Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

ach... het is natuurlijk wel zo dat je het zelf invult. Dus het geeft alleen duidelijkheid over het beeld dat jij van jezelf hebt... Wat niet direct wil zeggen dat het ook echt zo is.

Maar ik vind wel dat de test vrij duidelijk maakt wat hsp precies is en dat je daardoor wel redelijk kan beoordelen of je het wel of niet hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 200
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 16:11:48 schreef Yellow het volgende:

[...]

Waarom zegt dat niet veel,zo'n test?

Opgesteld door mensen die er wel ervaring in hebben begreep ik.

Yellow's psychologen test kwam trouwens ook aan de top,dus mocht er een test niet geheel betrouwbaar zijn..

smile.gif

Werkt volgens mij wel hoor,deze test.

Ik bedoel niet dat de test sowieso niet klopt hoor, maar als mensen die test maken en er komt uit dat ze mogelijk HSP'er zijn terwijl men dat nooit eerder gedacht zouden hebben, dan klopt dat gewoon niet.

Als je HSP'er bent dan weet je sowieso al dat je 'anders' bent. De test heeft dan verder geen gevolgen.

Snap je een beetje wat ik probeer uit te leggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 01 maart 2006 15:19:28 schreef Gods Princess het volgende:

Je kan mss 'voelen' dat je anders bent, maar waaraan zou je dat merken, je kunt hoogstens denken dat anderen het ook wel zullen hebben, of je staat er niet eens bij stil.

Waaraan je dat zou merken? Aan heel je inleving van dingen? Hoe extreem je dingen voelt? Hoe extreem veel je voelt?

Ik dacht altijd dat ik niet normaal was, dus jouw opmerking van dat je ervan toch wel vanuit gaat dat andere mensen 't ook wel zullen hebben is bij mij totaal onherkenbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:
Op woensdag 01 maart 2006 17:45:32 schreef Gods Princess het volgende:

Wat ik bedoel is dat ik er altijd vanuit gegaan ben dat anderen de dingen die ik voel, 'symptomen' van hsp dus, ook voelen en dat ze normaal zijn.

Als je er niet over praat heb je ook geen 'vergelijkingsmateriaal' waaraan je zou kunnen zien dat jij dingen anders ervaart. Extreem is een woord dat altijd verband houdt met hoe andere mensen iets ervaren, zonder dat kun je nooit opmaken of wat jij voelt extreem is.

Ik heb er tot het moment dat hsp werd vastgesteld nooit aan getwijfeld of ik wel normaal was, ik heb mijn emoties nooit getoetst aan die van anderen waardoor ik zou kunnen ontdekken dat ik veel gevoeliger was.

Dat is bij ons dan verschillend.

Wie heeft bij jou HSP vast gesteld dan? Jijzelf? Helaas bestaat er iets als leken psychologie cry.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hsp is een hype, een typisch new age fenomeen.

In de alternatieve geneeskunde leer je dat er vier verschillende tempramenten in de mens huizen en dat er praktisch in elk mens 1 of 2 overheersen. Het lymfatische temprament is het type mens wat je overheersend emotioneel kunt noemen, deze mensen zijn ook letterlijk en figuurlijk sponzen betreft het opslaan van emoties en sferen die op hun afkomen. Wat je dus in de Hsp hype ziet is dat elk mens die overheersend emotioneel reageerd en enigzins een teken geeft van empatisch vermogen ineens hoogsensitief is. What's next de odr? [overmatig denkende rationalist] Voor iedereen die voornamelijk afgaat op zijn verstandelijke vermogens?

Deborah die denkt dat Jezus Christos inderdaad Hsp had.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is het probleem om op die manier met persoonlijkheden/personen om te gaan? Volgens mij is dat 4 tempramenten systeem een systeem dat gedragen wordt door de psychologie..

Dat er dan op basis daarvan een handvast (handvest/handvat puh2.gif) gemaakt word (HSP in dit geval) is een (logisch) vervolg, en voor sommige mensen die last hebben van hun sensentiviteit een ware zegen. Ik heb gewoon nu een raar onderbuik gevoel dat personen met een HSP gezien worden als psychiatrisch patiënten met 123 voelsprietjes die van alles voelen en ervaren, heel speciaal, apart, extravagant. Rondzweven op roze wolkjes etcetra..

Terwijl ik alleen maar een stapje terug hoef te nemen als het wat druk wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
En juist door het wel als extreem neer te zetten, maak je er ook iets extreems van.

Inderdaad. 'Ik heb HSP, dus als ik verlegen reageer ligt het daaraan'. Niks handvat, dat is gewoon onzin. HSP bestaat niet. Aan verlegenheid en slecht om kunnen gaan met veel nieuwe indrukken valt gewoon te verhelpen. Je kan toch ook op dit forum posten? Moet je voor de gein eens tellen hoeveel nieuwe indrukken je dan binnen een druk uur tot je hebt genomen.

Dat als je autist verlegen bent alla, maar als tegenwoordig alle mensen met lichte verlegenheid onder de categorie niet meer te behandelen gaan vallen vraag ik toch af waar het doorzettingsvermogen in deze maatschappij gebleven is. Zowel het opnemen van veel informatie, het plaats opeisen binnen een groep en het assertief zijn, zijn extreem belangrijke vaardigheden anno 2006. Me verschuilen achter een niet bestaande diagnose vind ik struisvogelpolitiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 24 april 2006 10:03:43 schreef Raido het volgende:

Wat is het probleem om op die manier met persoonlijkheden/personen om te gaan? Volgens mij is dat 4 tempramenten systeem een systeem dat gedragen wordt door de psychologie..

Nee, dat wordt niet gedragen door de Psychologie. Althans neit door de hedendaagse psychologie. Het systeem doet me meer denken aan dat van Aristoteles.

In de hedendaagse Psychologie zijn de persoonlijkheidstheorie van het 'Big Five' model algemeen aanvaard.

De factoren daarbinnen zijn (van Wiki, ik heb geen zin om te typen);

* Neuroticisme versus stabiliteit.

* Extraversie versus introversie.

* Openheid voor ervaring (ook intellect) versus geslotenheid.

* Zorgvuldigheid versus laksheid.

* Vriendelijkheid versus vijandigheid.

Voor een leuke (gratis) Big five persoonlijkheidstest -> http://www.personal.psu.edu/~j5j/IPIP/

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 8 months later...

Beste HSPers en andere die menen een HSP te zijnen (en natuurlijk alle andere lezers)

Weet je wat ik eigenlijk helemaal niet begrijp?

Ik merk dat jullie elkaar toch redenlijk zitten af te zeiken.

Lees het topic een door al dat gezeur over die tests, als je een HSPer bent weet je dat van jezelf een test bevestigd uitsluitend hetgeen je al je leven lang weet, Je kunt het nu alleen een naam geven.

Alle "officiele" tests mogen jullie gerust in mijn achtertuin komen storten, die bestaan namenlijk niet! Ik ben zelf een een psycholoog en elke peut die beweert te zeggen dat hij een echte of officiele test heeft, wil je overtuigen van van zijn (of haar) eigen interresante status.

Weten jullie dat er een test is waarmee je kunt aantonen of je licht of donker zwart mooi vind?

(dat is dus net zo'n grote onzin als deze tests, je weet van jezelf dat je HSP bent, je kunt het hoogstens geen naam geven)

Even voor alle duidelijkheid het is dus niet mijn intentie enig persoon te bekritiseren.

Zelf ben ik een HSP, ik heb heeeel lang gedacht dat datgene wat ik voelde en ervoer normaal was. Dat ik een HSP ben is een van de redenen dat ik in mijn werk ook zo succesvol kan functioneren. Natuurlijk heb ik wel mijn manier gevonden om met bepaalde invloeden om te gaan.

Maar ik loop nu wel tegen een ander "probleem" aan, dus vandaar mijn vraag. Misschien komen we dan ook weer terug bij de titel van dit topic:

GELOOF en HSP

(ipv geloof IN hsp)

In hoeverre kan ik als HSP het onderscheid maken tussen "goede en slechte" gevoelens of ervaringen, immers we weten ook dat de satan zich erg "goed" kan voordoen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben heel erg HSP, en ik zeik ze hier nooit af hoorknipoog_dicht.gif

goede en slechte gevoelens, die herken ik zoals ieder anders. Woede is voor mij een slecht gevoel

Ik raak heel snel beinvloed door anderen hun gevoelens, ben extreem snel geraakt en ontroerd.

Soms kan ik ook depressief worden voor 10 seconden, en dan is d weg, echt een intens depressie fgevoel. Moest zoiets langer dan 10 seconden duren zou ik het niet uithouden

En die negatieve gevoelens, die onderdruk ik.

Ook reageer ik vaak met verdriet. Als iemand me uitscheld zal ik niet kwaad worden maar heel verdrietig. bvb.

Als mijn broer me duwt en aan mijn haar trekt, dan wordt ik kwaad.

Het nadeel van alles is, dat ik heel snel moe en overprikkelt raak, het minste negatief gedrag kan me ook wegjagen.

Hoe ik weet wat van God is. Door mijn hart open te stellen voor hem, te vragen me te leiden in mijn leven en me in te geven wat goed en niet goed is om te doen.

Waarom zou God dat verzoek weigeren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

0-7 punten Je bent waarschijnlijk geen HSP-er. Hoewel dat niet met zekerheid te zeggen is. Want als er bijvoorbeeld twee items heel erg waar zijn voor jou kan het zijn dat je wel hoogsensitief bent.

8-14 punten Er zijn verschillende gradaties in sensitiviteit. Je bent waarschijnlijk wel sensitief maar mogelijk niet hoogsensitief. Dat kan een groot voordeel zijn omdat je wel veel dingen aan kan voelen, maar niet de problemen hebt die de hoogsensitieven hebben.

15-23 punten Je bent heel waarschijnlijk hoogsensitief (HSP-er). Je bent gevoeliger voor nuance verschillen dan de meeste andere mensen. Het kan nut hebben om een boek te lezen over hoogsensitiviteit of kennis te maken met andere HSP-ers. Het kan zijn dat je heel veel herkent en daardoor iets bewuster wordt van deze eigenschap van je.

Ik geloof meestal ook niet zo in die tests, maar je kunt er wel wat uithalen en daarmee aan de slag gaan. Daarbij geloof ik ook niet in het beestje een naampje geven en vraag ik me af of het alleen bij HSP blijft, maargoed smile.gif

Wel herken ik heel veel in de eigenschappen, dus misschien dat ik er iets meer van ga lezen. Vooral ook omdat ik 21 punten had bij de test puh2.gif

edit: Oja, ik wilde er even bijzeggen dat dat me totaal niet verrast. Sommige mensen hebben gewoon wat sterker/hoger gevoelsdraad als een andere en ik wist dat dat mij gewoon wat sterker is. Niks aan t handje smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik scoor 16 punten nosmile.gif

Wat ann schrijft herken ik vooral van vroeger... ik weet nog wel dat als ik heftige kritiek kreeg van een leraar ofzo dat ik op de 1 of andere manier op het punt stond te huilen... nu heb ik geen last meer van dat soort dingen, sterker nog, ik kan niet eens meer huilen puh2.gif

Maar goed, blijkbaar heb ik toch nog steeds wel wat weg van een HSP-er...

Link naar bericht
Deel via andere websites

HSP vind ik echt weer zo'n gezochte term. Als je toevallig een beetje gevoelig bent dan ben je ineens HSP zodat je een excuus hebt voor je dramatisch lage incasseringsvermogen. Tegenwoordig is iedere karaktertrek een ziekte en een excuus om bepaalde sociale privileges te claimen. Waar eindigt dit?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het brengt wel een groot deel begrip mee, en daarom misschien ook respect. Feit is gewoon dat niet iedereen hetzelfde is, en dat kun je ook niet van elkaar verwachten. De 1 reageert ergens emotioneel op, terwijl het de ander koud laat. Het hoeft beide niet goed of fout te zijn, maar laat gewoon de diversiteit in de mensen zien. Bovendien, als je er niet blij mee bent kun je door er een label aan te hangen juist van dat "dramatisch lage incasseringsvermogen" afkomen. Als je niet weet waarom je zo doet, kun je dit ook niet veranderen lijkt me.

Link naar bericht
Deel via andere websites

HSP is gewoon een modeverschijnsel. Het is niet zo dat je de diagnose HSP kunt krijgen als je naar een dokter gaat. Het is de moderne mentaliteit om iedere rare karaktertrek zonder meer te accepteren of zelfs op een voetstuk te zetten. Als mensen niet in staat zijn om normaal te reageren op feedback dan is dat geen zegen maar een fout in de karakterontwikkeling die gecorrigeerd dient te worden. Als dit zo doorgaat dan komt er een tijd dat leerlingen leraren kunnen verbieden om kritiek te leveren omdat ze oh zo gevoelig zijn. De wereld op zijn kop.

Zeg niet: “Zo ben ik nu eenmaal..., dat komt door mijn karakterâ€. Het komt veeleer door je gebrek aan karakter. Wees mannelijk: esto vir.

-Heilige Jozefmaria Escriva

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid