Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 200
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op vrijdag 05 januari 2007 10:25:08 schreef PiB het volgende:

Een sticky maken van die post lijkt me een beter idee
worshippy.gif

Euh... Ik weet hoe je een stickie rolt, maar hoe je van je post een sticky maakt... snap ik niet. Generatiekloof, moet je maar denken. Help! Wat is een sticky?! verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 05 januari 2007 10:28:19 schreef de vegaloog het volgende:

[...]

Euh... Ik weet hoe je een stickie rolt, maar hoe je van je post een sticky maakt... snap ik niet. Generatiekloof, moet je maar denken. Help! Wat is een sticky?!
verbaasd.gif

Eigenlijk is dat iets voor het "korte vragen topic".

Maar ok: link

BOT maar weer?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

HSP wordt niet erkend binnen de psychologie voor zover ik weet. Ik heb het nagevraagd bij een kennis die studeert voor psycholoog en hij zegt dat het wordt beschouwd als, goh, een modeverschijnsel.

Een psycholoog zei niet tegen mij, maar tegen een vriend van mij dat het nog een te nieuw concept is, dat is nog geen consensus over is bereikt.

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Ligt eraan. Je moet de eigenheid van mensen accepteren maar zodra mensen bepaalde sociale privileges op gaan eisen op basis van hun karaktertrekken dan vind ik dat een brug te ver. Het is tegenwoordig mode geworden om voor iedere rare trek een naam te verzinnen en mensen ook nog een voorkeursbehandeling te gaan geven op basis van die naam. Hoeveel zogenaamde autisten en AHDHers zonder diagnose lopen er wel niet rond? Krijg je nu tegenwoordig ookal een geuzennaam als je geen incasseringsvermogen hebt? Nee, ik ben daar geen voorstander van.

Ik denk niet dat HSP'ers een voorkeursbehandeling opeisen. Dat hoeft nu ook weer niet, maar het ljikt me wel zo prettig respect voor ze te hebben en ze zo te behandelen als ze graag behandeld willen worden of ze dat labeltje nu "officieel" dragen of niet. Je lijkt het een beetje af te doen als aanstel, ik heb het van dichtbij meegemaakt en dat is het niet, iig niet in alle gevallen. Als iemand overgevoelig is help je die persoon bepaald niet door hem of haar extra lomp te behandelen, "wordt ie/ze hard van".

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Ik ga helemaal niets aanpakken. Ik werk er zelf alleen niet aan mee.

Dat sommige mensen gevoeliger zijn dan anderen neem jij niet mee in je communicatie e.d.? Ik wel.

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Hoe geholpen? Door ze te ontzien en ze te behandelen als een stel kleine kinderen omdat ze toevallig geen goed ontwikkeld incasseringsvermogen hebben? De enige manier waarop je ze helpt is ze leren om voor zichzelf op te komen en niet in een hoekje te kruipen bij een beetje feedback.

Het ontbreekt ze vaak aan zelfvertrouwen, ze hebben faalangst etc. Zaken die ze erg kunnen belemmeren bij hun maatschappelijke carriere e.d. Een van mijn beste vrienden is ondanks een universitair denkniveau in de steigerbouw terecht gekomen vanwege zijn overgevoeligheid, daar is ie altijd zo lomp behandeld dat ie nu al jarenlang ernstige fysieke klachten heeft.

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Dan kunnen ze tegen elkaar zeggen hoe zielig ze wel niet zijn bedoel je? Dan kunnen ze elkaar bevestigen in hun zielige positie? Goed idee joh!

Dan kunnen we elkaar vertellen hoe ze er zelf mee omgaan, hoe ze het proberen te overwinnen etc. Kom op zeg, daar zie je het nut toch wel van in? Of denk je dat al die praatgroepen onzin zijn?

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Zachtmoedigheid is heel iets anders als verwachten dat mensen je een voorkeursbehandeling geven omdat je jezelf het etiket "HSP" hebt gegeven.

De diagnose HSP krijgen is heel iets anders dan een voorkeursbehandeling opeisen. Als iemand gevoelig is houd ik daar rekening mee.

@ de vegaloog: prima stukje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 05 januari 2007 11:40:12 schreef Light Jr. het volgende:

Ik denk niet dat HSP'ers een voorkeursbehandeling opeisen. Dat hoeft nu ook weer niet, maar het ljikt me wel zo prettig respect voor ze te hebben en ze zo te behandelen als ze graag behandeld willen worden of ze dat labeltje nu "officieel" dragen of niet. Je lijkt het een beetje af te doen als aanstel, ik heb het van dichtbij meegemaakt en dat is het niet, iig niet in alle gevallen. Als iemand overgevoelig is help je die persoon bepaald niet door hem of haar extra lomp te behandelen, "wordt ie/ze hard van".

Ik heb het ook niet over extra lomp behandelen, ik heb het over normaal behandelen. Je hebt mensen die sneller gaan huilen, je hebt mensen die sneller kwaad worden, je hebt mensen die sneller gaan lachen, je hebt mensen die altijd een ochtendhumeur hebben. Moet er voor al die mensen een sticker uitgevonden worden waarmee ze kunnen zwaaien en aanspraak kunnen maken op een speciale behandeling. Natuurlijk is geen persoon hetzelfde en ga je met de een anders om als met de ander. Zodra mensen echter gaan verwachten dat je ze behandeld als een klein kind omdat ze toevallig een leuk stickertje op hun eigen voorhoofd hebben geplakt dan zeg ik shalom en tabee.

Quote:
Dat sommige mensen gevoeliger zijn dan anderen neem jij niet mee in je communicatie e.d.? Ik wel.

Ik ook natuurlijk.

Quote:
Het ontbreekt ze vaak aan zelfvertrouwen, ze hebben faalangst etc. Zaken die ze erg kunnen belemmeren bij hun maatschappelijke carriere e.d. Een van mijn beste vrienden is ondanks een universitair denkniveau in de steigerbouw terecht gekomen vanwege zijn overgevoeligheid, daar is ie altijd zo lomp behandeld dat ie nu al jarenlang ernstige fysieke klachten heeft.

Vervelend voor hem.

Quote:
Dan kunnen we elkaar vertellen hoe ze er zelf mee omgaan, hoe ze het proberen te overwinnen etc. Kom op zeg, daar zie je het nut toch wel van in? Of denk je dat al die praatgroepen onzin zijn?

Natuurlijk kan dat werken. Maar ik geloof niet dat mensen zwaaiend met een sticker overal doorheen kunnen fietsen terwijl anderen bloed zweet en tranen moeten werken om hetzelfde te bereiken. Je hebt natuurlijk altijd mensen met een handicap (want dat is HSP immers als het echt bestaat) maar tegenwoordig is iedere karaktertrek al een ziekte. En ja dan kun je me afschilderen als botte beer of wat dan ook maar daar blijf ik bij.

Quote:
De diagnose HSP krijgen is heel iets anders dan een voorkeursbehandeling opeisen. Als iemand gevoelig is houd ik daar rekening mee.

Je bent geweldig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 05 januari 2007 09:10:22 schreef de vegaloog het volgende:

Goede vergelijking met HSP! Je zusje as gewoon druk. Men accepteerde dat... met liefde opgevangen! En dat is nou juist - nota bene op een christelijke site! - wat ik mis in een aantal posten. Als iemand iets meldt over HSP, of zegt, dat hij/zij het heeft, wordt er naar mijn bescheiden (doch vegalogisch verantwoorde
knipoog_dicht.gif
)mening zeet negatief gereageerd. Wat maakt het nou uit, dat er volgens sommigen met stickers wordt gestrooid? Het zusje van Mr. Emilio werd volgens de woorden van haar broer toch ook niet afgemaakt binnen de familie? Heel gemakkelijk hoor, een ADHD-er pletten. Ik heb ze zelf ieder jaar in de klas, en ze kunnen overlast bezorgen. Net als HSP-ers dus. Maar wat volgens sommige, misschien wel onbestickerde want behoorlijk volmaakte (
yes.gif
) broeders en zusters onzin is en aan mode onderhevig, is voor anderen, waaronder ik, juist een verzameling handvatten, waarmee je grip op bepaalde personen kunt krijgen. Ieder mens heeft namelijk een gebruiksaanwijzing, en door zo'n 'sticker' kun je de juiste gebruiksaanwijzing krijgen voor de juiste persoon. En, zoals al door anderen vermeld, als je een sticker hebt gekregen, kun je er zélf ook beter mee omgaan, want je weet een aantal plussen en minnen over jezelf.

worshippy.gifworshippy.gifworshippy.gif

Ik zeg het nooit, maar ehm... Amen bloos.gif

worshippy.gifworshippy.gifworshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Ik heb het ook niet over extra lomp behandelen, ik heb het over normaal behandelen. Je hebt mensen die sneller gaan huilen, je hebt mensen die sneller kwaad worden, je hebt mensen die sneller gaan lachen, je hebt mensen die altijd een ochtendhumeur hebben. Moet er voor al die mensen een sticker uitgevonden worden waarmee ze kunnen zwaaien en aanspraak kunnen maken op een speciale behandeling. Natuurlijk is geen persoon hetzelfde en ga je met de een anders om als met de ander. Zodra mensen echter gaan verwachten dat je ze behandeld als een klein kind omdat ze toevallig een leuk stickertje op hun eigen voorhoofd hebben geplakt dan zeg ik shalom en tabee.

Mensen kunnen wel begrip van je verwachten. Je hoeft ze niet te behandelen als een klein kind, dat willen ze ook helemaal niet, ben gewoon wat voorzichtiger in je formuleringen etc.

Wat die labels betreft, je lijkt erg principieel.

Vraag: behandel je Benedictus de zoveelste anders dan je kruidenier of iemand op straat vanwege het stickertje "paus" ja of nee? Als je hier nee antwoord ben je iig consequent.

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Ik ook natuurlijk.

Ah. Dus je zegt shalom, tabee, en houdt vervolgens toch rekening met ze? Vreemde benadering.

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Vervelend voor hem.

Ja. Overigens heeft ie nooit om een speciale behandeling gevraagd whatsoever.

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Natuurlijk kan dat werken. Maar ik geloof niet dat mensen zwaaiend met een sticker overal doorheen kunnen fietsen terwijl anderen bloed zweet en tranen moeten werken om hetzelfde te bereiken. Je hebt natuurlijk altijd mensen met een handicap (want dat is HSP immers als het echt bestaat) maar tegenwoordig is iedere karaktertrek al een ziekte. En ja dan kun je me afschilderen als botte beer of wat dan ook maar daar blijf ik bij.

Ik begrijp weinig van je redenering. Ik denk niet dat HSP'ers verwachten dat men ze een droombaan aanreikt vanwege hun diagnose oid. Heb je een bron of een voorbeeld?

Ziekte, gezondheid, allemaal labeltjes. In wezen is niemand gezond en heeft iedereen handicaps, sommigen wat meer dan anderen. Ik ben van mening dat het een goede zaak is om met de handicaps van anderen rekening te houden.

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Je bent geweldig.

Sarcasme is onnodig, daarom zei ik het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan het toch niet laten:

Ik vraag me af waarom mensen zo fel reageren op zogenaamde HSP'ers. Heb je er last van dat een ander zichzelf dat label opplakt? Waarom zou je het erg vinden als een ander "bevoordeeld" wordt doordat mensen er rekening mee houden dat die persoon wat gevoeliger is? Voel je jezelf daardoor benadeeld? Jaloers? Boos? Als je zelf zo nuchter bent en je zaakjes voor elkaar hebt, waarom zou je je dan in vredesnaam überhaupt nog druk maken om hoe een ander zichzelf bestempelt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 05 januari 2007 16:32:39 schreef Light Jr. het volgende:

[...]

Mensen kunnen wel begrip van je verwachten. Je hoeft ze niet te behandelen als een klein kind, dat willen ze ook helemaal niet, ben gewoon wat voorzichtiger in je formuleringen etc.

Begrip moet van twee kanten komen. Als mensen gevoelig zijn is er natuurlijk geen reden om bot te lopen doen maar die mensen kunnen ook proberen om in te zien dat mensen die kritiek leveren niet altijd het kwaadste willen. Mijn ervaring is dat mensen die zich eenmaal het label HSP hebben aangemeten vervolgens ook verwachten, nee eisen, om met fluwelen handschoenen aangepakt te worden.

Quote:
Wat die labels betreft, je lijkt erg principieel.

Vraag: behandel je Benedictus de zoveelste anders dan je kruidenier of iemand op straat vanwege het stickertje "paus" ja of nee? Als je hier nee antwoord ben je iig consequent.

Ligt eraan wat je bedoelt met anders. Als ik de paus zou ontmoeten dan zou ik me wel anders opstellen als tijdens mijn werk of tijdens een uitstapje met vrienden. Simpelweg omdat ik dan een andere rol vervul.

Als je vraag zou zijn of ik de paus anders zou behandelen als hij een HSPer was dan zou het antwoord nee zijn.

Quote:
Ah. Dus je zegt shalom, tabee, en houdt vervolgens toch rekening met ze? Vreemde benadering.

Ik hou altijd rekening met mensen maar zodra mensen bepaalde privileges claimen en op basis van hun labels gaan verwachten dat ik ze op een voetstuk zet dan haak ik af inderdaad.

Quote:
Ja. Overigens heeft ie nooit om een speciale behandeling gevraagd whatsoever.

Goed van hem.

Quote:
Ik begrijp weinig van je redenering. Ik denk niet dat HSP'ers verwachten dat men ze een droombaan aanreikt vanwege hun diagnose oid. Heb je een bron of een voorbeeld?

Mijn eigen ervaring met mensen die zichzelf HSP noemen. Zou een beetje vervelend zijn die personen hier met naam en toenaam te noemen vindt je niet?

Quote:
Ziekte, gezondheid, allemaal labeltjes. In wezen is niemand gezond en heeft iedereen handicaps, sommigen wat meer dan anderen. Ik ben van mening dat het een goede zaak is om met de handicaps van anderen rekening te houden.

Je zegt nu exact wat ik denk. Daarom geloof ik dus ook niet in labeltjes. Door jezelf het label HSP op te plakken zeg je "Met mij moet je net iets meer rekening houden" en daar pas ik dus voor, zeker zolang die handicap nog niet erkend wordt.

Quote:

Op vrijdag 05 januari 2007 16:41:32 schreef Hester het volgende:

Ik kan het toch niet laten:

Ik vraag me af waarom mensen zo fel reageren op zogenaamde HSP'ers. Heb je er last van dat een ander zichzelf dat label opplakt?

Ja daar heb ik inderdaad last van.

Quote:
Waarom zou je het erg vinden als een ander "bevoordeeld" wordt doordat mensen er rekening mee houden dat die persoon wat gevoeliger is?

Omdat mijn ervaring is dat mensen die zichzelf tot HSPer hebben benoemd zich bij het minste en het geringste aangevallen en kapot gemaakt voelen en je beschuldigen van vanalles en nog wat. Dat heb ik IRL ondervonden en hier nu weer. Dus ja, ik heb er last van.

Quote:
Voel je jezelf daardoor benadeeld? Jaloers? Boos? Als je zelf zo nuchter bent en je zaakjes voor elkaar hebt, waarom zou je je dan in vredesnaam überhaupt nog druk maken om hoe een ander zichzelf bestempelt?

Omdat vrijwel alle HSPers die ik tot nu toe heb leren kennen hebben geprobeerd om hun bijzonderheid en hun gevoeligheid tot in het extreme op te dringen en mij en wie dan ook. En ja, daar heb ik er last van. Als ze gewoon hun ding zouden doen en mij met rust zouden laten dan zou ik het best vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik herken veel dingen in HSP, maar ik herken niet alles wat in dit topic langs komt. Ik ben iemand die feedback geeft en feedback krijgt, en dat vind ik niet erg, mits op een faire manier. Ook hoeven mensen mij niet met fluwelen handjes aan te pakken. Natuurlijk wel rekening houden met problemen die ik heb, maar dat is iets anders. Maar om het even kort te zeggen: ik ben geen huilebalk en heeb best wel een incasseringsvermogen, mits iemand iets op een faire manier brengt, anders kan ik nog wel eens kwaad worden.

Over HSP als ''aandoening'': zolang het niet als aandoening, of wat dan ook, erkend is noem ik het ook niet zo. En al zou het dat wel zijn, dan nog twijfel ik er over of het alleen maar nadelig is. Ik heb juist voordeel van mijn gevoeligheid. Vaak merk ik al gauw als er oneerlijkheid in het spel is. Hierin is het dus juist een zegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 05 januari 2007 16:46:26 schreef Tom het volgende:

[...]Omdat vrijwel alle HSPers die ik tot nu toe heb leren kennen hebben geprobeerd om hun bijzonderheid en hun gevoeligheid tot in het extreme op te dringen en mij en wie dan ook. En ja, daar heb ik er last van. Als ze gewoon hun ding zouden doen en mij met rust zouden laten dan zou ik het best vinden.

Misschien ken je nog wel veel meer HSP'ers, die er niet mee te koop lopen waardoor jij niet weet dat ze HSP zijn knipoog_dicht.gif.

En jah, ik kan me voorstellen dat het irritant is wanneer iemand zijn HSP-zijn vaak als excuus gebruikt, of als ze hun gevoeligheid altijd weer benadrukken. Maar ik denk dat je de verkeerde HSP'ers getroffen hebt, degenen die ik ken, doen dat niet smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof an sich wel in het fenomeen HSP. Heb er vandaag echter met een maatschappelijk werkster gepraat die er met klem bij zei dat er wel een paar maanden of zelfs jaren aan vooraf voordat de uiteindelijke diagnose "HSP" zal worden gegeven.

Dus zo'n internettestje zegt niet zo heel veel, behalve dat mensen zichzelf op zo'n manier makkelijk een sticker op plakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Tom: Ach, dat deed ik eigenlijk ook nooit, alhoewel dat ook kwam omdat mijn moeder me graag als HSP'er omschreef terwijl ik alleen maar een klein tikje gevoelig ben knipoog_dicht.gif. Maar ik heb mijn standpunt een beetje moeten herzien, of het echt een bestaande aandoening is weet ik ook niet, maar er zijn wel mensen die haast perfect aan de kenmerken van een HSP'er voldoen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij is een bepaald karakter geen aandoening. Als gevoelige mensen de sticker HSP krijgen dan zou je voor ieder type mensen wel een sticker kunnen maken. Persoonlijk geloof ik dat je dan onnodig onderscheid maakt tussen mensen waar in principe gewoon niks mis mee is. Daar komt nog eens bij dat de "diagnose" HSP een stok zou moeten zijn om op te leunen terwijl ik bijna alleen maar mensen ken die hem gebruiken om mee te slaan. Dat is alles.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Begrip moet van twee kanten komen. Als mensen gevoelig zijn is er natuurlijk geen reden om bot te lopen doen maar die mensen kunnen ook proberen om in te zien dat mensen die kritiek leveren niet altijd het kwaadste willen. Mijn ervaring is dat mensen die zich eenmaal het label HSP hebben aangemeten vervolgens ook verwachten, nee eisen, om met fluwelen handschoenen aangepakt te worden.

Zij zijn degenen met de handicap, jij hebt daar geen last van dus vind ik dat er meer begrip van jouw, of mijn, kant hoort te komen...

Sommigen kunnen er gewoon echt niet tegen als je kritiek levert op een niet al te subtiele manier. Dan worden ze depressief, gaan ze je mijden etc., ik ken het als iets waar je echt last van hebt, dat is niet gespeeld.

Maar goed, jouw ervaringen zijn anders. Ik kan me wel voorstellen dat sommigen gebruik maken van labeltjes in het algemeen. Ouders die geen tijd besteden aan hun kind en bij problemen op school aangeven: tsja hij heeft nu eenmaal ADHD he?

Maar moet je daarom generaliseren?

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Ligt eraan wat je bedoelt met anders. Als ik de paus zou ontmoeten dan zou ik me wel anders opstellen als tijdens mijn werk of tijdens een uitstapje met vrienden. Simpelweg omdat ik dan een andere rol vervul.

Als je de paus tegenkomt op straat, hoe begroet je 'm dan? Anders dan een ander? Volgens mij houd je dan gewoon rekening met het label dat ie draagt.

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Als je vraag zou zijn of ik de paus anders zou behandelen als hij een HSPer was dan zou het antwoord nee zijn.

Dat vraag ik dan ook niet knipoog_dicht.gif

Het ene label overruled dan het andere volledig uiteraard.

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Ik hou altijd rekening met mensen maar zodra mensen bepaalde privileges claimen en op basis van hun labels gaan verwachten dat ik ze op een voetstuk zet dan haak ik af inderdaad.

Als, en ik zeg niet dat je dat doet of deed, maar als je ze behandelt zoals ze niet behandeld wensen te worden, dan tsja kunnen ze idd nadrukkelijk vragen of je wat voorzichtiger bent in wat je zegt. Is normaal toch? Stel dat je moeder is overleden en iemand maakt daar een niet al te subtiele opmerking over, dan vraag je toch ook of dat even wat minder kan? Dat ligt immers gevoelig. Hij hoogsensitieve mensen ligt heel veel gevoelig...

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Mijn eigen ervaring met mensen die zichzelf HSP noemen. Zou een beetje vervelend zijn die personen hier met naam en toenaam te noemen vindt je niet?

Je hoeft ze niet te noemen uiteraard.

Maar is het anders geworden nadat ze hebben uitgevonden dat ze tot die categorie behoren?

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Je zegt nu exact wat ik denk. Daarom geloof ik dus ook niet in labeltjes. Door jezelf het label HSP op te plakken zeg je "Met mij moet je net iets meer rekening houden" en daar pas ik dus voor, zeker zolang die handicap nog niet erkend wordt.

Of een handicap erkend is of niet is me worst, labeltjes zijn me ook worst als ik iemand ken. Als iemand voordat ik diegene ken laat weten dat diegene hoogsensitief is dan geeft mij dat nuttige informatie waar ik iets mee kan en doe. Nee dat is niet geweldig of bijzonder, gewoon normaal.

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Omdat mijn ervaring is dat mensen die zichzelf tot HSPer hebben benoemd zich bij het minste en het geringste aangevallen en kapot gemaakt voelen en je beschuldigen van vanalles en nog wat. Dat heb ik IRL ondervonden en hier nu weer. Dus ja, ik heb er last van.

Maar is dat vanwege het label HSP, of omdat het gewoon heel gevoelige personen zijn? Ik denk dat laatste...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 05 januari 2007 17:12:32 schreef Tom het volgende:

Ik denk dat ik mijn punt duidelijk is. W

Nou... nee. Ik heb mijn visie bijvoorbeeld op pagina 7 duidelijk neergezet, maar ik heb nog geen reactie daarop gezien van jouw kant, wél van anderen. Bovendien vind ik jouw argumenten erg slordig. De vraag die nog steeds behoorlijk onbeantwoord rondhangt in dit onderwerp is; Als jij de huidige paus tegenkomt, begroet jij hem dan net zoals iedere andere sterveling, of begroet jij hem anders? Logisch, ik weet het antwoord al; jij begroet Papa Ben anders dan je de anderen groet. Jij lijkt je niet bewust - of je doet alsof - van het feit, dat jij net als iedereen labelt en categoriseert. Jij past je ageren en reageren naar anderen toe constant aan aan de persoon en de situatie. Dat heet; interpersoonlijke intelligentie. Of wou jij beweren, dat je tegen iedereen die je tegenkomt dezelfde al dan niet vriendelijke begroeting hebt; de kassajuffrouw, de honderden onbekenden die je in de winkelstraat tegenkomt, je beste vriend, de vegaloog, de politieagent, de dakloze zwerver, je biechtvader?

Wees reëel; je past je altijd, maar dan ook altijd aan. Het maakt me geen zak uit wááraan, maar je past je aan! En het maakt geen bal uit, of iemand 'zegt' dat hij/zij HSP-er is, maar je past je aan. Ook als christen doe je dat, misschien juist wel meer dan anderen; wat gij niet wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander niet. Lees anders eens het stukje na over Jesus' antwoord op de vraag; Wie is mijn naaste? De Samaritaan behandelde de overvallene anders. Of zou hij iedereen die hij tegenkwam een paar dagen in een herberg hebben laten overnachten? Lijkt me sterk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lees deze topic net voor het eerst door...

Quote:
Op donderdag 04 januari 2007 23:50:20 schreef jbgZ het volgende:

Je mag over veel dingen je mening hebben, maar wat jij hier stelt, jij weet niets van mijn incaseringsvermogen!!! Ik zou graag eens met je face to face hier over spreken, want wat ik in mijn leven heb meegemaakt, heeft mij een incasseringsvermogen op geleverd waar jij je leven van zult blijven dromen.

Maar waarschijnlijk ben jij dus een HAP* en zul je op een ander topic moeten reageren en niet hier.

* Highly Arrogant Person

Hahahaha... sorry maar moest even heel erg lachen.. widegrin.gif

Heb je met Tom 'in de zandbak gespeeld soms'.. ken je hem al zo goed dat je hem het etiketje 'HAP' op kunt plakken. Geweldig... en jij was een psycholoog..? Dan weet je ook vast wel dat je op basis van deze summiere virtuele gegevens geen diagnose mag stellen. puh2.gifflower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 01:12:07 schreef ThijsK het volgende:

@MrEman, waarom zouden mods geen discussies mogen hebben, nee hoor ik zie geen reden tot een slotje
smile.gif

Als het van jou mag, mag het van mij ook! yes.gifrofl.gif

Samengevoegde post 06-1-2007 11:23:57:

Quote:
Op vrijdag 05 januari 2007 17:00:52 schreef Tom het volgende:

Waarschijnlijk is dat zo. Dat neemt echter niet weg dat ik nog steeds niet geloof in HSP als werkelijk bestaande aandoening.
knipoog_dicht.gif

Schiet maar gaten in mijn voorbeeld, maar ik ga het toch proberen...

Je kunt wel zeggen dat je niet gelooft dat neutronen bestaan, want je kunt ze niet zien, voelen, proeven en ruiken, maar dat ze bestaan hangt niet af van joue geloof in hun bestaan. Zo is het ook met ziektes zoals CVS en HSP. (denk ik.)

Ik ben het wel met je eens dat veel problemen tegenwoordig aan een ziekte gekoppelt worden zodat er vervolgens OF een sloot Ritalin in gekieperd kan worden zodat het (IMHO) gewoon drukke kind niet meer zo lastig is voor de werkende paps en mans, OF dat mensen verantwoodelijkheid voor handelen of zwaktes in hun persoonlijkheid kunnen afwentelen op die "ziekte" "Ik kan er niets aan doen want ik heb nou eenmaal (vul maar in)...."

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid