Dagmar 0 Geplaatst 13 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 13 januari 2007 Ooooh ik ben een Latijn-freak . Al sinds groep 6 (toen ik misdienaar was) wist ik dat ik gymnasium wilde doen, en tot nu toe lukt het goehoed . Ik vind de verhalen práchtig, de grammatica valt best mee, alleen dat woordjes leren he... Oja, mijn allereerste zinnetje, Roma 3A: Aeneas Troianus est. Verder weet ik het niet meer . Even zoeken. Aeneas Troianus est. Aeneas currit. Fugit. Anchises Troianus est. Anchises fugit. Non currit, etiam senex est. Ascanius Troianus est. Ascanius fugit. Currit, etiam puer est. Over dat etiam ben ik niet helemaal zeker, ik heb het N-L vertaalt vanaf latijnengrieks.nl. En de laatste 2 zinnen lukt ook niet zonder woordenboek . Mijn herinneringen tot nu toe zijn in de 2e en 3e heeele drukke klassen, vooral de 2e was een ramp. Maar nu zit ik in een klasje van 17 mensen en het is Leuk . Met de andere klas hebben we ook nog heel veel contact door de gym-activiteiten. Het is echt een hechtere club dan in een gewone klas. Met Grieks zitten we trouwens met z'n 3en. Dat schept ook een band hoor. Link naar bericht Deel via andere websites
snuffie 0 Geplaatst 13 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 13 januari 2007 met zn 17en? das veel!! nee, dat valt wel mee waarschijnlijk, maar ik zit op school in n klas met maar vijf meiden (+n lerares, egt spr gezellig altijd: heel veel lol ) Samengevoegde post 13-1-2007 21:47:27: wij zijn nu trouwens ook over Aeneas aan t lezen.. maar dan van Vergilius (eindexamenonderwerp).. tis egt spr leuk!! Link naar bericht Deel via andere websites
Ann 0 Geplaatst 13 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 13 januari 2007 Quote: Op zaterdag 13 januari 2007 18:00:01 schreef de vegaloog het volgende: [...] twas een retorische vraag, natuurlijk vergis ik me niet Link naar bericht Deel via andere websites
de vegaloog 0 Geplaatst 13 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 13 januari 2007 Quote: Op zaterdag 13 januari 2007 22:02:04 schreef Ann het volgende: [...] twas een retorische vraag, natuurlijk vergis ik me niet Verity, doe je mee? Link naar bericht Deel via andere websites
Dagmar 0 Geplaatst 14 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 14 januari 2007 Euhm laat ik eerst mijn schoolwerk voor latijn maar doen, maar er zitten af en toe vast wel hele handige opfrisdingetjes tussen . Ik doe uiteraard wel mee met het Heel Cool vinden van Latijn Link naar bericht Deel via andere websites
Jyoti 0 Geplaatst 14 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 14 januari 2007 Een klein klasje is leuk. Wij waren altijd met grote klassen voor Latijn aangezien er bij ons gewoon veel mensen Latijn volgden, maar we zaten dan wel altijd samen met mensen uit verschillende studierichtingen dus die groep was niet zo heel hecht. De studierichtingen onderling waren wel vrij hecht, maar de groep van Latijn-wiskunde, Latijn-Grieks, enzovoort waren dan vaak zo hecht dat er echt kliekjes waren die weinig met mekaar omgingen, dat was wel jammer. Ik zat zelf in Latijn-moderne talen, een heel kleine richting. We hebben zelfs een jaar met twee mensen in die richting gezeten, en dat waren toevallig mijn beste vriendin en ik, dus wij waren extra hecht. Link naar bericht Deel via andere websites
Joëlle 0 Geplaatst 14 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 14 januari 2007 Latijn in de eerste klas waren 2 klassen vna zo'n 20 man bij ons... nu, in de 5e (ik volg 't dus allang niet meer..) is Lat en grieks samen 5 man en is vwo 456 bij elkaar gestopt als ik 't goed heb. Is wel een heel leuke klas als ik het hoor van de rest Link naar bericht Deel via andere websites
yojo 0 Geplaatst 14 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 14 januari 2007 Latijn is echt geweldig Latijn is bij ons met 12 mensen, en ik heb ook grieks gekozen daar zitten we met 2 mensen! echt erg, maar goed.. ik vind het heel erg leuk Link naar bericht Deel via andere websites
Jyoti 0 Geplaatst 14 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 14 januari 2007 Quote: Op zondag 14 januari 2007 15:00:22 schreef Joëlle het volgende: Latijn in de eerste klas waren 2 klassen vna zo'n 20 man bij ons... nu, in de 5e (ik volg 't dus allang niet meer..) is Lat en grieks samen 5 man en is vwo 456 bij elkaar gestopt als ik 't goed heb. Is wel een heel leuke klas als ik het hoor van de rest Wow, bij ons waren er wel vier klassen Latijn van in de 20 man in het eerste jaar, je was echt in de minderheid als je geen Latijn begon bij ons. Grieks kon je in het eerste jaar niet volgen. In het laatste jaar waren er geloof ik nog twee volledige klassen Latijn, en een tiental leerlingen die Grieks volgden. Link naar bericht Deel via andere websites
snuffie 0 Geplaatst 14 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 14 januari 2007 bij ons kun je in de eerste nog geen grieks en geen latijn volgen, in de tweede en derde kun je t allebei volgen, en vanaf de vierde is er dan alleen nog maar Latijn. Er zijn bij ons gewoon te weinig mensen die het interessant vinden.. in de tweede en derde zat ik met 23 mensen in een klas, nu nog met 5. Tis zelfs zo dt bij ons in de onderbouw geen hele gymnasiumklas kan worden gevormd. Die zit gemend met atheneum.. Link naar bericht Deel via andere websites
Jyoti 0 Geplaatst 14 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 14 januari 2007 Het is even off-topic, maar wat is een gymnasium en een atheneum juist, en heb ik het goed begrepen als je enkel Latijn kan volgen in het gymnasium? Maakt het iets handiger om te volgen voor mij. Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 14 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 14 januari 2007 Zowel gymnasium en atheneum is het VWO. En VWO staat voor 'voorbereidend wetenschappelijk onderwijs'. Een middelbare school niveau/opleiding die je nodig hebt voor als je naar de universiteit wilt. VWO is het 'hoogste' niveau binnen het Nederlands middelbaar onderwijs. Atheneum en gymnasium zijn gelijk aan elkaar en zijn het zelfde niveau . Maar op het gymnasium krijg je klassieke talen en op het atheneum niet. (en om het ingewikkeld te maken: sommige scholen bieden atheneum met latijn aan.) Link naar bericht Deel via andere websites
Jyoti 0 Geplaatst 14 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 14 januari 2007 Oh, dankje. Als ik het goed begrijp is het VWO zoiets als het ASO hier: het 'hoogste' niveau van het secundair onderwijs, en gericht op verder studeren aan de universiteit of hogeschool. Bij ons is er geen onderscheid tussen gymnasium en atheneum, je hebt in ASO-scholen gewoon verschillende richtingen, waarbij je dus kan kiezen voor een richting met of zonder klassieke talen. Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 14 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 14 januari 2007 Atheneum is toch met Latijn en gymnasium met Latijn en Grieks? Link naar bericht Deel via andere websites
Joëlle 0 Geplaatst 14 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 14 januari 2007 Atheneum is met niks en gym met 1 of beiden is mij altijd verteld Link naar bericht Deel via andere websites
Étoile 0 Geplaatst 14 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 14 januari 2007 volgens mij is het zoals audiophile zei. Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 14 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 14 januari 2007 Typisch Nederlands secundair onderwijs, er zijn zat hokjes maar niemand weet precies wat welk hokje nou zou moeten doen... Link naar bericht Deel via andere websites
Joëlle 0 Geplaatst 14 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 14 januari 2007 Ik had gelijk volgens wiki... Het atheneum (van Gr. Athene) is in Nederland een vorm van voortgezet onderwijs (voor 12- tot 18-jarigen). De zesjarige opleiding is een vorm van voorbereidend wetenschappelijk onderwijs (vwo) zonder de klassieke talen Grieks en Latijn. Het woord atheneum is afgeleid van Athene en staat in feite synoniem met "gymnasium zonder klassieke talen". Een vorm van voorbereidend wetenschappelijk onderwijs (vwo, voor 12- tot 18-jarigen) met de klassieke talen Grieks en/of Latijn, die zowel op een zelfstandige school als op een scholengemeenschap of lyceum gevolgd kan worden. Deze betekenis wordt gebruikt in de woorden gymnasiumdiploma en gymnasiumopleiding Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 14 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 14 januari 2007 Quote: Op zondag 14 januari 2007 18:30:20 schreef Joëlle het volgende: Atheneum is met niks en gym met 1 of beiden is mij altijd verteld Ik ken iemand die atheneum met latijn heeft gedaan. Link naar bericht Deel via andere websites
Joëlle 0 Geplaatst 14 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 14 januari 2007 Dan heet het officieel gymnasium, maar op een school waar geen gymnasium mag worden gegeven heet het dan inderdaad atheneum met klassieke taal/talen (zoals bij ons) Link naar bericht Deel via andere websites
Étoile 0 Geplaatst 14 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 14 januari 2007 Ik deed VWO+ (vwo met projecten ), en wij moesten verplicht latijn doen. de eerste tekst die we moesten vertalen was dacht ik: Aeneas currit. Fugit. Troja capta est. ik begreep bar weinig van de grammatica op zich, het tekstvertalen ging me dan wel weer goed af. Maar eigenlijk was ik te lui om het te leren en ben ik er mee gestopt in het derde jaar. Link naar bericht Deel via andere websites
snuffie 0 Geplaatst 14 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 14 januari 2007 Atheneum is zonder klassieke talen, Gymnasium is met. Ik doe zelf weer precies datgene wat ertussen ligt, namelijk VWO + Latijn (dus atheneum + Latijn) de reden dat dat bij mij zo heet is omdat ik in mijn profiel een taal heb laten vallen (Frans) en daarvoor Latijn in de plaats heb genomen.. Link naar bericht Deel via andere websites
Dagmar 0 Geplaatst 14 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 14 januari 2007 Quote: Op zondag 14 januari 2007 18:43:12 schreef karin1204 het volgende: Ik deed VWO+ (vwo met projecten ), en wij moesten verplicht latijn doen. de eerste tekst die we moesten vertalen was dacht ik: Aeneas currit. Fugit. Troja capta est. Jah nog iemand met Roma En Gymnasium kan inderdaad met 1 van beide talen als eindexamenvak, zolang in de onderbouw maar beide talen is gegeven. Als ook in de onderbouw maar 1 taal is gegeven is het Atheneum met Latijn (of Grieks). De die-hards doen gewoon allebei *kucharrogantkuch* Link naar bericht Deel via andere websites
snuffie 0 Geplaatst 14 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 14 januari 2007 kan ik er wat aan doen dat er bij ons in de bovenbouw geen grieks wordt gegeven.. Grieks vond ik juist wel heel leuk.. ook al hadden we een ramp voor de klas staan.. Link naar bericht Deel via andere websites
Holla 0 Geplaatst 14 januari 2007 Rapport Share Geplaatst 14 januari 2007 Quote: Op zondag 14 januari 2007 19:30:33 schreef Verity het volgende: [...] Jah nog iemand met Roma En Gymnasium kan inderdaad met 1 van beide talen als eindexamenvak, zolang in de onderbouw maar beide talen is gegeven. Als ook in de onderbouw maar 1 taal is gegeven is het Atheneum met Latijn (of Grieks). De die-hards doen gewoon allebei *kucharrogantkuch* Ik had ook Roma En hoe heten die griekse boeken ook al weer.. Als ik dit topic lees baal ik er nog meer van dat ik er niet mee door ben gegaan Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten