Olorin 155 Geplaatst 23 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 23 januari 2007 Lopting, christelijk gnosticisme is natuurlijk geen christendom. Dat vind ik niet alleen, maar dat vind dit forum (zie FAQ) ook. Vandaar ook denk ik dat er spraken is van een spraakverwarring. En zeker zouden we er wat aan moeten worden gedaan. Ik denk zelf persoonlijk aan de vernietiging van de gnostiek. IMO met het woord natuurlijk, niet het zwaard. Link naar bericht Deel via andere websites
Levi 145 Geplaatst 23 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 23 januari 2007 Ik snap eigenlijk niet waarom mensen met occulte dingen bezig zijn. Dingen als waarzeggerij, raadplegen van geesten, worden ons verboden. Maar ook al was het niet verboden: wat schieten we ermee op? We hebben de Heilige Geest die ons de toekomst kan voorspellen en ons troost kan geven wanneer dierbaren zijn overleden. We hebben het gebed en de ziekenzalving voor de mensen die ziek zijn, dus waarom zouden we ons afwenden van de Eeuwige en ons inlaten met dingen als reiki wanneer we ziek zijn? Link naar bericht Deel via andere websites
Michiel 14 Geplaatst 23 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 23 januari 2007 Quote: Op dinsdag 23 januari 2007 13:10:04 schreef Levi het volgende: We hebben het gebed en de ziekenzalving voor de mensen die ziek zijn, dus waarom zouden we ons afwenden van de Eeuwige en ons inlaten met dingen als reiki wanneer we ziek zijn? Wanhoop, gebrek aan vertrouwen? Alles om maar weer beter te kunnen worden, om verder te gaan zonder ziekte? Link naar bericht Deel via andere websites
diakio 0 Geplaatst 23 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 23 januari 2007 Quote: Op dinsdag 23 januari 2007 12:31:12 schreef Lopting het volgende: Ja, dat klopt. Het is een geweldige samenvatting van de strijd van 'normale christenen' vs 'christelijk gnosticisme' door de eeuwen heen. Zouden we daar eigenlijk niet iets aan moeten doen..? Hebben we geprobeerd, maar brandstapels hadden toch een wat averechts effect Samengevoegde post 23-1-2007 16:38:38: Quote: Op dinsdag 23 januari 2007 13:03:39 schreef Gorthaur het volgende: Lopting, christelijk gnosticisme is natuurlijk geen christendom. Dat vind ik niet alleen, maar dat vind dit forum (zie FAQ) ook. Vandaar ook denk ik dat er spraken is van een spraakverwarring. En zeker zouden we er wat aan moeten worden gedaan. Ik denk zelf persoonlijk aan de vernietiging van de gnostiek. IMO met het woord natuurlijk, niet het zwaard. We verschillen nog wat van mening over de middelen, maar niet over het doel Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 23 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 23 januari 2007 Eensch, zeer eensch allemaal. Ik durf zelfs wel te zeggen dat de gnostiek de absolute tegenpool is van het Christendom, en niet zozeer het atheisme bijvoorbeeld. Link naar bericht Deel via andere websites
diakio 0 Geplaatst 23 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 23 januari 2007 Quote: Op dinsdag 23 januari 2007 17:01:48 schreef Pius_XII het volgende: Eensch, zeer eensch allemaal. Ik durf zelfs wel te zeggen dat de gnostiek de absolute tegenpool is van het Christendom, en niet zozeer het atheisme bijvoorbeeld. Heb je nog wat hout voor op de BBQ Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 23 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 23 januari 2007 Quote: Op dinsdag 23 januari 2007 17:13:04 schreef diakio het volgende: [...] Heb je nog wat hout voor op de BBQ "We don't need no water, let the #%@$@^%$@^# burn!" Link naar bericht Deel via andere websites
diakio 0 Geplaatst 23 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 23 januari 2007 Ik voel een bot aankomen Link naar bericht Deel via andere websites
Thorgrem 430 Geplaatst 23 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 23 januari 2007 We kunnen alvast in voorbereiding een schutters gilde oprichten, das gezellig Link naar bericht Deel via andere websites
diakio 0 Geplaatst 23 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 23 januari 2007 Quote: Op dinsdag 23 januari 2007 17:22:04 schreef Thorgrem het volgende: We kunnen alvast in voorbereiding een schutters gilde oprichten, das gezellig Cool! Link naar bericht Deel via andere websites
Michiel 14 Geplaatst 23 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 23 januari 2007 Quote: Op dinsdag 23 januari 2007 17:19:41 schreef diakio het volgende: Ik voel een bot aankomen Inderdaad, bij deze dan ook: BOT. Link naar bericht Deel via andere websites
diakio 0 Geplaatst 23 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 23 januari 2007 YESSS, daar isie!! Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 23 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 23 januari 2007 Ik denk dat we er wel uit zijn, Christelijk occultisme bestaat niet. Link naar bericht Deel via andere websites
diakio 0 Geplaatst 23 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 23 januari 2007 Ninja-cheerleaders ook niet, en toch zie ik ze Link naar bericht Deel via andere websites
Michiel 14 Geplaatst 23 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 23 januari 2007 Nee, maar het is nog steeds niet ontopic... Link naar bericht Deel via andere websites
diakio 0 Geplaatst 23 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 23 januari 2007 oeps. sorry Link naar bericht Deel via andere websites
LaRosa 0 Geplaatst 23 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 23 januari 2007 ik heb vandaag een heel gaaf boek bekeken in een wetenschappelijke boekhandel, over vroegchristelijke magie, vooral in egypte. Met spreuken en zegels en 'geheime woorden' die bepaalde machten zouden moeten bezweren....bepaalde spreuken voor 'geestelijke doop' met allerlei oerkreten erin.... Heel vaag maar superinteressant!!! Link naar bericht Deel via andere websites
Mr. Emilio 0 Geplaatst 23 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 23 januari 2007 En wat is daar christelijk aan? Link naar bericht Deel via andere websites
LaRosa 0 Geplaatst 23 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 23 januari 2007 dat ze God en Jezus erbij aanriepen? Link naar bericht Deel via andere websites
Eli7 0 Geplaatst 23 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 23 januari 2007 Quote: Op woensdag 24 januari 2007 00:39:39 schreef LaRosa het volgende: dat ze God en Jezus erbij aanriepen? Jezus wordt dagelijks door heel veel mensen in de wereld aangeroepen als ze bijvoorbeeld kwaad op iemand zijn. God wordt er ook vaak bij gehaald in veel gevallen van frustratie. Maar dat maakt de mensen die God en Jezus in die gevallen aanroepen absoluut niet tot christen. En zo geldt dat in mijn ogen ook voor deze 'christelijke' magiërs. Link naar bericht Deel via andere websites
Mr. Emilio 0 Geplaatst 23 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 23 januari 2007 Dat staat dan weer niet in bovenstaande reactie(?)(!) Link naar bericht Deel via andere websites
GenW 0 Geplaatst 23 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 23 januari 2007 Quote: Op woensdag 24 januari 2007 00:39:39 schreef LaRosa het volgende: dat ze God en Jezus erbij aanriepen? Er zijn meer mensen die dat menen te doen. Maar misschien kun je iets meer vertellen over de manier waarop en het doel van die mensen en wat er in dat boekje over staat? Link naar bericht Deel via andere websites
Lopting 0 Geplaatst 23 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 23 januari 2007 De gebruikelijke methode om een godheid aan te roepen tijdens een ritueel is.. Gebed. Ik neem aan dat dat ook hier het geval is. Link naar bericht Deel via andere websites
GenW 0 Geplaatst 23 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 23 januari 2007 Quote: Op woensdag 24 januari 2007 00:50:41 schreef Lopting het volgende: De gebruikelijke methode om een godheid aan te roepen tijdens een ritueel is.. Gebed. Ik neem aan dat dat ook hier het geval is. Heb jij het boekje ook? Link naar bericht Deel via andere websites
LaRosa 0 Geplaatst 23 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 23 januari 2007 het is niet echt een "boekje" het was nogal een lijvig werk. Allemaal van die koptische bronnen enzo he ze riepen idd aan door gebed. En door bepaalde symbolen te tekenen en dan bepaalde woorden uit te spreken. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten