Eli7 0 Geplaatst 27 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 27 januari 2008 Quote: Op zondag 27 januari 2008 17:30:54 schreef Sacerdos het volgende: In de katholiciteit zijn de dogma,s de dogma,s de leer de leer,de Liturgie de Liturgie,maar gaan niet mee met de waan van de dag zoals in sommige protestantse kringen.Bij de protestanten die willen staan in de traditie van Luther en Calvijn vinden we het zelfde als in de katholiciteit. En de verbonden spiritualiteit hebben een doorgaande verdieping,maar wel gegrond op en in de Kerk van Jezus Christus. Laat ik je dan gerust stellen. De vernieuwing van je denken waar Paulus het over heeft, gaat over een verandering van het oude vleselijke denken naar een nieuw geestelijk denken. Iets dat voor ieder mens is aan te raden. Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 29 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 29 januari 2008 Ach ja, de OOK heeft ook wel zo z'n nadelen hoor. Het klopt inderdaad dat men de zondenleer veel minder duidelijk heeft vastgelegt (logisch ook als je geen paus meer hebt die concilies bijelkaar kan roepen). Maar dat heeft ook z'n nadelen, hoe kan je nu leven uit de Geest als je niet weet wat dat is? Als de zonde je ingeschapen rechtvaardigheid verduisterd... Oh, en bovendien is in die landen altijd alles stuk. Kijk maar naar Griekenland, daar heeft men eigenlijk alleen zon, strand, zee én kapotte oude troep. Link naar bericht Deel via andere websites
Sacerdos 0 Geplaatst 29 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 29 januari 2008 Laat de Grieken maar schuiven leven heel wat gelukkiger dan de gespannen kortlontiger Hollander,zo is de Griek ook met zijn Orthodoxie gelukkig,en weten zich geborgen in hun aloude Orthodoxe Kerk. Tel uit je winst. Link naar bericht Deel via andere websites
Machiavelli 0 Geplaatst 29 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 29 januari 2008 Quote: Op dinsdag 29 januari 2008 18:06:27 schreef Sacerdos het volgende: Laat de Grieken maar schuiven leven heel wat gelukkiger dan de gespannen kortlontiger Hollander,zo is de Griek ook met zijn Orthodoxie gelukkig,en weten zich geborgen in hun aloude Orthodoxe Kerk. Tel uit je winst. Moet er meteen een steek uitgedeeld worden naar de Hollander? Wat is de positie van Maria binnen de OOK trouwens? Link naar bericht Deel via andere websites
GenW 0 Geplaatst 29 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 29 januari 2008 Quote: Op dinsdag 29 januari 2008 18:06:27 schreef Sacerdos het volgende: Laat de Grieken maar schuiven leven heel wat gelukkiger dan de gespannen kortlontiger Hollander,zo is de Griek ook met zijn Orthodoxie gelukkig,en weten zich geborgen in hun aloude Orthodoxe Kerk. Tel uit je winst. Ben je weleens in Griekenland geweest? Link naar bericht Deel via andere websites
Eli7 0 Geplaatst 29 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 29 januari 2008 Quote: Op dinsdag 29 januari 2008 17:41:36 schreef Pius_XII het volgende: Ach ja, de OOK heeft ook wel zo z'n nadelen hoor. Het klopt inderdaad dat men de zondenleer veel minder duidelijk heeft vastgelegt (logisch ook als je geen paus meer hebt die concilies bijelkaar kan roepen). Maar dat heeft ook z'n nadelen, hoe kan je nu leven uit de Geest als je niet weet wat dat is? Als de zonde je ingeschapen rechtvaardigheid verduisterd... Oh, en bovendien is in die landen altijd alles stuk. Kijk maar naar Griekenland, daar heeft men eigenlijk alleen zon, strand, zee én kapotte oude troep. Nee, dat zit anders. Je hebt zeg maar verschillende rijtjes van Paulus van allerlei dingen die je fout kunt doen. Maar je hebt ook het rijtje van de vrucht van de Geest. De Rooms Katholieken hebben zich gespecialiseerd in de rijtjes van de mogelijke foute dingen die je kunt doen en de Orthodoxen hebben zich gespecialiseerd in wat de mens door de Geest allemaal ten positieve kan doen, om het even wat gechargeerd te zeggen. En dat is ook al een ontwikkeling die al een tijd voor het Grote Schisma begonnen is voor zover ik het weet. Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 29 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 29 januari 2008 Quote: Op dinsdag 29 januari 2008 17:41:36 schreef Pius_XII het volgende: Oh, en bovendien is in die landen altijd alles stuk. Kijk maar naar Griekenland, daar heeft men eigenlijk alleen zon, strand, zee én kapotte oude troep. Het colosseum en forum Romana zien er intact uit wou je zeggen? Link naar bericht Deel via andere websites
Sacerdos 0 Geplaatst 6 februari 2008 Rapport Share Geplaatst 6 februari 2008 Bij heel deze discussie moet men voor ogen houden dat over de Orthodoxie nooit de verlichting is gegaan,daardoor hun theologie wel licht zuiverder en oorspronkelijker;aan de andere kant is de Westerse Kerk helder en transparant. Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 13 februari 2008 Rapport Share Geplaatst 13 februari 2008 ik heb onlangs gehoord dat er in de VS veel mensen zijn die zich bekeren tot het orthodoxisme. Is dit in Europa ook zo? Zelf ben ik Rooms-katholiek maar de orthodoxe kerk spreekt me erg aan. Mijn eerst kennismaking was dankzij mijn ex en ik hou goede herrineringen aan de sfeer onder de mensen tijdens de vieringen. Hoe zit dat in België met die bekeringen?? Samengevoegd: ik denk ook dat in een tijd van stress, werkdruk en spitstechnologie de mensen soms graag terugkeren naar het 'zuiver oorspronkelijke' om zich uiteindelijk te kunnen terugvinden. Das misschien ook een reden voor die bekeringen? Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 13 februari 2008 Rapport Share Geplaatst 13 februari 2008 Quote: Op woensdag 13 februari 2008 23:25:39 schreef M A X het volgende: ik heb onlangs gehoord dat er in de VS veel mensen zijn die zich bekeren tot het orthodoxisme. Over het algemeen zijn dat Evangelischen die de Kerkgeschiedenis induiken, maar de stap naar de katholieke Kerk te groot vinden, wat niet heel vreemd is gezien het felle anti-katholicisme daar. Niettemin kent de katholieke Kerk ook in Amerika nog altijd meer bekeerlingen dan de Orthodoxie. Quote: Is dit in Europa ook zo? Zelf ben ik Rooms-katholiek maar de orthodoxe kerk spreekt me erg aan. Mijn eerst kennismaking was dankzij mijn ex en ik hou goede herrineringen aan de sfeer onder de mensen tijdens de vieringen. Hoe zit dat in België met die bekeringen?? Volgens mij is dat niet noemenswaardig het geval. Ondanks alle troebelen probeert men elkaar ook een beetje te ontzien. De katholieke Kerk probeert ook niet te evangeliseren in Rusland bijvoorbeeld. Maar hoe dan ook; waarheid lijkt me een belangrijker criterium dan de gezelligheid in een dienst. Link naar bericht Deel via andere websites
Eli7 0 Geplaatst 13 februari 2008 Rapport Share Geplaatst 13 februari 2008 Quote: Op woensdag 13 februari 2008 23:31:00 schreef Pius_XII het volgende: Maar hoe dan ook; waarheid lijkt me een belangrijker criterium dan de gezelligheid in een dienst. De Waarheid is Jezus Christus en die heeft u allebei. En verder is gezelligheid in mijn ogen belangrijker dan de vraag of De Geest nu uit Vader en Zoon is, of alleen uit de Vader. Ondertussen zijn er wellicht een aantal verschillen bijgekomen... Maar de reden dat dit banaal kleine verschil tot een scheiding heeft kunnen leiden, is ook voor een groot deel debet aan het feit dat er niet genoeg 'gezelligheid' was tussen de leiders van de beide kampen. Anders ga je lang zo raar niet doen... Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 13 februari 2008 Rapport Share Geplaatst 13 februari 2008 Quote: Op donderdag 14 februari 2008 00:39:38 schreef Eli7 het volgende: Ondertussen zijn er wellicht een aantal verschillen bijgekomen... Lijkt me vooral een 'aanleiding' en 'oorzakelijke' kwestie. Dat 'en de Zoon' was de aanleiding, maar de echte oorzaak van het schisma is vooral de rol van de paus. Voor de Orthodoxie is de paus hoogstens de primus inter pares. Wat je vooral zag was dus kwestie tussen de patriarchen over de macht. Want de bisschop van Rome zag zijn rol wel wat groter in en die andere patriarchen waar de Orthodoxie uit voort kwam zagen dat toch wel net wat anders. Link naar bericht Deel via andere websites
Eli7 0 Geplaatst 14 februari 2008 Rapport Share Geplaatst 14 februari 2008 Quote: Op donderdag 14 februari 2008 00:46:52 schreef Gorthaur het volgende: [...] Lijkt me vooral een 'aanleiding' en 'oorzakelijke' kwestie. Dat 'en de Zoon' was de aanleiding, maar de echte oorzaak van het schisma is vooral de rol van de paus. Voor de Orthodoxie is de paus hoogstens de primus inter pares. Wat je vooral zag was dus kwestie tussen de patriarchen over de macht. Want de bisschop van Rome zag zijn rol wel wat groter in en die andere patriarchen waar de Orthodoxie uit voort kwam zagen dat toch wel net wat anders. Goed punt. Ik blijf echter bij mijn punt, dat als er genoeg "gezelligheid" was geweest, het nooit tot een dergelijke scheiding was gekomen. Twee mensen die reeds ruzie hebben, zullen eerder uit elkaar gaan dan mensen die het goed met elkaar kunnen vinden. Toch kunnen de mensen die ruzie hebben, het in feite gewoon met elkaar eens zijn en kunnen de mensen die het goed met elkaar kunnen vinden, het op bepaalde punten hartgrondig met elkaar oneens te zijn. Mooi voorbeeld is het huwelijk, een goed huwelijk kan blijven voortbestaan, ondanks de meningsverschillen die er zijn. In een slecht huwelijk zijn er niet eens meningsverschillen nodig om uit elkaar te gaan. Conclusie die in mijn ogen getrokken kan worden, is dat de verstandhouding tussen beide kampen iig ook al niet zo was als die behoorde te zijn en ook de "gezelligheid" best wel belangrijk is. Link naar bericht Deel via andere websites
Raido 0 Geplaatst 26 juni 2008 Rapport Share Geplaatst 26 juni 2008 Puis, je blijft dat ook altijd maar zeggen hè? 'Het gaat niet om het sfeertje'.. Terwijl katholieken nog altijd in jurken lopen, met wierrook wapperen, veel zingen, pompeuze gebouwen neerzetten vol bling en schilderkunst.. Hoezo sfeer Ik herinner me een diapresentatie van een predikant uit onze gemeenten die namens het deputaatschap Israël naar de Oekraïne is geweest om daar ondersteuning te verlenen aan baptistenkerken.. Hij was daar ook naar de (Oekraïns?/Russisch) Orthodoxe Kerk geweest en wat hem vooral erg was opgevallen was dat er tijdens deze mis geen enkele keer uit de Bijbel werd gelezen... Erg veel Orthodoxen hebben de Bijbel in die landen niet gelezen (vast ook door het analfabetisme) of kennen maar een beperkt aantal verhaaltjes.. De predikant weet dat aan het feit dat Orthodoxen geloven dat zieleheil niet gebonden is aan het Woord (Jezus Christus die tot ons komt door de Bijbel) maar ook los van het Woord door de Heilige Geest gewerkt wordt.. En tja die Heilige Geest werkt dan volgens Orthodoxen vast weer door liturgie en allerhande ander dingen.. Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 26 juni 2008 Rapport Share Geplaatst 26 juni 2008 Quote: Op donderdag 26 juni 2008 20:00:36 schreef Raido het volgende: Puis, je blijft dat ook altijd maar zeggen hè? 'Het gaat niet om het sfeertje'.. Terwijl katholieken nog altijd in jurken lopen, met wierrook wapperen, veel zingen, pompeuze gebouwen neerzetten vol bling en schilderkunst.. Hoezo sfeer Nou, mijn punt blijft overeind. Haal het weg en een Kerk wordt er niet minder katholiek door. Maar ik zie dat ook een beetje als de gebrokenheid in de Kerk. Je hebt bij ons de Cistercienzer ritus die zeker qua sfeer veel overeenkomsten heeft met de Bevindelijke diensten. Zo ook de Kerkinrichting: Niet de beste foto, maar vooruit. Quote: Ik herinner me een diapresentatie van een predikant uit onze gemeenten die namens het deputaatschap Israël naar de Oekraïne is geweest om daar ondersteuning te verlenen aan baptistenkerken.. Hij was daar ook naar de (Oekraïns?/Russisch) Orthodoxe Kerk geweest en wat hem vooral erg was opgevallen was dat er tijdens deze mis geen enkele keer uit de Bijbel werd gelezen... Dat lijkt me een sterk verhaal. Tijdens een reguliere Mis wordt al drie keer uit de Bijbel gelezen, en aangezien die Missen van hun nog veel langer duren. Sowieso bestaat een Mis altijd uit een dienst van het Woord en een Dienst van de tafel. Quote: De predikant weet dat aan het feit dat Orthodoxen geloven dat zieleheil niet gebonden is aan het Woord (Jezus Christus die tot ons komt door de Bijbel) maar ook los van het Woord door de Heilige Geest gewerkt wordt.. De heilige Geest komt voort uit het Woord (en het Woord = Christus), dus daar kan ook al nooit een onderscheid in zijn. En buiten Christus wordt niemand gered, dus het lijkt me sterk. Dat de predikant het heil 1 op 1 verbindt aan de Bijbel is op zichzelf al een onBijbelse menselijke traditie. (en zoniet, zou ik hier wel eens eindelijk een uiteenzetting over willen zien, want je haalt dit vaak in één of andere vorm aan, maar een onderbouwing vanuit diezelfde Bijbel heb ik nog niet gezien). Wacht, ik open er wel een topic over. Link naar bericht Deel via andere websites
Raido 0 Geplaatst 26 juni 2008 Rapport Share Geplaatst 26 juni 2008 Quote: Dat lijkt me een sterk verhaal. Tijdens een reguliere Mis wordt al drie keer uit de Bijbel gelezen, en aangezien die Missen van hun nog veel langer duren. Sowieso bestaat een Mis altijd uit een dienst van het Woord en een Dienst van de tafel.[/quote[Ja, bij ullie katholieken ja... Ik doelde vooral op het uitleggen van de Schriften in plaats van een beperkt aantal stukjes elke zondag te zingen in de kerk.. De heilige Geest komt voort uit het Woord (en het Woord = Christus), dus daar kan ook al nooit een onderscheid in zijn. En buiten Christus wordt niemand gered, dus het lijkt me sterk. Volgens ullie katholieken ja, volgens orthodoxen komt de heilige Geest énkel uit de Vader voort.. Quote: Dat de predikant het heil 1 op 1 verbindt aan de Bijbel is op zichzelf al een onBijbelse menselijke traditie. Dat doet hij niet, hij geeft duidelijk aan dat alle mensen het heil ontvangen door de werking van Heilige Geest (waardoor wij Jezus Christus leren verstaan).. En dat wat Jezus Christus inhoud staat met letters geschreven in een boek, de Heilige Geest maakt dat levend in de harten van mensen. Link naar bericht Deel via andere websites
Thorgrem 430 Geplaatst 26 juni 2008 Rapport Share Geplaatst 26 juni 2008 Abdij Sion: Erg mooie en sobere kloosterkerk. Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 26 juni 2008 Rapport Share Geplaatst 26 juni 2008 Quote: Op donderdag 26 juni 2008 20:30:44 schreef Raido het volgende: Volgens ullie katholieken ja, volgens orthodoxen komt de heilige Geest énkel uit de Vader voort.. Dóór de Zoon (vandaar ook dat het een non-kwestie is ) Quote: Dat doet hij niet, hij geeft duidelijk aan dat alle mensen het heil ontvangen door de werking van Heilige Geest (waardoor wij Jezus Christus leren verstaan).. En dat wat Jezus Christus inhoud staat met letters geschreven in een boek, de Heilige Geest maakt dat levend in de harten van mensen. Maar dat is het punt he? Het staat niet alleen in dat Boek. Link naar bericht Deel via andere websites
Sacerdos 0 Geplaatst 26 juni 2008 Rapport Share Geplaatst 26 juni 2008 De protestant is weer aan het muggenziften.Orthodoxie is bij uitstek de bevinding en verborgen omgang en schoonheid en luister,voor Hem ,en voor Hem is het beste nog niet goed genoeg.Dit alles is ook bij de Katholicitiet het geval en des te meer,zie foto,s alles in wonderschone harmonie wat uitnodigd tot gebed en overdenking,En Liturgisch helder en overduidelijk in totaliteit. Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 26 juni 2008 Rapport Share Geplaatst 26 juni 2008 Quote: Op donderdag 26 juni 2008 20:14:31 schreef Pius_XII het volgende: [...]Nou, mijn punt blijft overeind. Haal het weg en een Kerk wordt er niet minder katholiek door. Maar ik zie dat ook een beetje als de gebrokenheid in de Kerk. Je hebt bij ons de Cistercienzer ritus die zeker qua sfeer veel overeenkomsten heeft met de Bevindelijke diensten. Zo ook de Kerkinrichting: [afbeelding] Niet de beste foto, maar vooruit. Hoewel anders dan andere katholieke kerken draagt dit toch ook een bepaalde sfeer uit. Gezien die foto concludeer ik dat de architectuur al een sfeer scheppend iets is. O, trouwens, ik vind het mooi. Link naar bericht Deel via andere websites
Sacerdos 0 Geplaatst 10 september 2008 Rapport Share Geplaatst 10 september 2008 14 september het Hoogfeest van de Kruisverheffing,wat in de Orthodoxie groots gevierd wordt.Ook Oud Katholieken en Rooms Katholieken vieren dit Hoogfeest. Link naar bericht Deel via andere websites
nt-del 0 Geplaatst 11 september 2008 Rapport Share Geplaatst 11 september 2008 In het Christendom, heb je grofweg, 8 verschillende groepen: 1. Anabaptism (http://en.wikipedia.org/wiki/Anabaptism) 2. Anglicanism (http://en.wikipedia.org/wiki/Anglicanism) 3. Assyrian, bijvoorbeeld de Assyrian Church of the East (http://en.wikipedia.org/wiki/Assyrian_Church_of_the_East) 4. Catholicism (http://en.wikipedia.org/wiki/Catholocism) 5. Eastern Orthodox (http://en.wikipedia.org/wiki/Eastern_orthodox) 6. Oriental Orthodox (http://en.wikipedia.org/wiki/Oriental_Orthodox) 7. Protestantism (http://en.wikipedia.org/wiki/Protestantism) 8. Restorationism (http://en.wikipedia.org/wiki/Restorationism) Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 11 september 2008 Rapport Share Geplaatst 11 september 2008 Het klopt niet helemaal, maar geeft niet hoor. Link naar bericht Deel via andere websites
nt-del 0 Geplaatst 11 september 2008 Rapport Share Geplaatst 11 september 2008 Dit zijn volgens mij de Orientaals-Orthodoxe Kerken: 1. Armenian Orthodox and Apostolic Church link 2. British Orthodox Church 3. Celtic Orthodox Church 4. Coptic Orthodox Church of Alexandria 5. Eritrean Orthodox Tewahedo Church 6. Ethiopian Orthodox Tewahedo Church 7. French Coptic Orthodox Church 8. Malankara Jacobite Syriac Orthodox Church 9. Malankara Orthodox Syrian Church 10. Syriac Orthodox Church of Antioch Samengevoegd: Quote: Op donderdag 11 september 2008 11:34:31 schreef Olorin het volgende: Het klopt niet helemaal, maar geeft niet hoor. Alles is denk ik en sorry. Wat klopt niet helemaal? Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 11 september 2008 Rapport Share Geplaatst 11 september 2008 Omdat het maar net van de definitie af hangt. Zo zou je met gemak de Anglicanen onder protestantisme kunnen plaatsen. Anabaptisten zou de vraag zijn of je de radicale reformatie ook onder protestantisme zou laten rekenen. Maar goed, daar zal ik niet moeilijk over doen. Bestaan ze trouwens nog, anabaptisten? En bij 'Restorationism' weet ik niet of je dat gelijk kunt stellen aan die stromingen, volgens mij is dat meer een houding dan dat het iets over onderlinge historische of theologische verbanden zegt. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten