maar de pachters grepen zijn slaven, sloegen de ene, doodden de andere en stenigden een derde. 36 Hij zond weder andere slaven, nog meer dan eerst, en zij behandelden hen op dezelfde wijze. 37 Ten laatste zond hij zijn zoon tot hen, zeggende: Mijn zoon zullen zij ontzien. 38 Maar toen de pachters de zoon zagen, zeiden zij tot elkander: Dit is de erfgenaam, komt, laten wij hem doden om zijn erfenis aan ons te brengen. 39 En zij grepen hem en wierpen hem buiten de wijngaard en doodden hem. 40 Wanneer nu de heer van de wijngaard komt, wat zal hij met die pachters doen? 41 Zij zeiden tot Hem: Een kwade dood zal hij die kwaden doen sterven en de wijngaard zal hij verhuren aan andere pachters, die hem de vruchten op tijd zullen afleveren. 42 Jezus zeide tot hen: Hebt gij nooit gelezen in de Schriften:

De steen, die de bouwlieden afgekeurd hadden, deze is tot een hoeksteen geworden; van de Here is dit geschied, en het is wonderlijk in onze ogen? 43 Daarom, Ik zeg u, dat het Koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden en het zal gegeven worden aan een volk, dat de vruchten daarvan opbrengt.

Matt.23

37 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt, wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert, en gij hebt niet gewild. 38 Zie, uw huis wordt aan u overgelaten. 39 Want Ik zeg u, gij zult Mij van nu aan niet meer zien, totdat gij zegt: Gezegend Hij, die komt in de naam des Heren!

Mattt. 24

1 En Jezus ging de tempel uit en vertrok. En zijn discipelen kwamen tot Hem om Hem op de gebouwen van de tempel te wijzen. 2 En Hij antwoordde en zeide tot hen: Ziet gij dit alles niet? Voorwaar, Ik zeg u, er zal hier geen steen op de andere gelaten worden, die niet zal worden weggebroken.

3 Toen Hij op de Olijfberg gezeten was, kwamen zijn discipelen alleen tot Hem en zeiden: Zeg ons wanneer zal dat geschieden, en wat is het teken van uw komst en van de voleinding der wereld? 4 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Ziet toe, dat niemand u verleide! 5 Want velen zullen komen onder mijn naam en zeggen: Ik ben de Christus, en zij zullen velen verleiden. 6 Ook zult gij horen van oorlogen en van geruchten van oorlogen. Ziet toe, weest niet verontrust; want dat moet geschieden, maar het einde is het nog niet. 7 Want volk zal opstaan tegen volk, en koninkrijk tegen koninkrijk, en er zullen nu hier, dan daar, hongersnoden en aardbevingen zijn. 8 Doch dat alles is het begin der weeën. 9 Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en zij zullen u doden, en gij zult door alle volken gehaat worden om mijns naams wil. 10 En dan zullen velen ten val komen en zij zullen elkander overleveren en elkander haten. 11 En vele valse profeten zullen opstaan en velen zullen zij verleiden. 12 En omdat de wetsverachting toeneemt, zal de liefde van de meesten verkillen. 13 Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden. 14 En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde gekomen zijn.

(...)

23 Indien dan iemand tot u zegt: Zie, hier is de Christus, of: Hier, gelooft het niet. 24 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden. 25 Zie, Ik heb het u voorzegd. 26 Indien men dan tot u zegt: Zie, Hij is in de woestijn, gaat er niet heen; zie, Hij is in de binnenkamer, gelooft het niet. 27 Want gelijk de bliksem komt van het oosten en licht tot het westen, zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn. 28 Waar het aas is, daar zullen de gieren zich verzamelen.

29 Terstond na de verdrukking dier dagen zal de zon verduisterd worden en de maan zal haar glans niet geven en de sterren zullen van de hemel vallen en de machten der hemelen zullen wankelen. 30 En dan zal het teken van de Zoon des mensen verschijnen aan de hemel en dan zullen alle stammen der aarde zich op de borst slaan en zij zullen de Zoon des mensen zien komen op de wolken des hemels, met grote macht en heerlijkheid. 31 En Hij zal zijn engelen uitzenden met luid bazuingeschal en zij zullen zijn uitverkorenen verzamelen uit de vier windstreken, van het ene uiterste der hemelen tot het andere.

matth. 26

26 En terwijl zij aten, nam Jezus een brood, sprak de zegen uit, brak het en gaf het aan zijn discipelen en zeide: Neemt, eet, dit is mijn lichaam. 27 En Hij nam een beker, sprak de dankzegging uit en gaf hun die en zeide: Drinkt allen daaruit. 28 Want dit is het bloed van mijn verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden. 29 Doch Ik zeg u, Ik zal van nu aan voorzeker niet meer van deze vrucht van de wijnstok drinken, tot op die dag, dat Ik haar met u nieuw zal drinken in het Koninkrijk mijns Vaders.

Matth.28

16 En de elf discipelen vertrokken naar Galilea, naar de berg, waar Jezus hen bescheiden had. 17 En toen zij Hem zagen, aanbaden zij, maar sommigen twijfelden. 18 En Jezus trad naderbij en sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op (de) aarde. 19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. 20 En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld.

johannes 3

1 En er was iemand uit de Farizeeën, wiens naam was Nikodemus, een overste der Joden; 2 deze kwam des nachts tot Hem en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij van God gekomen zijt als leraar; want niemand kan die tekenen doen, welke Gij doet, tenzij God met Hem is. 3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. 4 Nikodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, als hij oud is? Kan hij dan voor de tweede maal in de moederschoot ingaan en geboren worden? 5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan. 6 Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest. 7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden. 8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid, maar gij weet niet, vanwaar hij komt of waar hij heengaat; zó is een ieder, die uit de Geest geboren is. 9 Nikodemus antwoordde en zeide tot Hem: Hoe kan dit geschieden? 10 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Gij zijt de leraar van Israël, en deze dingen verstaat gij niet? 11 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: wij spreken van wat wij weten en wij getuigen van wat wij gezien hebben, en gij neemt ons getuigenis niet aan. 12 Indien Ik ulieden van het aardse gesproken heb, zonder dat gij gelooft, hoe zult gij geloven, wanneer Ik u van het hemelse spreek? 13 En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen.

14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zó moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden, 15 opdat een ieder, die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe. 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God. 19 Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos. 20 Want een ieder, die kwaad bedrijft, haat het licht, en gaat niet tot het licht, opdat zijn werken niet aan de dag komen; 21 maar wie de waarheid doet, gaat tot het licht, opdat van zijn werken blijke, dat zij in God verricht zijn.

johannes 4

13 Jezus antwoordde en zeide tot haar: Een ieder, die van dit water drinkt, zal weder dorst krijgen; 14 maar wie gedronken heeft van het water, dat Ik hem zal geven, zal geen dorst krijgen in eeuwigheid, maar het water, dat Ik hem zal geven, zal in hem worden tot een fontein van water, dat springt ten eeuwigen leven.

joh. 5

19 Jezus dan antwoordde en zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, de Zoon kan niets doen van Zichzelf, of Hij moet het de Vader zien doen; want wat deze doet, dat doet ook de Zoon evenzo. 20 Want de Vader heeft de Zoon lief en toont Hem al wat Hij zelf doet, en Hij zal Hem grotere werken tonen dan deze, opdat gij u verwondert. 21 Want gelijk de Vader de doden opwekt en doet leven, zo doet ook de Zoon leven, wie Hij wil. 22 Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon gegeven, 23 opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet, die Hem gezonden heeft.

joh. 6

26 Jezus antwoordde hun en zeide: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, gij zoekt Mij, niet omdat gij tekenen gezien hebt, maar omdat gij van de broden gegeten hebt en verzadigd zijt. 27 Werkt niet om de spijs, die vergaat, maar om de spijs, die blijft tot in het eeuwige leven, welke de Zoon des mensen u geven zal; want op Hem heeft God, de Vader, zijn zegel gedrukt. 28 Zij zeiden dan tot Hem: Wat moeten wij doen, opdat wij de werken Gods mogen werken? 29 Jezus antwoordde en zeide tot hen: Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem, die Hij gezonden heeft

(..)

44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage. 45 Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen door God geleerd zijn. Een ieder, die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, komt tot Mij. 46 Niet, dat iemand de Vader gezien heeft; alleen die van God komt, die heeft de Vader gezien. 47 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie gelooft, heeft eeuwig leven. 48 Ik ben het brood des levens. 49 Uw vaderen hebben in de woestijn het manna gegeten en zij zijn gestorven; 50 dit is het brood, dat uit de hemel nederdaalt, opdat wie ervan eet, niet sterve. 51 Ik ben het levende brood, dat uit de hemel nedergedaald is. Indien iemand van dit brood eet, hij zal in eeuwigheid leven; en het brood, dat Ik geven zal, is mijn vlees, voor het leven der wereld.

joh.8

12 Wederom dan sprak Jezus tot hen en zeide: Ik ben het licht der wereld; wie Mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben

(..)

23 En Hij zeide tot hen: Gij zijt van beneden, Ik ben van boven; gij zijt van deze wereld, Ik ben niet van deze wereld. 24 Ik heb u dan gezegd, dat gij in uw zonden zult sterven; want indien gij niet gelooft, dat Ik het ben, zult gij in uw zonden sterven. 25 Zij dan zeiden tot Hem: Wie zijt Gij? Jezus zeide tot hen: Wat spreek Ik eigenlijk nog met u? 26 Ik heb veel over u te zeggen en te oordelen; maar die Mij gezonden heeft, is waar, en wat Ik van Hem gehoord heb, dat spreek Ik tot de wereld. 27 Zij hadden niet begrepen, dat Hij tot hen van de Vader sprak. 28 Jezus dan zeide: Wanneer gij de Zoon des mensen verhoogd hebt, zult gij inzien, dat Ik het ben en niets uit Mijzelf doe, doch dat Ik dit spreek, gelijk de Vader Mij geleerd heeft. 29 En die Mij gezonden heeft, is met Mij. Hij heeft Mij niet alleen gelaten, want Ik doe altijd wat Hem behaagt.

joh.10

11 Ik ben de goede herder. De goede herder zet zijn leven in voor zijn schapen; 12 maar wie huurling is en geen herder, wie de schapen niet toebehoren, ziet de wolf aankomen, laat de schapen in de steek en vlucht – en de wolf rooft ze en jaagt ze uiteen – 13 want hij is een huurling en de schapen gaan hem niet ter harte. 14 Ik ben de goede herder en Ik ken de mijne en de mijne kennen Mij, 15 gelijk Mij de Vader kent en Ik de Vader ken, en Ik zet mijn leven in voor de schapen. 16 Nog andere schapen heb Ik, die niet van deze stal zijn; ook die moet Ik leiden en zij zullen naar mijn stem horen en het zal worden één kudde, één herder. 17 Hierom heeft Mij de Vader lief, omdat Ik mijn leven afleg om het weder te nemen. 18 Niemand ontneemt het Mij, maar Ik leg het uit Mijzelf af.

(..)

26 maar gij gelooft niet, omdat gij niet tot mijn schapen behoort. 27 Mijn schapen horen naar mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij, 28 en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven. 29 Wat mijn Vader Mij gegeven heeft, gaat alles te boven en niemand kan iets roven uit de hand mijns Vaders. 30 Ik en de Vader zijn één.

(..)

23 Jezus zeide tot haar: Uw broeder zal opstaan. 24 Marta zeide tot Hem: Ik weet, dat hij zal opstaan bij de opstanding ten jongsten dage. 25 Jezus zeide tot haar: Ik ben de opstanding en het leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al is hij gestorven, 26 en een ieder, die leeft en in Mij gelooft, zal in eeuwigheid niet sterven; gelooft gij dat? 27 Zij zeide tot Hem: Ja, Here, ik heb geloofd, dat Gij zijt de Christus, de Zoon van God, die in de wereld komen zou.

joh 12

31 Nu gaat er een oordeel over deze wereld; nu zal de overste dezer wereld buitengeworpen worden; 32 en als Ik van de aarde verhoogd ben, zal Ik allen tot Mij trekken. 33 En dit zeide Hij om aan te duiden, welke dood Hij sterven zou. 34 De schare dan antwoordde Hem: Wij hebben uit de wet gehoord, dat de Christus tot in eeuwigheid blijft; hoe kunt Gij dan zeggen, dat de Zoon des mensen moet verhoogd worden? Wie is deze Zoon des mensen? 35 Jezus dan zeide tot hen: Nog een korte tijd is het licht onder u. Wandelt, terwijl gij het licht hebt, opdat de duisternis u niet overvalle; en wie in de duisternis wandelt, weet niet, waar hij heengaat. 36 Gelooft in het licht zolang gij het licht hebt, opdat gij kinderen des lichts moogt zijn.

(..)

44 Jezus riep en zeide: Wie in Mij gelooft, gelooft niet in Mij, maar in Hem, die Mij gezonden heeft; 45 en wie Mij aanschouwt, aanschouwt Hem, die Mij gezonden heeft. 46 Ik ben als een licht in de wereld gekomen, opdat een ieder, die in Mij gelooft, niet in de duisternis blijve. 47 En indien iemand naar mijn woorden hoort, maar ze niet bewaart, Ik oordeel hem niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen, doch om de wereld te behouden. 48 Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft een, die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage.

joh 13

31 Toen hij dan heengegaan was, zeide Jezus: Nu is de Zoon des mensen verheerlijkt en God is in Hem verheerlijkt. 32 Als God in Hem verheerlijkt is, zal God ook Hem in Zich verheerlijken, en Hem terstond verheerlijken. 33 Kinderkens, nog een korte tijd ben Ik bij u; gij zult Mij zoeken en, gelijk Ik de Joden gezegd heb: Waar Ik heenga, kunt gij niet komen, zo spreek Ik thans ook tot u. 34 Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt; gelijk Ik u liefgehad heb, dat gij ook elkander liefhebt. 35 Hieraan zullen allen weten, dat gij discipelen van Mij zijt, indien gij liefde hebt onder elkander.

joh 14

15 Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren. 16 En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, 17 de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn.

18 Ik zal u niet als wezen achterlaten. Ik kom tot u. 19 Nog een korte tijd en de wereld ziet Mij niet meer, maar gij ziet Mij, want Ik leef en gij zult leven. 20 Te dien dage zult gij weten, dat Ik in mijn Vader ben en gij in Mij en Ik in u.

21 Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren. 22 Judas, niet Iskariot, zeide tot Hem: Here, en hoe komt het, dat Gij Uzelf aan ons zult openbaren en niet aan de wereld? 23 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen. 24 Wie Mij niet liefheeft bewaart mijn woorden niet; en het woord, dat gij hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, die Mij gezonden heeft.

joh.15

18 Indien de wereld u haat, weet dan, dat zij Mij eer dan u gehaat heeft. 19 Indien gij van de wereld waart, zou de wereld het hare liefhebben, doch omdat gij van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de wereld uitgekozen heb, daarom haat u de wereld. 20 Gedenkt het woord, dat Ik tot u gesproken heb: Een slaaf staat niet boven zijn heer. Indien zij Mij vervolgd hebben, zij zullen ook u vervolgen; indien zij mijn woord bewaard hebben, zij zullen ook het uwe bewaren. 21 Maar dit alles zullen zij u aandoen om mijn naam, want zij kennen Hem niet, die Mij gezonden heeft. 22 Indien Ik niet gekomen was en tot hen gesproken had, zij zouden geen zonde hebben, maar nu hebben zij geen voorwendsel voor hun zonde. 23 Wie Mij haat, haat ook mijn Vader. 24 Indien Ik niet de werken onder hen gedaan had, die niemand anders gedaan heeft, zouden zij geen zonde hebben; maar nu hebben zij, hoewel zij ze gezien hebben, toch Mij en mijn Vader gehaat. 25 Maar het woord moet vervuld worden, dat in hun wet geschreven is: Zij hebben Mij zonder reden gehaat.

26 Wanneer de Trooster komt, die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest der Waarheid, die van de Vader uitgaat, zal deze van Mij getuigen; 27 en gij moet ook getuigen, want gij zijt van het begin aan met Mij.

joh. 16

Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden. 8 En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel; 9 van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; 10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet; 11 van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

(..)

24 Tot nog toe hebt gij niet om iets gebeden in mijn naam; bidt en gij zult ontvangen, opdat uw blijdschap vervuld zij.

25 Dit heb Ik in beelden tot u gesproken; er komt een ure, dat Ik niet meer in beelden tot u zal spreken, maar u vrijuit over de Vader spreken zal. 26 Te dien dage zult gij in mijn naam bidden en Ik zeg u niet, dat Ik de Vader voor u vragen zal, 27 want de Vader zelf heeft u lief, omdat gij Mij hebt liefgehad en geloofd hebt, dat Ik van God ben uitgegaan. 28 Ik ben van de Vader uitgegaan en in de wereld gekomen; Ik verlaat de wereld weder en ga tot de Vader.

joh. 17

1 Dit sprak Jezus en Hij hief zijn ogen ten hemel en zeide: Vader, de ure is gekomen; verheerlijk uw Zoon, opdat uw Zoon U verheerlijke, 2 gelijk Gij Hem macht hebt gegeven over alle vlees, om aan al wat Gij Hem gegeven hebt, eeuwig leven te schenken. 3 Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt. 4 Ik heb U verheerlijkt op de aarde door het werk te voleindigen, dat Gij Mij te doen gegeven hebt. 5 En nu, verheerlijk Gij Mij, Vader, bij Uzelf met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.

joh.18

33 Pilatus dan keerde terug in het gerechtsgebouw en riep Jezus en zeide tot Hem: Zijt Gij de Koning der Joden? 34 Jezus antwoordde: Zegt gij dit uit uzelf of hebben anderen u over Mij gesproken? 35 Pilatus antwoordde: Ben ik soms een Jood? Uw volk en de overpriesters hebben U aan mij overgeleverd; wat hebt Gij gedaan? 36 Jezus antwoordde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld; indien mijn Koninkrijk van deze wereld geweest was, zouden mijn dienaars gestreden hebben, opdat Ik niet aan de Joden zou worden overgeleverd; nu echter is mijn Koninkrijk niet van hier. 37 Pilatus dan zeide tot Hem: Zijt Gij dus toch een koning? Jezus antwoordde: Gij zegt, dat Ik koning ben. Hiertoe ben Ik geboren en hiertoe ben Ik in de wereld gekomen, opdat Ik voor de waarheid zou getuigen; een ieder, die uit de waarheid is, hoort naar mijn stem.

Jezus zegt niks anders dan dat anderen over Hem zeggen in de bijbel. Jezus eist exclusief volgen van Hem, Jezus geeft aan dat Zijn dood als losgeld voor velen is, Jezus geeft aan dat wie 'omwille van Zijn naam' vervolgd worden, zalig zijn, Jezus geeft aan dat men via Hem tot de Vader komt, dat Hij het Leven en de Opstanding is, dat Hij de Waarheid is, dat Hij het Licht is, dat Hij het levendmakend brood is, etc. etc..

Maar nu volgt ongetwijfeld de briljante spagaat:

"Ja Nunc, dat zijn dingen die Jezus nooit gezegd heeft, want Jezus is niet goddelijk, en dus moeten deze gedeelten wel vervalst zijn". Mooi, bewijs dan maar dat ze vervalst zijn, in plaats van met een cirkelredenering aan te komen dat ze vervalst zijn, omdat ze niet overeenkomen met wat Jij denkt dat Jezus gezegd heeft/zou moeten hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

nee inderdaad, en je vindt hooguit
dozijnen
profetieën die op de komst van de messias slaan.

Vreemd toch dat zo een grote profeet als Jezus (v.z.m.h) niet in naam vermeld staat in het oude testament. Profetieën verklaar je pas als ze gebeurd zijn en vele profetieën kunnen in de Bijbel kunnen we zien dat ze niet over Jezus (v.z.m.h) gaan maar over Mohammed (v.z.m.h)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Vreemd toch dat zo een grote profeet als Jezus (v.z.m.h) niet in
naam
vermeld staat in het oude testament. Profetieën verklaar je pas als ze gebeurd zijn en vele profetieën kunnen in de Bijbel kunnen we zien dat ze niet over Jezus (v.z.m.h) gaan maar over Mohammed (v.z.m.h)

oh wat leuk! Wanneer reed Mohammed op een ezeltje Jeruzalem binnen? Wanneer werd hij aan een paal genageld en gekruisigd? Wanneer werd hij in Betlehem geboren en kreeg hij de troon van David? Wanneer werd hij Immanuel (God met ons) genoemd? en wanneer zei God: "deze is Mijn Zoon" tegen Mohammed? Ja, we kunnen inderdaad duidelijk zien dat die profetieën niet over Jezus maar over Mohammed gaan....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik kom terug op de rest van je bericht, maar weet je dat wat hierboven beweert ook voor Jezus (v.z.m.h) geldt? je vindt zijn naam
nergens
in her oude testament:

Ik had het niet over de naam van Jezus, je conclusie is een beetje vreemd dus. Mijn punten waren:

- Het is natuurlijk vreemd dat "het zegel der profeten", nooit is aangekondigd in de openbaringen voor zijn komst. Bij de 2 profeten voor hem (Johannes en Jezus) was dit wel het geval.

- Mohammed is ook de enige "profeet" die van Ismaël afstamt. Alle profeten sinds Abraham stammen van Isaak af.

Het tweede punt zul je met me eens zijn, laat me proberen het eerste punt wat te verduidelijken.

De naam van Jezus komt inderdaad niet voor in het OT, maar er wordt wel over zijn daden en leer gesproken (zelfs over zijn dood en opstanding).

We kennen Jezus echter ook als de Messias, zowel in het christendom als islam. Laat dat nou wel meerdere malen in het OT staan als profetie (zie o.a. Daniël 9:24-27 waar het woord Messias letterlijk staat in het Hebreeuws). We hoeven er niet aan te twijfelen dat Jezus de Messias in het OT is aangekondigd.

Jezus maakt ons dat zelf ook duidelijk:

Lucas 4:17

En Hem werd het boek van de profeet Jesaja ter hand gesteld en toen Hij het boek geopend had, vond Hij de plaats, waar geschreven is:

De Geest des Heren is op Mij, daarom, dat Hij Mij gezalfd heeft, om aan armen het evangelie te brengen; en Hij heeft Mij gezonden om aan gevangenen loslating te verkondigen en aan blinden het gezicht, om verbrokenen heen te zenden in vrijheid, om te verkondigen het aangename jaar des Heren.

Daarna sloot Hij het boek, gaf het aan de dienaar terug en ging zitten. En de ogen van allen in de synagoge waren op Hem gericht. En Hij begon tot hen te zeggen: Heden is dit schriftwoord voor uw oren vervuld.

Jezus wist wie Hij was en welke gedeelten van de Schrift op Hem betrekking hadden.

Laten we nu kijken naar de profeet die voor Jezus kwam, Johannes. Ook over hem is geschreven in het OT. Jezus maakt dat duidelijk:

Matteüs 11:13

Want al de profeten en de wet hebben geprofeteerd tot Johannes toe; en indien gij het wilt aanvaarden: Hij is Elia, die komen zou.

Jezus noemt Johannes Elia die komen zou. Jezus kende de schriften en wist dat er een wegbereider voor Hem zou zijn:

Maleachi 4:5

Zie, Ik zend u de profeet Elia, voordat de grote en geduchte dag des HEREN komt.

Johannes kwam voor Jezus om de weg voor de Messias te bereiden:

Matteüs 3:3

Hij toch is het, van wie door de profeet Jesaja gesproken werd, toen hij zeide: De stem van een, die roept in de woestijn: Bereidt de weg des Heren, maakt recht zijn paden.

Over Jezus en ook Johannes hoeven niet te twijfelen. Zowel de Messias als de wegbereider met de geest van Elia worden in het OT aangekondigd. Zij wisten beiden ook dat zij de vervulling van die profetie waren. Jezus bevestigd dit ook.

Het "zegel der profeten" komen we dus inderdaad niet tegen. Ik kan je nu een lijst geven met profetieën die Jezus heeft vervuld, maar ik denk dat je daar nog niet klaar voor bent. Denk erover na waarom het "zegel der profeten" niet is aangekondigd en de 2 profeten voor hem wel. Ondersteunende vragen voor je zijn:

- Waarom spreekt Mohammed de leer van Jezus tegen

- Waarom heeft Mohammed de Wet die Mozes gegeven heeft veranderd(zie o.a. de sabbat)

- Jezus leerde uit de Geschriften (Torah, Psalmen, Profeten). Waren die toen al vervalst, en leerde Jezus volgens de islam uit vervalste geschriften?

Denk dat je op de goede weg bent, je zoekt op de goede plaats. Ik bid alleen dat je sterk genoeg bent om te leven met wat je vindt.

Ik zie graag je reactie(s) tegemoet.

God zegen je!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

oh wat leuk! Wanneer reed Mohammed op een ezeltje Jeruzalem binnen? Wanneer werd hij aan een paal genageld en gekruisigd? Wanneer werd hij in Betlehem geboren en kreeg hij de troon van David? Wanneer werd hij Immanuel (God met ons) genoemd? en wanneer zei God: "deze is Mijn Zoon" tegen Mohammed? Ja, we kunnen inderdaad duidelijk zien dat die profetieën niet over Jezus maar over Mohammed gaan....

Zie je wel! Dat noem ik nou profetieën, je kijkt of het plaats heeft gevonden en aan de hand daarvan verklaar je het. Je zegt bijvoorbeeld geboren in Bethlehem geeft aan dat het om Jezus (v.z.m.h) gaat en niet om Mohammed (v.z.m.h), ik redeneer ook op het zelfde manier, en kom ik achter dat sommige van de profetieën niet Jezus (v.z.m.h) voorspellen maar Mohammed (v.z.m.h).

Maar wanneer is Jezus (v.z.m.h) immanuel genoemd? Hoe weet je dat dit profetie op hem slaat?

We lezen in de Bijbel dat Jezus (v.z.m.h) tegen de joden zegt dat de profeetschap een andere volk gegeven zal worden: “Hierop zeide Jezus tot hen: Hebt gij nooit in de Schriften gelezen: De steen die de bouwlieden hebben verworpen, die is hoeksteen geworden; vanwege den Heer is dit geschied, en het is een wonder in ons oog? Daarom zeg ik u: Het Koninkrijk Gods zal u ontnomen worden en gegeven aan een volk dat de vruchten er van opbrengt. En wie op dezen steen valt zal verpletterd worden, en op wien hij valt, dien zal hij vermorzelen.†(Mattheüs 21: 42-44)

Het was het Arabische volk dat met deze grote eer mocht opstrijken. Het volk van de laatste profeet Mohammed (vrede zij met hem). En met de woorden ‘En wie op dezen steen valt zal verpletterd worden, en op wien hij valt, die zal hij vermorzelen’ bedoelt Jezus (v.z.m.h) te zeggen dat eenieder die de voortgang van de Boodschap van de Islam zal proberen te beletten, vermorzeld en verpletterd zal worden. En het feit dat de bouwlieden deze steen zullen verwerpen, geeft aan dat het hier om iemand gaat die van weinig betekenis wordt geacht door de kinderen van Israël. En de enige op wie deze woorden van toepassing kunnen zijn is Mohammed (v.z.m.h), aangezien hij een afstammeling is van Ismaël (v.z.m.h), de zoon van Hagar, over wiens nageslacht niet al te serieus wordt gedaan omdat zij slechts een slavin was. Maar Allah besloot deze kleinzoon van Haadjar tot een grote Profeet te maken. De allergrootste wel te verstaan. Allah zegt:

“Zij, die de boodschapper, de ongeletterde profeet volgen, die zij in de Torah en de Bijbel beschreven vinden, Hij die hen het goede opdraagt en het kwade verbiedt, veroorlooft hun de goede dingen en verbiedt hen de slechte dingen en ontheft hen van de last en de boeien die hen bonden. Zij, die in hem geloven en hem eren en ondersteunen en het licht dat met hem is nedergezonden volgen, zullen geheid slagen.†(Al-Acraaf: 157)â€

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik had het niet over de naam van Jezus, je conclusie is een beetje vreemd dus. Mijn punten waren:

- Het is natuurlijk vreemd dat "het zegel der profeten", nooit is aangekondigd in de openbaringen voor zijn komst. Bij de 2 profeten voor hem (Johannes en Jezus) was dit wel het geval.

Mijn vorige posting was niet een conclusie maar een vraag, ik wilde eigenlijk op een latere moment uitgebreid op je bericht reageren, but if you insist. De joden verwachten noch een derde profeet:

Johannes 1:19 En dit was het getuigenis van Johannes, toen de Joden uit Jeruzalem priesters en Levieten tot hem zonden om hem te vragen: Wie zijt gij? 20 En hij beleed en ontkende het niet; en hij beleed: Ik ben de Christus niet. 21 En zij vroegen hem: Wat dan? Zijt gij Elia? En hij zeide: Ik ben het niet. Zijt gij de profeet? En hij antwoordde: Neen.

Want de profeet was niet Jezus en ook niet Elia.

25 En zij vroegen hem en zeiden tot hem: Waarom doopt gij dan, indien gij de Christus niet zijt, noch Elia, noch de profeet?

De vraag is: Wie was de door de joden lang verwachte profeet?

Is hij misschien de profeet die zij uit afgunst verwierpen toen hij tot hen kwam:

2:101 En nu er een boodschapper van Allah tot hen is gekomen, vervullend wat zij reeds bezaten, heeft een gedeelte der mensen van het Boek, Allah's Boek achter zich geworpen, alsof zij het niet kenden.

2:90 Kwaad is datgene, waarvoor zij hun ziel hebben verkocht; daar zij verwerpen, hetgeen Allah heeft geopenbaard, er afkerig van zijnde, dat Allah Zijn genade doet dalen over diegenen Zijner dienaren, die Hij wil. Daardoor brachten zij toorn op toorn over zich en er is een vernederende kastijding voor de ongelovigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Matteüs 11:13

Want al de profeten en de wet hebben geprofeteerd tot Johannes toe; en indien gij het wilt aanvaarden: Hij is Elia, die komen zou.

Jezus noemt Johannes Elia die komen zou. Jezus kende de schriften en wist dat er een wegbereider voor Hem zou zijn:

Maar Johannes ontkent dat hij Elia is (zie het onderstaande vers), wie liegt (met alle respect) dan Jezus (v.z.m.h of Johannes (v.z.m.h)? Ik zie graag jouw antwoord hierop naar.

Johannes 1:19 En dit was het getuigenis van Johannes, toen de Joden uit Jeruzalem priesters en Levieten tot hem zonden om hem te vragen: Wie zijt gij? 20 En hij beleed en ontkende het niet; en hij beleed: Ik ben de Christus niet. 21 En zij vroegen hem: Wat dan? Zijt gij Elia? En hij zeide: Ik ben het niet. Zijt gij de profeet? En hij antwoordde: Neen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De joden verwachten noch een derde profeet:

Johannes 1:19
En dit was het getuigenis van Johannes, toen de Joden uit Jeruzalem priesters en Levieten tot hem zonden om hem te vragen: Wie zijt gij? 20 En hij beleed en ontkende het niet; en hij beleed: Ik ben de
Christus niet
. 21 En zij vroegen hem: Wat dan? Zijt
gij Elia?
En hij zeide:
Ik ben het niet
. Zijt gij
de profeet
? En hij antwoordde: Neen.

Want de profeet was niet Jezus en ook niet Elia.

25
En zij vroegen hem en zeiden tot hem: Waarom doopt gij dan, indien gij de
Christus
niet zijt
,
noch
Elia,
noch de profeet
?

De vraag is: Wie was de door de joden lang verwachte profeet?

Eerst stel je dat de joden een derde profeet verwachtten, maar daar spreekt de tekst niet van. De joden erkennen Jezus en Johannes immers ook niet als profeten.

Waar nu de tekst over spreekt is de verwachting van de Messias. De joden wisten gedeeltelijk wie ze verwachtten, maar het hele plaatje was ze niet duidelijk. Wij weten allebei dat ze Jezus helaas ook hebben verworpen als Messias.

Johannes was niet de christus en ook niet de profeet (de profeet waarover Mozes spreekt in Deuteronomium 18). De vraag is of hij Elia is, en dat is hij in letterlijke zin ook niet. In de Bijbel lezen we:

Lucas 1:17

En hij zal voor zijn aangezicht uitgaan in de geest en de kracht van Elia, om de harten der vaderen te keren tot de kinderen en de ongehoorzamen tot de gezindheid der rechtvaardigen, ten einde voor de Here een weltoegerust volk te bereiden.

Dat Jezus de Christus (Messias) is zijn we eens. Dan stel jij nu de vraag, maar de joden vragen naar nog iemand. Een profeet, wie is dat? Zij kenden de profetie van Mozes. Wij weten echter dat Jezus de Messias is, dat is: profeet, koning en priester. Inderdaad de Messias is ook een profeet (is ook volgens de Koran zo).

Handelingen 3:22

Mozes toch heeft gezegd: De Here God zal u een profeet doen opstaan uit uw broeders, gelijk mij: naar hem zult gij horen in alles wat hij tot u spreken zal;

We zien dat de volgelingen van Jezus wisten dat Hij de profeet was waarnaar Mozes verwees. Mohammed en zijn metgezellen hebben nooit naar deze profetie verwezen. Zij wisten heel goed dat Mohammed niet voldoet aan de criteria.

Dat Jezus een profeet is maken de Evangeliën duidelijk (Matteüs 13:57; 21:11; 21:46; Lucas 7:16; 13:33; 24:19; Johannes 4:19; 6:14; 7:40; 9:17). Helaas snap jij de vraag van het joodse volk niet goed, en trek je een foute conclusie. Dat op zich zou nog niet zo erg zijn. In je ijver om een basis voor het profeetschap van Mohammed te vinden, maak je de fout om een vraag van de joden (die de Messias hebben verworpen) uit te leggen als een bepaling van God. Het zijn geen profeten die hier aan het woord zijn. Helaas voor je, maar je "inlegkunde" schiet duidelijk te kort.

Dan kun je nu nog komen met de slechte uitleg dat Jezus niet op Mozes lijkt, die sommige moslims hanteren. Die vlieger gaat ook al niet op, zie link

Vind het jammer dat je een stap terug hebt genomen. In plaats van jezelf uit te dagen en over mn vragen na te denken reageer je met een ander theorietje zonder basis. Denk dat je geloof meer waard is dan dat. De waarheid mag onderzocht worden en ik gaf je enkele simpele vragen waarmee je dat kunt doen. Ik snap dat je denkt dat denkt dat je overtuigd bent van de waarheid. Dan kan er dus niets gebeuren als je over mn vragen nadenkt en wellicht een reactie geeft.

Als je hulp nodig hebt of oprechte vragen, stel ze vooral.

Gb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar Johannes ontkent dat hij Elia is (zie het onderstaande vers), wie liegt (met alle respect) dan Jezus (v.z.m.h of Johannes (v.z.m.h)? Ik zie graag jouw antwoord hierop naar.

Johannes 1:19
En dit was het getuigenis van Johannes, toen de Joden uit Jeruzalem priesters en Levieten tot hem zonden om hem te vragen: Wie zijt gij? 20 En hij beleed en ontkende het niet; en hij beleed: Ik ben de
Christus niet
. 21 En zij vroegen hem: Wat dan? Zijt
gij Elia?
En hij zeide:
Ik ben het niet
. Zijt gij
de profeet
? En hij antwoordde: Neen.

Johannes spreekt de waarheid omdat hij niet letterlijk Elia is. Er is niet zoiets als reincarnatie, maar hij is wel zoals Elia, hij is 'in de geest van' Elia, en kan daarom wel als Elia aangeduid worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Eerst stel je dat de joden een derde profeet verwachtten, maar daar spreekt de tekst niet van. De joden erkennen Jezus en Johannes immers ook niet als profeten.

Ik heb niet gezegd dat ze hun als profeten erkenden. Wat de tekst spreekt is dat ze drie personen verwachtten: Christus, Elia en de profeet.

Quote:
De vraag is of hij Elia is, en dat is hij in letterlijke zin ook niet. In de Bijbel lezen we:

Er wordt nergens in de Bijbel een “een letterlijke zin†genoemd. Jezus (v.z.m.h) zegt duidelijk dat hij de Elia die komen wou is. Ik neem aan dat de letterlijke een eigen uitleg is.

Quote:
Dat Jezus de Christus (Messias) is zijn we eens. Dan stel jij nu de vraag, maar de joden vragen naar nog iemand. Een profeet, wie is dat? Zij kenden de profetie van Mozes. Wij weten echter dat Jezus de Messias is, dat is: profeet, koning en priester. Inderdaad de Messias is ook een profeet (is ook volgens de Koran zo).

klopt Jezus is een profeet van God, maar de derde profeet die zou komen zou niet uit het volk van Israel opstaan (volgens het schrift):

Jakob verzamelde zijn kinderen om hen in te lichten over de komst van een profeet die de reden zal zijn waarom de scepter van Juda zal worden ontnomen. In Genesis 49: 1-10: “Jakob ontbood zijn zonen en zeide: Verzamelt u; opdat ik u mededele wat u later zal overkomen. Komt samen en hoort, zonen van Jakob, luistert naar Israël, uw vader!... De schepter zal van Juda niet wijken, noch de heerschersstaf van tussen zijn voeten;totdat één komt wien stammen gehoorzamen.â€

Quote:
We zien dat de volgelingen van Jezus wisten dat Hij de profeet was waarnaar Mozes verwees. Mohammed en zijn metgezellen hebben nooit naar deze profetie verwezen. Zij wisten heel goed dat Mohammed niet voldoet aan de criteria.

Jazeker, Allah zegt tegen de afgodenaanbidders hierover het volgende:

46:10. "Ziet, indien hij van Allah is en u hem verwerpt, hoewel een getuige vanuit de kinderen Israëls (Mozes) heeft getuigd van een aan hem gelijke en hij geloofde (in hem) maar u bent hooghartig? Voorwaar Allah leidt het onrechtvaardige volk niet.

Tevens vinden wij in Habakuk 3: 3-5 : “Een gebed van den profeet Habakuk. Een lierzang. Heer, ik heb van u gehoord, ik ben bevreesd geworden; Heer, doe ons uw werk in den loop der jaren kond; in den loop der jaren zult gij het bekendmaken, in de gramschap zult gij der erbarming gedenken. God komt van Teman, de Heilige van den berg Paran; zijn majesteit bedekt den hemel, en zijn lof vervult de aarde. Zijn glans is als het licht, aan zijn zijde heeft hij stralen; een omhulsel zijner kracht heeft hij aangelegd. Voor hem uit gaat de pest, de koortsgloed drukt zijn schreden.â€

Opnieuw verwijst deze tekst naar het plaatsje Paran als zijnde een plaats waar de Heer geprezen zal worden. En de enige tijd waarop dit heeft plaatsgevonden is de tijd van Mohammed en zijn volgelingen die de hemel en de aarde overstelpten met lofuitingen en Adhaan (oproep tot het gebed). Daarnaast is in deze tekst ook het plaatsje Teman genoemd die evenals Paran in Saudi-Arabie is gelegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie dat je helaas niet inhoudelijk reageert om mijn berichten. Je pakt er uit wat je voor je betoog denk te kunnen gebruiken. Jammer, want je laatste post heb ik al weerlegd in eerdere posts.

Je zult zelf ook wel weten dat je argumenten zwak zijn. Dat geeft niet. Je wilt zo graag in de islam geloven dat je alles aangrijpt. Maar het feit blijft dat Mohammed niet is aangekondigd en dat hij zelf ook nooit naar profetieën heeft verwezen. Neem een moment om mn vragen te overdenken. Ik wil je met alle liefde helpen op je zoektocht. Mohammed zullen we niet vinden. Maar het draait ook niet om hem, het draait om God.

Ik ga knippen en plakken. Ik heb het oorspronkelijk wel getypt, lees alles maar rustig door:

Met betrekking tot de islamitische visie van deze profetie is het woordje Silo (ook wel vertaald met Shiloh) in vers 10 interessant. De vertaling van dit woordje is lastig, maar uit de context van de vers lezen we dat de scepter niet van Juda zal wijken totdat Silo komt. Veel christenen beweren dat Silo de Messias, Jezus, is. Sommige moslims echter, beweren dat het hier om Mohammed gaat. We hebben al gekeken waarom deze profetie toepasbaar is op Jezus. Hij is een afstammeling van Juda en is koning van het koninkrijk der hemelen. Bij Zijn terugkomst op aarde zal Hij ook hier heersen als koning.

Is de profetie echter ook toepasbaar op Mohammed? Wat houdt het precies in dat de scepter niet wijkt van Juda totdat Silo komt. Matthew Henry heeft uitstekende commentaar gegeven van dit vers:

Jakob voorziet en vertelt, (1.) Dat de scepter in stam van Juda zal komen, wat vervuld werd met koning David, aan wiens familie de kroon werd overgedragen. (2.) Dat Silo uit deze stam voortkomt – zijn zaad, het beloofde zaad, waardoor de aarde gezegend zal worden: diegene die vreedzaam en voorspoedig is, of de Redder (Heiland), zoals het ook vertaald kan worden, hij zal voortkomen uit Juda. De stervende Jacob voorzag hier de geboorte van Christus, en het was zijn troost en steun op zijn sterfbed. (3.) Dat na de komst van de scepter in de stam van Juda, de scepter niet van Juda zou wijken, op zijn minst een zelfstandig bestuur, tot de komst van de Messias, in wie, als koning van de kerk, en grote hogepriester, het gepast was dat zowel het priesterschap als het koningschap zou samenkomen. Tot de gevangenneming, vanaf David’s tijd, was de scepter in Juda, en daaropvolgend waren de gouverneurs van Judea van die stam, of van de Levieten die Juda aanhingen, nauw verwant waren met Juda (wat gelijkwaardig was), totdat Judea een provincie van het Romeinse Rijk werd, juist in de tijd van de geboorte van de Redder (Heiland). In die tijd werd Judea ook vastgesteld als één van de provincies, zie Lucas 2:1.

Ten tijde van de dood van Jezus gaven de Joden ook toe, We hebben geen koning dan alleen Ceasar (zie Johannes 19:15). Het is niet te ontkennen dat Jezus degene is die zou komen, en dat we niet naar een ander hoeven zoeken; Hij kwam immers precies op het moment dat was voorspeld.

Matthew Henry zet mooi uiteen waarom Silo op Jezus slaat. De scepter zal in de stam van Juda komen, wat gebeurde met David. Vervolgens zal de scepter in de handen van tijdelijke koningen/bestuurders blijven totdat Silo komt, dat is Jezus, die voor eeuwig Koning is.

Uit het commentaar van Matthew Henry kunnen we simpel zien waarom Mohammed nooit in deze profetie past. De scepter zal niet van Juda wijken totdat Silo komt. Matthew Henry zet mooi uiteen dat Juda geen koning, regeerder of bestuurder meer had sinds het officieel een provincie van het Romeinse Rijk werd. Volgens de profetie moest Silo op dat moment komen, Mohammed liet echter nog bijna 600 jaar op zich wachten. Zoals we net gezien hebben kwam Jezus wel op het goede moment.

Het laatste Joodse koninkrijk was het Hasmoneese Rijk , een Joodse staat met autonomie in het oude Judea. Het rijk was gevestigd door Simon Makkabeüs in 140 voor Christus. Aan het Hasmoneese Rijk kwam officieel in 37 voor Christus een einde. Koning Antigonus de Hasmoneër werd in dat jaar verslagen door Herdodus I. Aristobulus III werd nog een jaar hogepriester voordat hij, net als veel familieleden, door Herodus I werd geëxecuteerd. Het is juist in die roerige periode dat Jezus wordt geboren, de Silo uit de profetie die de scepter over zal nemen om Koning in eeuwigheid te zijn.

Pas na de dood van Herodus werd Judea een provincie, en was het geen apart koninkrijk meer. Zijn koninkrijk werd verdeeld onder zijn zoons, die viervorsten werden . Jezus werd vlak voor de dood van Herodus I geboren .

Nog opmerkelijker wordt het als we weten dat Herodus I weliswaar geen Jood van geboorte is, maar wel een bekeerling. Hij werd ook door tijdgenoten als een jood gezien . Archeologisch bewijst suggereert ook zeker dat Herodus I zichzelf zag als een Jood en zich ook zo gedroeg. Daarnaast was Herodus I getrouwd met Mariamne, een afstammeling van de Hasmoneese Dynastie. Het merendeel van de Joden ziet Herodes echter niet als een Jood, maar dan nog komt Jezus op het juiste tijdstip.

Na de dood van Herodes wordt Judea dus slechts een provincie van het Romeinse Rijk, en bij zijn zoon Herodus II is geen spoor van affiniteit met het jodendom te bekennen.

Deze profetie plaatst dus de moslims voor een probleem. Mohammed werd immers bijna 600 jaar te laat geboren en kan dus niet Silo zijn.

Paran en het feit dat er na Jezus geen profeet meer zou komen hebben we al behandeld. Vind het veelzeggend dat je nu ook de Koran (46:10) verdraait om het in je straatje te laten passen. Dat je geen respect hebt voor de Bijbel vind ik niet verassend, maar dat je geen respect hebt voor de Koran is erg als moslim. De Koran spreekt in 46:10 over de onderwijzing (de openbaring) niet over een persoon. Mag je zover gaan om mensen te misleiden volgens de islam, dat je zelfs de Koran mag verdraaien?

Gb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tevens vinden wij in Habakuk 3: 3-5 :
“Een gebed van den profeet Habakuk. Een lierzang. Heer, ik heb van u gehoord, ik ben bevreesd geworden; Heer, doe ons uw werk in den loop der jaren kond; in den loop der jaren zult gij het bekendmaken, in de gramschap zult gij der erbarming gedenken.
God komt van Teman
, de Heilige van
den berg Paran
; zijn majesteit bedekt den hemel, en zijn lof vervult de aarde. Zijn glans is als het licht, aan zijn zijde heeft hij stralen; een omhulsel zijner kracht heeft hij aangelegd. Voor hem uit gaat de pest, de koortsgloed drukt zijn schreden.â€

Opnieuw verwijst deze tekst naar het plaatsje Paran als zijnde een plaats waar de Heer geprezen zal worden. En de enige tijd waarop dit heeft plaatsgevonden is de tijd van Mohammed en zijn volgelingen die de hemel en de aarde overstelpten met lofuitingen en Adhaan (oproep tot het gebed). Daarnaast is in deze tekst ook het plaatsje Teman genoemd die evenals Paran in Saudi-Arabie is gelegen.

En wie kwam er dan van de Teman en uit het gebergte (niet het plaatsje) Paran? Er staat dat God de Heilige zelf van die berg komt.

Overigens ligt Teman vlak bij Israel (in het gebied van Edom), en ligt Tema (het hedendaagse Taima) dicht bij de perzische golf. Het is hetzelfde Teman waarover Amos en Obadja en Jeremia en Ezra een oordeel uitspreken:

"Daarom, hoort het besluit dat de HERE tegen Edom genomen heeft, en de plannen die Hij tegen de inwoners van Teman beraamd heeft: Voorwaar, de jongens der kudde zullen hen wegsleuren, voorwaar, hun dreve zal zich over hen ontzetten" (Jer.49:20) en "Over Edom. Zo zegt de HERE der heerscharen: Is er geen wijsheid meer in Teman, is aan de verstandigen raad ontglipt, is hun wijsheid verdwenen?"(Jer. 49:7)

"daarom, zo zegt de Here HERE: Ik strek mijn hand uit tegen Edom en zal er mens en dier uitroeien; Ik zal het tot een puinhoop maken van Teman af tot Dedan toe; door het zwaard zullen zij vallen. " (Ezra 25:13)

"Zo zegt de HERE: Om drie overtredingen van Edom, ja om vier, zal Ik het niet herroepen. Omdat hij zijn broeder met het zwaard heeft vervolgd en zijn medelijden heeft verstikt, zodat zijn toorn eeuwig verscheurt en hij zijn gramschap immer blijft koesteren, zal Ik vuur werpen in Teman, zodat het Bosra’s burchten verteert. " (Amos 1:11-12)

"Zal Ik niet te dien dage, luidt het woord des HEREN, de wijzen uit Edom doen vergaan, en het inzicht uit het gebergte van Esau? 9 Ook uw helden, o Teman, zullen verschrikt staan, opdat alle man van het gebergte van Esau door moord worde uitgeroeid. 10 Wegens de gewelddaad aan uw broeder Jakob zal schande u bedekken, en gij zult voor altoos worden uitgeroeid. " (Obadja 1:8-11)

Teman is dus een plaatsje in het gebied van Edom, waarover de HERE een pittig oordeel heeft uitgesproken. Hier verwijst Habbakuk naar: de oordelende God, zoals die ook oordeelde over de Edomieten die hun broedervolk Israel in de steek lieten.

De (berg) Paran komt ook voor in Exodus 33:1-2 en het gaat daar duidelijk om de Sinaï waar God aan Israël verscheen. Ook dat was niet in de buurt van Mekka of Medina maar een eind ten westen van de dode zee.


Samegevoegd:

Quote:

Deuteronomium 33: 1-2:
“En dit is de zegen waarmede de godsman Mozes voor zijn dood de Israelieten heeft gezegend. Hij zeide: De
Heer
is van den Sinai gekomen en voor hen opgegaan van den Seir; Hij is in lichtglans verschenen van het gebergte
Paran
en gekomen van Meriba bij Kades
, een brandend vuur aan zijn rechterhand.â€

Sinai is de berg waar Mozes [v.z.m.h] zijn openbaring heeft gekregen, Seir ligt naast Jeruzalem waar Jezus [v.z.m.h] natuurlijk werd geboren en Paran is een berg die naast Mekka is gelegen,
en iedereen weet natuurlijk dat Mekka de plaats is waar Mohammed (vrede zij met hem) zijn openbaring heeft ontvangen. Ook valt ons op dat deze drie boodschappen in de volgorde zijn genoemd waarin zij elkaar opvolgen. Als eerste is de thora geopenbaard, daarna de bijbel en daarna de Koran.

... en als vierde een openbaring bij Meriba (bij Kades)? En welk boek of welke profeet is dat dan? Dat zou volgens jouw 'logica' iemand na Mohammed moeten zijn, terwijl Mohammed de afsluiting van de profetieën is. Hmmmm... hoe zou dat nu weer kunnen?

Misschien, heel misschien, omdat Meriba, Paran, Seir en de Sinai plaatsen waren die Israel op hun exodus uit egypte aandeed en waar God aan hen verscheen? Te Meriba klaagden de Israelieten (weer eens) dat ze tekort hadden:

Exodus 17: "4 Mozes riep luid de HEER aan. ‘Wat moet ik met dit volk beginnen?’ vroeg hij. ‘Er hoeft niet veel meer te gebeuren of ze stenigen mij!’ 5 De HEER antwoordde Mozes: ‘Ga samen met een aantal van de oudsten van Israël voor het volk uit. Neem de staf waarmee je op de Nijl hebt geslagen in je hand en ga op weg. 6 Ik zal je opwachten op de rots bij de Horeb. Als je op de rots slaat, zal er water uit stromen, zodat het volk te drinken heeft.’ Mozes deed dit, in het bijzijn van de oudsten van Israël. 7 Hij noemde die plaats Massa en Meriba, omdat de Israëlieten Mozes daar verwijten hadden gemaakt en omdat ze daar de HEER op de proef hadden gesteld door te vragen: ‘Is de HEER nu in ons midden of niet?’ "

God was dus óók daar bij het volk Israel gekomen, en dat is precies waaraan Mozes de Israelieten in Deut. 33 herinnert: momenten waarop de HERE hen tegemoet kwam en hielp.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Waarom spreekt Mohammed de leer van Jezus tegen

- Waarom heeft Mohammed de Wet die Mozes gegeven heeft veranderd(zie o.a. de sabbat)

- Jezus leerde uit de Geschriften (Torah, Psalmen, Profeten). Waren die toen al vervalst, en leerde

Ten eerste wat jammer dat christenen een eigen uitleg over profetieën geven. Ik zie ook helaas dat je sommige verzen ontwijkt (zoals de laatste profetie van Habakuk) of een eigen uitleg geeft (Elia).

Wat betreft je vragen over het feit dat Mohammed de wetten Mozes heeft veranderd klopt niet, als wij de Moslims van vandaag en de christenen vandaag:

Wij geloven in één God zoals Jezus en Mozes, jullie geloven God die uit drie verschillende personen bestaat.

Wij eten geen varkensvlees net als Jezus en Mozes, jullie eten het wel.

Wij zijn besneden net als Jezus en Mozes, jullie niet.

Wij vasten net als Jezus en Mozes, de meeste christenen niet.

Wij bidden net als Jezus en Mozes (onze voorhoofd op de grond) jullie niet.

Wij groeten elkaar net als Jezus en Mozes jullie niet.

Mohammed heeft ons dit allemaal geleerd. De vraag is dan wie heeft de wet veranderd?

Quote:
Jezus volgens de islam uit vervalste geschriften?

Jezus kwam niet met een nieuwe schrift en Hij voerde alleen de wet van Mozes uit. Hij heeft de Bijbel die je geloofd niet achtergelaten.

Dat de wet vervalst is, lees je ook in de Bijbel:

Jeremia 8:8 Hoe durven jullie te zeggen: “Wij zijn wijzen, wij hebben de wet van de HEER� De pen van de schrijvers heeft hem vervalst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En nu is het welletjes geweest om Bijbel teksten te verkrachten Dialoog zoeker.

Wellicht dat je zo selectief met de koran om gaat en dat dat daar kan, maar de Bijbel is ons heilig en dient niet misbruikt te worden voor je eigen doeleinden.

Jeremia komt trouwens uit het oude testament, dus lang voor Jezus Zijn komst op aarde. En daar probeer jij nu je punt mee te bewijzen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uhm, tsja. Wat zal ik zeggen. Ik dacht hey, het gaat over de Trooster. Daar heb ik gister wat over gehoord. Misschien dat dat nog niet behandeld is hier. Kom ik hier terecht en dan lees ik alleen een ''gevecht'' wat gaat over Mohammed en Jezus en Mozes. Ik zie daar niks geen woord van Trooster in staan. Dus waar gaat dit over? Gaat dit over de Trooster of is dat een verkapt begin om het over de islam te hebben? Zo ja, dan moet de titel aangepast worden want dit gaat, voor zover ik het kan lezen, allang niet meer over de Trooster.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(mods: ik heb nu al een paar keer gehad dat m'n post verdween als ik 'm wilde posten. Wat voor gekke bug is dat? Het gebeurt niet in het 'snelle reactie' scherm, maar wel - soms, niet altijd - in het scherm wat je krijgt als je iemand wilt quoten)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ten eerste wat jammer dat christenen een eigen uitleg over profetieën geven. Ik zie ook helaas dat je sommige verzen ontwijkt (zoals de laatste profetie van Habakuk) of een eigen uitleg geeft (Elia).

Ik heb al uitgelegd wat Paran is. Ook Nunc heeft dat gedaan. Je maakt hier alleen duidelijk dat je selectief leest, jammer. Elia heb ik ook duidelijk gemaakt aan de hand van bijbelverzen. Kan er niets aan doen dat de Bijbel daar wel over spreekt en niet over Mohammed.

Quote:

[...]

Wat betreft je vragen over het feit dat Mohammed de wetten Mozes heeft veranderd klopt niet, als wij de Moslims van vandaag en de christenen vandaag:

Mohammed heeft ons dit allemaal geleerd. De vraag is dan wie heeft de wet veranderd?

Ik had al zo'n gevoel dat je ontwijkend zou antwoorden. Tussen haakjes had ik je al een hint gegeven. Waarom heeft Mohammed de Wet veranderd. In de 10 geboden lezen we over de sabbat, die heeft Mohammed afgeschaft.

Natuurlijk is het handig om de christenen aan te vallen, maar daar trappen we niet in. De Wet is nog steeds hetzelfde (onze Torah is precies dezelfde als die de joden hebben). Alleen Jezus Christus heeft de Wet vervuld en wij zijn in Hem:

Matteüs 5:17

Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.

Johannes 14:20

Te dien dage zult gij weten, dat Ik in mijn Vader ben en gij in Mij en Ik in u.

In Christus Jezus veroordeeld de Wet ons niet. Denk dat dit te moeilijk is voor je om te begrijpen. Wat je wel begrijpt is dat Mohammed de Wet heeft veranderd. Of je sterk genoeg bent om dat te erkennen en wat de consequenties daarvan zijn. Ik hoop het, maar ik denk van niet.

Quote:

[...]

[...]Jezus kwam niet met een nieuwe schrift en Hij voerde alleen de wet van Mozes uit. Hij heeft de Bijbel die je geloofd niet achtergelaten.

Nu zeg je dat Jezus niet met een nieuw schrift kwam. Weet je dat hiermee de Koran tegenspreekt? Die beweert immers dat Jezus de Evangelie heeft gebracht. Ik vind het vreemd dat je je eigen uitleg boven de Koran stelt.

Ik zal de vraag nog wat versimpelen voor je. Volgens moslims is het OT en NT veranderd/vervalst. Jezus bracht het Evangelie (volgens de Koran), maar was de Torah (of het hele OT) toen al veranderd/vervalst of is dat pas na de komst van Jezus gebeurd?

Denk heel goed na wat je voor antwoord gaat geven op die laatste vraag he knipoog_dicht.gif .

Gb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid