Spring naar bijdragen

Verschillen tussen kerken.


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben al een tijdje opzoek naar antwoorden met betrekking tot de verschillen tussen onderandere de Christelijk-Gereformeerde Kerk en de Babtisten/evangelische gemeente.

Wat mij opvalt is dat bij de christelijk gereformeerde gemeente gekozen wordt voor de kinderdoop terwijl bij babtisten en evangelische gemeente wordt gekozen voor een opdraging en een volwassen doop.

Ook valt mij op dat babtisten en evangelische gemeenten vaak een boekentafel in de kerk hebben waar christelijke boeken worden verkocht na de kerkdienst ???

Ook het heilig avondmaal is erg verschillend.

Zelf ben ik christelijk gereformeerd opgevoed, maar ik voel me nu aangetrokken tot de evangilische gemeente.

Ik ben het echter niet eens met bepaalde dingen (zoals een verkoop boeken tafel op zondag in de kerk), ook heb ik veel onduidelijkheden en/of twijfels over andere dingen zoals het heilig avondmaal en de kinderdoop.

Hoe denken jullie hier over ???

Alvast bedankt voor de informatie en reacties.

bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 109
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik als evangelische denk dat de baptisten zo verkeerd nog niet zijn. flower.gif

Voor wat betreft de boekentafel: evangelischen zijn inderdaad wat losser voor wat betreft de dingen die ze wel en niet op zondag willen doen. Ze leven een beetje met het idee, de zondag is er voor ons en wij zijn er niet voor de zondag en daar geven zij vervolgens deze invulling aan. knipoog_dicht.gif

Het idee van kinderdoop/volwassendoop heeft vooral te maken met een verschil in de visie die men op de doop heeft. Waarbij de doop binnen de CGK vooral geldt als een doop waarmee men het verbond met God binnentreed, ziet men dit in een baptistengemeente vooral als iets dat hoort te volgen op bekering.

Voor wat betreft je twijfels over het avondmaal volg ik je niet helemaal. Zou je kunnen uitleggen wat je daarmee bedoeld?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik als evangelische denk dat de baptisten zo verkeerd nog niet zijn.
flower.gif

Joh! flower.gif

Quote:
Voor wat betreft je twijfels over het avondmaal volg ik je niet helemaal. Zou je kunnen uitleggen wat je daarmee bedoeld?

Ik vermoed dat het in de CGK minder open van aard is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jouw achtergrond ken ik niet, en daarom is het moeilijk in te gaan op de problemen die jij hebt. Misschien kun je uitleggen wat je zo aantrekt in een baptisten gemeente en wat je afstoot in de Christelijke Gereformeerde Kerk?

Maar geef dan ook even het omgekeerde aan. Is het gevoelsmatig dat je je aangetrokken/afgestoten voelt? En wat zegt je verstand?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste lezers,

Ik zelf ben dus CGK opgevoed.

Ik ga nu echter steeds vaker naar de evangelische gemeente.

Ik voel me daar meer thuis doordat de mensen er een stuk blijer, vriendelijker en vrolijker zijn. De zondagse kerkgang is daar geen verplichting of traditie maar het is een echte viering waar je graag naartoe wilt en waar je blij van wordt.

Dat is dus wat mij er aantrekt, ik ervaar er veel meer liefde van God.

Wat betreft de boekentafel, het mogen dan wel christelijke boeken zijn die er verkocht worden, maar er wordt wel degelijk tegen betaling verkocht (handel dus), en dat in de kerk.

In de bijbel was toch duidelijk te lezen dat De Here Jezus het verschrikkelijk vond dat er binnen de muren van de tempel gehandeld werd. Bovendien is verkopen voor geld (boekentafel dus) werken wat niet op zondag thuishoort.

Het avondmaal vind ik een moeilijk iets.

Bij de CGK vind dit plaats voorin de kerk aan één grote tafel waarbij enkel belijdenisleden aan mee mogen doen.

Het goede daarvan is dat alle formulieren worden gelezen, dat het zeer eerbiedig is en dat de mensen die aan de tafel zitten echt een stuk overdenken in stilte.

Bij de babtisten en evangelische gemeente blijft iedereen gewoon op zijn plaats zitten en gaat het brood en de beker door de banken/stoelen waarbij iedereen die dat graag wilt mee mag doen.

Het moeilijke hiervan vind ik dat het allemaal een stuk rommeliger en oneerbiediger gebeurt, mensen kletsen met elkaar en ik heb minder het iedee dat er echt bij wordt stilgestaan wat dat brood en die beker echt inhoud. Ook mis ik een flink stuk aandacht en voorlichting (formulieren) voor het Heilig avondmaal begint.

Ik vind het wel mooi en goed dat iedereen vrij is mee te doen naar eigen verantwoording, maar dit vind ik tegelijk ook wel weer een beetje moeilijk omdat er nu helemaal geen grenzen meer zijn.

Maar dat is ieders eigen verantwoording, maar mischien moet juist daarom wel extra duidelijk worden gemaakt van te voren wat die verantwoording en het Heilig avondmaal inhouden.

Ik ben wel van mening dat het bij de CGK niet goed is dat de kerk bepaald of je wel of niet mag deelnemen aan het avondmaal.

Nou, Dit is dus hoe ik er over denk en waar ik het moeilijk mee heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Beste lezers,

Shalom Familie Bos,

Quote:
Ik ga nu echter steeds vaker naar de evangelische gemeente.

Dan kunnen we elkaar de hand schudden.

Quote:

Ik voel me daar meer thuis doordat de mensen er een stuk blijer, vriendelijker en vrolijker zijn. De zondagse kerkgang is daar geen verplichting of traditie maar het is een echte viering waar je graag naartoe wilt en waar je blij van wordt.

Sterker nog: mensen komen er daadwerkelijk omdat ze willen komen, omdat ze God willen eren.

Mijn ervaring is dat dat in veel conventionele kerken (in mijn geval de hervormde kerk) vaak wel anders is.

Quote:

Dat is dus wat mij er aantrekt, ik ervaar er veel meer liefde van God.

Klopt. Buiten dat ook de liefde vóór God.

Quote:

Wat betreft de boekentafel, het mogen dan wel christelijke boeken zijn die er verkocht worden, maar er wordt wel degelijk tegen betaling verkocht (handel dus), en dat in de kerk.

Niet helemaal. Er wordt christelijke kennis doorgegeven en die boeken zijn nu eenmaal niet gratis. Ik vind dat niet zozeer 'handel'.

Quote:

In de bijbel was toch duidelijk te lezen dat De Here Jezus het verschrikkelijk vond dat er binnen de muren van de tempel gehandeld werd. Bovendien is verkopen voor geld (boekentafel dus) werken wat niet op zondag thuishoort.

Hoezo? Werden daar ook christelijke boeken aangeboden of was het een ander soort van handel?

Quote:

Het avondmaal vind ik een moeilijk iets.

Bij de CGK vind dit plaats voorin de kerk aan één grote tafel waarbij enkel belijdenisleden aan mee mogen doen.

Het goede daarvan is dat alle formulieren worden gelezen, dat het zeer eerbiedig is en dat de mensen die aan de tafel zitten echt een stuk overdenken in stilte.

Bij de babtisten en evangelische gemeente blijft iedereen gewoon op zijn plaats zitten en gaat het brood en de beker door de banken/stoelen

Formulieren, zeg je...

Net haalde je aan dat Jezus niet wilde dat er binnen de tempelmuren werd gehandeld. Hoe dacht Jezus over formaliteiten, dan? Vond hij dit belangrijker dan de liefde voor Zijn Vader? Overigens bevreemd het me dat het 'bij jullie' zo rumoerig gaat, bij ons is dat heel anders (nu zijn we ook met heel wat minder mensen.. dat dan weer wel).

Quote:
waarbij iedereen die dat graag wilt mee mag doen.

Mijn ervaring is dat je jezelf eerst moet voorstellen en moet vertellen wie Jezus is in jouw leven.

Quote:

Nou, Dit is dus hoe ik er over denk en waar ik het moeilijk mee heb.

Kan ik me voorstellen flower.gif

God's zegen en moge de Eeuwige je twijfels snel wegnemen en je helpen de (voor jou) juiste keuze te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Niet helemaal. Er wordt christelijke kennis doorgegeven en die boeken zijn nu eenmaal niet gratis. Ik vind dat niet zozeer 'handel'.

Die handelaren in het huis van God (toen de tempel) verleenden hun diensten ook ten dienste van de tempeldienst..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey Fam Bos.

Ik zelf zat vroeger ook in een CGK en zit nu ook in een evangelische gemeente en ik vind het echt geweldig daar. Ik ga er echt met plezier heen en het voelt niet als een traditie wat ik heel prettig vind. Maar waar je voor moet oppassen en wat ik ook geleerd heb afgelopen tijd is dat je niet een ''gevoels christen'' wordt. Als ik in mijn gemeente zit voelt het allemaal fijn enzo. Je voelt Gods aanwezigheid vaak enzo en je wordt er echt blij van. Maar God heeft mij erg geleerd dat je niet altijd op je gevoel af moet gaan. Omdat er ook momenten zijn dat je aan t aanbidden bent en dat je gewoon helemaal niks voelt. geen blijdschap, geen fijn gevoel, niks. Maar ook op die momenten is God aanwezig. Ik moest leren dat ik geen ''Glorie tripper'' werd puh2.gif die alleen met God bezig was als ik Hem VOELDE. Ik zag een preek van een amerikaanse voorganger en die kwam met een uitspraak die me echt weer op het goede pad bracht.

Hij zei: Go by what you know, NOT by what you feel.

De uitleg die hij erbij gaf was: Soms voel je God niet of heb je echt het gevoel dat Hij er niet is. Dan moet je gewoon logisch nadenken en WETEN dat hij er gewoon is. Want God is toch altijd met ons knipoog_dicht.gif. Als je alleen op gevoel af gaat kan je daardoor je soms juist rot voelen.

Avondmaal:

Ik denk dat het per gemeente verschillend kan zijn: bij mij blijven we ook zitten. Er zijn een paar mensen die rond gaan met de borden en de bekers. Maar er wordt elke keer weer heel goed en precies uitgelegd wat het betekend. en dat er mensen praten tussendoor...: dat is hun eigen keus. ik denk dat ze voor zichzelf na moeten gaan wat het betekend. ik denk dat ''pratende mensen tijdens het avondmaal'' niet de verantwoordelijkheid van de gemeente is: hoewel ik het wel irritant vind puh2.gif

God bless ya.

Vitobravo

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat betreft de boekentafel, het mogen dan wel christelijke boeken zijn die er verkocht worden, maar er wordt wel degelijk tegen betaling verkocht (handel dus), en dat in de kerk.

In de bijbel was toch duidelijk te lezen dat De Here Jezus het verschrikkelijk vond dat er binnen de muren van de tempel gehandeld werd. Bovendien is verkopen voor geld (boekentafel dus) werken wat niet op zondag thuishoort.

Is het handel?

Als ik een vriend zal aanbieden om voor hem een boek te bestellen, of op te halen in een boekenwinkel, dan zou ik wel graag willen dat die persoon me wel terug betaald. Ik vind dat geen handel. Handel zou zijn als het met een winstoogmerk gebeurde.

Verkoop tegen aankoopsprijs vind ik service, geen handel.

En al zou er wel mee voor gevraagd worden, maar komt dat geld te goede aan de kerk, dan nog vind ik het iets anders dan wat daar in de tempel gebeurde, dat tot een ongegeneerd marktplein was verworden.

Quote:

Het avondmaal vind ik een moeilijk iets.

Ik ga ook naar een evangelische gemeente, daar is me niet opgevallen dat men onder het avondmaal lopen te kletsen. Ik denk ook wel dat mensen die dat wel doen er ook wel op aan zouden worden gesproken.

En wat betreft vrij aan deelnemen, schreef je zelf ook al. Het is eigen verantwoording, dat is opzich niet vrij. Als je niet gelooft of in zware zonden leeft waar je niet mee hebt willen breken enzo, kun je maar beter niet deelnemen aan het avondmaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is het handel?

Als ik een vriend zal aanbieden om voor hem een boek te bestellen, of op te halen in een boekenwinkel, dan zou ik wel graag willen dat die persoon me wel terug betaald. Ik vind dat geen handel. Handel zou zijn als het met een winstoogmerk gebeurde.

Verkoop tegen aankoopsprijs vind ik service, geen handel.

Dank je, Gorthaur. Dit bedoelde ik ook te zeggen flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

han·del (de ~ (m.))

1 het kopen en verkopen van goederen, diensten en energie => business, commercie, handelsverkeer, koophandel, negotie

2 handelswaar

3 de gezamenlijke handelaars

4 onderneming die handel drijft => firma

Dus ja, een boek aanbieden en daar geld voor vragen is handel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

han·del (de ~ (m.))

1 het kopen en verkopen van goederen, diensten en energie => business, commercie, handelsverkeer, koophandel, negotie

2 handelswaar

3 de gezamenlijke handelaars

4 onderneming die handel drijft => firma

Dus ja, een boek aanbieden en daar geld voor vragen is handel.

En die handel eerder beschreven is wel te vergelijken met wat er gebeurde op het tempel plein, waar Jezus een einde aan maakte?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hmm... dan vraag ik me toch af waarom er in veel katholieke kerken ook gehandeld wordt
engel.gif

Kaarsen, kaartjes... dat soort dingen.

(nee, dit is geen aanval op de RKK. Ik probeer alleen even een vergelijking te trekken).

Als je bedoelt kaarsjes bij bijvoorbeeld Maria. Dat is een gift. Je zou ook een kaarsje kunnen branden zonder een gift te geven. Het is alleen niet gebruikelijk.

Kaartjes heb ik nog nooit gezien eigenlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, die bedoelde ik niet. Ik begrijp het verschil tussen een gift en kaarsen met een beeltenis van de kerk er op, kaartjes met een beeltenis van de kerk.

Dat soort dingen.

In mijn portomonnee heb ik een paar kaartjes met een (duitse) tekst er op, gekocht in de kerk van Maria-Alm in Oostenrijk. Dat is dus ook gewoon handel (de kaartjes kostten maar 50 cent, daar niet van).

Overigens, Raido:

Quote:
12 Jezus ging de tempel binnen, hij joeg iedereen weg die daar iets kocht of verkocht, gooide de tafels van de geldwisselaars en de stoelen van de duivenverkopers omver 13 en riep hun toe: ‘Er staat geschreven: “Mijn huis moet een huis van gebed zijn,†maar jullie maken er een rovershol van!’

Mat 21

Waarom trok Jezus de vergelijking met een rovershol als er zaken ter ere van God werden verkocht? En in hoeverre werden duiven om die rede verkocht?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Antwoorden daarop houden jullie tegoed Gorthaur en JoostG. Ik weet niet precies hoe dat allemaal gaat, maar zal het uitzoeken.

Er wordt hier idd gedaan alsof mensen in de CGK met zware tegenzin naar de kerk gaan omdat het door maatschappelijke druk moet. Dat lijkt mij niet. Als je niet wil, dan ga je toch niet?

Ik kan me niet voorstellen dat tegenwoordig er nog mensen zijn die met tegenzin naar de kerk gaan, die zijn inmiddels wel afgehaakt. Je hebt immers vrij de keus om te gaan of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Antwoorden daarop houden jullie tegoed Gorthaur en JoostG. Ik weet niet precies hoe dat allemaal gaat, maar zal het uitzoeken.

Dank je flower.gif

Ik ben wel benieuwd (aangezien ik persoonlijk beide, zowel in evangelische als katholieke vorm niet als 'handel' zie).

Quote:

Er wordt hier idd gedaan alsof mensen in de CGK met zware tegenzin naar de kerk gaan omdat het door maatschappelijke druk moet. Dat lijkt mij niet. Als je niet wil, dan ga je toch niet?

Mocht ik een dergelijk signaal hebben afgegeven dan spijt me dat, ik heb alles puur even vanuit mijn visie bekeken.

Quote:

Ik kan me niet voorstellen dat tegenwoordig er nog mensen zijn die met tegenzin naar de kerk gaan. Je hebt immers vrij de keus om te gaan of niet.

Oh, er zijn ook wel kerken waar mensen naartoe gaan uit angst anders eeuwig te branden. Verder zijn er ook wel kerken waar mensen puur 'uit gewoonte' naartoe gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid