Spring naar bijdragen

Paus als antichrist


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 102
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Op donderdag 22 februari 2007 13:56:11 schreef Thorgrem het volgende:

DAt zijn wel heeel veel smily's in 1 post Tom. Moest je veel nuanceren?
puh2.gif

Het zekere voor het onzekere. Ik wil natuurlijk niet dat mensen zich aangevallen door mijn posts. Stel je voor dat ik iemand zou kwetsen in zijn geloofsovertuiging in een openminded topic als dit. rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Ik word gewoon een beetje balorig van het niveau van bepaalde posts/topics. Verder niets hoor.

Ik zal wat meer smilies posten, dan nuanceer ik het een beetje.

Ah ok, dan ligt het aan mij. Je hebt schijnbaar een quasi-sarcastische stijl van basiscommunicatie, daar moet ik dan maar mee omgaan.

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Bewijs dan maar.

Hiero:

Quote:
"Wikipedia" schreef het volgende:

Antichrists have been an idea explored often in fiction, and have even developed their own sort of fictional mythology. For example, the Book of Revelation does not necessarily say the Antichrist will be the son of Satan; but the idea was made popular in the movie The Omen, and its sequels, with the evil, childish Damien who grows up with the destiny to rule and destroy the world, as was Rosemary's Baby with her son, Adrian.

Ik ben al talloze keren duivelskind of antichrist genoemd vanwege die film, gecombineerd met mijn voornaam.

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Vandaar dat de Left Behind-serie, een van dé stokpaardjes van de fundamentalist-beweging, draait rond de opkomst en ondergang van dé ene en ware antichrist. Je zou je misschien eens kunnen verdiepen in de onderwerpen waar je zo ondubbelzinnig stelling over inneemt.

Ok. Een serie Stephen King-achtige boeken neem jij schijnbaar bloedserieus als een van de belangrijkste inspirators van een christelijke stroming. Ik niet zo, eerlijk gezegd.

En over welke fundamentalistische stroming heb je het eigenlijk, en door wie worden zij als fundamentalistisch bestempeld?

Quote:
"Tom" schreef het volgende:

Het is goed met je.

Waarom?

Quote:
"Wikipedia" schreef het volgende:

In comparative religion, fundamentalism has come to refer to several different understandings of religious thought and practice,
through literal interpretation of religious texts
such as the Bible or the Qur'an and sometimes also anti-modernist movements in various religions.

Aangezien in de Schrift duidelijk over meerdere antichristen wordt gesproken ben je geen fundamentalist als je het "EEN antichrist" idee onderschrijft en uitdraagt, simpel toch?

Christelijke fundamentalisten zijn bijvoorbeeld Jehovah's Getuigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 22 februari 2007 13:48:36 schreef Light Jr. het volgende:

Waarom nu weer die negatieve toon?

Het Antichrist idee is groot geworden door Hollywood.

Welnee, het is al eeuwen oud.

bron

Quote:
Lijkt me sterk dat het van fundamentalistische christenen afkomstig is, die blijven dicht bij de basis, het fundament, en zullen geen concepten creeren die in de Bijbel aantoonbaar anders staan weergegeven lijkt me.

Dat is het ook niet, teminste in de meest strikte zin, maar het speelt wel degelijk een grote rol bij de meeste fundamentalistische groepen, vooral bij dispensationalisten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Pius" schreef het volgende:

Welnee, het is al eeuwen oud.

Met die hoofdletter bedoelde ik het "1 antichrist" idee. Speelt dat een rol bij de meeste fundamentalistische groepen? Volgens mij niet.

En zijn dispensationalisten überhaupt fundamentalisten? Volgens mij ook niet. Al heb je meerdere stromingen.

Fundamentalisten zijn diegenen die de Schrift of de Koran extreem letterlijk nemen, denk aan JG of de meer serieuze protestanten. Het 1 antichrist idee is niet verenigbaar met de Schrift en dus niet fundamentalistisch. Al is het zo dat veel fundamentalistische groepen niet-fundamentalistische concepten in hun leer op hebben genomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 22 februari 2007 15:27:07 schreef Light Jr. het volgende:

Met die hoofdletter bedoelde ik het "1 antichrist" idee. Speelt dat een rol bij de meeste fundamentalistische groepen? Volgens mij niet.

Juist bij hun, voor katholieken is het een kwestie van opinie, al vermoed ik dat de meerderheid ook uitgaat van meerdere antichristen en één grote antichrist, ik ook trouwens.

Quote:
En zijn dispensationalisten überhaupt fundamentalisten? Volgens mij ook niet. Al heb je meerdere stromingen.

Ik geef toe dat bepaalde termen vloeibaar zijn aan de randen, maar dat dispensationalisme en fundamentalisme bijn altijd samen gaan is toch wel 'common knowledge'. smile.gif

bron

Quote:
Fundamentalisten zijn diegenen die de Schrift of de Koran extreem letterlijk nemen, denk aan JG of de meer serieuze protestanten. Het 1 antichrist idee is niet verenigbaar met de Schrift en dus niet fundamentalistisch.

Het is wellicht een kwestie van opinie, maar dat neemt niet weg dat het prima kan samengaan met de Schrift hoor. Hoe kom je daar eigenlijk bij? smile.gif Het is eerder andersom.

Samengevoegde post 22-2-2007 15:46:01:

Quote:
Op donderdag 22 februari 2007 14:43:15 schreef Light Jr. het volgende:

Christelijke fundamentalisten zijn bijvoorbeeld Jehovah's Getuigen.

-Knip-

Edit: veroordelende tekst verwijderd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Pius" schreef het volgende:

Juist bij hun, voor katholieken is het een kwestie van opinie, al vermoed ik dat de meerderheid ook uitgaat van meerdere antichristen en één grote antichrist, ik ook trouwens.

Jehovah's Getuigen iig niet, dat beschouw ik als de meest fundamentalistische christelijke groepering.

Quote:
"Pius" schreef het volgende:

Ik geef toe dat bepaalde termen vloeibaar zijn aan de randen, maar dat dispensationalisme en fundamentalisme bijn altijd samen gaan is toch wel 'common knowledge'.

Dat Wikipedia artikel:

Quote:
However, there are large segments[citation needed] of the fundamentalist community whose approach to politics is based on some form of a theory of international conspiracy (often fueled by dispensationalist theology)

Maakt hier onderscheid tussen dispensatiolanistische en fundamentalistische theologie, dit is de enige keer dat het expliciet genoemd wordt volgens mij.

Quote:
"Pius" schreef het volgende:

Het is wellicht een kwestie van opinie, maar dat neemt niet weg dat het prima kan samengaan met de Schrift hoor. Hoe kom je daar eigenlijk bij? Het is eerder andersom.

Bijbelpassages (Wikipedia):

Quote:
"Dear children, … you have heard that the antichrist is coming, even now
many antichrists have come
. … They went out from us, … their going showed that none of them belonged to us.

"Many deceivers, who do not acknowledge Jesus Christ as coming in the flesh, have gone out into the world.
Any such person
is the deceiver and
the antichrist
."

"Who is the liar? It is the man who denies that Jesus is the Christ.
Such a man is the antichrist
- he denies the Father and the Son… I am writing these things to you about those who are trying to lead you astray."

De Bijbel zegt ons vrij duidelijk wat een antichrist precies is. En dat er heel wat antichristen rondlopen op deze Aard.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 22 februari 2007 15:59:47 schreef Light Jr. het volgende:

Jehovah's Getuigen iig niet, dat beschouw ik als de meest fundamentalistische christelijke groepering.

Ze hebben anders erg lang de Paus als de Antichrist der antichristen gezien. Hitler trouwens ook.

Quote:
Dat Wikipedia artikel:

Maakt hier onderscheid tussen dispensatiolanistische en fundamentalistische theologie, dit is de enige keer dat het expliciet genoemd wordt volgens mij.

Oh ja?

Quote:
and British preacher and
father of dispensationalism John Nelson Darby
(1800–1882) , among others, propounded ideas and themes carried into fundamentalist Christianity.

...

The views of theologian Cyrus I. Scofield represented fundamentalism's antagonism to figurative interpretation, especially as it was used by fundamentalism's liberal opponents to deny basic elements of the Christian faith, such as the virgin birth or the bodily resurrection of Christ, and it was through his Scofield Reference Bible that dispensationalism gradually gained
strong adherence
among fundamentalists.

...

As the movement developed, premillennialism, dispensationalism, and separatism began to
overwhelmingly characterize the most popular leaders
, which also had an effect on the way that evangelicals as a whole were perceived by outside observers

Waarbij dan ook nog aangetekent moet worden dat ook preteristische Evangelischen meestal de Antichrist als een persoon zien.

Quote:
De Bijbel zegt ons

Een boek praat niet. knipoog_dicht.gif

Quote:
vrij duidelijk wat een antichrist precies is. En dat er heel wat antichristen rondlopen op deze Aard.

Er zijn vier verzen waarin de Antichrist direct wordt genoemd:

Quote:
1 Johannes 2:18 Kinderen, het laatste uur is aangebroken. U hebt gehoord dat
de antichrist
zal komen. Nu al treden er veel antichristen op, en daardoor weten we dat dit het laatste uur is. 19 Ze zijn uit ons midden voortgekomen maar ze hoorden niet bij ons, want als ze werkelijk bij ons hadden gehoord, zouden ze bij ons gebleven zijn. Maar het moest aan het licht komen dat niemand van hen bij ons hoorde.

Hier kan je, als je wil, een duidelijk onderscheid maken tussen de Antichrist en vele antichristen die er aan vooraf gaan, dat is de en/en benadering.

Quote:
1 Johannes 2:22 Bestaat er een grotere leugenaar dan iemand die ontkent dat Jezus de christus is? De antichrist is ieder die de Vader en de Zoon niet erkent. 23 Ieder die de Zoon niet erkent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon erkent, heeft ook de Vader.

Geisoleerd gelezen zou dit er inderdaad op wijzen dat er alleen antichristen zijn en geen Antichrist.

Quote:
1 Johannes 4:1 Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen. 2 De Geest van God herkent u hieraan: iedere geest die belijdt dat Jezus Christus als mens gekomen is, komt van God. 3 Iedere geest die dit niet belijdt,komt niet van God; dat is de geest van de antichrist, waarvan u hebt gehoord dat hij zal komen – nu al is hij in de wereld. 4 U, kinderen, komt uit God voort en u hebt de valse profeten overwonnen, want hij die in u is, is machtiger dan hij die in de wereld heerst. 5 Die valse profeten komen uit de wereld voort. Daarom spreken zij de taal van de wereld en luistert de wereld naar hen. 6 Wij komen uit God voort. Wie God kent luistert naar ons. Wie niet uit God voortkomt luistert niet naar ons. Hieraan kunnen we de geest van de waarheid en de geest van de dwaling herkennen.

Hier wordt de Antichrist weer voorgesteld als een afzonderlijke entiteit, en de antichristen als valse profeten, al is het natuurlijk mogelijk om er een draai aan te geven, waardoor het iets figuurlijks wordt.

Quote:
2 Johannes 1:7 Er zijn veel dwaalleraren in de wereld verschenen die de komst van Jezus Christus als mens niet belijden. Dat nu is de verleider, de antichrist!

Ook weer zo'n ambigue vers, hetzelfde als de vorige. De Kerkvaderen hebben er ook geen eenduidig antwoord op, maar ze maken wel vaak het onderscheid Antichrist-antichristen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Pius" schreef het volgende:

Ze hebben anders erg lang de Paus als de Antichrist der antichristen gezien. Hitler trouwens ook.

Misschien als 1 van de antichristen, maar niet als de Antichrist.

Hitler zagen ze ook niet als de Antichrist, wel als teken dat Satan over de wereld heerste, de naderende apocalyps etc. De invloed van Satan was volgens de JG te zien aan het handelen van Hitler.

Quote:
"Pius" schreef het volgende:

and British preacher and father of dispensationalism John Nelson Darby (1800–1882) , among others, propounded ideas and themes carried into fundamentalist Christianity.

...

The views of theologian Cyrus I. Scofield represented fundamentalism's antagonism to figurative interpretation, especially as it was used by fundamentalism's liberal opponents to deny basic elements of the Christian faith, such as the virgin birth or the bodily resurrection of Christ, and it was through his Scofield Reference Bible that dispensationalism gradually gained strong adherence among fundamentalists.

...

As the movement developed, premillennialism, dispensationalism, and separatism began to overwhelmingly characterize the most popular leaders, which also had an effect on the way that evangelicals as a whole were perceived by outside observers

Volgens mij is het toch wat anders, alleen is er onder degenen die oorspronkelijk fundamentalisten werden genoemd affiniteit gegroeid voor dispensationalisme. Bepaalde concepten werden overgenomen. Waarbij ze steeds verder af gingen wijken van hun oorspronkelijke fundamentalisme.

Dispensationalisten geloven kenmerkend in het herstel van de joden als zijnde het volk van God, ik moet de christen fundamentalist nog tegenkomen die dat idee ondersteunt.

Quote:
"Pius" schreef het volgende:

Waarbij dan ook nog aangetekent moet worden dat ook preteristische Evangelischen meestal de Antichrist als een persoon zien.

Kan.

Quote:
"Pius" schreef het volgende:

Een boek praat niet.

God spreekt onder andere via zijn Woord tot ons.

Verder kun je "zeggen" ook figuurlijk interpeteren. Als in: "Iets zegt me dat er iets niet klopt".

Quote:
1 Johannes 2:18 Kinderen, het laatste uur is aangebroken. U hebt gehoord dat de antichrist zal komen. Nu al treden er veel antichristen op, en daardoor weten we dat dit het laatste uur is. 19 Ze zijn uit ons midden voortgekomen maar ze hoorden niet bij ons, want als ze werkelijk bij ons hadden gehoord, zouden ze bij ons gebleven zijn. Maar het moest aan het licht komen dat niemand van hen bij ons hoorde.

1 Johannes 2:22 Bestaat er een grotere leugenaar dan iemand die ontkent dat Jezus de christus is? De antichrist is ieder die de Vader en de Zoon niet erkent. 23 Ieder die de Zoon niet erkent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon erkent, heeft ook de Vader.

1 Johannes 4:1 Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen. 2 De Geest van God herkent u hieraan: iedere geest die belijdt dat Jezus Christus als mens gekomen is, komt van God. 3 Iedere geest die dit niet belijdt,komt niet van God; dat is de geest van de antichrist, waarvan u hebt gehoord dat hij zal komen – nu al is hij in de wereld. 4 U, kinderen, komt uit God voort en u hebt de valse profeten overwonnen, want hij die in u is, is machtiger dan hij die in de wereld heerst. 5 Die valse profeten komen uit de wereld voort. Daarom spreken zij de taal van de wereld en luistert de wereld naar hen. 6 Wij komen uit God voort. Wie God kent luistert naar ons. Wie niet uit God voortkomt luistert niet naar ons. Hieraan kunnen we de geest van de waarheid en de geest van de dwaling herkennen.

2 Johannes 1:7 Er zijn veel dwaalleraren in de wereld verschenen die de komst van Jezus Christus als mens niet belijden. Dat nu is de verleider, de antichrist!

Dat laatste is kristalhelder. DAT nu is de antichrist!

Er zijn meerdere beschrijvingen hierboven van wat de antichrist, en antichristen nu precies zijn, dat houd ik aan als leidraad.

Bovendien zegt het 3e vers dat de antichrist toen al in de wereld was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

hallo,

@ de rooms katholieken onder ons.

aangezien dit een topic is over de paus had ik eigenlijk een vraag. waarom hebben jullie een paus? wat betekend hij voor de RK? en halen jullie het hebben van één "herder/leider" op aarde, uit de bijbel?

ben best benieuwd aangezien ik dit totaal niet begrijp. kan het zo één twee drie ook niet uit de bijbel halen. maar ik ben dan ook een echte vrijgemaakte hé... knipoog_dicht.gif

gr johannes

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 22 februari 2007 18:53:02 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Of
lijkt me ook geschikt om eerst in te lezen.

ehm, nu gaat het ook off topic. maar beetje veel hé om te lezen. ik heb de vraag al elders gesteld. ben gewoon benieuwd, wil dus graag een kort antwoord van iemand. geen heel gesprek erover... maar zoals gezegd, de vraag is al gesteld. in ieder geval bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 22 februari 2007 18:17:37 schreef Johannes J H het volgende:

hallo,

@ de rooms katholieken onder ons.

aangezien dit een topic is over de paus had ik eigenlijk een vraag. waarom hebben jullie een paus? wat betekend hij voor de RK? en halen jullie het hebben van één "herder/leider" op aarde, uit de bijbel?

ben best benieuwd aangezien ik dit totaal niet begrijp. kan het zo één twee drie ook niet uit de bijbel halen. maar ik ben dan ook een echte vrijgemaakte hé...
knipoog_dicht.gif

gr johannes

Wij hebben een paus om de eenheid te bewaren en omdat katholieken er voor kiezen.

Erg veel, maar waarschijnlijk niet zoveel als de meeste buitenstaanders denken.

Deels (Math 16 18, Joh 21 15-17) en deels omdat het gewoon het beste blijkt te werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

de paus verheft zich wel tot God.

hij kan mensen zalig verklaren en heilig spreken.

als hij echt geloofd dat hij mensen heilig kan verklaren en doet dat maar zelden -knip-.

omdat hij ze maar lekker laat sudderen in het vagevuur. boosrood.gif

Edit: oordeel niet, opdat ... enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

de paus verheft zich wel tot God.

hij kan mensen zalig verklaren en heilig spreken.

als hij echt geloofd dat hij mensen heilig kan verklaren en doet dat maar zelden -knip-.

omdat hij ze maar lekker laat sudderen in het vagevuur.
boosrood.gif

Edit:
oordeel niet, opdat ... enz.

Ok, en nu nog eens maar dan eerst rustig adem halen en tot tien tellen. Ik kan er nu helaas weinig uit op maken.

Het helpt als je dit gesprek op een vriendelijke manier begint. Meestal is dat met vragen over de dingen waar je twijfels over hebt of die je niet weet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dan kun je je bijbel ook wel weggooien daar staan vervloekingen genoeg in.

ik haalde ze daar juist uit.

dit zal Jezus doen met degenen die een ander evangelie aanhangen.

25 En gij al Mijn raad verworpen, en Mijn bestraffing niet gewild hebt;

26 Zo zal Ik ook in ulieder verderf lachen; Ik zal spotten, wanneer uw vreze komt.

27 Wanneer uw vreze komt [1] Job 27:9; 35:12. Jes 1:15. Jer 11:11; 14:12. Ezech 8:18. Micha 3:4.gelijk een verwoesting, en uw verderf aankomt als een wervelwind; wanneer u benauwdheid en angst overkomt;

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid