Spring naar bijdragen

Actie Albert Verlinden


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]Voor zover ik weet heeft het alleen betrekking op homoseksuelen. Maar natuurlijk kan ik het ook mis hebben.

Klopt, maar vervolgens is het wachten op de eerste de beste ambtenaar die zegt uit geloofsoverwegingen geen 'zwarten' te willen trouwen of bijvoorbeeld christen. Daar is dan niks meer tegen in te brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Dat helpt niet echt in de samenleving, hoor
knipoog_dicht.gif

Ik moet zeggen dat ik hetzelfde heb. Onlangs werd de christen-unie, en de christenen de grond in getrapt wegen intollerantie maar wat Verlinde wil bereiken is toch ook gewoon discriminatie? Mensen niet aannemen vanwege hun geloofsovertuiging lijkt me ook niet conform de grondwet.

mensen niet willen trouwen omdat die een andere geaardheid hebben is geen discriminatie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat helpt niet echt in de samenleving, hoor
knipoog_dicht.gif

Ik moet zeggen dat ik hetzelfde heb. Onlangs werd de christen-unie, en de christenen de grond in getrapt wegen intollerantie maar wat Verlinde wil bereiken is toch ook gewoon discriminatie?

Ja, dat is ook disciminatie, maar dan wel discriminatie op grond van relevante gegevens, namelijk het wel of niet kunnen uitvoeren van bepaalde taken. Net zoals er discriminatie (onderscheid) tussen mavo en havo is op grond van leerprestaties (=relevant).

Quote:
Mensen niet aannemen vanwege hun geloofsovertuiging lijkt me ook niet conform de grondwet.

Wel als hun geloofsovertuiging ervoor zorgt dat zij bepaalde delen van hun werk niet kunnen uitvoeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

mensen niet willen trouwen omdat die een andere geaardheid hebben is geen discriminatie?

Niet perse. Dat zou ook geloofsovertuiging kunnen zijn.

En als je het toch zo wilt bekijken dan is het discriminatie om mensen voor dit ambt uit te sluiten omdat zij vanuit geloofsovertuiging iets niet willen doen... Of ga ik nu wel erg ver?

Ik zie het probleem niet. Als ambtenaar 1 het niet wil, dan doet ambtenaar 2 het toch? En als er geen 1 ambtenaar wilt, dan lijkt het me een duidelijk verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Niet perse. Dat zou ook geloofsovertuiging kunnen zijn.

En als je het toch zo wilt bekijken dan is het discriminatie om mensen voor dit ambt uit te sluiten omdat zij vanuit geloofsovertuiging iets niet willen doen... Of ga ik nu wel erg ver?

Ja, de Nederlandse wet verbied onderscheid te maken op het gebied van geloofsovertuiging, geaardheid, huidskleur etc... Aangezien ambtenaren de wet horen uit te voeren, zullen ze dit ook moeten doen of anders een andere baan kiezen waarbij ze wel kunnen discrimineren.

Overigens denk je dat ik nog het salaris van ambtenaren ga betalen die vanwege hun geloofsovertuiging denken naar willekeur de wet te volgen zodra ze dit in strijd achten met hun geloofsovertuiging?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dan ben je natuurlijk geen haar beter........of wel soms?

Inderdaad en wil je dat we in Nederland zo met elkaar om gaan de komende jaren, dat iedereen in overheidsfunctie de wet naast zich neer mag leggen en uit geloofsovertuiging dingen mag weigeren? Lekker samenleving zal dat worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

wat heeft dat nu weer met mijn opmerking te maken?

Het gaat erom dat zo'n ambtenaar betaald krijgt van onze belastingcenten. Zogenoemde leges gaan in de pot. Zijn salaris krijgt hij toch wel. Als jij geen belasting betaald ben je geen haar beter.

Maar goed, back on topic.

Kortom het kwartje valt niet helemaal bij je.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, heel intressant, maar wat wou je er tegen doen dan? Dat is het mooie van dit land: Als je het ergens niet mee eens bent, mag je daar wat van zeggen en dat is wat Albert dus doet. Heeft hij alle recht toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Niet perse. Dat zou ook geloofsovertuiging kunnen zijn.

En als je het toch zo wilt bekijken dan is het discriminatie om mensen voor dit ambt uit te sluiten omdat zij vanuit geloofsovertuiging iets niet willen doen... Of ga ik nu wel erg ver?

Ik zie het probleem niet. Als ambtenaar 1 het niet wil, dan doet ambtenaar 2 het toch? En als er geen 1 ambtenaar wilt, dan lijkt het me een duidelijk verhaal.

ik zie het probleem ook niet. als de ene baas ze niet wil aannemen doet de andere het toch wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik zie het probleem ook niet. als de ene baas ze niet wil aannemen doet de andere het toch wel?

Klopt, en dat krijg je ook niet te horen. Het is echt niet zo dat je te horen krijgt 'Ambtenaar die en die trouwt u die dag omdat Ambtenaar zus en zo u niet wilt trouwen omdat u homoseksueel bent.'

Je hoort alleen:'Ambtenaar die en die zal u die dag trouwen.'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het toch al vreemd dat er ophef over is. Wie wilt er nou 'op de mooiste dag van je leven' getrouwd worden door iemand die iets tegen dat huwelijk heeft?

Volgens mij haalde Paul de Leeuw dat ook al aan.

In Koefnoen hadden ze er trouwens een mooie sketch van gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het toch al vreemd dat er ophef over is. Wie wilt er nou 'op de mooiste dag van je leven' getrouwd worden door iemand die iets tegen dat huwelijk heeft?

Het gaat meer om het principe dat ambtenaren op grond van hun geloofsovertuiging mogen bepalen wat ze wel en niet gaan doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar zou jij dan getrouwd willen worden door een ambtenaar waarvan je weet dat hij/zij er ,op grond van geloofsovertuiging, helemaal niet achter staat en het zelfs moreel verwerpelijk vind?

Maakt me niets uit ik hecht weinig waarde aan trouwen op het gemeentehuis, dat is puur voor het verkrijgen van dezelfde rechten als heterostellen mocht ik of mijn partner overlijden. Bij het echte trouwen in de kerk zoeken we wel een kerk die er volledig achter staat. Dat kerken hun eigen koers varen vind ik minder belangrijk.

Zou jij in een land willen leven waarin je straks als je op het gemeentehuis iets wil eerst je geaardheid, je geloofsrichting, je huidskleur etc.. moet opgeven zodat ze de ambtenaar erbij kunnen zoeken die geen problemen heeft met bijvoorbeeld je christen zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Het punt is juist dat de huidige regeringen ambtenaren vrij wil laten om zelf die keuze te maken. Als dat daadwerkelijk doorgevoerd wordt dan handelen ambtenaren die weigeren om homostellen te trouwen dus geheel conform de wet.
knipoog_dicht.gif

Dat zou toch discriminerend zijn? Stel je voor dat er ambtenaren zijn die uit principes geen joden willen laten trouwen of geen jehova getuigen? Hoe zou jij dat dan vinden? Homo's zijn per wet gelijk aan hetero's, dus als een ambtenaar hen weigert te trouwen moet hij aangeklaagd worden voor discriminatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat zou toch discriminerend zijn? Stel je voor dat er ambtenaren zijn die uit principes geen joden willen laten trouwen of geen jehova getuigen? Hoe zou jij dat dan vinden? Homo's zijn per wet gelijk aan hetero's, dus als een ambtenaar hen weigert te trouwen moet hij aangeklaagd worden voor discriminatie.

Je ziet mij niet zeggen dat het geen discriminatie is. Als die vorm van discriminatie echter per wet geregeld is dan lijkt aanklagen me verder niet zo zinvol. Toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Je ziet mij niet zeggen dat het geen discriminatie is. Als die vorm van discriminatie echter per wet geregeld is dan lijkt aanklagen me verder niet zo zinvol. Toch?

Per wet is toch juist geregeld dat je niet mag discrimineren op geaardheid en dat het huwelijk openstaat voor homoseksuelen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Per wet is toch juist geregeld dat je niet mag discrimineren op geaardheid en dat het huwelijk openstaat voor homoseksuelen?

Toch wil de nieuwe regeringen ambtenaren de ruimte geven om op basis van morele bezwaren te weigeren om dergelijke huwelijken te sluiten. Daar kunnen we lang of kort over praten maar het is nu eenmaal zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid