Spring naar bijdragen

Kerkshoppen is ongehoord.  

  1. 1. Kerkshoppen is ongehoord.

    • Eens
      5
    • Oneens
      21
    • Geen mening
      1


Aanbevolen berichten

Na mijn eerste artikel over 'individualisme' snijd ik een nieuw onderwerp aan, dit keer het onderwerp kerkshoppen.

Om deze topic een beetje mee te lezen raad ik je aan mijn eerste artikel te lezen: http://forum.credible.nl/topic.php?id=11940.

Ik vraag mij werkelijk af waarom vooral in deze tijd, ( vroeger bestond het woord nog niet zozeer) kerkshoppen zo'n hit is. Mensen gaan van de ene kerk naar de andere om zo "hun" ware kerk te vinden. Naar mijn idee 'gewoon' een gevolg van het individualisme.

Ik had het in mijn vorige artikel over trends, en impulsen, en zoeken naar gevoel. Ja want één ding is zeker, onze maatschappij straalt niet zoveel warmte meer uit. Economische belangen verdrijven het samenhorend gevoel van een gemeenschap.

Maar wat heeft dit nu te maken met kerkshoppen?

Ik denk dat mensen steeds meer op hun gevoel gaan vertrouwen, want ja waar vind je die als je die niet vind in de samenleving. Vaak is hun huidige kerk voor hen niet zo bijzonder meer als eerst, gevolg, proberen om een andere warmere kerk te vinden.

Gevoel is wel één van de grootste gevaren waar een mens op kan vertrouwen. Ik citeer

Quote:

Gal 3,3

      

Bent u werkelijk zo dwaas weer op uw eigen kracht te vertrouwen, en niet langer op de Geest?

Quote:

      Mat 15,19

      

Want uit het hart komen boze gedachten, moord, overspel, ontucht, diefstal, valse getuigenissen en laster.

Hè zul jij je afvragen waarom dat laatste gedeelte?

Ik denk dat je meer kunt verzinnen wanneer je naar het menselijk hart kijkt. Jezus noemt hier ontucht, diefstal en meer, maar ik denk dat onderwerpen als eigen gevoel ook een gevaar kunnen zijn. Ik denk dat het gevoel ook vanuit het hart komt.

Is het gevoel dan verkeerd?

Dat ligt eraan. Want God geeft ons een gevoel, dat is iets groots, maar tegelijk door ons sterfelijk aard, is het niet meer mogelijk om op ons gevoel te vertrouwen.

De mens kan iets voor zijn gevoel goed vinden, maar dat hoefd helemaal niet. Wij kunnen niet op eigen kracht vertrouwen, alleen op de Geest.

Nu weer back to base. Waarom nu in één keer gevoel, als je over kerkshoppen praat. Nou zoals ik al eerder zei, mensen zoeken in deze kille samenleving weer de warmte. Sommigen gaan daarom kerkshoppen. Vaak gebeurd dit kerkshoppen op eigen vertrouwen. En ik denk dat God dit ook afkeurd, in Hebr. staat ook dat je niet je eigen eredienst mag verzuimen.

Quote:
en in plaats van weg te blijven van onze samenkomsten, zoals sommigen doen, elkaar juist bemoedigen, en dat des te meer naarmate u de dag van zijn komst ziet naderen.

Het hoort niet, want God heeft je toevertrouwd aan een gemeente, daar hoor jij, daar ben jij een lichaamsdeel van.

Slot

Tot slot zeg ik nog dat ik niet kan generaliseren, je moet ook kijken naar de positie van de desbetreffende persoon, maar ik keur kerkshoppen in het algemeen niet goed. En ik denk dat dit onderwerp ook te maken heeft met individualisme.

Commentaar en aanvullingen zijn welkom

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 53
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 00:14:41 schreef Sola Fide het volgende:

nou meer in de zin ik ben lid van een gemeente, en kijk waar ik een betere vind, of waar ik me beter thuisvoel.

Grappig, ik zit nou zo'n beetje in zo'n situatie...

Ik zit te twijfelen. Of enorm mijn best te gaan doen om de kerk eens te veranderen of gewoon iets anders zoeken. Ik heb voorlopig een jaar toewijding beloofd aan de muziekgroep waarin ik meespeel. Maar hier en daar een kerkdienst bezoeken buiten je eigen gemeente vind ik niet erg...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 17 februari 2007 00:17:27 schreef Audiophile het volgende:

[...]

Grappig, ik zit nou zo'n beetje in zo'n situatie...

Ik zit te twijfelen. Of enorm mijn best te gaan doen om de kerk eens te veranderen of gewoon iets anders zoeken. Ik heb voorlopig een jaar toewijding beloofd aan de muziekgroep waarin ik meespeel. Maar hier en daar een kerkdienst bezoeken buiten je eigen gemeente vind ik niet erg...

Tja... want wat als de situatie in de kerk met verschillen te maken krijgt. Dit word één van mijn volgende topics morgen ofsowpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 00:18:30 schreef Sola Fide het volgende:

[...]

Tja... want wat als de situatie in de kerk met verschillen te koop komt. Dit word één van mijn volgend etopics morgen ofsow
puh2.gif

OK, leg die zin nou eens goed uit, en sowieso je beginpost, je loopt met vreselijk veel verschillende dingen door elkaar te roeren en komt zo tot een conclusie die in mijn ogen niet helemaal klopt, of op zijn minst vaag onderbouwd is. Niet om af te zeiken maar om je een tip te geven...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 00:16:52 schreef Sola Fide het volgende:

Ok interessant, maar hoezo thuisvoelen, zijn jullie samen bij dezelkfde kerk of verschild dat.

Nee. nooo.gif Mijn vriendin komt uit een Hersteld Hervormde gemeente en ik uit een Evangelische gemeente. Dat is een enorm verschil op heel veel vlakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 00:35:10 schreef Pius_XII het volgende:

Kerkshoppen voor een katholiek is uit den boze, Christus heeft maar één Kerk gesticht.

Ik denk dat dat voor protestanten niet anders is. Alleen, wat protestanten een kerk noemen (niet "de kerk") zouden wij eerder een parochie, een beweging oid noemen. En ook bij ons hopt men er vrolijk op los. Bevalt deze pastoor niet? gaan we toch naar de buurparochie? Mogen we hier Frans Bauer niet draaien tijdens de begrafenis, gaan we naar een ander.

Het punt is, lijkt me, dus ook veel meer: waarom "hop" je?

Wat inderdaad letterlijk uit den boze is, imho, is het hoppen tussen de ene leer en de andere. Dat probleem hebben wij niet, ieder onderdeel van de Kerk leert hetzelfde, in theorie. Maar dat je op zoek gaat naar de plek waar jij je spiritueel het beste thuis voelt, waarom niet? Ik zie daar geen enkel probleem in, in tegendeel, het past bij de rijkdom van de menselijke gevarieerdheid. De één vindt God in zang en dans, de ander in stille studie, een derde door te bidden en te werken in eenvoud, een vierde door zich te verdiepen in de apologetica, en weer een ander in het pastoraat van de armen.

Zo bezien, zie ik geen enkel probleem in het zoeken van je spirituele thuis. Nogmaals, totdat het er om gaat dat je een "leer" zoekt die jou bevalt, ipv een lering van de waarheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 01:41:15 schreef Dutchie het volgende:

ik heb helemaal geen problemen met 'kerkshoppen' ik weet dat er genoeg kerken zijn die dingen preken waar ik me niet in kan vinden. Dus is het zeker belangrijk een kerk te zoeken waar je het (bijbels gezien) mee eens bent

Daar ben ik t helemaal mee eens, heb dus ook gestemd dat ik t geen probleem vind.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik shop ook wel eens af en toe van kerk, omdat er dan in die kerk een koor of een bandje komt die ik graag eens wil horen.

voor de rest ga ik elke zondag naar me eigen kerk.

ik ben van mening dat je af en toe naar een andere kerk gaat niet verkeerd is, als je maar bij je eigen kerk betrokken bent en er naar toe gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Persoonlijk heeft kerkshoppen niet mijn voorkeur, dit omdat ik denk dat God je in een bepaalde kerk geplaatst heeft en je niet om elk dingetje waar je boos om wordt de kerk uit te gaan, ik denk wel dat het vestandig (en leerzaam en leuk) is om af en toe eens over je kerkmuurtjes heen te kijken en eens bij andere kerken te kijken, ook omdat elke kerk weer wat van een ander kan leren. en ook voor mensen die nog op zoek zijn zou ik wel aanraden om door te blijven zoeken, maar als ik af en toe zie hoe erg er "gehopt" wordt door sommige mensen dan vraag ík me echt af of dat wel goed is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 00:43:49 schreef diakio het volgende:

[...]

Maar dat je op zoek gaat naar de plek waar jij je spiritueel het beste thuis voelt, waarom niet? Ik zie daar geen enkel probleem in, in tegendeel, het past bij de rijkdom van de menselijke gevarieerdheid. De één vindt God in zang en dans, de ander in stille studie, een derde door te bidden en te werken in eenvoud, een vierde door zich te verdiepen in de apologetica, en weer een ander in het pastoraat van de armen.

ik denk dat bij protestanten er wel veel meer verschil in de leer zit, en scheuringen hier dan ook vaak wel leerstellig zijn. Aan de andere kant denk ik dat kerkhoppen inderdaad vaak niet met leer te maken heeft, protestanten veranderen ook niet snel van leer (want wat is je geloof anders waard). En zoals jij zegt heeft het vaak met 'gevoel'/'spirituele verbondenheid' te maken.

Aan de andere kant vraag ik mij af waarom dat allemaal niet binnen 1 parochie/gemeente/kerkgebouw kan. Soms lijkt het wel alsof we door een soort 'onverdraagzaamheid' voor elkaars spirituele zoektocht ons liever het meest verbinden met mensen die dingen 'precies' zo beleven als wijzelf.

Ik denk dat als je in geloof de andere hoger acht dan jezelf, je allemaal zoekt naar wat het beste voor je broeder is, en als we dat allemaal doen, betekent dit ook dat andere voor jezelf het beste zoeken, en dan komen mensen ongeacht bepaalde verschillen tot elkaar, en zal er ruimte zijn voor diverse manieren van het uiten van je liefde.

Dat mensen gaan kerkhoppen ligt volgens mij dan ook het meest aan het feit, dat ze in hun huidige gemeente die verdraagzaamheid voor een andere manier van beleven niet vinden, en dan ga je automatisch zoeken naar een plek waar dat wel is, en dat is dan waarschijnlijk een plek waar iedereen alles op dezelfde manier beleeft.

Mischien niet iets wat valt onder de noemer slecht/zondig, maar ik denk wel dat het afbreuk doet aan eenheid.

Als simpel voorbeeld bijvoorbeeld de gezangen in een protestantse kerk, sommige kerken zijn hier heel traditioneel in, willen alleen psalmen. Veel jongeren hebben hier moeite mee, en zoeken dan een jongeren gemeente waar alleen 'opwekkings' liederen gezongen worden. Met als gevolg dat er scheiding komt.

Mijnsinziens is het mooier, beter, en spreekt het meer van eenheid en liefde, als beide elkaar gegunt wordt (binnen dezelfde gemeente), en er tegelijkertijd wel eenheid, en nabijheid blijft, zodat mensen niet door hun beleving van elkaar vervreemden.

En persoonlijk denk ik dat die 'onverdraagzaamheid' niet alleen met beleving, maar ook met leer te maken heeft. Soms ontstaan verschillen louter door het anders definieren, het anders gebruiken van woorden, en voor je het weet wordt er gestreden, en is Christus lichaam weer verder versplinterd.

Eenheid is niet in gelijkvormigheid van beleving, of gelijkvormigheid van de exacte definitie van leer (dwaalleren moet je niet toestaan, maar er moet wel ruimte zijn voor persoonlijke groei, niet iedereen weet alles op 1 dag). Eenheid is daar waar mensen echt van elkaar houden, en echt het beste voor de ander willen. Eenheid toont zich wat dat betreft dus _juist_ door verschillen! Maar alleen als die verschillen in liefde tezamen zijn, en niet iedereen zijn eigen hokje opzoekt.

In de hoop dat alles wat gebroken is, eens weer volledig één mag zijn, in liefde, kennis, geloof, hoop... in Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Praktisch gezien is het niet handig als mensen de hele tijd van kerk naar kerk gaan en zich bij geen gemeente aansluiten. Als er nieuwe leden zijn kunnen die worden aangesproken om bijvoorbeeld de koffie te doen, zodat niet steeds dezelfde mensen het moeten doen. Op mensen die zo nu en dan eens langskomen kun je niet echt bouwen als gemeente.

Aan de andere kant kan ik me goed voorstellen dat er situaties zijn waardoor je je niet voor een gemeente kunt inzetten. Als je ouders naar de ene kerk gaan en jij wil naar de andere, dan mag je denk ik best aan je persoonlijke groei denken en af en toe naar die ene gemeente gaan waar je wel wat aan hebt.

Ik denk dat dit het punt is. Soms hebben wíj meer aan kerkshoppen en badgasten-gedrag: minder verplichtingen etc, een fijnere zondag, maar of een gemeente er iets aan heeft, is maar de vraag.

Zelf heb ik ervoor gekozen om naar één gemeente te gaan en om me daar dan ook voor in te zetten. Iemand zei een keer dat ie vond dat ik daarin 'trouw' was en daar was ik wel blij mee. Dat mensen het waarderen. Maar ik ga savonds wel eens naar jeugdkerken, als badgast, want ik geef meestal niet mijn tienden aan een andere kerk en ik help daar ook niet mee om het zaakje draaiende te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 00:20:32 schreef Audiophile het volgende:

[...]

OK, leg die zin nou eens goed uit, en sowieso je beginpost, je loopt met vreselijk veel verschillende dingen door elkaar te roeren en komt zo tot een conclusie die in mijn ogen niet helemaal klopt, of op zijn minst vaag onderbouwd is. Niet om af te zeiken maar om je een tip te geven...

Ik vraag me af of ik door veel dingen zit heen te roeren.

Ik stel mezelf de vraag wat de oorzaak zou kunnen zijn dat mensen gaan kerkshoppen. Naar mijn idee is dat óók een gevolg van individalisatie. Dat is geen geroer, en geen hersenknik.

Wat ik wel denk en daar kom ik op terug, er zijn meerdere soorten van kerkshoppen.

Kerkshoppen om te vinden wat je zoekt (waar je gevoel past)

Kerkshoppen omdat je eigen kerk leert wat jij bijbels gezien niet goed vind.

twee voorbeelden en bij allebij stel ik kritische vragen.

Want hoezo kerkshoppen voor een beter gevoel? Je bent toch niet voor niets een bouwsteen van je eigen gemeente?

Is je eigen gevoel nou zo belangrijk om dan te gaan switchen van de één naar de andere kerk?

Ik denk van niet.

Bij de 2e zou ik toch eerst in overleg gaan met de kerkraad, want als er iets word geleerd wat volgens jou niet christelijk is, dan moet je naar mij inziens niet gaan kerkshoppen. Dit doe je pas wanneer het gesprek doodvalt en men naar jou visie niet wil luisteren.

Maar dat ligt er maar net aan om wat voor veschil het gaat.

Maar in ieder geval, ik het niet het idee dat het door elkaar geroerde onderwerpen zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid