Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...
  • Antwoorden 200
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

'ik weet niet of alle crediblers er blij mee zijn, ik weet dat er een aantal zijn die vinden dat we ons aanstellen '

Bovenstaande quote van iemand met wie ik overleg pleegde over het opzetten van een hsp topic,niet wetende dat dat er al was.

Dames en heren,ik ben woest over de bovenstaande opmerking.

Wie vind er dat hsp'ers zich aanstellen?

Heeft er iemand het lef om dat rechtsreeks tegen mij te zeggen met daarbij de motivering waarom?

En gelijk maar even de uitleg over hoe die aanstellers dan om moeten gaan met hun aanstellerij?

Ga dan maar goed zitten,en hou u stevig vast.

De reactie zal niet mals zijn.

(Ik heb mijn best gedaan het zo netjes mogelijk te houden, als er iemand offtopic wil reageren kan dat altijd.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

big-smile.gifbig-smile.gif Beetje aanstellerig dat je daar direct woest van wordt puh2.gif

Sorry, dat was flauw...

Ik vind niet dat mensen met HSP zich aanstellen.. Vraag me alleen wel af waar je de grens trekt tussen wel/niet HSP. Ik leef heel erg met andere mensen mee en ben ook wel erg emotioneel zelf. Vroeger huilde ik heel snel bijvoorbeeld. Tegenwoordig kan ik me wat beter inhouden gelukkig... (maar bij films gaat het praktisch automatisch knipoog_dicht.gif)

Ik denk echter niet dat ik een HSP'er ben...

Wat maakt HSP'ers precies 'anders' dan gewone gevoelige mensen? Kan je misschien een paar voorbeelden noemen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 26 februari 2006 15:07:44 schreef Yellow het volgende:

En nog een..
big-smile.gif

Zijn er hsper's die er concreet aan werken?

Die bezig zijn om er mee te leren omgaan?

En hoe kwamen ze er achter dat ze hsp waren?

Men mag mij ook mailen of toevoegen op msn,als men dat fijner vind.

big-smile.gif

Ik heb er wel aan gewerkt om mijn gedachten te scheiden van gedachten die niet van mij komen.En ook met opeens rare gevoelens bij plaatsen of personen,want die kunnen hinderlijk zijn.

Hoe ik erachter kwam?

Ik las erover op het net en herkende het,er stond een vragenlijst bij en ik antwoorde op 99 procent ja

puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar heb je gelijk je voorbeeld.

Misschien iets te erg Woest worden om iets..

Van de site waar ik de naam niet van kan noemen.:

'Zoals sommige mensen intelligenter zijn dan anderen, zo zijn sommige mensen gevoeliger dan anderen. Intelligentie is het vermogen wat in de linkerhersenhelft zit. Gevoeligheid is een eigenschap van de rechterhersenhelft. Zoals we een zeer intelligente persoon “Hoogbegaafd†kunnen noemen kunnen we iemand die heel gevoelig is een “Highly Sensitive Person†(HSP) noemen.

Een HSP, Highly Sensitive Person of te wel hooggevoelig persoon, is iemand die gevoeliger is voor indrukken en subtieler nuances waarneemt dan gemiddeld. Elk moment van de dag doen we indrukken op, via onze zintuigen, horen, zien, ruiken, proeven en voelen. Een HSP doet dit dus intenser dan gemiddeld.

Hooggevoeligheid is een karaktereigenschap die positief ingezet kan worden. Bijvoorbeeld door hooggevoeligheid kun je sneller gevaren signaleren, in de gaten hebben dat iemand liegt, kleine nuanceverschillen waarnemen, intenser genieten van kunst of muziek en beter concentreren. '

Maar het feit dat mensen vinden dat ik mij aan zou stellen om iets dat die mensen dus overduidelijk niet hebben en dus oordelen over iets wat ze niet weten, getuigt in mijn ogen van weinig respect voor een ander.

Ik WEET dat ik HSP'er ben en ik schaam me daar niet voor.Het feit dat iemand iets dat mij bijna voor altijd in een zwart gat had gestopt,aanstellerij noemt maakt me ( toch weer knipoog_dicht.gif) woest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Zoals alle karaktereigenschappen heeft ook hooggevoeligheid valkuilen. Valkuilen kunnen bijvoorbeeld zijn: te hard werken (overwerken), te zorgzaam zijn voor anderen (en te weinig voor jezelf), te perfectionistisch zijn, overladen voelen door indrukken en bang zijn om fouten te maken.

Hooggevoelige personen maken zich erg druk over hun roeping. Voor hen is het psychische inkomen (kwaliteit en bevrediging van het werk) zeker zo belangrijk als het financiële inkomen. Vaak nemen hooggevoelige personen een baan onder hun niveau in de hoop dat hun werk dan hanteerbaarder voor hen zal zijn. Maar doordat ze de inspiratie en bevrediging op een dieper niveau missen, wordt dergelijk werk op den duur juist vaak een enorme energievreter met alle gevolgen van dien.

De kunst is nu om toch te leren leven in deze maatschappij met het gevoel en met het verstand. Het gaat erom een persoonlijke balans te vinden tussen gevoel en verstand. Hoe leef je met je gevoel in deze wereld zonder dat je daardoor overweldigd wordt en jezelf dus niet verliest? De balans vinden en het vrijmaken van gevoelens die er in het verleden niet mochten zijn. Het leren staan voor wie je bent en wat je voelt. Het accepteren van angst, woede, verdriet en blijdschap.

Het is niet zo dat HSP's beter zijn dan anderen of dat ze ziek zijn en genezen moeten worden. Het is eenvoudig zo dat ze wat gevoeliger zijn dan gemiddeld en dat is alles. Het gevoel is niet beter dan het analytische verstand. Ze zijn er beiden om elkaar in evenwicht te houden.

Hooggevoelige personen kunnen leren met de overprikkeling om te gaan. Dit betekent emoties, gevoelens en gedachten serieus nemen en afstemmen en het leven in de context plaatsen. Zo is hooggevoeligheid een kwaliteit.'

Vervolg van de beknopte uitleg van iets vrij gecompliceerds.

big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 26 februari 2006 18:06:07 schreef Yellow het volgende:

'Zoals alle karaktereigenschappen heeft ook hooggevoeligheid valkuilen. Valkuilen kunnen bijvoorbeeld zijn: te hard werken (overwerken), te zorgzaam zijn voor anderen (en te weinig voor jezelf), te perfectionistisch zijn, overladen voelen door indrukken en bang zijn om fouten te maken.

Hooggevoelige personen maken zich erg druk over hun roeping. Voor hen is het psychische inkomen (kwaliteit en bevrediging van het werk) zeker zo belangrijk als het financiële inkomen. Vaak nemen hooggevoelige personen een baan onder hun niveau in de hoop dat hun werk dan hanteerbaarder voor hen zal zijn. Maar doordat ze de inspiratie en bevrediging op een dieper niveau missen, wordt dergelijk werk op den duur juist vaak een enorme energievreter met alle gevolgen van dien.

Dit komt me wel erg bekend voor moet ik zeggen verbaasd.gif

* hopeloos vraagt zich af of ze toch niet stiekum een beetje hooggevoelig is

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 26 februari 2006 17:51:51 schreef Ann het volgende:

[...]

Ik heb er wel aan gewerkt om mijn gedachten te scheiden van gedachten die niet van mij komen.En ook met opeens rare gevoelens bij plaatsen of personen,want die kunnen hinderlijk zijn.

Hoe ik erachter kwam?

Ik las erover op het net en herkende het,er stond een vragenlijst bij en ik antwoorde op 99 procent ja

puh2.gif

Hoe heb je dat dan gedaan?

Ben je ervoor in therapie geweest ofzo?

Ik durf woest te worden,maar is vaak van korte duur.

Gelukkigbig-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 26 februari 2006 18:08:15 schreef hopeloos het volgende:

[...]

Dit komt me wel erg bekend voor moet ik zeggen
verbaasd.gif

* hopeloos vraagt zich af of ze toch niet stiekum een beetje hooggevoelig is

doe de test zou ik zeggen,niet iedereen is even gevoelig.Dat varieert,maar wil niet niet zeggen dat als je iets minder gevoelig bent dat je dan gelijk niet meer hoog gevoelig bent.

Ik zal de link naar de test op de site in je profiel zetten of als dat ook niet mag(verbaasd.gif ) naar je mailen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 26 februari 2006 18:10:10 schreef Ann het volgende:

therapie??nee
puh2.gif
gewoon zelf, net zoals mijn emoties, ik laat kritiek me niet meer kwetsen,het doet geen pijn meer als mensen dingen zeggen die toch niet kloppen.Ik vind het gewoon jammer voor de persoon zelf dan.

Knap hoor van je.

Zover ben ik nog lang niet..knipoog_dicht.gif

En het lukt me zeker niet alleen.big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Evaluatie van de HSP test

Je hebt 16 punten

0-7 punten       

Je bent waarschijnlijk geen HSP-er. Hoewel dat niet met zekerheid te zeggen is. Want als er bijvoorbeeld twee items heel erg waar zijn voor jou kan het zijn dat je wel hoogsensitief bent.

8-14 punten

Er zijn verschillende gradaties in sensitiviteit. Je bent waarschijnlijk wel sensitief maar mogelijk niet hoogsensitief. Dat kan een groot voordeel zijn omdat je wel veel dingen aan kan voelen, maar niet de problemen hebt die de hoogsensitieven hebben.

15-23 punten

Je bent heel waarschijnlijk hoogsensitief (HSP-er). Je bent gevoeliger voor nuance verschillen dan de meeste andere mensen. Het kan nut hebben om een boek te lezen over hoogsensitiviteit of kennis te maken met andere HSP-ers. Het kan zijn dat je heel veel herkent en daardoor iets bewuster wordt van deze eigenschap van je.

hmmm... ik ben dus een beetje HSP'er... Best leuk om te weten knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 26 februari 2006 18:22:59 schreef markvand het volgende:

Klinkt als een modeziekte. Dat uitgerekend weer Ann het heeft verbaasd me ook niet.

'Het is niet zo dat HSP's beter zijn dan anderen of dat ze ziek zijn en genezen moeten worden.'

Goed lezen zou ook niet verkeerd zijn,en blijkbaar heb jij geen HSP.Hoe weet je dan dat het om een modeziekte zou gaan?

Bewijs het maar zou ik zeggen.Ben daar zelf nogal hardhandig achter gekomen,dus praat mij niet van modeziekte jochie,draai al een paar jaartjes mee..

En weet je wat mij verbaasd?

Dat uitgerekend mensen op credible anderen op sommige punten niet schijnen te accepteren en respecteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 26 februari 2006 18:24:56 schreef hopeloos het volgende:

Evaluatie van de HSP test

Je hebt 16 punten

0-7 punten
      

Je bent waarschijnlijk geen HSP-er. Hoewel dat niet met zekerheid te zeggen is. Want als er bijvoorbeeld twee items heel erg waar zijn voor jou kan het zijn dat je wel hoogsensitief bent.

8-14 punten

Er zijn verschillende gradaties in sensitiviteit. Je bent waarschijnlijk wel sensitief maar mogelijk niet hoogsensitief. Dat kan een groot voordeel zijn omdat je wel veel dingen aan kan voelen, maar niet de problemen hebt die de hoogsensitieven hebben.

15-23 punten

Je bent heel waarschijnlijk hoogsensitief (HSP-er). Je bent gevoeliger voor nuance verschillen dan de meeste andere mensen. Het kan nut hebben om een boek te lezen over hoogsensitiviteit of kennis te maken met andere HSP-ers. Het kan zijn dat je heel veel herkent en daardoor iets bewuster wordt van deze eigenschap van je.

hmmm... ik ben dus een beetje HSP'er... Best leuk om te weten
knipoog_dicht.gif

Als je er geen last van hebt kan het leuk zijn ja..knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 26 februari 2006 18:44:08 schreef markvand het volgende:

Vraag me hoeveel mensen zo'n score zouden halen op die test.

Even los van de score waar je op doelt (?) denk ik dat jij bij de eerste 15 punten zit.

LSP.

Verzin er je eigen betekenis maar aan.

Kun je je indenken waarom iemand zich aangesproken voelt als jij het een modeziekte noemt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid