Spring naar bijdragen

Wie is de Trooster?


Aanbevolen berichten

We lezen dat de Trooster zal zeggen wat hij hoort. De vraag is dan (dit heb ik ook ergens anders gesteld):

Hoe kan het Helige Geest (God) zal zeggen wat hij hoort?

Van wie hoort hij wat moet zeggen?

De enige persoon die deze profetie voldoet is profeet Mohammed (vzmh), want Hij (vzmh) sprak tegen zijn metgezellen wat Hij (vzmh) van de engel Gabriel hoorde.

53:1-4 “(Allah zweert) Bij de ster wanneer zij valt,. Uw metgezel (Mohammed) is noch afgedwaald noch afgeweken, Noch spreekt hij naar eigen begeerte. Het is slechts de Openbaring die wordt nedergezonden.“


Samengevoegd:

En in Deutr 18:18 lezen we “en Ik zal Mijn woorden in Zijn mond geven†, degenen van jullie, die de edele Koran hebben gelezen, zullen dit begrijpen, maar ik zal jullie één kleine voorbeeld geven, er kwamen bij de profeet christenen die hebben gehoord dat er iemand was die beweerde dat hij een profeet was, zij vroegen hem wat zijn concept van God was en het antwoord hierop was:

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. Zeg: "Allah is de Enige. 2. Allah is zichzelf-genoeg, Eeuwig. 3. Hij verwekte niet, noch werd Hij verwekt. 4. En niemand is Hem in enig opzicht gelijk."

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 144
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

We lezen dat de Trooster zal zeggen wat hij hoort. De vraag is dan (dit heb ik ook ergens anders gesteld):

Hoe kan het Helige Geest (God) zal zeggen wat hij hoort?

Van wie hoort hij wat moet zeggen?

Ooit de Drieëenheid onderzocht?

Quote:
De enige persoon die deze profetie voldoet is profeet Mohammed (vzmh), want Hij (vzmh) sprak tegen zijn metgezellen wat Hij (vzmh) van de engel Gabriel hoorde.

Waar staat het bewijs dat hij er echt aan voldoet? En was het werkelijk de engel Gabriël die tot hem sprak of wellicht iemand/een stem die zich voordeed als Gabriël. Het bijzondere is namelijk dat Gabriël enkel als boodschapper genoemd wordt rond de geboorte van Jezus en daar dan niet komt met ellenlange referaten, maar met een korte, bondige boodschap van heil: de geboorte van onze Heiland, Jezus Christus.

Quote:
53:1-4
“(Allah zweert) Bij de ster wanneer zij valt,. Uw metgezel (Mohammed) is noch afgedwaald noch afgeweken,
Noch spreekt hij naar eigen begeerte.
Het is slechts de Openbaring die wordt nedergezonden.“

Hij spreekt niet naar eigen begeerte, maar haalt woorden van God, welke tot ons gebracht zijn in de Bijbel gerust onderuit. Of is dat puur de houding van zijn volgelingen? En in hoeverre doe je dan zijn boodschap recht als je zonodig Gods woorden moet vervormen?

Quote:
En in Deutr 18:18 lezen we
“en Ik zal Mijn woorden in Zijn mond gevenâ€
, degenen van jullie, die de edele Koran hebben gelezen, zullen dit begrijpen,

Ik heb ook in de Koran mogen lezen. Ben echter meer onder de indruk van de Bijbel. Waarom? Omdat in de Bijbel gesproken wordt over een relationele God die zelfs niet te beroerd is om naar ons toe te komen, heel dichtbij, ja zelfs in onze harten. Die boodschap van God in de Bijbel door de mond van velen zeggen mij meer dan de woorden van de Koran. Lees gerust eens de woorden van bijvoorbeeld Jezus, Paulus, Petrus, maar je mag ook in het OT de profeten lezen: allen spraken woorden van God. Dus ik zou niet weten waarom dit nu weer specifiek over Mohammed zou gaan. Het is zelfs een belofte die ons mag gelden. Als wij ons werkelijk openstellen voor Hem, dan wil Hij ons woorden in de mond leggen, tot in de rechtzaal en in ons spreken met Hem aan toe, zoals Hij ons via Paulus laat weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Nochmaals; het verschil tussen Koran,Bijbel

Bijbel is te geestelijk om met het normale verstand te begrijpen.

De woorden die Jezus sprak waren HEMELS,hij zegt het zelf; HOE ZULLEN JULLIE HET BEGRIJPEN???Doch aan jullie is het gegeven.

De bijbel is zo prachtig broeders/zusters.

Troost volg naar lijden.Het lijden voor Christus is iets wat vanzelfsprekend is zolang wij nog hier leven.(hoop dat we begrijpen wat bedoelt word met lijden)De trooster troost ons,dit is de heilige geest,onze vriend.die ons laat zien,laat voelen,laat ervaren dat we goed bezig zijn,dat het de waarheid is!De bijbel zegt; Hij zal jullie leiden naar de volle waarheid!Het is allemaal zo geestelijk dat mensen hun hoofd pijn begint te doen als ze bijbel lezen;dat ze zeggen acchh is onzin.Maar ik zeg je; Gods wijsheid gaat ons ver te boven.Hij geeft een wijsheid die de wereld dwaas vind.Het kruis is voor de een dwaasheid maar voor de ander redding.

WELK GELOOF,WELKE`GOD` GEEFT ZIJN GEEST OM TE LATEN ZIEN DAT HIJ MET JOU IS.

IS JEZUS NIET PRACHTIG?

WELK GELOOF,WELKE`GOD` GEEFT ZIJN GEEST OM TE LATEN ZIEN DAT HIJ MET JOU IS.DE HEILIGE GEEST,DE GEEST GODS.DE GEEST DIE IN DE PROFETEN SPRAK WOONT NU IN ONS.

IS JEZUS NIET PRACHTIG?

GOD ZEGEN widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit me bij de christenen in dit topic aan... De Heilige Geest dus. Mooi die eenheid! Als we de kern beginnen te naderen is er steeds meer eenheid te bespeuren, geweldig handsup.gif

Edit: hehe ik zie nu pas dat er 6 pagina's over zijn... met een hele grote discussie die wat afwijkt... maar goed smile.gif Wel heel interessant om door te lezen.. maar kost me ook beetje veel tijd puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Quote:

Ik sluit me bij de christenen in dit topic aan... De Heilige Geest dus.

- Hebben de discipelen van Jezus (vzmh) niet die Heilige Geest ontvangen toen Jezus (vzmh) hier op aarde was(Johannes 20:21)?

- Was Elisabeth (Lucas 1:41) niet vervuld met de Heilige Geest?

- Was Zacharias (Lucas 1:67) niet vervuld met de Heilige Geest?

- Was de Heilige Geest niet op Simeon (Lucas 2:25)?

De komst van de Trooster (niet de heilige geest) is afhankelijk van het vertrek van Jezus (vzmh). Hij wordt dus pas later door God gezonden. Dit kan niet voor de heilige geest gelden, die was al op aarde en velen waren met haar vervuld flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

19 Op de avond van die eerste dag van de week waren de leerlingen bij elkaar; ze hadden de deuren afgesloten, omdat ze bang waren voor de Joden. Jezus kwam in hun midden staan en zei: ‘Ik wens jullie vrede!’ 20 Na deze woorden toonde hij hun zijn handen en zijn zijde. De leerlingen waren blij omdat ze de Heer zagen. 21 Nog eens zei Jezus: ‘Ik wens jullie vrede! Zoals de Vader mij heeft uitgezonden, zo zend ik jullie uit.’ 22 Na deze woorden blies hij over hen heen en zei: ‘Ontvang de heilige Geest. (Joh 20)

Met pasen kregen de discipelen al de Heilige Geest, omdat zij mochten leven uit het opstandingsleven. Maar de Geest was er al die tijd al, maar met pinksteren kwam het tot totale vervulling met de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daarom is de Trooster niet de Heilige Geest, want de trooster wordt later door God gezonden en hij getuigt over Jezus (vzmh):

Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden.

Johannes 15:26 Wanneer de pleitbezorger komt die ik van de Vader naar jullie zal zenden, de Geest van de waarheid die van de Vader komt, zal die over mij getuigen.

Die persoon kan alleen maar profeet Mohammed (vzmh) zijn:

5:46. En Wij deden Jezus, zoon van Maria in hun voetsporen treden, vervullende, hetgeen vòòr hem in de Torah was (geopenbaard), en Wij gaven hem het Evangelie, dat licht en leiding bevatte, bevestigende hetgeen daarvòòr in de Torah was en een leiding en een vermaning voor de godvrezenden. En laat de mensen van het Evangelie richten naar hetgeen Allah daarin heeft geopenbaard en wie niet richten naar hetgeen Allah heeft geopenbaard, zijn de overtreders.

43:63. Toen Jezus met duidelijke bewijzen kwam, zei hij: "Waarlijk ik ben met wijsheid tot u gekomen opdat ik u iets van hetgeen waarover u onderling verschilt duidelijk moge maken. Vreest daarom Allah en gehoorzaamt mij. Voorwaar, Allah is mijn Heer en uw Heer. Dient Hem daarom. Dit is het rechte pad." Maar vele groepen uit hun midden werden onenig. Wee de onrechtvaardigen wegens de straf van een smartelijke Dag!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daarom is de Trooster niet de Heilige Geest, want de trooster wordt later door God gezonden en hij getuigt over Jezus (vzmh):

Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden.

Johannes 15:26
Wanneer de pleitbezorger komt die ik van de Vader naar jullie zal zenden, de Geest van de waarheid die van de Vader komt, zal die over mij getuigen.

Joh 14:

16 En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, 17 de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn.

De Heilige Geest kon pas zijn werk als trooster doen toen Jezus was opgevaren. Daarvoor was Jezus zelf de trooster. Zoals ik in mijn eerdere post al schreef kwam het pas met pinksteren tot de totale vervulling van de Heilige Geest, terwijl Hij er daarvoor al was.

Dus de trooster in m.i. wel degelijk de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daarom is de Trooster niet de Heilige Geest, want de trooster wordt later door God gezonden en hij getuigt over Jezus (vzmh):

Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden.

Johannes 15:26
Wanneer de pleitbezorger komt die ik van de Vader naar jullie zal zenden, de Geest van de waarheid die van de Vader komt, zal die over mij getuigen.

Die persoon kan alleen maar profeet Mohammed (vzmh) zijn:

ja die persoon kan natuurlijk alleen maar Mohammed zijn, want ....? Mohammed was een Geest in plaats van een mens? ... Want Mohammed vertelde de mensen dat je Jezus op dezelfde wijze moet eren als de Vader (zoals Jezus zelf zei)? .... Want Mohammed vertelde de mensen dat Jezus Jahweh is, zoals Jezus bevestigde toen Johannes de Doper het Hem vroeg? ... Want Mohammed vertelde dat Jezus voor je zonden is gestorven, zoals Jezus zei?

Jahoor, Mohammed voldoet prima aan het profiel van de "Trooster" rofl.gifrofl.gifrofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Heilige Geest kon pas zijn werk als trooster doen toen Jezus was opgevaren.Daarvoor was Jezus zelf de trooster.

Wat was het werk die de Heilige Geest als trooster moest doen?

Quote:
Zoals ik in mijn eerdere post al schreef kwam het pas met pinksteren tot de totale vervulling van de Heilige Geest, terwijl Hij er daarvoor al was.

Jezus (vzmh) was volgens de Bijbel in pinksteren nog op aarde. Dit terwijl de Trooster pas wordt gezonden als Jezus teruggaat naar God: "5 En nu ga Ik heen tot Hem, die Mij gezonden heeft, en niemand van u vraagt Mij: Waar gaat Gij heen? 6 Maar omdat Ik dit tot u gesproken heb, heeft droefheid uw hart vervuld. 7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, ZAL Ik Hem tot u zenden."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste monoloog_houder

1. Waar in de Bijbel staat dat Jezus tijdens pinksteren nog op aarde was?

2. Je draait de boel om. Nunc geeft zojuist vrij duidleijk (hetzij wat sarcastisch) aan dat Mohammed niet aan het 'profiel' van de Trooster voldoet en jij begint over dat de Geest dit ook niet zou doen (iets waar ik het niet mee eens ben maar ik wacht op de reactie van Nunc, die dat veel beter kan verwoorden knipoog_dicht.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ja die persoon
kan
natuurlijk alleen maar Mohammed zijn, want ....? Mohammed was een
Geest
in plaats van een
mens?
... Want Mohammed vertelde de mensen dat je Jezus op dezelfde wijze moet eren als de Vader (zoals Jezus zelf zei)? .... Want Mohammed vertelde de mensen dat Jezus Jahweh is, zoals Jezus bevestigde toen Johannes de Doper het Hem vroeg? ... Want Mohammed vertelde dat Jezus voor je zonden is gestorven, zoals Jezus zei?

Jahoor, Mohammed voldoet prima aan het profiel van de "Trooster"
rofl.gifrofl.gifrofl.gif

Precies, dat wordt voor het gemak maar genegeerd. Als Mohammed de Trooster was, dan moet hij onzichtbaar zijn geweest (joh 14,17), en zelfs voor zijn geboorte contact met Jezus' discipelen hebben gehad.

Jezus zegt immers tegen de Apostelen 'gij kent Hem (joh 14,17).'

Jezus in het vlees was de eerste Trooster (joh 14,16), de tweede Trooster zou sowieso al niet een Profeet worden want die gaan tot Johannes (Mat 11,13) en niet verder. Hiermee doelt Jezus mi ook op het boek Openbaring van Johannes waarin staat:

'en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn. (op 22,19)'

Als er al een profiel is waaraan Mohammed voldoet in de Bijbel is het de valse profeet (Op 19,20).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Beste monoloog_houder

Beste JoostG,

Quote:
1. Waar in de Bijbel staat dat Jezus tijdens pinksteren nog op aarde was?

We lezen in je Bijbel dat de discipelen het heilige geest ontvingen toen Jezus hier op aarde was.

Quote:
2. Je draait de boel om. Nunc geeft zojuist vrij duidleijk (hetzij wat sarcastisch) aan dat Mohammed niet aan het 'profiel' van de Trooster voldoet en jij begint over dat de Geest dit ook niet zou doen (iets waar ik het niet mee eens ben maar ik wacht op de reactie van Nunc, die dat veel beter kan verwoorden
knipoog_dicht.gif
)

Jezus (vzmh) heeft duidelijk toegelicht wat het werk van de Trooster is en dat voldoet het Heilige Geest absoluut niet. Één van de functies van de Trooster is dat hij de mensen de weg naar de volle waarheid wijst. Christenen beweren dat ze de heilige geest in zich hebben, maar de katholieken hebben 6 extra boeken dan de protestanten in hun Bijbel. De protestanten beschouwen deze boeken als twijfelachtige boeken, dit terwijl de katholieken deze boeken als het woord van God beschouwen. En beide groepen beweren dat ze dezelfde heilige geest in zich hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

We lezen in je Bijbel dat de discipelen het heilige geest ontvingen toen Jezus hier op aarde was.

Ik zal mijn vraag nogmaals stellen: waar in de Bijbel staat dat Jezus nog op aarde was tijdens pinksteren?

Quote:
Jezus (vzmh) heeft duidelijk toegelicht wat het werk van de Trooster is en dat voldoet het Heilige Geest absoluut niet. Één van de functies van de Trooster is dat hij de mensen de weg naar de volle waarheid wijst. Christenen beweren dat ze de heilige geest in zich hebben, maar de katholieken hebben 6 extra boeken dan de protestanten in hun Bijbel. De protestanten beschouwen deze boeken als twijfelachtige boeken, dit terwijl de katholieken deze boeken als het woord van God beschouwen. En beide groepen beweren dat ze dezelfde heilige geest in zich hebben.

Dat is dus subjectief gezien. Je kunt dit niet hard maken door (bijvoorbeeld) een bijbeltekst?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Beste JoostG,

[...]We lezen in je Bijbel dat de discipelen het heilige geest ontvingen toen Jezus hier op aarde was.

[...]Jezus (vzmh) heeft duidelijk toegelicht wat het werk van de Trooster is en dat voldoet het Heilige Geest absoluut niet. Één van de functies van de Trooster is dat hij de mensen de weg naar de volle waarheid wijst. Christenen beweren dat ze de heilige geest in zich hebben, maar de katholieken hebben 6 extra boeken dan de protestanten in hun Bijbel. De protestanten beschouwen deze boeken als twijfelachtige boeken, dit terwijl de katholieken deze boeken als het woord van God beschouwen. En beide groepen beweren dat ze dezelfde heilige geest in zich hebben.

De Heilige Geest werd toen uitgestort om de gemeente te stichten 'welke Hij verkregen heeft door Zijn eigen bloed (Hand 20,28).' Daarmee wordt de eerste gemeente bedoelt die verzegeld waren door de Heilige geest, tot de dag des oordeels (Ef 4,30), waardoor deze dag dus nooit op de toekomst betrokken kan worden. Dat zou nl. betekenen dat de eerste gemeente Christenen nu nog in leven zouden moeten zijn, vol van de Geest. Een goede kandidaat voor dag des oordeels is mi de Joodse oorlog van 70.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Precies, dat wordt voor het gemak maar genegeerd. Als Mohammed de Trooster was, dan moet hij onzichtbaar zijn geweest (joh 14,17),

Johannes 14,17 lezen we: '17 de Geest van de waarheid. De wereld kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet. Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven.' Dit is tegenstrijdig met de volgende woorden 'Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden.'

Hoe zal Jezus (vzmh) de Trooster zenden als de Trooster al in de discipelen woont????

Quote:
Jezus in het vlees was de eerste Trooster (joh 14,16), de tweede Trooster zou sowieso al niet een Profeet worden want die gaan tot Johannes (Mat 11,13) en niet verder. Hiermee doelt Jezus mi ook op het boek Openbaring van Johannes waarin staat:

Als er geen profeet na Jezus (vzmh) komt, waarom zei hij (vzmh) dan het volgende:

Matteüs 7:15 Pas op voor valse profeten, die in schaapskleren op jullie afkomen maar eigenlijk roofzuchtige wolven zijn. 16 Aan hun vruchten zul je hen herkennen. Men plukt toch geen druiven van doornstruiken of vijgen van distels? 17 Zo draagt elke goede boom goede vruchten, maar een slechte boom draagt slechte vruchten. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, evenmin als een slechte boom goede vruchten dragen kan. 19 Elke boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.

Welke vruchten spreekt Jezus (vzmh) hierover????

20 Zo kunnen jullie hen dus aan hun vruchten herkennen. 21 Niet iedereen die “Heer, Heer†tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?†23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!â€

Quote:
'en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn. (op 22,19)'

Christenen hebben vele malen boeken uit de Bijbel veranderd/gewijzigd. Ze noemen dat 'revisions'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als er al een profiel is waaraan Mohammed voldoet in de Bijbel is het de valse profeet (Op 19,20).Hoe voldoet Mohammed (vzmh) deze profiel? Ik kan me voorstellen dat je, als je te veel gegeten hebt over beesten droomt die zeven koppen en tien horens hebben, en over valse profeet die geslagen wordt door een ruiter, maar dat is geen bewijs om iemand als een valse profeet te beschuldigen.

De bijbel geeft aan hoe we een valse profeet kunnen herkennen.

Quote:
Deuteronomium 18:20-22: "Maar een profeet, die overmoedig genoeg is om in Mijn naam een woord te spreken, dat ik hem niet gebood te spreken, of die in de naam van andere goden spreekt, die profeet zal sterven. Wanneer gij nu bij uzelf mocht zeggen: Hoe onderkennen wij het woord dat de HERE niet gesproken heeft? A
ls een profeet spreekt in de naam des HERE en zijn woord wordt niet vervuld en komt niet uit, dan is dit een woord, dat de HERE niet gesproken heeft
; in overmoed heeft de profeet het gesproken, gij zult voor hem niet vrezen."

Hier heb je een profetie die toegekend wordt aan Jezus (vzmh):

Marcus 13:24-30: "Maar in die dagen, na de verdrukking, zal de zon verduisterd worden en de maan zal haar glans niet geven. En de sterren zullen van de hemel vallen en de machten der hemelen zullen wankelen. En dan zullen zij de zoon des mensen zien komen op de wolken, met grote macht en heerlijkheid. En dan zal hij zijn engelen uitzenden en zijn uitverkorenen verzamelen uit de vier windstreken, van het uiterste der aarde en het uiterste des hemels. ? Voorwaar, ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt." Zie ook Matt. 24:29-35 en Lukas 21:25-33

Dit geslacht is al bijna 2000 jaar geleden voorbij gegaan, en niemand heeft Jezus terug zien komen op de wolken om zijn koninkrijk van vrede te vestigen en zijn uitverkoren christenen in te zamelen. Je hebt hier twee opties, of Jezus (vzmh) heeft deze woorden gesproken, en is daardoor een valse profeet of hij heeft deze woorden niet gesproken. Wij Moslims geloven het laatste.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Heilige Geest werd
toen
uitgestort om de gemeente te stichten 'welke Hij verkregen heeft door Zijn eigen bloed (Hand 20,28).' Daarmee wordt de eerste gemeente bedoelt die verzegeld waren door de Heilige geest, tot de dag des oordeels (Ef 4,30), waardoor deze dag dus nooit op de toekomst betrokken kan worden. Dat zou nl. betekenen dat de eerste gemeente Christenen nu nog in leven zouden moeten zijn, vol van de Geest. Een goede kandidaat voor dag des oordeels is mi de Joodse oorlog van 70.

Deze woorden zijn niet van Jezus (vzmh) maar van Paulus (de stichter van het christendom). De functie van de Trooster is volgens Jezus (vzmh) niet om een gemeente te stichten. Lees de woorden van Jezus (vzmh) heeeeel goed:

En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel; 9 van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; 10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet; 11 van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

12 Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; 13 doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. 14 Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

interessant... waar dan?

Johannes 20:21 [Jezus] dan zeide nogmaals tot hen: Vrede zij u! Gelijk de Vader Mij gezonden heeft, zend Ik ook u. 22 En na dit gezegd te hebben, blies Hij op hen en zeide tot hen: Ontvangt de heilige Geest.

Opzich vreemd! want we lezen namelijk op joh 14,17 dat de Heilige Geest al in hun woonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...] Johannes 14,17 lezen we:
'17 de Geest van de waarheid. De wereld kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet. Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven.'
Dit is tegenstrijdig met de volgende woorden
'Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga,
kan de Trooster niet tot u komen
, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden.'

Hoe zal Jezus (vzmh) de Trooster zenden als de Trooster al in de discipelen woont????

het is interessant om te zien dat je aan de ene kant stelt dat deze passage tegenstrijdig is, en aan de andere kant wel claimt dat die tegenstrijdige passage over de Trooster eigenlijk over Mohammed gaat. Maar in deze passage zijn "Trooster" en "Geest der Waarheid" duidelijk gelijk aan elkaar.

Overigens is de passage helemaal niet tegenstrijdig. In Joh.14:16 spreekt Jezus over de Trooster die nog zal komen en dat is dan ook het onderwerp van Joh.14:17. Het is in de toekomst dat de Trooster in de discipelen zal zijn, en ze Hem zullen kennen. Da zie je ook terug in 14:26. In 16:7 zegt Jezus dat Hij "heen moet gaan", zodat Hij de Trooster tot de discipelen kan zenden. Het "heengaan" kan natuurlijk op de hemelvaart slaan, maar het kan ook slaan op de kruisiging. Gedood worden lijkt me ook een aardige invulling voor het "heengaan" van Jezus.

Die interpretatie voor "heengaan" wordt bevestigd door Jezus' woorden even verderop in dezelfde monoloog, in 16:16 waar Hij zegt: "nog een korte tijd en gij ziet Mij niet meer, en nogmaals een korte tijd en gij zult Mij zien". Het heengaan is het "niet meer zien".

Dus Jezus belooft de Trooster (ten tijde van Joh.14-16, vóór de kruisiging). Jezus wordt gekruisigd ("gaat heen"), komt terug (de opstanding), blaast over de discipelen (Joh.20:22) met de woorden: "ontvangt de heilige Geest" en vaart op naar de hemel (Hemelvaart, Hand.1:9-10), waarna de Heilige Geest met grote kracht en openlijk vertoon komt (Hand.2:1-4) met Pinksteren. De enige vraag is, of Joh.20:22 al het krijgen van de Geest is, of dat dat pas bij Pinksteren gebeurde. Ik neig naar Joh.20:22 en denk dat bij Pinksteren het slechts een openlijk teken was dat de het werk kon beginnen.

Quote:
[...]Als er geen profeet na Jezus (vzmh) komt, waarom zei hij (vzmh) dan het volgende:

Matteüs 7:15 Pas op voor valse profeten, die in schaapskleren op jullie afkomen maar eigenlijk roofzuchtige wolven zijn. 16
Aan hun vruchten zul je hen herkennen
. Men plukt toch geen druiven van doornstruiken of vijgen van distels? 17 Zo draagt elke goede boom goede vruchten, maar een slechte boom draagt slechte vruchten. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, evenmin als een slechte boom goede vruchten dragen kan. 19 Elke boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.

in het nieuwe testament is een enkele keer sprake van een profeet (Hand.21:10 - Agabus). Maar daarna is heel vaak sprake van valse profeten. Misschien zei Jezus dit wel om ons te waarschuwen voor Mohammed! Dan komt Mohammed dus toch voor in de bijbel flower.gif

Quote:
Welke vruchten spreekt Jezus (vzmh) hierover????

20 Zo kunnen jullie hen dus aan hun vruchten herkennen. 21 Niet iedereen die “Heer, Heer†tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?†23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen:
“Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie,
wetsverkrachters
!â€

Ja, over welke vruchten spreekt Jezus hier? Liefde, lijkt me, en de andere "wetten" van het nieuwe verbond. Mensen die allerlei kunstjes hebben uitgevoerd in Jezus' naam, maar niet liefdevol zijn geweest, kunnen het wel vergeten.

Quote:

[...]Christenen hebben vele malen boeken uit de Bijbel veranderd/gewijzigd. Ze noemen dat
'revisions'

Oh, en misschien sprak Jezus ook over "liegen" (als slechte vrucht uiteraard). Zoals bv. jouw leugen dat Christenen vele malen boeken uit de bijbel hebben veranderd/gewijzigd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit geslacht is al bijna 2000 jaar geleden voorbij gegaan, en niemand heeft Jezus terug zien komen op de wolken om zijn koninkrijk van vrede te vestigen en zijn uitverkoren christenen in te zamelen. Je hebt hier twee opties, of Jezus (vzmh) heeft deze woorden gesproken, en is daardoor een valse profeet of hij heeft deze woorden niet gesproken. Wij Moslims geloven het laatste.

Optie drie is de Joodse oorlog lezen en apocalyptische taal bestuderen, maar dat doen Moslims niet!

Zie: wonderen beschreven door Josephus

De trooster/parakletos (scheefgedrukte) is de geest van Jezus:

'Mijn kinderkens, dit schrijf ik u, opdat gij niet tot zonde komt. En als iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige(1 joh 2,1)'


Samengevoegd:

Quote:

De enige vraag is, of Joh.20:22 al het krijgen van de Geest is, of dat dat pas bij Pinksteren gebeurde. Ik neig naar Joh.20:22 en denk dat bij Pinksteren het slechts een openlijk teken was dat de het werk kon beginnen.

Nee, onder en het oude was de Heilige Geest de Profeten voorbehouden, want er staat nl 'En daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees (jo 2,28)' en ook lezen we dat 'het zal zijn in de laatste dagen, (zegt God)(hand 2,17)'

Quote:

in het nieuwe testament is een enkele keer sprake van een profeet (Hand.21:10 - Agabus). Maar daarna is heel vaak sprake van valse profeten. Misschien zei Jezus dit wel om ons te waarschuwen voor Mohammed! Dan komt Mohammed dus toch voor in de bijbel
flower.gif

Nou er wordt nog wel van profeten gesproken hoor (149 keer in de grondtekst), maar ze hebben een andere betekenis als de oude. 'Want al de profeten en de wet hebben tot Johannes toe geprofeteerd.(mat 11,13)' vanaf daar wordt het Koningkrijk Gods gepredikt (Luk 16:16) en heeft profeet een andere betekenis gekregen, omdat er ook Apostelen waren toen, die meer zijn dan profeten (1 Kor 12,28). Mohammed is dus sowieso geen profeet zoals we die kennen uit de wet en automatisch al lager in rang als een Apostel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

het is interessant om te zien dat je aan de ene kant stelt dat deze passage tegenstrijdig is, en aan de andere kant wel claimt dat die tegenstrijdige passage over de Trooster eigenlijk over Mohammed gaat. Maar in deze passage zijn "Trooster" en "Geest der Waarheid" duidelijk gelijk aan elkaar.

Overigens is de passage helemaal niet tegenstrijdig. In Joh.14:16 spreekt Jezus over de Trooster die
nog zal komen
en dat is dan ook het onderwerp van Joh.14:17. Het is
in de toekomst
dat de Trooster
in
de discipelen zal zijn, en ze Hem zullen kennen. Da zie je ook terug in 14:26.

Als kleine aanvulling. Als er staat dat de Trooster zal leven in de discipelen, kan het nooit Mohammed zijn geweest, daar deze pas 6 eeuwen na de discipelen leefde, alsook hoe kan een mens in een mens wonen? Verder wordt er ook gezegd dat de Heilige Geest (=de Trooster) niet zichtbaar zou zijn voor mensen, Mohammed was dat als mens wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

het is interessant om te zien dat je aan de ene kant stelt dat deze passage tegenstrijdig is, en aan de andere kant wel claimt dat die tegenstrijdige passage over de Trooster eigenlijk over Mohammed gaat. Maar in deze passage zijn "Trooster" en "Geest der Waarheid" duidelijk gelijk aan elkaar.

De Trooster en "Geest der Waarheid" zijn gelijk aan elkaar en die slaan niet op de Heilige Geest, we lezen meerdere plaatsen in de Bijbel dat de Heilige Geest al in mensen woonde.

Quote:
Overigens is de passage helemaal niet tegenstrijdig. In Joh.14:16 spreekt Jezus over de Trooster die
nog zal komen
en dat is dan ook het onderwerp van Joh.14:17. Het is
in de toekomst
dat de Trooster
in
de discipelen zal zijn, en ze Hem zullen kennen.

in Joh.14:17 lezen we dat de Geest der waarheid al in de discipelen woont: "Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven". Dit terwijl de Geest der waarheid in de toekomst zou komen.

Quote:
Da zie je ook terug in 14:26. In 16:7 zegt Jezus dat Hij "heen moet gaan", zodat Hij de Trooster tot de discipelen kan zenden. Het "heengaan"
kan
natuurlijk op de hemelvaart slaan, maar het kan ook slaan op de kruisiging. Gedood worden lijkt me ook een aardige invulling voor het "heengaan" van Jezus.

Ging Jezus bij de 'kruisiging' naar God? Wordt de Trooster niet gezonden als Jezus terug naar God of niet?

De Trooster wordt pas gezonden als Jezus (vzmh) niet meer hier op aarde is:

maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden.

Johannes 15:26 "Wanneer de Trooster komt, die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest der Waarheid, die van de Vader uitgaat, zal deze van Mij getuigen;"

Quote:
Die interpretatie voor "heengaan" wordt bevestigd door Jezus' woorden even verderop in dezelfde monoloog, in 16:16 waar Hij zegt:
"nog een korte tijd en gij ziet Mij niet meer, en nogmaals een korte tijd en gij zult Mij zien"
. Het heengaan is het "niet meer zien".

Er wordt verondersteld dat Jezus (vzmh) hier zijn wederkomst voorspelt, dat is de reden waarom veel mensen dachten dat hij (vzmh) snel terug zou keren. Maar we zijn al 2000 jaar verder.

Quote:
Jezus wordt gekruisigd ("gaat heen")

Waar ging hij heen?

Quote:
komt terug (de opstanding), blaast over de discipelen (Joh.20:22)

Woonde het heilige geest niet al in de discipelen of hebben ze haar voor de tweede keer ontvangen?

Quote:
Ja, over welke vruchten spreekt Jezus hier? Liefde, lijkt me, en de andere "wetten" van het
nieuwe verbond
. Mensen die allerlei kunstjes hebben uitgevoerd in Jezus' naam, maar niet liefdevol zijn geweest, kunnen het wel vergeten.

Liefde is enkelvoud, Jezus (vzmh) heeft over vruchten.

Quote:
Oh, en misschien sprak Jezus ook over "liegen" (als slechte vrucht uiteraard). Zoals bv. jouw
leugen
dat Christenen vele malen boeken uit de bijbel hebben veranderd/gewijzigd.

Liegen is inderdaad een slechte vrucht en liegen over God is nog erger. De versen Joh 3:16, 1 Johannes 5:7, Marcus 16:19 en Lukas 24:51 (de hemelvaart) zijn door de schrijvers RSV 1952 bestempeld als latere toevoegingen. Deze mensen waren geen moslims, maar ze waren vijftig samenwerkende kerkgezindtes" van het Christendom en Twee en dertig geleerden van de hoogste rang.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid