Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ooooh ik ben een Latijn-freak party.gif. Al sinds groep 6 (toen ik misdienaar was) wist ik dat ik gymnasium wilde doen, en tot nu toe lukt het goehoed smile.gif. Ik vind de verhalen práchtig, de grammatica valt best mee, alleen dat woordjes leren he...

Oja, mijn allereerste zinnetje, Roma 3A:

Aeneas Troianus est.

Verder weet ik het niet meer puh2.gif. Even zoeken.

Aeneas Troianus est.

Aeneas currit. Fugit.

Anchises Troianus est.

Anchises fugit.

Non currit, etiam senex est.

Ascanius Troianus est.

Ascanius fugit.

Currit, etiam puer est.

Over dat etiam ben ik niet helemaal zeker, ik heb het N-L vertaalt vanaf latijnengrieks.nl. En de laatste 2 zinnen lukt ook niet zonder woordenboek engel.gif.

Mijn herinneringen tot nu toe zijn in de 2e en 3e heeele drukke klassen, vooral de 2e was een ramp. Maar nu zit ik in een klasje van 17 mensen en het is Leuk smile.gif. Met de andere klas hebben we ook nog heel veel contact door de gym-activiteiten. Het is echt een hechtere club dan in een gewone klas.

Met Grieks zitten we trouwens met z'n 3en. Dat schept ook een band hoor. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 165
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

met zn 17en? das veel!!

nee, dat valt wel mee waarschijnlijk, maar ik zit op school in n klas met maar vijf meiden (+n lerares, egt spr gezellig altijd: heel veel lol smile.gif)

Samengevoegde post 13-1-2007 21:47:27:

wij zijn nu trouwens ook over Aeneas aan t lezen.. maar dan van Vergilius (eindexamenonderwerp).. tis egt spr leuk!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een klein klasje is leuk. smile.gif

Wij waren altijd met grote klassen voor Latijn aangezien er bij ons gewoon veel mensen Latijn volgden, maar we zaten dan wel altijd samen met mensen uit verschillende studierichtingen dus die groep was niet zo heel hecht. De studierichtingen onderling waren wel vrij hecht, maar de groep van Latijn-wiskunde, Latijn-Grieks, enzovoort waren dan vaak zo hecht dat er echt kliekjes waren die weinig met mekaar omgingen, dat was wel jammer.

Ik zat zelf in Latijn-moderne talen, een heel kleine richting. We hebben zelfs een jaar met twee mensen in die richting gezeten, en dat waren toevallig mijn beste vriendin en ik, dus wij waren extra hecht. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 14 januari 2007 15:00:22 schreef Joëlle het volgende:

Latijn in de eerste klas waren 2 klassen vna zo'n 20 man bij ons...

nu, in de 5e (ik volg 't dus allang niet meer..) is Lat
en
grieks samen 5 man en is vwo 456 bij elkaar gestopt als ik 't goed heb. Is wel een heel leuke klas als ik het hoor van de rest
smile.gif

Wow, bij ons waren er wel vier klassen Latijn van in de 20 man in het eerste jaar, je was echt in de minderheid als je geen Latijn begon bij ons. Grieks kon je in het eerste jaar niet volgen. In het laatste jaar waren er geloof ik nog twee volledige klassen Latijn, en een tiental leerlingen die Grieks volgden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

bij ons kun je in de eerste nog geen grieks en geen latijn volgen, in de tweede en derde kun je t allebei volgen, en vanaf de vierde is er dan alleen nog maar Latijn. Er zijn bij ons gewoon te weinig mensen die het interessant vinden..

in de tweede en derde zat ik met 23 mensen in een klas, nu nog met 5. Tis zelfs zo dt bij ons in de onderbouw geen hele gymnasiumklas kan worden gevormd. Die zit gemend met atheneum..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zowel gymnasium en atheneum is het VWO. En VWO staat voor 'voorbereidend wetenschappelijk onderwijs'. Een middelbare school niveau/opleiding die je nodig hebt voor als je naar de universiteit wilt. VWO is het 'hoogste' niveau binnen het Nederlands middelbaar onderwijs.

Atheneum en gymnasium zijn gelijk aan elkaar en zijn het zelfde niveau . Maar op het gymnasium krijg je klassieke talen en op het atheneum niet. (en om het ingewikkeld te maken: sommige scholen bieden atheneum met latijn aan.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, dankje. smile.gif

Als ik het goed begrijp is het VWO zoiets als het ASO hier: het 'hoogste' niveau van het secundair onderwijs, en gericht op verder studeren aan de universiteit of hogeschool. Bij ons is er geen onderscheid tussen gymnasium en atheneum, je hebt in ASO-scholen gewoon verschillende richtingen, waarbij je dus kan kiezen voor een richting met of zonder klassieke talen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had gelijk volgens wiki...

Het atheneum (van Gr. Athene) is in Nederland een vorm van voortgezet onderwijs (voor 12- tot 18-jarigen). De zesjarige opleiding is een vorm van voorbereidend wetenschappelijk onderwijs (vwo) zonder de klassieke talen Grieks en Latijn. Het woord atheneum is afgeleid van Athene en staat in feite synoniem met "gymnasium zonder klassieke talen".

Een vorm van voorbereidend wetenschappelijk onderwijs (vwo, voor 12- tot 18-jarigen) met de klassieke talen Grieks en/of Latijn, die zowel op een zelfstandige school als op een scholengemeenschap of lyceum gevolgd kan worden. Deze betekenis wordt gebruikt in de woorden gymnasiumdiploma en gymnasiumopleiding

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik deed VWO+ (vwo met projecten knipoog_dicht.gif ), en wij moesten verplicht latijn doen.

de eerste tekst die we moesten vertalen was dacht ik:

Aeneas currit.

Fugit.

Troja capta est.

ik begreep bar weinig van de grammatica op zich, het tekstvertalen ging me dan wel weer goed af. Maar eigenlijk was ik te lui om het te leren knipoog_dicht.gif en ben ik er mee gestopt in het derde jaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Atheneum is zonder klassieke talen, Gymnasium is met.

Ik doe zelf weer precies datgene wat ertussen ligt, namelijk VWO + Latijn (dus atheneum + Latijn) de reden dat dat bij mij zo heet is omdat ik in mijn profiel een taal heb laten vallen (Frans) en daarvoor Latijn in de plaats heb genomen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 14 januari 2007 18:43:12 schreef karin1204 het volgende:

Ik deed VWO+ (vwo met projecten
knipoog_dicht.gif
), en wij moesten verplicht latijn doen.

de eerste tekst die we moesten vertalen was dacht ik:

Aeneas currit.

Fugit.

Troja capta est.

Jah nog iemand met Roma party.gif

En Gymnasium kan inderdaad met 1 van beide talen als eindexamenvak, zolang in de onderbouw maar beide talen is gegeven. Als ook in de onderbouw maar 1 taal is gegeven is het Atheneum met Latijn (of Grieks).

De die-hards doen gewoon allebei engel.gif *kucharrogantkuch*

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 14 januari 2007 19:30:33 schreef Verity het volgende:

[...]

Jah nog iemand met Roma
party.gif

En Gymnasium kan inderdaad met 1 van beide talen als eindexamenvak, zolang in de onderbouw maar beide talen is gegeven. Als ook in de onderbouw maar 1 taal is gegeven is het Atheneum met Latijn (of Grieks).

De die-hards doen gewoon allebei
engel.gif
*kucharrogantkuch*

Ik had ook Roma party.gif

En hoe heten die griekse boeken ook al weer..

Als ik dit topic lees baal ik er nog meer van dat ik er niet mee door ben gegaan boosrood.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid