Spring naar bijdragen

Verschillen tussen kerken.


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]Ik heb het niet over onkatholieken want dat kan inderdaad niet. Als je een huidig voorbeeld wilt zien kan ik je aanraden om je in de geschiedenis van het Priesterbroederschap van Sint Pius X te verdiepen. Hier kan je meer lezen:

[...]Je denkt toch niet dat ik toegang heb tot excommunicatie statistieken of zoiets dergelijks. Verdiep je maar eens in die FSSPX. Dat is allemaal vrij recent.
knipoog_dicht.gif

Wat je dus eigenlijk wil zeggen is dat er niemand de Kerk uitgetrapt kan worden, maar daar zelf voor kiezen. Duidelijk, dank je, zo denk ik er namelijk ook over. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 109
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Mijn gewaardeerde forumgenoten:

Bij deze een kleine herinnering aan de openingspost. smile.gif Deze ging vooral over de verschillen/overeenkomsten tussen de CGK en de baptistengemeenten. De vraag is of jullie het daar bij willen blijven houden. flower.gif

Kortom: BOT

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat vind ik een wijs woord.
smile.gif

Het gaat niet om het kerkgebouw, maar om de Kerk. Ik denk niet dat het goed is om de verschillende gemeenten tegenover elkaar te zetten. Natuurlijk, er zijn verschillen, daar kun je niet om heen. Maar waar we samen naar Christus kijken, is er eenheid. Niet omdat wij het allemaal zo leuk met elkaar eens zijn, maar omdat we allemaal van 1 ding afhankelijk zijn: Hem. Daarom, Familie Bos: blijf vooral vragen, blijf praten, maar blijf vooral bidden.

worshippy.gif Super gesproken! Vooral deze zin: Maar waar we samen naar Christus kijken, is er eenheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens, vanuit het protestants discours bekeken, vind ik de tucht nog niet eens zo heel slecht. Ik kan de fam. Bos dan ook zeer dringend aanraden om toch binnen de CGK te blijven. Bij de buren lijkt het gras immers altijd groener, maar het kerkelijk systeem zoals men dat in de CGK kent, is veel beter in staat om de de natuurlijke strijd die voortkomt uit het sola scriptura principe goed op te vangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het echte probleem is dus ook eigenlijk dat ik het goedvind dat de kerk zich met zijn leden bemoeid. Alleen vind ik dat ze niets mogen beslissen voor de leden. Ik vind het wel heel belangrijk dat de kerk zijn leden terechtwijst, corrigeert, waarschuwd en adviseerd.

Naar mijn idee is dat dus bij de CGK een beetje te veel van het goede en bij de baptisten en evangelische gemeente juist te weinig (dus iets te losjes).

Best moeilijk om dan een middenweg te vinden of een juiste keuze te maken.

Vandaar dat ik dit topic begonnen ben.

Mijn mening is dus dat de kerk de leden moet begeleiden, terechtwijzen, waarschuwen en corrigeren. Maar de leden moeten altijd alle vrijheid hebben om zelf hun leven met God in te vullen (ook belijdenis en avondmaal waneer zij zich geroepen voelen).

Tenslotte mag niemand tussen een mens en God in komen te staan.

Een kerk mag terechtwijzen, waarschuwen of corrigeren, maar God is diegene die oordeelt, niet de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je op zoek bent naar iets tussen de CGK en de baptisten in, kan het denk ik geen kwaad om een keer te kijken bij de Nederlands Gereformeerde Kerk, want die zitten daar ook wat tussenin.
knipoog_dicht.gif

Dat lijkt me niet eens zo onverstandig, zo blijf je toch binnen het Gereformeerde idee van wat de Kerk is (alles wat onder de 3FvE valt toch?) en je hebt toch iets wat meer in je richting zit. In katholiek opzicht zou het een verschil zijn tussen b.v. de Dominicanen en de Jezuieten, je stapt over van de ene spiritualiteit naar de anderen, maar je verlaat de Kerk niet. (het is niet één op één te vergelijken, maar toch.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de CGK had ik veel persoonlijk contact met de predikant.

Ook door de catechesatie die ik al jaren lang volgde.

Het gene wat voor mij erg waardevol is en was, is dat de predikant en de kerkeraad heel persoonlijk en op een prettige manier in contact blijven met de leden.

Hierbij werd in mijn geval ook op een uiterst vriendelijke manier uitgelegd dat ik geen belijdenis mocht doen (ook al was mijn geloof zeer sterk en serieus wat ook de predikant wist) omdat ik de belijdeniscatechesatie niet kon volgen.

Ik kon die belijdeniscatechesatie niet volgen doordat ik voor mijn werk vaak op zee was (scheepvaart).

Ook hierover heb ik verder op een prettige manier kunnen praten hoe ik dit werk en geloof samen in de praktijk kon uitvoeren.

Ondanks dit alles mocht ik echter geen belijdenis doen omdat de REGEL simpelweg is dat je dan eerst belijdeniscatechsatie moet hebben gevolgt.

Dit heeft mij dus behoorlijk geraakt en hierdoor ben ik dus totaal anders tegen de CGK gaan aankijken.

Want ook al vond de predikant mijn geloof geweldig, mocht ik door die REGELS toch geen belijdenis doen en nu dus ook niet aan het avondmaal meedoen.

Dit was in mijn ogen zeer foutief omdat de kerk mij hier heeft weerhouden om mijn geloof te belijden tot de eeuwige vader en om deel te mogen nemen aan het avondmaal.

Hiernaa ben ik dus op zoek gegaan naar andere gemeentes en vond ik de baptistengemeente.

Geweldig, totdat het hemelvaart was.

De voorganger (geen vaste predikant daar) begon te vertellen :

Wat is hemelvaart eigenlij, ik moet een preek houden over hemelvaart, maar ik zou niet weten wat dat is. Dus heb ik het maar eens opgezocht in de bijbel..... en toen begon zijn preek.

Ik was nogal geschrokken dat zo iemand een preek mocht houden.

Dus ik weer verder zoeken.

Toen vond ik de evangelische gemeente.

Hier voel ik me erg thuis, op een paar punten na die volgens mij toch best belangrijk zijn.

1- geen vaste predikant

2- de manier van avondmaal vieren

3- de gedachte over kinderdoop door besprenkeling

4- de boekentafel (niet echt het belangrijkste maar toch)

5- er wordt bijna nooit een zegen uitgesproken aan het eind van de dienst

6- de tien geboden (en de geloofsbelijdenis) worden vrijwel nooit voorgelezen

Toch voel ik me daar erg thuis, en het is een fijne gemeente waar iedereen veel van Jezus houd en met plezier naartoe gaat.

Maar mijn verstand zit nog met die bovengenoemde punten, dus ik ben er voorlopig nog niet uit wat ik nu moet doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Opzich zit ik er helemaal niet mee om een kerk of kerkelijke richting te verlaten en me aan te sluiten bij een andere kerk.

Maar ze moeten er natuurlijk niet mee aankomen dat mijn kinderdoop niet goed genoeg is en dat ik me moet laten overdopen.

Een kerk of kerkelijke richting verlaten vind ik niet zo erg, zolang ik maar in dezelfde God blijf geloven en dit op een correcte manier gebeurt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Opzich zit ik er helemaal niet mee om een kerk of kerkelijke richting te verlaten en me aan te sluiten bij een andere kerk.

Maar ze moeten er natuurlijk niet mee aankomen dat mijn kinderdoop niet goed genoeg is en dat ik me moet laten overdopen.

Een kerk of kerkelijke richting verlaten vind ik niet zo erg, zolang ik maar in dezelfde God blijf geloven en dit op een correcte manier gebeurt.

Ik zeg nog een keer NGK, want volgens mij zal dat je niet verkeerd bevallen. Daar word je kinderdoop erkend, is er eerbied rondom het avondmaal en is het toch allemaal weer wat meer richting evangelisch dan bij de CGK. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Lees ik hier de suggestie dat het één het ander uitsluit?

Dat lees je inderdaad. Ik moet echter zeggen dat ik dat niet bedoelde en het even erg ongenuanceerd heb neergezet, waarvoor excuses.

Ik moet zeggen dat ik ook niet meer precies weet wat ik bedoelde. Waarschijnlijk bedoelde ik dat het vreemd is dat iemand niet mee mag doen met het avondmaal, puur uit formaliteit. Deze formaliteit sluit dus iemand af van het uiten van liefde voor Jezus/God en het besef van het offer, je mag immers niet meedoen met het gedenken er van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Laten we het er op houden dat ik een béétje praat uit onwetendheid
flower.gif

Maar goed, in hoeverre is dat bij een evangelische kerk niet zo, dan? Daar belijd je toch ook eerst (ter plekke) je geloof?

Jup, maar het verschil zit hem in wat er gebeurd voorafgaande aan het doen van belijdenis. Bij de meeste gereformeerde kerkgenootschappen gaat daar eerst een periode van belijdenis catechisatie aan vooraf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ondanks dit alles mocht ik echter geen belijdenis doen omdat de REGEL simpelweg is dat je dan eerst belijdeniscatechsatie moet hebben gevolgt.

TimonK zei het al, dat een keer naar een gereformeerd vrijgemaakte kerk de moeite waard kan zijn. Er zijn daar inderdaad wel regels over belijdenis doen. Maar ik kan me niet herinneren dat dat niet mag als je geen belijdeniscath hebt gevolgd.

Hoe en wat belijdenis

Lees dit topic anders eens door.

Vrede, Taam

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Opzich zit ik er helemaal niet mee om een kerk of kerkelijke richting te verlaten en me aan te sluiten bij een andere kerk.

Maar ze moeten er natuurlijk niet mee aankomen dat mijn kinderdoop niet goed genoeg is en dat ik me moet laten overdopen.

Een kerk of kerkelijke richting verlaten vind ik niet zo erg, zolang ik maar in dezelfde God blijf geloven en dit op een correcte manier gebeurt.

Op zich kan ik je twijfel wel begrijpen, ik kan alleen uit eigen ervaring daar wat over zeggen. Ikzelf ben als baby gedoopt in de katholieke kerk. Ben in het begin van mn studententijd terecht gekomen in een Evangelisch-Baptisten Gemeente. Ik heb daar veel geleerd over God, en ook voor een deel mijn geloof gevonden. Maar op een gegeven moment kwam ook de doop ter sprake, of ik niet gedoopt wilde worden etc. Toen ben ik gaan nadenken; is mijn doopsel als baby niet goed genoeg geweest? Is dat ineens niet meer geldig voor God etc?

Maar wat ik je wil zeggen, is dat je er goed over na moet denken. Ieders weg is anders, ik ken ook een groot aantal mensen die wel bij die Evangelisch-Baptisten Kerk zijn gebleven. Maar vraag vooral ook aan God wat jouw weg is, God roept je ook in de Kerk. En Hij zal laten zien in welke kerk Hij jou wilt hebben, Hij weet waar jij het best op zn plaats bent. De ene kerk is niet beter of slechter dan de ander... het moet/is alleen de plaats die het beste jouw relatie met God kan verdiepen en verdiept.

... ik hoop dat je een beetje snapt wat ik je wil zeggen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid