Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 165
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 14:46:22 schreef Harm-Jan het volgende:

[...]TSSK! Pauper, respecteer de klassiekers, ik zeg ook geen Marsalatijns.

Wacht, jongen! Met míj ben je nog niet klaar! Als er íemand de klassiekers respecteert, dan ben ik het wel! Ik heb de complete verzameling van het werk van Gene Vincent, Johnny Horton, Buddy Holly, en nog een aantal klassiekers! boosrood.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is wel meer Latijn in de wereld. Kinderspeelgoed met de naam 'Ik voeg samen' (Lego) of een auto met de naam 'Ik rol' (Volvo) en zelfs een TV-zender met de naam 'de mol' (Talpa). En ga nou niet zeggen, dat die nu 'tien' heet. Begin maar gewoon met les 1 van koxkollum.nl; lekker zweten op de praesens van de werkwoorden met a-stammen.

Voor de luilakken heb ik de eerste les hieronder gemaakt. De oefeningen zoek je maar lekker zelf op.

a-stam : voca-

het hele werkwoord = infinitivus : vocare = roepen

voco

vocas

vocat

vocamus

vocatis

vocant

ik roep

jij roept

hij roept

wij roepen

jullie roepen

zij roepen

De eerste, tweede en derde persoon enkelvoud en meervoud worden onderscheiden door de persoonsuitgangen :

-o, -s, -t, -mus, -tis, -nt

Leer deze uitgangen : -o, -s, -t, -mus, -tis, -nt, -o, -s, -t, -mus, -tis, -nt, -o, -s, -t, mus, -tis, -nt, ...

voca- heet een a-stam, omdat je telkens die -a- ziet; alleen in de eerste persoon enkelvoud (voco) is de a-klank in de o-klank opgenomen en verdwenen.

Het Latijn beschikt wel over persoonlijke voornaamwoorden (ik, jij, wij, jullie), maar gebruikt die alleen om nadruk te geven.

voco : ik roep

ego non voco, at tu vocas : ík roep niet, maar jíj roept

Leer de volgende werkwoorden :

amare : houden van, beminnen

ambulare : wandelen

armare : (be)wapenen

dare : geven

habitare : (be)wonen

imperare : heersen, bevelen

notare : opmerken

orare : smeken, bidden

ornare : (ver)sieren

pugnare : strijden

vocare : roepen, noemen

Onthoud de woorden door ze te verbinden met kennis, die je al hebt:

amare > Amor, de god van de liefde; l'amour (frans); amorous (engels); amateur

ambulare > een ambulante patiënt

armare : army (engels); l'armée (frans)

dare > datum; data (gegevens)

habitare > inhabitant (engels); habiter (frans)

imperare > emperor (engels); l'empereur (frans); empire-stijl

notare > notaris; notes (engels)

orare > ora et labora : bid en werk; oratorium

ornare > ornament

pugnare > pugilist = vuistvechter / bokser

vocare > vocaal = klinker;voix (frans)

Nou? Makkelijk toch? Over drie weken de tweede les? Meld je aan in dit topic, en leer Latijn. De taal van de toekomst; Lingua futuris!

party.gifyes.gifparty.gifyes.gifparty.gifyes.gifparty.gifyes.gifparty.gifyes.gifparty.gifyes.gifparty.gifyes.gifparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 00:07:55 schreef GenW het volgende:

Mmm, ik ga zeker proberen dit topic bij te houden. Al verwacht ik er niet al te veel van, weinig tijd en zoveel dingen die een mens wil doen en leren. Maar goed, eens in de drie weken klinkt redelijk
smile.gif

Een kleine tip; als je werkt met Firefox, kun je de site van koxkollum als volgt iedere keer makkelijk pakken; ga naar 'Extra', kies 'Opties', vul bij je locaties in; je standaardopeningspagina (even de naam invullen...) | www.credible.nl | www.koxkollum.nl | al je andere dagelijkse sites. Dan klik je op 'OK', en na opnieuw opstarten krijg je iedere keer deze sites. Werkt beter dan Internet Explorer, vind ik. Hoe het met Opera zit, weet ik niet, maar Mr. Emilio kan je daar meer over vertellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 00:05:18 schreef de vegaloog het volgende:

Er is wel meer Latijn in de wereld. Kinderspeelgoed met de naam 'Ik voeg samen' (Lego) of een auto met de naam 'Ik rol' (Volvo) en zelfs een TV-zender met de naam 'de mol' (Talpa). En ga nou niet zeggen, dat die nu 'tien' heet. Begin maar gewoon met les 1 van koxkollum.nl; lekker zweten op de praesens van de werkwoorden met a-stammen.

Voor de luilakken heb ik de eerste les hieronder gemaakt. De oefeningen zoek je maar lekker zelf op.

a-stam : voca-

het hele werkwoord = infinitivus : vocare = roepen

voco

vocas

vocat

vocamus

vocatis

vocant

ik roep

jij roept

hij roept

wij roepen

jullie roepen

zij roepen

De eerste, tweede en derde persoon enkelvoud en meervoud worden onderscheiden door de persoonsuitgangen :

-o, -s, -t, -mus, -tis, -nt

Leer deze uitgangen : -o, -s, -t, -mus, -tis, -nt, -o, -s, -t, -mus, -tis, -nt, -o, -s, -t, mus, -tis, -nt, ...

voca- heet een a-stam, omdat je telkens die -a- ziet; alleen in de eerste persoon enkelvoud (voco) is de a-klank in de o-klank opgenomen en verdwenen.

Het Latijn beschikt wel over persoonlijke voornaamwoorden (ik, jij, wij, jullie), maar gebruikt die alleen om nadruk te geven.

voco : ik roep

ego non voco, at tu vocas : ík roep niet, maar jíj roept

Leer de volgende werkwoorden :

amare : houden van, beminnen

ambulare : wandelen

armare : (be)wapenen

dare : geven

habitare : (be)wonen

imperare : heersen, bevelen

notare : opmerken

orare : smeken, bidden

ornare : (ver)sieren

pugnare : strijden

vocare : roepen, noemen

Onthoud de woorden door ze te verbinden met kennis, die je al hebt:

amare > Amor, de god van de liefde; l'amour (frans); amorous (engels); amateur

ambulare > een ambulante patiënt

armare : army (engels); l'armée (frans)

dare > datum; data (gegevens)

habitare > inhabitant (engels); habiter (frans)

imperare > emperor (engels); l'empereur (frans); empire-stijl

notare > notaris; notes (engels)

orare > ora et labora : bid en werk; oratorium

ornare > ornament

pugnare > pugilist = vuistvechter / bokser

vocare > vocaal = klinker;voix (frans)

Nou? Makkelijk toch? Over drie weken de tweede les? Meld je aan in dit topic, en leer Latijn. De taal van de toekomst; Lingua futuris!

party.gifyes.gifparty.gifyes.gifparty.gifyes.gifparty.gifyes.gifparty.gifyes.gifparty.gifyes.gifparty.gifyes.gifparty.gif

ik weet die website, heb daar ooit opgezeten om latijns te leren, ik kwam aan les 4 ongeveer

toen was ik het beu, zoals altijd

nu heb ik examens dus kan jammer genoeg niet meedoen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een leraar die eruit zag als een verstrooide professor zei dat je moest staan en als je het niet wist kon je het voor de klas opdreunen:

'Dominus, domini, domino, dominum, domino, domini, dominorum, dominis, dominos, dominis...'

En dan besluit je een paar jaar later dat je nooit van je leven meer een woord latijn wil horen. puh2.gif

Is kerklatijn trouwens anders dan wat je zegmaar op school krijgt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 11 januari 2007 20:42:20 schreef aj het volgende:

Ik heb Latijn, en na 6 jaar ben ik tot de conclusie gekomen dat ik Grieks eigenlijk wel iets leuker vindt, maar dat heb ik na 2 jaar laten vallen.
mondhouden.gif

Tis op zich idd wel een handige taal, maar niet als taal op zich, meer omdat het de basis is van veel andere talen.

Ik zal nooit mijn eerste zinnetje vergeten:

Juppiter deus est

widegrin.gif

Ik kan -nu 4 jaar later- nog altij dhet eerste gedeelte van tekst 7A van Roma oplepelen engel.gif

Latijn koos ik voor de mythologie en de verhalen. Diep teleurgesteld (de verhalen kend eik al en ik snapte weinig van de gramm) moest ik het laten vallen eind klas 1 met een 5.3 Inmiddels vind ik dat wel jammer, want de verhalen van de Lat/Grieksers momenteel zijn zo leuk (afgezien van 't feit dat het door een van de beste docenten op school gegeven word).

misschien dat ik het ooit weer ga leren engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
de vegaloog

Nou? Makkelijk toch? Over drie weken de tweede les? Meld je aan in dit topic, en leer Latijn. De taal van de toekomst; Lingua futuris!

Nee, het is helemaal niet makkelijk. Niet iedereen heeft een IQ van heb-ik-jou daar en niet iedereen kan woorden makkelijk uit zijn hoofd leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk, die Latijn-lesjes!

Ik heb wel zes jaar Latijn gehad, maar een beetje herhaling kan bij mij zeker geen kwaad, het begint allemaal wat stoffig te worden. Nu heb ik er weinig tijd voor, ik volg al een online-cursus Esperanto en ik moet binnenkort mijn Hebreeuws herhalen, tussendoor mijn Latijn opfrissen lijkt me wat te veel van het goede. Ik pik wel in op de plaats waar jullie zitten als ik over een paar maanden meer tijd heb. smile.gif

Als jullie vast zouden zitten met die lessen wil ik wel gerust even helpen.

Het Kerklatijn verschilt wel degelijk van het klassiek Latijn dat je op school leert, ik weet alleen niet exact in wat. Ik meen me te herinneren dat het een soort compromis is tussen het volkslatijn en het klassiek Latijn, met een wat meer 'verheven' vocabularium dan het volkslatijn, maar een versimpelde grammatica. Je zou het best even opzoeken want ik ben er allemaal niet zeker van.

De uitspraak verschilt vrij sterk, zo is een c in het klassiek Latijn altijd een k-klank, terwijl het in het kerklatijn vaak (of altijd?) uitgesproken wordt als tsj. Verder wordt ae in het klassiek Latijn uitgesproken als aaj, en in het kerklatijn als ee.

Samengevoegde post 13-1-2007 14:20:30:

Quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 14:03:22 schreef aj het volgende:

Een voordeel aan schoollatijn: "vrij vertalen" is over het algemeen hét summum van het vertalen..., dus je doet het niet makkelijk fout
knipoog_dicht.gif

Hmm, daar waren toch ook wel grenzen aan. In mijn ongeziene tekst had ik soms zinnen waar ik één of twee woorden uit begreep, en ik maakte daar dan maar een zin rond die klonk alsof hij in het verhaaltje zou passen. Jammer genoeg vonden mijn leraren dat meestal iets te vrij. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Jippiej; opschepper!

@ Ann; aaa toe nou... is maar één lesje per 3 weken. Moet je kijken hoe eenvoudig. Zelfs jij moet dat redden! widegrin.gif

@ Helena; Fijn, dat je na dat besluit toch nog Latijn kent, en schijnbaar ook wel wilt horen. Kerklatijn is niet zozeer een andere taal, alswel een van het klassieke Latijn afwijkende uitspraak. Deze uitspraak lijkt erg veel op het Italiaans, zoals dat in het Noorden van Italië wordt uitgesproken.

@ Joelle; eh... nú dus? party.gif Doe toch lekker mee met ons!

@ NienkeJ; kanjer! Feliciter! Weet je 't over drie weken nog? Dan gaan we verder.

@ Harm-Jan; Maak je geen zorgen over je IQ. Als je wilt lukt het jou ook. Ik heb een keer een half jaar lesgegeven op een school voor moeilijk lerenden. Die hadden IQ's van 60 tot 85, en ze konden het allemaal aan. Juist doordat het kleine lesjes zijn, en je veel hulpmiddeltjes krijgt, zul je merken, dat jet het best wel oppikt via koxkollum. Bovendien kunnen die hogere IQ's jou helpen als jij ergens mee zit. Ik bied mij alvast aan! Zoals je wel al merkt, is er ook een aantal mensen, dat al jaren Latijn heeft gehad. (Ik niet hoor... ik heb één jaar Latijn op het gym gehad, toen moest is naar het HAVO.) Deze 'latinisten' kunnen jou en mij helpen. Dat is het voordeel van een 'gemeenschap', en jij als mod moet toch weten, hoe goed deze gemeenschap werkt?

Jij moet het gewoon proberen.Nooit geschoten, altijd mis... Straks ben jij nog degene, die het het beste kan!

@ Iriacynthe; Fijn, dat je met ons meedoet! Maar... de bus is nooit vol genoeg! Wie doet nog meer mee?

@ alle crediblisten; denk er nu eens over na, hoe wij ook samen met deze lessen bezig kunnen zijn, en op speelse wijze elkaar de les kunnen overhoren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 15:45:48 schreef de vegaloog het volgende:

@ Ann; aaa toe nou... is maar één lesje per 3 weken. Moet je kijken hoe eenvoudig. Zelfs jij moet dat redden!
widegrin.gif

zoals ik al zei ken ik les tem 4 al hoor widegrin.gif heb dat ooit zelf gaan studeren op die site

en idd zelfs ik kan het widegrin.gif tis ook makkelijk latijn

tot hiertoe vind ik dat tochpuh2.gif wsch onderschat ik het

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 14:19:13 schreef Iriacynthe het volgende:

Hmm, daar waren toch ook wel grenzen aan. In mijn ongeziene tekst had ik soms zinnen waar ik één of twee woorden uit begreep, en ik maakte daar dan maar een zin rond die klonk alsof hij in het verhaaltje zou passen. Jammer genoeg vonden mijn leraren dat meestal iets te vrij.
widegrin.gif

Vrij vertalen rocks party.gif

@ De Vegaloog: ik twijfel of dat verstandig is, aangezien ik momenteel ook Engels, Frans, Duits en Italiaans volg waar ik al zat problemen mee heb widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Vegaloog: ik denk dat ik het over 3 weken nóg wel weet, aangezien ik het al 4 jaar geleden heb geleerd en het al die tijd onthouden heb knipoog_dicht.gif

@Harm-Jan: heb je je IQ al eens getest? Ik ben wel benieuwd wat daar uit kwam (en ja, ik schat jou vrij hoog in knipoog_dicht.gif). Wíl je wel latijn leren?engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Harm-Jan: heb je je IQ al eens getest?

Ik kom altijd op de helft, dan snap ik het niet meer.

Quote:
Ik ben wel benieuwd wat daar uit kwam (en ja, ik schat jou vrij hoog in ). Wíl je wel latijn leren?

Willen opzich wel, net als Grieks en Hebreeuws (die twee liever) maar dat kan ik gewoon niet, talen zijn niet voor mij bedoeld.

*volgende week tentamen engels :S*

Link naar bericht
Deel via andere websites

@HJ: Ah oké, maar het niet kunnen van talen zegt weinig over je IQ toch? Veel beta-mensen bakken niets van talen.. smile.gif

En ik kom nog niet eens bij de helft van IQtesten, dan ben ik het al zat puh2.gif

Ik heb 2 jaar latijn gehad, het eerste jaar van een leuke leraar en met een groepje van 9. Het was er een gezellige chaos, en die tijd mis ik nu soms nog cry.gif.

Het jaar daarop kregen we een andere leraar, een man/jongen die dominee wilde worden en een paar uur latijn gaf in de week. Deze man kon totaal geen orde houden, we hadden een klas van meer dan 30 opstandige vwo'ers, en wat is hij gepest zeg.. Na dat jaar was hij ook weg smile.gif. Doordat we die leraar hadden hebben we dat jaar amper wat geleerd, waardoor ik er mee gestopt was. Ik was daar in de 4e erg blij mee, aangezien de latijn&grieks-groep toen elke 2 weken een grote repetitie had knipoog_dicht.gif. Achteraf vind ik het wel jammer, dat latijn-klasje is altijd een onwijs leuke groep geweest, en bovendien vind ik het jammer dat ik niet beter latijn kan smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid