Spring naar bijdragen

Je huis zegenen?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 15:54:57 schreef diakio het volgende:

[...]

widegrin.gif
eh, misschien het verschil tussen fictie en docu uit elkaar proberen te houden?

"exorcist" was tot Vat II één van de lagere wijdingen, sinds Vat II bestaat het niet meer als wijding, maar iedere geestelijke (diaken, priester, bisschop) kan als exorcist optreden. Niet dat het nog veel gebeurt overigens, voorzover ik weet hebben de meeste bisdommen nog wel iemand die speciaal daarvoor wordt ingezet, maar het is nogal uitzonderlijk geworden.

Als je dan toch het idee hebt dat er "iets mis" is met je huis, dan kan je dat beter overlaten aan iemand die terzake kundig is dan zelf aan de slag te gaan (IMHO)...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 198
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 16:02:50 schreef K. het volgende:

[...]Vanavond komt nog een veel engere (The Exorcist)...
widegrin.gif
Moet je lekker in je eentje gaan kijken.
puh2.gif

Maar serieus, gebed lijkt me een krachtig wapen. Een kruis kan ook geen kwaad. Hm... had ik je toch even moeten leren hoe je een kruis slaat...
knipoog_dicht.gif

Samengevoegde post 06-1-2007 16:04:35:

O, neem je rozenkrans mee.
knipoog_dicht.gif

En niet vergeten knoflook, een scherpe houten pin en als je er toevallig aan kan komen een vuurwapen met zilveren kogels knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 16:02:50 schreef K. het volgende:

[...]Vanavond komt nog een veel engere (The Exorcist)...
widegrin.gif
Moet je lekker in je eentje gaan kijken.
puh2.gif

Maar serieus, gebed lijkt me een krachtig wapen. Een kruis kan ook geen kwaad. Hm... had ik je toch even moeten leren hoe je een kruis slaat...
knipoog_dicht.gif

Samengevoegde post 06-1-2007 16:04:35:

O, neem je rozenkrans mee.
knipoog_dicht.gif

hahaha ik lig hier echt helemaal in een deuk en je weet dat ik niet doe aan kruisje slaan. Daarbij zei ik je toch dat m'n rozenkrans kapot is? Dat zal dan wel een teken zijn rofl.gifrofl.gif

@ Thorgrem, ik eet vanavond italiaans thuis. Als ik terugkom heb ik zo'n knoflookgeur in m'n mond dat het appartement spontaan heilig is..haha

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 16:06:13 schreef Mr. Emilio het volgende:

[...]

Als je dan toch het idee hebt dat er "iets mis" is met je huis, dan kan je dat beter overlaten aan iemand die terzake kundig is dan zelf aan de slag te gaan (IMHO)...

Ja, dat bedoelde ik ook. Niet iedereen die met goede bedoelingen aan de slag gaat, bereikt het gewenste resultaat. Ik denk dat je mag oppassen jezelf niet te overschatten op dit punt. Ik snap overigens best de "evangelische" redenering, die zal zeggen dat het gaat om vertrouwen in Jezus, niet in jezelf, maar ik deel die visie persoonlijk niet (nou ja, en met mij nog een dikke 60% van de christenen, ik verzin het niet zelf)

Samengevoegde post 06-1-2007 16:11:22:

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 16:06:56 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

En niet vergeten knoflook, een scherpe houten pin en als je er toevallig aan kan komen een vuurwapen met zilveren kogels
knipoog_dicht.gif

nooo.gif dat is tegen vampieren!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 16:10:33 schreef K. het volgende:

Ja, een slecht teken...
puh2.gif
En waarom trouwens wel een kruis dragen, maar niet slaan? Just curious.
knipoog_dicht.gif

Euh omdat ik die van mijn moeder voor mijn doop heb gekregen smile.gif Ik had em ook niet zelf gekocht ofzo..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 16:00:45 schreef diakio het volgende:

[...]

Natuurlijk zijn er nog cursussen. Ik zei alleen dat de lagere wijdingen niet langer bestaan, als wijding. Maar, nee, je kan niet verwachten dat ik als katholiek ga bevestigen dat alles waarvan mensen beweren dat het in Jezus naam gebeurt een goed initiatief is, sorry.

Wat bedoel je hiermee? Met je laatste zin? Want Jezus zegt het namelijk wel in de bijbel. Bijvoorbeeld marcus 16.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 06 januari 2007 16:10:50 schreef diakio het volgende:

Ja, dat bedoelde ik ook. Niet iedereen die met goede bedoelingen aan de slag gaat, bereikt het gewenste resultaat. Ik denk dat je mag oppassen jezelf niet te overschatten op dit punt. Ik snap overigens best de "evangelische" redenering, die zal zeggen dat het gaat om vertrouwen in Jezus, niet in jezelf, maar ik deel die visie persoonlijk niet (nou ja, en met mij nog een dikke 60% van de christenen, ik verzin het niet zelf)

Niet voor niets waarschuwde Jezus met de woorden:

Matt. 12

43 Zodra de onreine geest van de mens is uitgevaren, gaat hij door dorre plaatsen om rust te zoeken, maar hij vindt die niet. 44 Dan zegt hij: Ik zal terugkeren naar mijn huis, waar ik ben uitgevaren; en als hij komt, vindt hij het leegstaan [en] geveegd en op orde. 45 Dan trekt hij heen en neemt zeven andere geesten mede, bozer dan hijzelf; en zij komen binnen en wonen daar. En het wordt met die mens in het einde erger dan in het begin. Alzo zal het ook gaan met dit boze geslacht.

Binnen de 'evangelische beredening' kent met deze woorden van Hem.. toch...?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 16:08:54 schreef Liset het volgende:

dat ik niet doe aan kruisje slaan. Daarbij zei ik je toch dat m'n rozenkrans kapot is? Dat zal dan wel een teken zijn
rofl.gifrofl.gif

Mijnes ook nosmile.gif

Over dat zegenen van een huis: Tsja... het komt op mij iets te vaak over alsof het net zo zou werken als een toverspreuk. Er klopt iets niet aan je huis, je spreekt een zegen uit en *tadaaa* het is weg. Dat bedoel ik niet als een belediging, het is alleen even ter illustratie.

In mijn ogen vraag je nog altijd om een zegen van de Heer, je strooit er niet zomaar mee rond. En bovendien, als er echt iets duisters aan de hand is in je huis, werkt het dan wel zo 'makkelijk'? Zegen uitspreken, opgelost? Ik zou zelf geloof ik eerder een deskundige om raad vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 16:20:53 schreef Hester het volgende:

[...]Mijnes ook
nosmile.gif

Over dat zegenen van een huis: Tsja... het komt op mij iets te vaak over alsof het net zo zou werken als een toverspreuk. Er klopt iets niet aan je huis, je spreekt een zegen uit en *tadaaa* het is weg. Dat bedoel ik niet als een belediging, het is alleen even ter illustratie.

In mijn ogen
vraag
je nog altijd om een zegen van de Heer, je strooit er niet zomaar mee rond. En bovendien, als er echt iets duisters aan de hand is in je huis, werkt het dan wel zo 'makkelijk'? Zegen uitspreken, opgelost? Ik zou zelf geloof ik eerder een deskundige om raad vragen.

Geloof me, echt serieus exorcisme is geen "makkelijke" zaak. Het wordt niet voor niets zelden meer toegepast, vaak zal eerst eens met een psycholoog, psychiater, etc., worden gepraat. Maar als het gebeurt, gebeurt het ook goed. Het kwaad bestaat, en zo nu en dan moet het uitgedreven worden. Maar ajb dan wel door mensen die weten wat ze doen.

BTW: jij hebt een rozenkrans?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 16:20:00 schreef Iggi het volgende:

[...]

Niet voor niets waarschuwde Jezus met de woorden:

Matt. 12

43 Zodra de onreine geest van de mens is uitgevaren, gaat hij door dorre plaatsen om rust te zoeken, maar hij vindt die niet. 44 Dan zegt hij: Ik zal terugkeren naar mijn huis, waar ik ben uitgevaren; en als hij komt, vindt hij het leegstaan [en] geveegd en op orde. 45 Dan trekt hij heen en neemt zeven andere geesten mede, bozer dan hijzelf; en zij komen binnen en wonen daar. En het wordt met die mens in het einde erger dan in het begin. Alzo zal het ook gaan met dit boze geslacht.

Binnen de 'evangelische beredening' kent met deze woorden van Hem.. toch...?

Inderdaad,

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]Mijnes ook
nosmile.gif

Over dat zegenen van een huis: Tsja... het komt op mij iets te vaak over alsof het net zo zou werken als een toverspreuk. Er klopt iets niet aan je huis, je spreekt een zegen uit en *tadaaa* het is weg. Dat bedoel ik niet als een belediging, het is alleen even ter illustratie.

In mijn ogen
vraag
je nog altijd om een zegen van de Heer, je strooit er niet zomaar mee rond. En bovendien, als er echt iets duisters aan de hand is in je huis, werkt het dan wel zo 'makkelijk'? Zegen uitspreken, opgelost? Ik zou zelf geloof ik eerder een deskundige om raad vragen.

Sjaloom Hester,

Als er echt iets aan de hand lijkt te zijn, dan kun je inderdaad beter een priester, dominee of voorganger erbij halen. En dan wel eentje van wie je zeker weet dat die eerst alles grondig onderzoekt, om natuurlijke oorzaken volledig uit te sluiten. Niet iemand die al begint te prevelen als je er ook maar aan dénkt hem te raadplegen.

Maar gewoon de zegen vragen over je huis, daar is niets mis mee. En in zo'n gebed mag je denk ik ook best het vertrouwen uitspreken dat God inderdaad je huis wil zegenen. Ik denk dat bijvoorbeeld het katholieke gebed dat ik postte niet dwingend bedoeld is, maar meer een soort van vertrouwen uitspreekt.

En je hebt volkomen gelijk als je zegt dat een zegen geen goedkoop rondstrooimiddel is en je het dus als een kostbare schat moet behandelen. Dus niet zomaar erop los zegenen, maar heel bewust kijken naar wat je wel en wat je niet kunt zegenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 16:23:51 schreef Mr. Emilio het volgende:

ik zou het erg leuk/prettig vinden als men dit topic serieus zou nemen en dus allerlei onzin over vampieren en andere horrorfilm-onzin achterwege zou kunnen blijven...
engel.gif

persoonlijk neem ik dit topic bloedserieus (no pun intended), maar in opdracht van Michiel (en jouw instemming knipoog_dicht.gif ) tracht ik de luchtigheid wel te bewaren.

Het grappige, als je dat zo mag noemen, is nu eenmaal dat evangelischen en katholieken meer overeenstemming hebben in hun visies op "het occulte" dan je zou denken op het eerste gezicht, maar dat katholieken nogal huiverig staan tegenover het magische denken dat we in de evangelische hoek nogal eens denken te zien, en (en dáár gaat het mij in dit topic toch hoofdzakelijk om) tegenover het "zelf hobbyen" met potentieel desastreuze gevolgen.

Samengevoegde post 06-1-2007 16:29:04:

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 16:27:24 schreef Mr. Emilio het volgende:

[...]

Gokje: NIETS?
rofl.gif

applaus-smiley.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 16:36:23 schreef Mr. Emilio het volgende:

Wat bedoel je met [...]?

Nou, vanuit katholiek denken is veel van wat er aan "evangelische" uitingen te zien is nogal dicht aan tegen magisch denken, en het nogal veel voorkomende geflirt met "het occulte" al helemaal. Deels zal dat niet terecht zijn overigens, maar ik denk dat je veel katholieken die zich interesseren voor wat er in evangelische hoek gebeurt, tot dat soort uitspraken zal zien komen.

Samengevoegde post 06-1-2007 17:10:56:

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 17:04:03 schreef Mr. Emilio het volgende:

wat is dan het wezelijke verschil tussen zegenen en exorceren?

Bij een zegen vraag je om Gods zegen. Bij exorcisme drijf je demonen uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid