Spring naar bijdragen

Paus als antichrist


Aanbevolen berichten

Dominee Hellenbroek deed eens een krasse uitspraak; hij beweerde dat de antichrist, waarover gesproken wordt in 2 Thessalonicensen 1, wel eens de paus zou kunnen zijn.

Dit n.a.v. de volgende tekst:

3 Dat u niemand verleide op enigerlei wijze; want die komt niet, tenzij dat eerst de afval gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs;

4 Die zich tegenstelt, en verheft boven al wat God genaamd, of als God geëerd wordt, alzo dat hij in den tempel Gods als een God zal zitten, zichzelven vertonende, dat hij God is.

Tevens wordt er in de Heidelbergse Catechismus gewaarschuwd voor de paapse/Roomse leer.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen hierover.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 102
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

smile.gif

Je weet dat velen protestanten op dat stuk uit de HC terug gekomen zijn en dat het waarschijnlijk binnenkort geschrapt wordt (zondag 30 vraag 80 (uit het hoofd))

En er zijn al twee topics over de paus. Ik vind het fijn dat je de beste man zoveel eer wil geven door een derde topic speciaal voor hem te openen, maar mij persoonlijk lijkt het me iets te veel van het goede.

link

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 21 februari 2007 21:35:55 schreef CaptainCaveman het volgende:

Ik ben benieuwd naar jullie meningen hierover.

Nee, de paus is niet de antichrist.

En teksten over de 'paapse mis' moet je in de context van die tijd bekijken. Toen waren de rkk en het protestantisme niet de beste vriendjes van elkaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 21 februari 2007 21:38:17 schreef Thorgrem het volgende:

smile.gif

Je weet dat velen protestanten op dat stuk uit de HC terug gekomen zijn en dat het waarschijnlijk binnenkort geschrapt wordt (zondag 30 vraag 80 (uit het hoofd))

BRON?!

(sorry dat ik het zo schreeuwerig doe, maar ik heb het al eensch eerder gevraagd engel.gif)

Ik denk dat dominee Hellenbroek een fout heeft gemaakt. En verder heb ik al z'n vragen en antwoorden in mn hoofd moeten stampen widegrin.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 21 februari 2007 21:45:02 schreef NienkeJ het volgende:

[...]

BRON?!

(sorry dat ik het zo schreeuwerig doe, maar ik heb het al eensch eerder gevraagd
engel.gif
)

Ik denk dat dominee Hellenbroek een fout heeft gemaakt. En verder heb ik al z'n vragen en antwoorden in mn hoofd moeten stampen
widegrin.gif
.

Ik meen het ergens gelezen te hebben of in het Nederlands Dagblad of op RKnieuws.nl

Maar ik kan het me natuurlijk ook verkeerd herrineren smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 21 februari 2007 21:45:02 schreef NienkeJ het volgende:

[...]

BRON?!

(sorry dat ik het zo schreeuwerig doe, maar ik heb het al eensch eerder gevraagd
engel.gif
)

Ik denk dat dominee Hellenbroek een fout heeft gemaakt. En verder heb ik al z'n vragen en antwoorden in mn hoofd moeten stampen
widegrin.gif
.

Me either knipoog_dicht.gif

Onze dominee had het hierover. Of dit ergens beschreven is weet ik niet. Doet er verder ook niet zo heel veel toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 21 februari 2007 21:47:13 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Ik meen het ergens gelezen te hebben of in het Nederlands Dagblad of op RKnieuws.nl

Maar ik kan het me natuurlijk ook verkeerd herrineren
smile.gif

Ik zou graag willen dat je het zeker weet voordat je iets roept. Het zou best kunnen dat je gelijk hebt hoor, maar als je iets niet zeker weet kun je het ook niet als argument gebruiken en is het nutteloze informatie.

Ik kan me niet voorstellen dat mijn kerk deze zondagen uit de HC gaat knippen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 21 februari 2007 21:48:59 schreef NienkeJ het volgende:

[...]

Ik zou graag willen dat je het zeker weet voordat je iets roept. Het zou best kunnen dat je gelijk hebt hoor, maar als je iets niet zeker weet kun je het ook niet als argument gebruiken en is het nutteloze informatie.

Ik kan me niet voorstellen dat mijn kerk deze zondagen uit de HC gaat knippen
knipoog_dicht.gif

Het ging ook over aanpassen of op zijn minst er een voetnoot bij zetten. Het gaat er dus om dat het in de contekst van de tijd gezien moest worden.

Ik had het verkeerd geloof ik. Volgens mij was het dit artikel wat ik ergens in mijn achterhoofd had.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom CaptainCaveman,

Quote:
Dominee Hellenbroek deed eens een krasse uitspraak; hij beweerde dat de antichrist, waarover gesproken wordt in 2 Thessalonicensen 1, wel eens de paus zou kunnen zijn.

Oh, ik dacht dat president Bush dat was? Of Saddam Hoessein? Of misschien toch Hitler? Een man uit het Midden-Oosten die nog geboren moet worden? Ja, er zijn zóveel kandidaten tegenwoordig...

Quote:
Dit n.a.v. de volgende tekst:

3 Dat u niemand verleide op enigerlei wijze; want die komt niet, tenzij dat eerst de afval gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs;

Dat is altijd een leuke invuloefening, zo'n tekst. Elke kerk of geloofsgemeenschap vult er weer een andere kandidaat in. De Jehovah's Getuigen, de mormonen, de protestanten, de evangelischen, het gehele christendom behalve jijzelf... Wordt je dus ook niet echt wijzer van hè, zo'n Bijbelcitaat alleen?

Quote:
4 Die zich tegenstelt, en verheft boven al wat God genaamd, of als God geëerd wordt, alzo dat hij in den tempel Gods als een God zal zitten, zichzelven vertonende, dat hij God is.

De paus God? Hehe, hij heeft het in de functie van herder over de gehele Kerk al zwaar genoeg, laten we hem een beetje ontlasten, oké? flower.gif Dus nee, de paus verheft zich niet boven God, omdat dat niet echt katholiek zou zijn.

Quote:
Tevens wordt er in de Heidelbergse Catechismus gewaarschuwd voor de paapse/Roomse leer.

O ja, vraag 80. De Mis zou het Offer van Christus dagelijks herhalen. Leuk geprobeerd, maar dat is dus wat de Mis níét doet.

Quote:
Ik ben benieuwd naar jullie meningen hierover.

Ik vrees dat ik al die uitspraken met twee vingers in de neus heb kunnen weerleggen. En dan heb ik nog geen Bijbel opengeslagen... knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 21 februari 2007 21:45:02 schreef NienkeJ het volgende:

BRON?!

(sorry dat ik het zo schreeuwerig doe, maar ik heb het al eensch eerder gevraagd
engel.gif
)

De Christian Reformed church of North America heeft een rapport laten maken in opdracht van de IRC, en daar kwam inderdaad uit naar voren dat HC80 gewoonweg fout is. Dat is ook iets wat boven elke twijfel verheven is, men kon het alleen niet eens worden over hoe het op te lossen.

Quote:
Ik denk dat dominee Hellenbroek een fout heeft gemaakt.

widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 21 februari 2007 21:51:04 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Het ging ook over aanpassen of op zijn minst er een voetnoot bij zetten. Het gaat er dus om dat het in de contekst van de tijd gezien moest worden.

Ik had het verkeerd geloof ik. Volgens mij was het dit artikel wat ik ergens in mijn achterhoofd had.

Dankje dat je het opgezocht hebt! flower.gif

Oké, er wordt dus wel over gesproken ed. Maargoed, dat gaat ook alleen over de GOR en de PKN. Dat is maar een erg klein gedeelte van de gereformeerde kerken smile.gif.

@CaptainCaveman: ik reageer niet specifiek op je openingspost, maar op wat Thorgrem zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 21 februari 2007 21:59:01 schreef NienkeJ het volgende:

[...]

Dankje dat je het opgezocht hebt!
flower.gif

Oké, er wordt dus wel over gesproken ed. Maargoed, dat gaat ook alleen over de GOR en de PKN. Dat is maar een erg klein gedeelte van de gereformeerde kerken
smile.gif
.

@CaptainCaveman: ik reageer niet specifiek op je openingspost, maar op wat Thorgrem zegt.

Graag gedaan, en bedankt dat je me er op gewezen hebt. In mijn hoofd had ik het allemaal wat rooskleuriger weggeschreven dan het in werkelijkheid is smile.gifflower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Toch kan ik me enigszins wel indenken dat het verband met 'God zelf' en de paus door ds. Hellenbroek wordt gelegd. M.i. is de paus, en de kerk als instituut gezaghebbend.

Sjaloom CaptainCaveman,

Niet als instituut (de Kerk bestaat uit enorm veel instituten), maar als Lichaam van Christus. En niet gezaghebbend uit zichzelf, maar omdat ze geleidt wordt door de heilige Geest en God Zijn volgelingen door de Kerk onder andere onderricht. Logisch toch, dat Hij dat met Zijn Lichaam doet?

Echter, de paus en de Kerk hebben zich uiteraard ook volledig te onderwerpen aan Gods beschikkingen en zijn geheel afhankelijk van Hem. Dat God dan vervolgens dingen leert waar sommige christenen dan niet achter kunnen staan en daarom de Kerk verlaten, tja, dat is dan niet echt Zijn probleem, toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 21 februari 2007 21:59:01 schreef NienkeJ het volgende:

Dankje dat je het opgezocht hebt!
flower.gif

Ok�, er wordt dus wel over gesproken ed. Maargoed, dat gaat ook alleen over de GOR en de PKN. Dat is maar een erg klein gedeelte van de gereformeerde kerken
smile.gif
.

Toch ligt het niet zo simpel, de REC heeft haar bevindingen ook aan de WARC doorgegeven en haar stevig aangeraden om het onder de aandacht te brengen van haar leden, en de WARC is de grootste Gereformeerde wereldbond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 21 februari 2007 21:57:22 schreef Pius_XII het volgende:

[...]De Christian Reformed church of North America heeft
laten maken in opdracht van de IRC, en daar kwam inderdaad uit naar voren dat HC80 gewoonweg fout is. Dat is ook iets wat boven elke twijfel verheven is, men kon het alleen niet eens worden over hoe het op te lossen.[...]

widegrin.gif

Dat de passage 'het herofferen van Christus' verkeerd is dat klopt, maar de transsubstansiatieleer is nog immer de katholieke leer, dus de rest 'een vervloekte afgoderij' zal blijven bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 21 februari 2007 22:27:24 schreef Raido het volgende:

Dat de passage 'het herofferen van Christus' verkeerd is dat klopt, maar de transsubstansiatieleer is nog immer de katholieke leer, dus de rest 'een vervloekte afgoderij' zal blijven bestaan.

Dat weet ik wel zeker van niet, één van de voorstellen hield ook in om die zinsnede aan te passen, het staat notabene in de opening van dat rapport.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 22 februari 2007 11:58:30 schreef Light Jr. het volgende:

Er is niet EEN antichrist lijkt me, in de Schrift wordt gesproken van meerdere antichristen.

"De antichrist" is een Hollywood concept.

Oh? Ik dacht dat het voornamelijk van de fundmentalists kwam. Maarja, ik zal wel een gaatje in mijn kop hebben. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom nu weer die negatieve toon?

Het Antichrist idee is groot geworden door Hollywood.

Lijkt me sterk dat het van fundamentalistische christenen afkomstig is, die blijven dicht bij de basis, het fundament, en zullen geen concepten creeren die in de Bijbel aantoonbaar anders staan weergegeven lijkt me.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 22 februari 2007 13:48:36 schreef Light Jr. het volgende:

Waarom nu weer die negatieve toon?

Ik word gewoon een beetje balorig van het niveau van bepaalde posts/topics. Verder niets hoor.

Ik zal wat meer smilies posten, dan nuanceer ik het een beetje.party.gif

Quote:
Het Antichrist idee is groot geworden door Hollywood.

Bewijs dan maar.smile.gif

Quote:
Lijkt me sterk dat het van fundamentalistische christenen afkomstig is

Vandaar dat de Left Behind-serie, een van dé stokpaardjes van de fundamentalist-beweging, draait rond de opkomst en ondergang van dé ene en ware antichrist. Je zou je misschien eens kunnen verdiepen in de onderwerpen waar je zo ondubbelzinnig stelling over inneemt.smile.gifsmile.gifsmile.gif

Quote:
die blijven dicht bij de basis, het fundament, en zullen geen concepten creeren die in de Bijbel aantoonbaar anders staan weergegeven lijkt me.

Het is goed met je.bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid