Spring naar bijdragen

"Christelijk Occultisme"


Aanbevolen berichten

Quote:
Op woensdag 17 januari 2007 14:38:41 schreef Lopting het volgende:

Lees eens Goethe's Demonata en Sleutels van Salomon. Maar dit is een vorm van christelijk occultisme waar ik mij het liefst verre van houdt. nieuwsgierigheid is goed, maar zelf denken beter.

Omdat ik niet in dat andere topic wil reageren, dan gaat het offtopic, even een nieuw topic over bovenstaande quote. Bestaat er zoiets als christelijk occultisme? Want in mijn beleving is dat een soort van brandend water.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 77
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op woensdag 17 januari 2007 23:55:03 schreef dingo het volgende:

Christelijke occultisme lijkt me een onmogelijkheid, je kunt nu eenmaal maar 1 heer dienen dus of God of afgoden(demonen).

Daarnaast betekent Occult 'dat wat verborgen is'. En een christen zou een stad op een berg moeten zijn ja.. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk bij christelijk occultisme meteen aan het magische denken wat sommige christenen (onbewust) hebben, waarbij ze positieve of negatieve krachten aan bepaalde voorwerpen toekennen. De positieve krachten noemen ze dan zegeningen en de negatieve krachten vloeken.

Of, om het woord in de meer juiste betekenis te hebben, aan sommige christenen die bijvoorbeeld zeggen onderscheiding van geesten te hebben en daar vrij geheimzinnig over doen. Ze willen of kunnen dan niet concreet aangeven hoe ze nu aan die gave komen en hoe je deze kunt toetsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 00:16:31 schreef RobertF het volgende:

Of, om het woord in de meer juiste betekenis te hebben, aan sommige christenen die bijvoorbeeld zeggen onderscheiding van geesten te hebben en daar vrij geheimzinnig over doen. Ze willen of kunnen dan niet concreet aangeven hoe ze nu aan die gave komen en hoe je deze kunt toetsen.

Meestal wel hoor. knipoog_dicht.gif

Die gave is afkomstig van God en toetsing kan aan de Bijbel.

En ik ben serieus van mening dat de gave van de onderscheiding der geesten een gave is die nog steeds aan de gemeente wordt gegeven. Het zal zeker zo zijn dat enkelen dat valselijk claimen, maar ik denk dat dat voor het grootste deel toch niet zal gelden. Ik meen het tot op zekere hoogte zelf ook te hebben. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]

Meestal wel hoor.
knipoog_dicht.gif

Die gave is afkomstig van God en toetsing kan aan de Bijbel.

En ik ben serieus van mening dat de gave van de onderscheiding der geesten een gave is die nog steeds aan de gemeente wordt gegeven. Het zal zeker zo zijn dat enkelen dat valselijk claimen, maar ik denk dat dat voor het grootste deel toch niet zal gelden. Ik meen het tot op zekere hoogte zelf ook te hebben.
knipoog_dicht.gif

Sjaloom TimonK,

Daarom spreek ik ook over "sommige christenen." flower.gif Die gave bestaat zeker, net zoals zoveel andere gaven, alleen kunnen sómmige christenen er dus nogal geheimzinnig over doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 00:22:13 schreef RobertF het volgende:

[...]Sjaloom TimonK,

Daarom spreek ik ook over "sommige christenen."
flower.gif
Die gave bestaat zeker, net zoals zoveel andere gaven, alleen kunnen sómmige christenen er dus nogal geheimzinnig over doen.

Ok, duidelijk. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn moeder heeft een keer in de kerk van de dominee een "healing" gehad. Iets in de richting van reiki. Ik denk dat het ook te maken heeft met of je kennis hebt of niet. Mijn moeder wil bijv. niks weten van occultisme etc. Dus christen zijn en occultisme gaat soms inderdaad samen, maar dat betekend niet dat het goed is!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 07:19:23 schreef Roos* het volgende:

Mijn moeder heeft een keer in de kerk van de dominee een "healing" gehad. Iets in de richting van reiki. Ik denk dat het ook te maken heeft met of je kennis hebt of niet. Mijn moeder wil bijv. niks weten van occultisme etc. Dus christen zijn en occultisme gaat soms inderdaad samen, maar dat betekend niet dat het goed is!

Wat maakt het dat je kennis ergens van er belangrijk bij is? Zou je kunnen zeggen dat: "Als ik niet weet wat het is" het dan occult is? Dan krijg je volgens mij een vreselijk breed spectrum aan allerlei zaken die occult zijn..

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 00:22:13 schreef RobertF het volgende:

[...]Sjaloom TimonK,

Daarom spreek ik ook over "sommige christenen."
flower.gif
Die gave bestaat zeker, net zoals zoveel andere gaven, alleen kunnen sómmige christenen er dus nogal geheimzinnig over doen.

Maar dat zou ik onder de noemer 'mystiek' zetten. Niet onder occult.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 08:53:05 schreef Iggi het volgende:

Vraag die bij mij opkomt, kan je ook op een 'occulte manier' met de Bijbel omgaan? Er meer verborgen dingen in zoeken/vinden die er staan. Bijv. het voorspellen van de datum van Jezus terugkomst (wat ik in sommige kringen heb "zien" gebeuren)

Ja, dat kan zeker. Als voorbeeld wil ik daarbij Kabbala geven. Die zoeken door middel van cijfercodes en woordwaarden naar verborgen boodschappen in de bijbel. En dus ook data vinden, en bijv. aanwijzingen voor oorlogen. smile.gif (Maar dat is vaak achteraf)..

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 10:50:05 schreef LaRosa het volgende:

Ik denk eerder aan het oproepen van demonen enzo, hoge magie, eventueel alchemie....Magische diagrammen met hebreeuwse letters erin en laat de evil spirits maar verschijnen
nosmile.gif

Maar dat is dan toch niet 'christelijk'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

niet in de zin van het woord die wij gebruiken nee. Maar echt christelijk occultisme is een contradictio in terminis. Dit is het occultisme dat is ontstaan in een christelijke cultuur. Elke cultuur heeft denk ik zijn eigen occultisme, gebaseerd op de eigen godsdienst. Met de godsdienst zelf heeft het meestal niet zoveel te maken...

Samengevoegde post 18-1-2007 11:18:00:

Je hebt trouwens ook wel wat vriendelijker christelijk occultisme: de beroemde order of the golden dawn was dacht ik ook op christelijke grondslag. De tarot van Waite, voortkomend uit die club, is dat iig wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]Maar dat zou ik onder de noemer 'mystiek' zetten. Niet onder occult.

Sjaloom Sperzieboon,

Nee, toch niet helemaal. Christelijke mystiek heeft eerder te maken met het rechtsstreeks zien en ontmoeten van God. Denk aan de mystieke ervaring van Job die God in een storm ontmoette, of de ervaring van Paulus die tot in de derde hemel opgetrokken werd. En zo zijn er door de eeuwen heen wel meer gelovigen met mystieke ervaringen geweest.

Deze ervaringen gaan verder dan enkel visioenen, omdat de mysticus er werkelijk met ziel en lichaam bij betrokken is. En deze ervaringen zijn heel moeilijk echt te beschrijven, maar niet zó geheimzinnig. Job en Paulus staan op schrift en meerdere gelovigen met mystieke ervaringen hebben hun ervaringen op schrift gesteld.

Deze ervaringen zijn mysterieus, bijzonder en voor buitenstaanders zelfs raadselachtig. Als iemand bijvoorbeeld de Drie-eenheid heeft gezien en heeft gezien hoe Deze onderling communiceert, dan kunnen wij ons dat niet voorstellen. Maar ze zijn niet geheimzinnig in die zin dat de betreffende gelovigen de ervaringen per se geheim willen houden, of dat slechts een select groepje uitverkorenen deze ervaringen kan hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 07:19:23 schreef Roos* het volgende:

Mijn moeder heeft een keer in de kerk van de dominee een "healing" gehad. Iets in de richting van reiki. Ik denk dat het ook te maken heeft met of je kennis hebt of niet. Mijn moeder wil bijv. niks weten van occultisme etc. Dus christen zijn en occultisme gaat soms inderdaad samen, maar dat betekend niet dat het goed is!

Reiki in de Kerk?? nosmile.gif

Reiki moet je meiden.

Zie dit.

link

Helaas is er iemand in mijn familie die zich ermee bezig houd en het is duidelijk te zien dat ze er langzamerhand door gesloopt word. Dus mijd het!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 07:58:57 schreef Sperzieboon het volgende:

[...]

Wat maakt het dat je kennis ergens van er belangrijk bij is? Zou je kunnen zeggen dat: "Als ik niet weet wat het is" het dan occult is? Dan krijg je volgens mij een vreselijk breed spectrum aan allerlei zaken die occult zijn..

Wat ik daarmee bedoel is: Als je geen kennis hebt van wat van God is en wat niet, van wat goed is en wat niet, van wat occult is en wat niet, dat je dan niet het gevaar ziet van dat soort dingen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 19 januari 2007 07:25:02 schreef Roos* het volgende:

[...]

Wat ik daarmee bedoel is: Als je geen kennis hebt van wat van God is en wat niet, van wat goed is en wat niet, van wat occult is en wat niet, dat je dan niet het gevaar ziet van dat soort dingen!

Mee eens.

Nog een tipje is het simpelweg te toetsen aan de Bijbel.

Alweer verwijzend naar diezelfde site als zojuist :

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid