Spring naar bijdragen

De Digitale School


Aanbevolen berichten

Ik ben nu een paar daagjes ziek thuis. Onder mijn vriendengroep zijn er een paar die hun laptops mee naar school nemen. Al snel waren er plekken in de school ondekt waar je een onbeveiligd netwerk op kunt van draadloos internet. Door dit netwerk heb ik zojuist een voorbereidingsles voor onze excursie gedeeltelijk kunnen volgen; helaas is de internet verbinding net niet sterk genoeg voor een heldere Skype verbinding, maar al chattend via msn kreeg ik direct huiswerk, updates en andere informatie door.

Ik ben al veel langer voor het meer digitaliseren binnen de school, maar stel je voor dat je gewoon alle lessen via internet zou kunnen volgen door audio (eventueel video stream). Bij gebruik van zo'n digitaal schoolbord zou deze ook op internet uitgezonden moeten kunnen worden. Docenten sturen met 1 klik hun powerpoint presentatie naar de afwezige leerlingen...

Welke mogelijkheden zie jij allemaal?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Na, ik denk niet dat we allemaal maar thuis moeten zitten achter ons computertje

Maar als je langdurig ziek bent lijkt het me wel een fijne oplossing. Slecht voorbeeld, maar: Ik ben nu 3 dagen niet op school geweest (kort ziek dus) en mis iedereen vreselijk dus 't was erg leuk om gewoon ff met een gedeelte te msn'n terwijl ze op school zaten. Tuurlijk, dat kan ook 's avonds, maar zo kon ik ook direct wat aan de docent vragen als ik wilde. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar bijvoorbeeld dat docenten lesmateriaal ook opsturen naar leerlingen die kort ziek zijn?

Dat het voor langdurig zieken realiteit is weet ik. Maar voor kort zieken kan het ook handig zijn denk ik. Als je niet naar school kunt om wat voor reden dan ook kun je toch bijblijven zonder dat je alle docenten af moet enzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik stel toch de voorkeur aan een het 'ouderwetse' lokaal/college zaal idee. Dit ook mede om het sociale aspect zoals eerder al genoemd werd. Daarbij is de omgeving om kennis op te doen denk ik ook best belangrijk.

Dat afstandsleren is denk ik handig voor langdurig zieken, of voor landen als Australië waar mensen te ver van de school af wonen, maar als het mogelijk is, geniet mijn voorkeur dus naar het ouderwetse naar school gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt me heel handig voor mensen die tijdelijk niet op school kunnen zijn, zo lang de echte school maar niet vervangen wordt door een volledig internetonderwijs vind ik het een goed idee.

(Wat ik wel gemerkt heb is dat sommige leraren veel meer van hun leerlingen verwachten als ze zelf veel online werken. Zo had ik een leraar Engels die een hele website had waarop achtergrondinformatie en oefeningen enzovoort te vinden waren, wat op zich erg handig was, maar hij verwachtte dan ook dat alle leerlingen die website heel nauwgezet bijhielden en daar liefst ook nog eens elke avond op oefenden, en sommige mededelingen deed hij niet eens meer in de klas, maar zette hij gewoon online, en dan moest je zelf maar zorgen dat je zijn site genoeg checkte om op de hoogte te zijn. Dat lijkt mij wel een mogelijk gevaar: de school is 24 uur op 24 online beschikbaar, en dan verwachten sommige leraren dat ook van de leerlingen.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad Iriacynthe, dat kan gebeuren. Mijn docente biologie zet alles op internet, maar is gelukkig niet zo dat ze in de les niks bespreekt ofzo. Die balans vind ik zelf heel prettig. Je kunt altijd te weten komen wat je moet doen en zit niet meer met al die papieren die je kwijtraakt.

Ik denk ook niet dat het klaslokaal vervangen moet worden door een chatroom ofzo. Maar wel dat er meer gebruik gemaakt kan worden van de vele mogelijkheden die internet bied. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik vraag me af of je als je écht ziek bent, je je hw wel kan bijhouden, maar dat terzijde smile.gif

Ik heb vandaag hetzelfde meegemaakt als jou, en het beviel me goed, echter, als je dit soort lessen in gaat voeren zou het kunnen dat mensen alles puur en alleen via internet volgen, vanwege het gemak. Zouden alle lessen via internet te volgen zijn, dan werk je absentie in de hand, en dat lijkt me geen goed idee, op school leer je niet alleen het schoolwerk, maar ook met elkaar omgaan, achter de pc doe je dat jammer genoeg niet.

Bovendien is het volgen van de les met de computer ook veel verleidelijker om dingen náást schoolwerk te doen, zoals msn en credible oid engel.gif.

Ik weet niet of ik nu voor of tegen ben, het lijkt me wel goed voor bijvoorbeeld mission-kids (zendelingen kindjes) e.d., maar om alle lessen voor iedereen zo beschikbaar te stellen lijkt mij geen goed idee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even iets wat een beetje met het onderwerp te maken heeft:

Internet heeft trouwens ook een gevaar op het gebied van kennisvergaring. Er is een bepaalde stroming die erg voor het "zoek maar op internet" is. Het gaat bij die mensen niet meer om kennis op doen op school, maar om de manieren te leren dat je zelf aan die kennis kunt komen (vaardigheden).

Zo ontstaat "de wikipedia cultuur". Zo betrouwbaar is internet nl. helemaal niet. Nee, geef mij maar de ouderwetse boeken. En mensen hebben juist kennis nodig, met vaardigheden zonder kennis kom je niet.

Hup met de ouderwetse lessen en boeken!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het uiteindelijk neerkomt op het volgende:

internet als ondersteuning van de lessen: ja

internet als vervanging van de lessen: nee

Al bij al is internet een erg handig en veelzijdig medium, ik vind het positief om daar gebruik van te maken, zo lang het op de juiste manier gebeurt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 09 februari 2007 18:27:40 schreef Pius_XII het volgende:

Ik haal al m'n informatie van het net, kwestie van bronnen schiften. Ik denk dat je dat probleem met boeken ook hebt tot op zekere hoogte.

Hangt van je boek af. Mbt school en studie denk ik aan wetenschappelijke boeken, of iig boeken die hun info daar vanaf leiden.

Tuurlijk staat er zinvolle info op het net. Probleem is dat je die wel moet vinden. En in het geval van scholieren blijft het vaak hangen bij wikipedia. En die info is soms wat kort door de bocht en zelfs fout.

Daarbij is vergelijken van belang en je niet enkel op één bron beroepen, dat geldt trouwens ook voor boeken.

Samengevoegde post 09-2-2007 19:18:26:

Quote:
Op vrijdag 09 februari 2007 18:31:17 schreef Iriacynthe het volgende:

Ik denk dat het uiteindelijk neerkomt op het volgende:

internet als ondersteuning van de lessen: ja

internet als vervanging van de lessen: nee

Al bij al is internet een erg handig en veelzijdig medium, ik vind het positief om daar gebruik van te maken, zo lang het op de juiste manier gebeurt.

Ondersteuning is internet wel oké. Maar voor de basis moet de info van de docent komen en voor zelfstudie uit de lesmethode en teksten die de docent aanreikt. Natuurlijk is het de taak van de docent om vervolgens kritisch tegen die teksten aan te kijken.

Leerlingen hebben dan een betrouwbare basis waaraan ze dan andere bronnen van bijv. het internet kunnen toetsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mij lijkt het een heel goed idee, ik ben zelf ook regelmatig afwezig door mijn reuma omdat ik dan niet in staat ben om naar school te gaan. Heb dan veel pijn aan mijn knie en deze is stijf en kan ik dan niet gebruiken. Toch zou ik dan wel het één en ander thuis kunnen doen, en als ik iets niet helemaal snap gewoon even vragen.. Zo voorkom je een achterstand op school en hoeven je cijfers niet onder een ziekte te lijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 09 februari 2007 17:44:14 schreef Joëlle het volgende:

Ik ben nu een paar daagjes ziek thuis. Onder mijn vriendengroep zijn er een paar die hun laptops mee naar school nemen. Al snel waren er plekken in de school ondekt waar je een onbeveiligd netwerk op kunt van draadloos internet. Door dit netwerk heb ik zojuist een voorbereidingsles voor onze excursie gedeeltelijk kunnen volgen; helaas is de internet verbinding net niet sterk genoeg voor een heldere Skype verbinding, maar al chattend via msn kreeg ik direct huiswerk, updates en andere informatie door.

Ik ben al veel langer voor het meer digitaliseren binnen de school, maar stel je voor dat je gewoon alle lessen via internet zou kunnen volgen door audio (eventueel video stream). Bij gebruik van zo'n digitaal schoolbord zou deze ook op internet uitgezonden moeten kunnen worden. Docenten sturen met 1 klik hun powerpoint presentatie naar de afwezige leerlingen...

Welke mogelijkheden zie jij allemaal?

Uhhh, de LOI of de NTI... welke het word weet ik nog niet engel.gifknipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid