Spring naar bijdragen

Kerkshoppen is ongehoord.  

  1. 1. Kerkshoppen is ongehoord.

    • Eens
      5
    • Oneens
      21
    • Geen mening
      1


Aanbevolen berichten

Ik heb geen mening ingevuld omdat ik het eig niet weet, ik heb het de laatste tijd moeilijk met beslissen.Want hoe kan ik nu gaan zeggen wat goed en slecht is, ik moet er eerst zelf uitgeraken natuurlijk. Alles is ook zo ingewikkeld he en iedereen zo anders.

Mensen zoeken denk ik de waarheid en als ze de ene keer bij die kerk en de andere keer bij de andere kerk zijn, dan zie ik daar geen kwaad in , omdat ze op zoek zijn.

Ikzelf kan er niet van meespreken, ik ben een tijdje gewoon met oma meegegaan naar de katholieke kerk maar dat doe ik nu al een tijdje niet meer

verder nooit naar een andere kerk geweest, ohja 1 keer ergens gaan kijken

en Dan, mooie post

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 53
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 13:09:15 schreef Ann het volgende:

Ik heb geen mening ingevuld omdat ik het eig niet weet, ik heb het de laatste tijd moeilijk met beslissen.Want hoe kan ik nu gaan zeggen wat goed en slecht is, ik moet er eerst zelf uitgeraken natuurlijk. Alles is ook zo ingewikkeld he en iedereen zo anders.

Mensen zoeken denk ik de waarheid en als ze de ene keer bij die kerk en de andere keer bij de andere kerk zijn, dan zie ik daar geen kwaad in , omdat ze op zoek zijn.

Ikzelf kan er niet van meespreken, ik ben een tijdje gewoon met oma meegegaan naar de katholieke kerk maar dat doe ik nu al een tijdje niet meer

verder nooit naar een andere kerk geweest, ohja 1 keer ergens gaan kijken

Ik denk ook niet dat je het initieel in een kerk moet zoeken, niet om af te doen aan het feit dat waarheid niet in een kerk aanwezig is of kan zijn.

Maar door de overmaat aan leringen en kerken en ideeen zou je daar je hele leven mee bezig kunnen zijn. Zoek God initieel bij God zelf (lees Handelingen 10 anders maar eens, Cornelius zocht God, en God liet zich vinden), en God zelf zal je daarheen leiden waar je kunt groeien.

In datzelfde vertrouwen kijk ik ook de toekomst in, ik weet wat ik geloof in Christus, en als ik nog niet alles weet (en dat doe ik beslist niet), of alles op de juiste manier doe (en ook dat niet), dan zal dat komen. Ik ben ook niet bang om uiteindeijk mischien katholiek, protestant, evangelisch, of weer Jehovah's Getuige te worden, want Christen ben ik al, en in God is mijn vertrouwen.

Mischien is mijn post niet geheel ontopic, maar het geeft mischien wel aan hoe ik denk dat je in het zoeken naar een kerk moet staan. God komt eerst, boven alles. Heb Hem lief, en je naaste (en dat is iedereen), en daarna is er nog een heleboel, maar dat is niet zo belangrijk als dat eerste.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 17 februari 2007 00:09:10 schreef Sola Fide het volgende:

Ik denk dat mensen steeds meer op hun gevoel gaan vertrouwen, want ja waar vind je die als je die niet vind in de samenleving. Vaak is hun huidige kerk voor hen niet zo bijzonder meer als eerst, gevolg, proberen om een andere warmere kerk te vinden.

Gevoel is wel één van de grootste gevaren waar een mens op kan vertrouwen. Ik citeer [...]

[...]

Hè zul jij je afvragen waarom dat laatste gedeelte?

Ik denk dat je meer kunt verzinnen wanneer je naar het menselijk hart kijkt. Jezus noemt hier ontucht, diefstal en meer, maar ik denk dat onderwerpen als eigen gevoel ook een gevaar kunnen zijn. Ik denk dat het gevoel ook vanuit het hart komt.

Is het gevoel dan verkeerd?

Dat ligt eraan. Want God geeft ons een gevoel, dat is iets groots, maar tegelijk door ons sterfelijk aard, is het niet meer mogelijk om op ons gevoel te vertrouwen.

De mens kan iets voor zijn gevoel goed vinden, maar dat hoefd helemaal niet. Wij kunnen niet op eigen kracht vertrouwen, alleen op de Geest.

Nu weer back to base. Waarom nu in één keer gevoel, als je over kerkshoppen praat. Nou zoals ik al eerder zei, mensen zoeken in deze kille samenleving weer de warmte. Sommigen gaan daarom kerkshoppen. Vaak gebeurd dit kerkshoppen op eigen vertrouwen. En ik denk dat God dit ook afkeurd, in Hebr. staat ook dat je niet je eigen eredienst mag verzuimen.[...] Het hoort niet, want God heeft je toevertrouwd aan een gemeente, daar hoor jij, daar ben jij een lichaamsdeel van.

Omdat ik nooit eerder naar de kerk ging, kijk ik nu wat voor kerken er allemaal zijn. Ik bekijk wat me het meest aanspreekt. Ik neem -in dit geval- geen duidelijk verschil waar tussen mijn eigen gevoel, of God die mij ergens naartoe leidt. Gevoel en geest; voor mij is het niet in alle gevallen zwart-wit te definieren. Ik denk dat als ik iets onderneem en er is geen enkele twijfel meer in mij; wat betekent dat ik me enorm goed voel; dat het dan God is die mij leidt. In dit soort gevallen ben ik zowel individualistisch als met oog op de gemeenschap bezig, want me helemaal goed voelen kan niet als ik ook denk dat anderen zich bezwaard voelen.

Soms is het wel overduidelijk dat ik me niet door mijn gevoel moet laten leiden. Dit zijn enorm moeilijke momenten.

De zoektocht naar een kerk staat bij mij wel ondergeschikt van de zoektocht naar God. Het is denk wel belangrijk dat je het middel van het doel onderscheidt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 13:19:14 schreef Dan het volgende:

[...]

Ik denk ook niet dat je het initieel in een kerk moet zoeken, niet om af te doen aan het feit dat waarheid niet in een kerk aanwezig is of kan zijn.

Maar door de overmaat aan leringen en kerken en ideeen zou je daar je hele leven mee bezig kunnen zijn. Zoek God initieel bij God zelf (lees Handelingen 10 anders maar eens, Cornelius zocht God, en God liet zich vinden), en God zelf zal je daarheen leiden waar je kunt groeien.

In datzelfde vertrouwen kijk ik ook de toekomst in, ik weet wat ik geloof in Christus, en als ik nog niet alles weet (en dat doe ik beslist niet), of alles op de juiste manier doe (en ook dat niet), dan zal dat komen. Ik ben ook niet bang om uiteindeijk mischien katholiek, protestant, evangelisch, of weer Jehovah's Getuige te worden, want Christen ben ik al, en in God is mijn vertrouwen.

Mischien is mijn post niet geheel ontopic, maar het geeft mischien wel aan hoe ik denk dat je in het zoeken naar een kerk moet staan. God komt eerst, boven alles. Heb Hem lief, en je naaste (en dat is iedereen), en daarna is er nog een heleboel, maar dat is niet zo belangrijk als dat eerste.

dat doe ik Dansmile.gif op dezelfde manier hoe jij het doet. Openstaan voor God en met heel mijn hart willen doen wat hij wil dat ik doe

en houden van mijn naasten en God natuurlijksmile.gif

dus ik kan me volledig vinden in je post(s) tot hiertoe al je posts widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 17 februari 2007 12:11:56 schreef Dan het volgende:

[...]

ik denk dat bij protestanten er wel veel meer verschil in de leer zit, en scheuringen hier dan ook vaak wel leerstellig zijn.

Tsja, enerzijds zeg ik dan Pius na: dat is van de Boze. Maar aan de andere kant, aangezien protestanten geen grond hebben om te bepalen wie gelijk heeft, kan je nooit aanwijzen welke leer dan fout is he. Dat lijkt me reden genoeg om ook daarin op te passen, en slechts als vrienden uit elkaar te gaan.

Quote:
Aan de andere kant vraag ik mij af waarom dat allemaal niet binnen 1 parochie/gemeente/kerkgebouw kan.

Dat kan makkelijk binnen 1 parochie. Alleen, het is niet nodig. Ieder kan daarin een eigen keuze maken. Binnen parochies is dat helemaal niet zo'n probleem, tenslotte zitten we toch altijd in één Kerk.

Quote:
Soms lijkt het wel alsof we door een soort 'onverdraagzaamheid' voor elkaars spirituele zoektocht ons liever het meest verbinden met mensen die dingen 'precies' zo beleven als wijzelf.

Dat heeft met onverdraagzaamheid niks te maken. Als ik de voorkeur geef aan gregoriaans, en mijn buurman aan "modern", dan ligt het tamelijk voor de hand dat we verschillende missen bezoeken. Is dat onverdraagzaam?

Quote:
Mijnsinziens is het mooier, beter, en spreekt het meer van eenheid en liefde, als beide elkaar gegunt wordt (binnen dezelfde gemeente), en er tegelijkertijd wel eenheid, en nabijheid blijft, zodat mensen niet door hun beleving van elkaar vervreemden.

Psalmen voor de linker helft van de gemeente, opwekking voor de rechter bankjes? Lijkt me geen fijn geluid opleveren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan zeg ik het toch nog maar een keer: de mensen die de dingen in een gemeente regelen (en er moeten nou eenmaal dingen gebeuren) zitten er wél elke week of misschien wel drie keer in de week. Zonder die mensen is er geen dienst zoals we gewend zijn. Dus hoe meer mensen gaan kerkshoppen en niet willen/kunnen dienen in de plaatselijke gemeente, hoe meer werk in de handen van een klein groepje wordt gelegd. Dat is best naar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 17:57:58 schreef Helena het volgende:

Dan zeg ik het toch nog maar een keer: de mensen die de dingen in een gemeente regelen (en er moeten nou eenmaal dingen gebeuren) zitten er wél elke week of misschien wel drie keer in de week. Zonder die mensen is er geen dienst zoals we gewend zijn. Dus hoe meer mensen gaan kerkshoppen en niet willen/kunnen dienen in de plaatselijke gemeente, hoe meer werk in de handen van een klein groepje wordt gelegd. Dat is best naar.

Ja, maar dat lijkt me nou niet echt een goede reden om van het kerkshoppen af te stappen. Loyaliteit is een mooi iets, maar dat gaat wel een beetje ver hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 17:57:11 schreef Pius_XII het volgende:

[...]

Ik was er al met al nog betrekkelijk snel uit hoor.
widegrin.gif
Als je maar aan de basis begint, dan komt het wel goed.

hmm sommigen dan, niet iedereenknipoog_dicht.gif

ik bevoorbeeld niet

komt omdat ik meteen weer vergeet wat ik gelezen heb ...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb geen problemen met kerkhoppen. Als jij je in een gemeente niet thuis voelt en daardoor merkt dat het een belemmering is in je geloofsleven, dan alsjeblieft ga op zoek naar een plek waar je je wel lekker voelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb oneens gestemd. Mensen veranderen, kerken veranderen, en zodra de visies niet meer in 1 lijn lopen moet dat veranderen. Als het een klein verschil is kun je dat nog rechttrekken, maar binnen de protestants christelijke wereld zijn er ontzettend grote verschillen mogelijk in leer, en zoals ik al zei, God verandert mensen, of kerken. En dat kan heeeeel ver gaan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vraag is altijd, kies je een kerk omdat je het daar fijn vind, en men zegt wat je wil horen. Of kies je een kerk omdat Christus daar aanwezig is, en er mischien ook dingen gezegt worden die je soms aanspreken op wie je bent, of je gedrag, of je leer. Zoek je Gods waarheid, of je eigen.

En ja, dat geld ook voor mij!

2 Tim 4:3 Want er komt een tijd dat de mensen niet langer willen luisteren naar de gezonde leer, maar hun eigen begeerten volgen en een aantal leraren om zich heen verzamelen die zeggen wat ze graag horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 18 februari 2007 02:19:19 schreef Mark1987 het volgende:

Ik heb oneens gestemd. Mensen veranderen,
kerken veranderen
, en zodra de visies niet meer in 1 lijn lopen moet dat veranderen. Als het een klein verschil is kun je dat nog rechttrekken, maar
binnen de protestants christelijke wereld zijn er ontzettend grote verschillen mogelijk in leer
, en zoals ik al zei, God verandert mensen, of kerken. En dat kan heeeeel ver gaan...

Quote:
Op zondag 18 februari 2007 02:27:06 schreef Kate het volgende:

Kerkshoppen is nuttig en noodzakelijk wanneer
de kerk waar je lid van bent gaat dwalen
!

Quote:
Op zondag 18 februari 2007 12:41:29 schreef Dan het volgende:

De vraag is altijd, kies je een kerk omdat je het daar fijn vind, en men zegt wat je wil horen. Of kies je een kerk omdat Christus daar aanwezig is, en er mischien ook dingen gezegt worden die je soms aanspreken op wie je bent, of je gedrag, of je leer.
Zoek je Gods waarheid, of je eigen.

En ja, dat geld ook voor mij!

2 Tim 4:3 Want er komt een tijd dat de mensen niet langer willen luisteren naar de gezonde leer, maar hun eigen begeerten volgen en een aantal leraren om zich heen verzamelen die zeggen wat ze graag horen.

En dat is dus het hele punt he. In de protestants-christelijke wereld ontbreekt iedere vorm van een toetsbare maatstaf voor de waarheid, die buiten jezelf ligt. Je kan dus simpelweg niet anders dan afgaan op je eigen mening, je eigen overtuiging, je eigen "waarheid".

Nu weet ik dat katholieken daar soms wat triomfantelijk over kunnen doen, en vanuit katholiek perspectief is daar wel enige reden voor, maar ik denk dat eerder waardering en respect op zijn plaats is voor protestanten die zo oprecht mogelijk proberen onder deze moeilijke situatie de waarheid te ontwaren.

En wat moet je dan zeggen van dat kerkshoppen? Misschien een andere suggestie: is het wellicht zo dat degenen die daar zo diep bezwaar tegen hebben, dat mede hebben omdat ze niet wensen te erkennen dat ook hun eigen zekerheid minder absoluut en objectief is dan ze zouden wensen. Is de broeder die "shopt" daarmee niet een confronterende spiegel voor het feit dat je ook zelf geen zekerheid hebt over de juiste leer? Misschien, ik noem maar wat, zou degene die perse wil blijven zitten zich afvragen of zhij de waraheid, of de bekendheid zwaarder vindt wegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 18 februari 2007 13:03:35 schreef diakio het volgende:

Nu weet ik dat katholieken daar soms wat triomfantelijk over kunnen doen, en vanuit katholiek perspectief is daar wel enige reden voor, maar ik denk dat eerder waardering en respect op zijn plaats is voor protestanten die zo oprecht mogelijk proberen onder deze moeilijke situatie de waarheid te ontwaren.

Oprechtheid is ook noodzakelijk, want oprechtheid spreekt over honger naar waarheid en zuiverheid, en het doen van Gods wil.

Het is alleen wel altijd goed om je eigen oprechtheid te onderzoeken.

Quote:
En wat moet je dan zeggen van dat kerkshoppen? Misschien een andere suggestie: is het wellicht zo dat degenen die daar zo diep bezwaar tegen hebben, dat mede hebben omdat ze niet wensen te erkennen dat ook hun eigen zekerheid minder absoluut en objectief is dan ze zouden wensen. Is de broeder die "shopt" daarmee niet een confronterende spiegel voor het feit dat je ook zelf geen zekerheid hebt over de juiste leer? Misschien, ik noem maar wat, zou degene die perse wil blijven zitten zich afvragen of zhij de waraheid, of de bekendheid zwaarder vindt wegen.

daar ben ik het helemaal mee eens.

In je eigen kerk blijven zitten kan ook een bepaalde mate van kerkshoppen zijnsmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 18 februari 2007 13:03:35 schreef diakio het volgende:

[...]

[...]

[...]

En dat is dus het hele punt he. In de protestants-christelijke wereld ontbreekt iedere vorm van een toetsbare maatstaf voor de waarheid, die buiten jezelf ligt. Je kan dus simpelweg niet anders dan afgaan op je eigen mening, je eigen overtuiging, je eigen "waarheid".

Nu weet ik dat katholieken daar soms wat triomfantelijk over kunnen doen, en vanuit katholiek perspectief is daar wel enige reden voor, maar ik denk dat eerder waardering en respect op zijn plaats is voor protestanten die zo oprecht mogelijk proberen onder deze moeilijke situatie de waarheid te ontwaren.

En wat moet je dan zeggen van dat kerkshoppen? Misschien een andere suggestie: is het wellicht zo dat degenen die daar zo diep bezwaar tegen hebben, dat mede hebben omdat ze niet wensen te erkennen dat ook hun eigen zekerheid minder absoluut en objectief is dan ze zouden wensen. Is de broeder die "shopt" daarmee niet een confronterende spiegel voor het feit dat je ook zelf geen zekerheid hebt over de juiste leer? Misschien, ik noem maar wat, zou degene die perse wil blijven zitten zich afvragen of zhij de waraheid, of de bekendheid zwaarder vindt wegen.

Eens! Vandaar dat ik ook gestemd heb dat kerkshoppen niet erg is. Maar wat ik wél jammer vind is dat veel mensen niet trouw zijn aan hun eigen gemeente en vrij makkelijk lijken over te stappen naar een andere gemeente, omdat ze zich daar meer thuis voelen (de vorm van de diensten is anders, de mensen zijn hartelijker) zónder dat ze zich hebben verdiept in de verschillen wat betreft de leer van de gemeentes, en de verschillen daar tussen.

Zo zie ik best veel jongeren uit de Gereformeerde Gezindte naar Evangelische gemeenten trekken, terwijl ik me afvraag of ze wel door hebben hoe groot het verschil daartussen is (dit niet om verschillen uit te vergroten, maar om ze niet te verdoezelen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 18 februari 2007 13:26:44 schreef NienkeJ het volgende:

[...]

Eens! Vandaar dat ik ook gestemd heb dat kerkshoppen niet erg is. Maar wat ik wél jammer vind is dat veel mensen niet trouw zijn aan hun eigen gemeente en vrij makkelijk lijken over te stappen naar een andere gemeente, omdat ze zich daar meer thuis voelen (de vorm van de diensten is anders, de mensen zijn hartelijker) zónder dat ze zich hebben verdiept in de verschillen wat betreft de leer van de gemeentes, en de verschillen daar tussen.

Zo zie ik best veel jongeren uit de Gereformeerde Gezindte naar Evangelische gemeenten trekken, terwijl ik me afvraag of ze wel door hebben hoe groot het verschil daartussen is (dit niet om verschillen uit te vergroten, maar om ze niet te verdoezelen).

Daar ben ik het helemaal mee eens. Het lijkt tegenwoordig wel populair om naar de meest hippe dienst en bijbehorende kerk te gaan zonder enige verdieping in de leer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben zelf niet zo´n groot fan van veranderen van kerk als je niet al het mogelijke gedaan hebt om binnen je gemeente iets te doen aan hetgene waar je het niet mee eens bent, wat dat dan ook is. Ik geloof dat de kerk niet alleen maar en instituut is waar je komt "omdat er wat te halen is", maar dat je een deel bent van de gemeente waar je in zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daar ben ik het helemaal mee eens. Het lijkt tegenwoordig wel populair om naar de meest hippe dienst en bijbehorende kerk te gaan zonder enige verdieping in de leer.

In de evangeliegemeentes is de leer dan ook niet het belangrijkste, daar heb je gelijk in. knipoog_dicht.gif De relatie met God wordt gezien als het allerbelangrijkste en de leer is daaraan ondergeschikt. Iets waar ik het zelf ook mee eens ben. Dat wil overigens niet zeggen dat er geen leer zou zijn binnen evangeliegemeenten, of dat men in andere kerken niet op de relatie met God gericht zou zijn. Want ook binnen evangeliegemeenten kun je je zeker wel verdiepen in de leer. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alleen is de onstaangeschiedenis van de evangelische/evangelicale stroming anders dan die van het protestantisme. Je hebt evangelicalen in de RKK, de Anglicaanse Kerk, veel protestantse evangelicalen (zowel in Amerika als in Europa) maar binnen de evangelicale beweging heb je weer de pinksterkerken en de charismatische onderdelen..

Daarom is met het kopje 'evangelisch' gewoon nog niet veel gezegd (wel bijvoorbeeld 'Sola Scriptura, Missionaire ideeën, persoonlijke relatie met God etcetra'. Aan de ene kant vind ik dat inderdaad erg aantrekkelijke van de evangelicale stroming, maar aan de andere kant vind ik het soms wat naïef (niet negatief hoor), maar bedoeld als 'door zelf niet een duidelijke leer te hebben, laat je wel veel ruimte voor ketterijen en dwalingen', en dat vind ik gevaarlijk.

Persoonlijk vind ik de relatie met God belangrijker dan religie (of leer, theologie en dogmatiek) maar je relatie wordt zeker gevormd door je religie en vooral in apologetisch opzicht vind ik religie (leer, theologie en dogmatiek) enorm onmisbaar.

En binnen de evangelicale stroming heb je een keur aan leerelementen vaak uit het protestantisme (en dan vaak de 'kuisheids'bewegingen als het piëtisme en de puriteinen (de nadere reformatie en het reveil weer minder, dat is meer een bevindelijk-gereformeerd iets gebleven omdat het minder missionair was). Dat zie ik als erg goede invloeden, maar er zijn ook evangelicalen die uit andere vaatjes tappen (vrij wil? Arminius, Bedelingenleer) etcetra..

* Raido moet weg, naar de Hersteld Hevormde Kerk (ja ik hop).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 18 februari 2007 15:20:27 schreef TimonK het volgende:

De relatie met God wordt gezien als het allerbelangrijkste

Tsja, wie zal dat nou ontkennen? Er werd vandaag nog over gepreekt in onze kerk. Maar je moet toch weten met Wie je die relatie hebt, wat voor relatie het is en hoe je die relatie onderhoudt. En laat dat nou juist de Leer zijn. Als je gaat kerkshoppen lijkt het me nogal essentieel om te weten wat de verschillen in leer zijn. Anders gaat het alleen maar om uiterlijke verschijningsvormen of een goed gevoel, en om daar nou je kerkkeuze op te baseren...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Exact. Dat is overigens iets wat ik niet makkelijk vind. Ik ben net terug uit de Hersteld Hervormde Kerk, qua leer eigenlijk niet eens verschillend (hooguit dat je door de doop kind van het verbond bent, terwijl dit in mijn kerk wat mistig is).

Ik kan mij altijd goed vinden in preken van gereformeerde origine (Christelijk-gereformeerd (goed, ik lees voornamelijk Bewaar het Pand), Vrijgemaakt (Wel de Eeninwaarheid en Reformanda hoek), Hervormd (Vooral Gereformeerde Bond/Confessioneel), Gereformeerde Gemeente (Dan vooral de predikanten Karels, Vreugdenhil, Harinck). Al die preken vind ik goed. Alleen, ik moet binnen nu en een paar jaar wel een keuze maken voor een bepaald kerkverband in deze hoek.

En om dat te baseren op enkel de prediking.. Er zit een kerkleer achter, en met de ene ben ik het meer eens dan met de andere, en met bepaalde dingen ben ik het soms radicaal mee oneens..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 18 februari 2007 18:32:16 schreef Raido het volgende:

Persoonlijk vind ik de relatie met God belangrijker dan religie (of leer, theologie en dogmatiek)

Quote:

Op zondag 18 februari 2007 15:20:27 schreef TimonK het volgende:

De relatie met God wordt gezien als het allerbelangrijkste en de leer is daaraan ondergeschikt.

Nou hebben we daar toch een heel topic over gehad, maar jullie blijven een onderscheid zien dat er niet is, het is net zoiets als zeggen dat het voorwiel van een fiets minder belangrijk is dan het achterwiel, of dat je de H. Geest wel ok vind, maar Jezus niet zo. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is maar net wat je verstaat onder 'een relatie hebben met de God' ik vind dat zelf belangrijker dan theologie, maar zelf kan ik niet goed zonder.. Ik denk bijvoorbeeld dat ik toch andere ideën heb bij de term 'relatie met God' dan een willekeurige andere christen knipoog_dicht.gif

Wanneer ben je God deelachtig? De ene kerk vind zus, de ander zo. Kerkleer staat bij mij niet op één, maar bij het overstappen van het ene naar het andere kerkverband wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid