Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Yellow voelt zich heel erg aangesproken door de stelling dat sommigen hier,en dan doelt Yellow ook op Crediblers in zijn algemeenheid, vinden dat mensen met HSP zich aanstellen,of het een modeziekte noemen.

Dat kwetst Yellow,omdat Yellow er hard voor heeft moeten vechten om zich weer een beetje levend te voelen,ook door HSP.

Yellow is zachtaardig en schiet daar weleens in door,de andere kant op..Wil niemand aanvallen maar auw,auw doe me dan geen pijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 200
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op zondag 26 februari 2006 18:40:31 schreef Yellow het volgende:

[...]

Als je er geen last van hebt kan het leuk zijn ja..
knipoog_dicht.gif

hehe... ik heb niet meer last van dingen nu er een naampje aan gegeven kan worden... big-smile.gif

Ik heb heus wel dingen waar ik niet blij mee ben (spreekangst, telefoonangst, pleinvrees, overdreven perfectionistisch), maar die had ik ook al voor de test knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk eerlijk gezegd dat er niet zo'n scheiding is tussen wel of niet HSP. Volgens mij is iedereen in een bepaalde mate gevoelig, de één meer dan de ander. Om nu op sommige mensen een label te plakken en op een ander niet... We zijn allemaal gewoon onszelf.

Overigens herken ik wel dingen uit de HSP-beschrijving en ik kan er voor mezelf veel mee. Maar wat je er verder mee moet? Tsja...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het verschil zit het em er net in dat juist de mensen die over de ,wat je voor een normale gevoelsgrens aan zou kunnen zien, streep van normaal en abnormaal heen gaan, een label krijgen.

Ik zie het niet echt als een label maar als benoeming van iets waarvan je voorheen niet wist waar het vandaan kwam en of het wel normaal was.

ALs iets een naam krijgt maakt het het al een stuk makkelijker om er mee om te kunnen gaan door het te benoemen en om het er met anderen over te hebben.

Iedereen is zichzelf.Zeker waar.Met alle ins en outs,alle deuken en vlekjes.

Sommige hsp'ers kunnen er heel goed zelf mee overweg,anderen niet.

Hangt ook weer af van je verdere karakter en de mate waarin je gevoelig bent.

Moet je mij horen,ik klinkt alsof ik er van alles van af weet.

Kan alleen voor mezelf spreken.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, ik ben dan HSP, maar...ik maak me er over het algemeen niet echt druk over. Er zitten vervelende kanten aan. Ik neem heel snel emoties van andere over, als in mijn omgeving iemand in een dip zit ga ik me ook minder voelen...ook wel weer handig, zo kom je er altijd achter als er iets is met je vrienden. Jammer alleen dat het met vreemden ook zo werkt puh2.gif

Het is ook lastig als je in een menigte bent, ik krijg heel snel hoofdpijn als ik veel mensen om me heen heb, en ik voel me dan ook vaak gejaagd. Het is egwoon lastig je niet in andermans dingen mee te laten sleuren.

En ja....snel verdrietig, erg onzeker, ik merk het meteen als iemand iets nét wat minder leuk vind en dan voel ik me meteen stom, dat ik wat gezegd heb...Ik kan superblij worden van een schilderij of van een mooi muziekstuk of van omgaan met vrienden, maar ik ben ook heel makkelijk uit evenwicht te bremngen...maar daar wordt aan gewerkt, het wordt ook al steeds minder. Ik wordt ook steeds stressbestendiger, ik probeer gewoon mijn hoofd rustig te houden, adem in, vasthouden, adem uit, 1234, 1234... helpt puh2.gif

het komt ooit nog wel goed met mij knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 26 februari 2006 22:24:30 schreef Hester het volgende:

Maar het is met zulke dingen altijd zo dat iedereen 'het' dan denkt te hebben.

Daar ben ik 't mee eens, zie dat ontzettend veel om mij heen. 't Lijkt wel of de meerderheid 't heeft terwijl dat echt onmogelijk is.

Ik zelf ben er van overtuigd een soort HSP-er te zijn, maar dat zeg ik nooit tegen mensen om de reden die ik eerder aangaf.

Op die site kwam ik uit op 18 punten, maar dat zegt niet veel. Als je je er echt in wilt verdiepen kan je beter een professionele test doen bij een psycholoog.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 12:27:03 schreef Gods Princess het volgende:

Ik kom op 23 punten uit, redelijk wat dus. Ik heb verschillende tests gedaan met afwijkende vragen maar bij allemaal scoor ik ver bovengemiddeld.

Ik heb het er eigenlijk ook nooit over met mensen, ik weet het zelf, klaar. Als je het probeert uit te leggen stuit je meestal op onbegrip of denken mensen je wel eventjes te vertellen wat je zou moeten doen terwijl ze er de ballen verstand van hebben.

Daarbij komt dat er niet een duidelijke grens is, je kunt niet zomaar etiketjes op mensen plakken, want ook hsp-ers verschillen. In de mate waarin ze het zijn, maar natuurlijk ook qua karakter en dat is gewoon moeilijk te omschrijven.

Mensen zijn niet hetzelfde(gelukkig maar) en iedereen uit zich anders, waardoor grenzen van wel of niet hsp er gewoon onmogelijk duidelijk kunnen zijn.

Er wordt heel snel gezegd 'modehype', wat natuurlijk het bestaan van hsp niet uitsluit. Mensen gaan snel mee in de mode en er wordt gezegd dat hsp een modehype is, waardoor echte hsp ook veroordeeld worden dat ze medoen aan die hype, wat helemaal niet zo hoeft te zijn. Veel mensen oordelen terwijl ze er niets meer vanaf weten dan een beschrijving uit een foldertje of tijdschrift, dat is niet genoeg om een oordeel te vellen!

Ik weet voor mezelf dat ik hsp ben, mensen kunnen denken wat ze willen maar het staat voor mij vast.Neemt niet weg dat ik er liever niet over praat, het onbegrip is vaak té confronterend dus houd ik liever m'n mond.

herken het wel..praat e rnooit over ook

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 15:57:20 schreef hopeloos het volgende:

allemaal zwaar hsp op dit forum
knipoog_dicht.gif

ach..herken ontzettend veel dinge..of ik 100% hsp er ben, het boeit me weinig..ik zeg niet: hallo nou ik heb hsp...dat is onzin....alleen kijk ik ben wars van hypes en trends kunnen aan mijn kont roesten..je voelt je alleen niet erg serieus gneomen als je het over hsp heb..daarom ehb ik het er nooit over

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 15:57:09 schreef Thijs het volgende:

[...]

herken het wel..praat e rnooit over ook

Kan ik begrijpen.

Heel goed.

Maar voel me soms zo **machteloos als mensen oordelen over iets dat ze niet kennen.

Onbegrip..respecteer mensen gewoon om wat ze zijn!

Enfin,dat ik daar niet tegen kan heb ik al eerder gedemonstreerd in dit topic..voel me dan weer vervelend omdat het zo overdreven lijkt.

Maar hé,zo voel ik dat nou eenmaal.

De een voelt zich soms beter bij de geborgenheid van stilte en de ander zou het soms wel van daken willen schreeuwen.

Neem mij zoals ik ben!

Heeft niemand hier het gevoel er voor onbegrip te willen vechten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 10:51:45 schreef Linkin-Liz het volgende:

[...]

Op die site kwam ik uit op 18 punten, maar dat zegt niet veel. Als je je er echt in wilt verdiepen kan je beter een professionele test doen bij een psycholoog.

Waarom zegt dat niet veel,zo'n test?

Opgesteld door mensen die er wel ervaring in hebben begreep ik.

Yellow's psychologen test kwam trouwens ook aan de top,dus mocht er een test niet geheel betrouwbaar zijn..

smile.gif

Werkt volgens mij wel hoor,deze test.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid