Spring naar bijdragen

"Christelijk Occultisme"


Aanbevolen berichten

Lopting, christelijk gnosticisme is natuurlijk geen christendom. Dat vind ik niet alleen, maar dat vind dit forum (zie FAQ) ook. Vandaar ook denk ik dat er spraken is van een spraakverwarring.

En zeker zouden we er wat aan moeten worden gedaan. yes.gif

Ik denk zelf persoonlijk aan de vernietiging van de gnostiek. IMO met het woord natuurlijk, niet het zwaard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 77
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik snap eigenlijk niet waarom mensen met occulte dingen bezig zijn. Dingen als waarzeggerij, raadplegen van geesten, worden ons verboden. Maar ook al was het niet verboden: wat schieten we ermee op?

We hebben de Heilige Geest die ons de toekomst kan voorspellen en ons troost kan geven wanneer dierbaren zijn overleden. We hebben het gebed en de ziekenzalving voor de mensen die ziek zijn, dus waarom zouden we ons afwenden van de Eeuwige en ons inlaten met dingen als reiki wanneer we ziek zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 13:10:04 schreef Levi het volgende:

We hebben het gebed en de ziekenzalving voor de mensen die ziek zijn, dus waarom zouden we ons afwenden van de Eeuwige en ons inlaten met dingen als reiki wanneer we ziek zijn?

Wanhoop, gebrek aan vertrouwen? Alles om maar weer beter te kunnen worden, om verder te gaan zonder ziekte?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 12:31:12 schreef Lopting het volgende:

Ja, dat klopt. Het is een geweldige samenvatting van de strijd van 'normale christenen' vs 'christelijk gnosticisme' door de eeuwen heen.

Zouden we daar eigenlijk niet iets aan moeten doen..?

Hebben we geprobeerd, maar brandstapels hadden toch een wat averechts effect engel.gif

Samengevoegde post 23-1-2007 16:38:38:

Quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 13:03:39 schreef Gorthaur het volgende:

Lopting, christelijk gnosticisme is natuurlijk geen christendom. Dat vind ik niet alleen, maar dat vind dit forum (zie FAQ) ook. Vandaar ook denk ik dat er spraken is van een spraakverwarring.

En zeker zouden we er wat aan moeten worden gedaan.
yes.gif

Ik denk zelf persoonlijk aan de vernietiging van de gnostiek. IMO met het woord natuurlijk, niet het zwaard.

We verschillen nog wat van mening over de middelen, maar niet over het doel worshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb vandaag een heel gaaf boek bekeken in een wetenschappelijke boekhandel, over vroegchristelijke magie, vooral in egypte. Met spreuken en zegels en 'geheime woorden' die bepaalde machten zouden moeten bezweren....bepaalde spreuken voor 'geestelijke doop' met allerlei oerkreten erin....

Heel vaag maar superinteressant!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 00:39:39 schreef LaRosa het volgende:

dat ze God en Jezus erbij aanriepen?

Jezus wordt dagelijks door heel veel mensen in de wereld aangeroepen als ze bijvoorbeeld kwaad op iemand zijn. God wordt er ook vaak bij gehaald in veel gevallen van frustratie. Maar dat maakt de mensen die God en Jezus in die gevallen aanroepen absoluut niet tot christen. En zo geldt dat in mijn ogen ook voor deze 'christelijke' magiërs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 00:39:39 schreef LaRosa het volgende:

dat ze God en Jezus erbij aanriepen?

Er zijn meer mensen die dat menen te doen. Maar misschien kun je iets meer vertellen over de manier waarop en het doel van die mensen en wat er in dat boekje over staat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid