Spring naar bijdragen

Je huis zegenen?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 17:08:21 schreef diakio het volgende:

[...]

Nou, vanuit katholiek denken is veel van wat er aan "evangelische" uitingen te zien is nogal dicht aan tegen magisch denken, en het nogal veel voorkomende geflirt met "het occulte" al helemaal. Deels zal dat niet terecht zijn overigens, maar ik denk dat je veel katholieken die zich interesseren voor wat er in evangelische hoek gebeurt, tot dat soort uitspraken zal zien komen.

Samengevoegde post 06-1-2007 17:10:56:

[...]

Bij een zegen vraag je om Gods zegen. Bij exorcisme drijf je demonen uit.

Helder, al vraag ik me nog af wat je bedoelt met flirten met het occulte.

Als dit verschil bestaat, waarom lees ik in dit topic dan dat mensen het zegenen van hun huis (lijken te)beschouwen als een exorcisme?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 198
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Als dit verschil bestaat, waarom lees ik in dit topic dan dat mensen het zegenen van hun huis (lijken te)beschouwen als een exorcisme?

Omdat sommige evangelisch-charismatische mensen geloof in geesten die je sfeer in huis kunnen verzoeken. Bijvoorbeeld als je een tweedehands bank hebt, en je ervaart de Geest niet meer in je huis, dan zit er dus een demoon in de bank die met een aantal mensen moet worden uitgedreven.

Dat gaat ook op voor huizen, daar kunnen ook demonen inzitten (vaak wordt dan de tekst van de geesten en het lege huis aangehaald).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het allemaal een beetje vergezocht... Waarom zouden we zo bangig reageren op demonen? Zeker als wedergeboren christen zou je juist meer bewust moeten zijn van Hem die door Zijn Geest in je woont. Waarom zou je dan een exorcitie organiseren als je een anthieke kast of een tweedehands auto gekocht hebt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het topic net gelezen vanaf begin af aan, en eerlijk gezegt vind ik het nogal een vreemd gebruik. Ik snap dat katholieken dat doen, zij hebben weiwater, geweide grond e.d. Van evangelische snap ik het ook nog wel, maar volgens mij is dit niet zo heel erg gewoon bij protestanten..

Ik wil even reageren op de eerste post over bidden in een bepaalde omgeving. Zelf merk ik ook dat het op sommige plaatsen moeilijk bidden is. In een kerk of op een chr. kamp of in mijn eigen kamer is het makkelijker dan bijv. bij ons in de huiskamer. Ik ben niet van mening dat het daar gezegend moet gaan worden, maar meer dat het daar een plek is, waar verder nooit gebeden wordt. Behalve met huisbezoeken (die we al jaren niet meer hebben gehad.) een paar jaar geleden bad ik daar met een vriendin, voor mij een heel vreemde ervaring, omdat ik in onze huiskamer gewoonlijk nooit bid. De huiskamer is (voor mijn gevoel) bij ons een plek waar vaak ruzie is, waar af en toe de tv aanstaat en waar de sfeer soms om te snijden is.

Dat ik op conferenties en in de kerk het fijner vind om te bidden, heeft er waarschijnlijk mee te maken dat het daar wel gewoon is om te bidden.

Misschien heeft het wel met hollandse en protestantse nuchterheid te maken, maar ik zou niet snel overgaan tot het zegenen van het huis. Ik vind al die verhalen hier in het topic meer angstaanjagend dan rustgeven, eerlijk gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lees Romeinen 8 vers 31, 37, 38 en 39 en Efeze 6 maar eens.

Want inderdaad, je hoeft helemaal niet bang te zijn. Als God voor ons is, wie kan dan tegen ons zijn?

En ik moet wel even zeggen Harm-Jan dat bepaalde dingen invloed kan hebben. Dus dat met die bank is even te simpelsmile.gif

Je hoeft ook niet achter elke boom of bank een demoon te zien. Helemaal niet. En als je weet dat je niks heb in je leven wat invloed heeft is het ok, toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
En ik moet wel even zeggen Harm-Jan dat bepaalde dingen invloed kan hebben. Dus dat met die bank is even te simpel

Ik kan niet helpen dat ik alleen maar charismatische mensen ken uit mijn omgeving, en die drijven overal demonen uit. Sinds dien, heb ik er wat tegen. Tegen die poppenkast, en vind ik het ook dikke onzin. Ook het zegenen van je huis, het ervaren van een goede geest omdat je meer zin in bidden hebt; etcetra.

Als ik op mijn slaapkamer kom, of bij Godvrezende mensen, in de kerk of op een jongerenavond heb ik ook zin om te bidden, te zingen en te getuigen. Maar ik geloof niet dat dat komt door een of andere geestelijke goedheid in de lucht. Als God voor ons is, kan Satan, de Wereld en je eigen Ik tegen je zijn. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 18:09:54 schreef krokeledokus het volgende:

Ik heb het topic net gelezen vanaf begin af aan, en eerlijk gezegt vind ik het nogal een vreemd gebruik. Ik snap dat katholieken dat doen, zij hebben weiwater, geweide grond e.d. Van evangelische snap ik het ook nog wel, maar volgens mij is dit niet zo heel erg gewoon bij protestanten..

Ik wil even reageren op de eerste post over bidden in een bepaalde omgeving. Zelf merk ik ook dat het op sommige plaatsen moeilijk bidden is. In een kerk of op een chr. kamp of in mijn eigen kamer is het makkelijker dan bijv. bij ons in de huiskamer. Ik ben niet van mening dat het daar gezegend moet gaan worden, maar meer dat het daar een plek is, waar verder nooit gebeden wordt. Behalve met huisbezoeken (die we al jaren niet meer hebben gehad.) een paar jaar geleden bad ik daar met een vriendin, voor mij een heel vreemde ervaring, omdat ik in onze huiskamer gewoonlijk nooit bid. De huiskamer is (voor mijn gevoel) bij ons een plek waar vaak ruzie is, waar af en toe de tv aanstaat en waar de sfeer soms om te snijden is.

Dat ik op conferenties en in de kerk het fijner vind om te bidden, heeft er waarschijnlijk mee te maken dat het daar wel gewoon is om te bidden.

Misschien heeft het wel met hollandse en protestantse nuchterheid te maken, maar ik zou niet snel overgaan tot het zegenen van het huis. Ik vind al die verhalen hier in het topic meer angstaanjagend dan rustgeven, eerlijk gezegd.

Ja, dat wat je zegt over de huiskamer komt me bekend voor. Maar dat is juist wat ik vreemd vind. Want wat doet een plek er wezenlijk toe? Het behang?

Daarom ben ik erover gaan nadenken en zie ik wel een beetje in waarom mensen uit de evangelische kring die ik ken wel eens bidden voor plaatsen enzo, dus niet direct voor personen, want dat is logisch, maar ook voor ruimtes. Maar goed..

Ik bewaar dat nuchtere denken ook graag en heb bij mezelf gemerkt dat ik soms neerkijk op christelijke vrienden die wat meer geestelijk denken. Daar moet ik dus echt vanaf en dat weet ik. Ik trek het me dus heel erg aan wat er net gezegd werd over 'magisch denken' in evangelische kringen, want dat wil ik ook weer niet!

Goed.. Ik weet het ook niet meer. Ik begrijp niet echt wat je aanmoet met geestelijke zaken, want niemand die kan bewijzen of iets echt zo is. Bovendien zijn er duidelijk 1001 meningen. En in de Bijbel staat ook niet echt helder beschreven hoe het geestelijk zit en wat we er nu PRECIES mee moeten. Ik haat occultisme en dingen uitdrijven zou nu juist het tegenovergestelde moeten zijn, je drijft occulte dingen immers uit, en zegenen zou ook het tegenovergestelde moeten zijn, je gaat immers in tegen alles wat fout zit - maar toch is het allemaal zweverig (als iemand hier een beter woord voor kent zou ik het graag horen). En daar kan ik niet goed mee omgaan of wil ik niet zo graag mee omgaan.

Ik hoop dat jullie mijn gedachtengang kunnen volgen. Ik vraag me na al deze posts ook nog eens af in hoeverre we verstand moeten hebben van de 'geestelijke wereld'. Als we er niets mee hoeven te doen en eigenlijk niet hoeven te geloven in al die dingen, wat moeten we dán doen met de Bijbeltekst dat we niet hebben te strijden tegen vlees en bloed maar tegen dingen in de hemelse gewesten. Bolwerken slechten - staat er?

Samengevoegde post 06-1-2007 18:58:30:

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 18:47:05 schreef Harm-Jan het volgende:

[...]Ik kan niet helpen dat ik alleen maar charismatische freaks ken uit mijn omgeving, en die drijven overal demonen uit. Sinds dien, heb ik er wat tegen.

Ik ken niemand die overal demonen uitdrijft. Ik zit nu 2 jaar in de evangelische kring en heb nog maar 1 keer gezien dat er iets werd uitgedreven.

Maar goed, waarschijnlijk zijn er inderdaad mensen die er een beetje in doorslaan. Die een soort van ghost-busters worden. (We kunnen alsnog beter niet oordelen, want wie weet heeft God hen daar wel voor geroepen, you never know). In ieder geval zou ik van die mensen of ik het wil of niet een afkeer krijgen van het hele gebeuren. Daarom begrijp ik je standpunt.

Wat ik me wel afvraag: hoe kan je zelfverzekerd een afkeer blijven houden tegen dat uitdrijven (en laten we wel wezen, daar horen ook alle andere geestelijke dingen bij, handen opleggen, in vreemde talen spreken en alles wat maar bizar is) als je dingen daarover leest in de Bijbel? Ik heb dan toch echt het gevoel dat ik moet vernieuwen in mijn denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 18:47:05 schreef Harm-Jan het volgende:

[...]Ik kan niet helpen dat ik alleen maar charismatische freaks ken uit mijn omgeving, en die drijven overal demonen uit. Sinds dien, heb ik er wat tegen. Tegen die poppenkast, en vind ik het ook dikke onzin. Ook het zegenen van je huis, het ervaren van een goede geest omdat je meer zin in bidden hebt; etcetra.

Als ik op mijn slaapkamer kom, of bij Godvrezende mensen, in de kerk of op een jongerenavond heb ik ook zin om te bidden, te zingen en te getuigen. Maar ik geloof niet dat dat komt door een of andere geestelijke goedheid in de lucht. Als God voor ons is, kan Satan, de Wereld en je eigen Ik tegen je zijn.
smile.gif

Charismatische freaks?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je moet ook niet in de geestelijk wereld geloven, maar in Jezus. Alleen het is wel een realiteit dat die geestelijke wereld er is.

Efeze 6 vs 12: ...Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen.

Ik kan zo geen tekst daarvan vinden, maar Paulus of Petrus roepen ook op tot waakzaamheid en nuchterheid.

Bless,

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
hoe kan je zelfverzekerd een afkeer blijven houden tegen dat uitdrijven (en laten we wel wezen, daar horen ook alle andere geestelijke dingen bij, handen opleggen, in vreemde talen spreken en alles wat maar bizar is) als je dingen daarover leest in de Bijbel? Ik heb dan toch echt het gevoel dat ik moet vernieuwen in mijn denken.

Gewoon netjes gereformeerd opgevoed zijn, daar heb je een andere theologie en worden die dingen die jij benoemt geplaatst in een bepaalde periode. Die dingen gebeurden volgens de gereformeerde theologie omdat de Bijbel er nog was en om aan het heidendom te laten zien wat God kon doen. Veel dingen die de Geest werkte leek op dat wat er gebeurde in een aantal mysteriegodsdiensten die veel weg hadden van monotheisme en incarnatie van een God in een mens: Mithras en Bacchus, daar kwam ook een extatische klanktaal in voor (spreken in tongen), de handenoplegging en bijvoorbeeld het vallen in trance/de Geest.

Doordat ik opgevoed ben met die achtergrond én ik in het echte leven maar twee of drie charismatisch-evangelische mensen ken die echt freaks zijn en overal demonen uitdrijven, hou ik mij liever verre van die stroming.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 19:09:36 schreef Harm-Jan het volgende:

[...]Gewoon netjes gereformeerd opgevoed zijn, daar heb je een andere theologie en worden die dingen die jij benoemt geplaatst in een bepaalde periode.

Maar je opvoeding bepaalt toch niet voor de rest van je leven wat je gelooft?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 19:12:14 schreef Mr. Emilio het volgende:

[...]

Kan wel zijn, het komt toch erg onaardig over. Jij wil toch ook geen Paap oid genoemd worden?
flower.gif

Paap beschouw ik als een geuzennaam. Van mij mag je, ik heb het vaak genoeg gehoord.

Maar freak heeft (voor mij) idd vaak een bepaalde bijklank. Dat kan er misschien aan liggen dat Harm-Jan dus 3 mensen kent die nog al vreemd op hem over komen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mr. Emilio

Kan wel zijn, het komt toch erg onaardig over. Jij wil toch ook geen Paap oid genoemd worden?

Dan komt het maar onaardig over, zo is het niet bedoeld. Er zijn ook gereformeerde en katholieke freaks, dus maak je niet dik. Mensen die demonen uit stoelen drijven zijn in mijn optiek gewoon freaks, en niet zo'n klein beetje ook. Aangezien ze dat doen in de naam van Jezus (zoals ze bijna alles doen) en Charismatisch-evangelisch zijn, zijn dat voor mij gewoon charismatische freaks.

Quote:

Helena

Maar je opvoeding bepaalt toch niet voor de rest van je leven wat je gelooft?

Om eerlijk te zijn, grotendeels bepaald het dat dus wel. En dat geld niet alleen voor mij, maar voor heel erg veel christenen. Je begint met geloven, omdat je ouders je dat geleerd hebben. Daarbij horen ook bepaalde opvattingen, die je oppakt omdat je die hoort in je kerk, van je ouders en kennisen. En je leert ze waarderen, en gaat het ook zo zien.

En ik voel me fantastisch met die achtergrond, op dit gebied als het gaat over demonen, duivelen en andere geestelijke boosheden én goedheden in de lucht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 19:17:43 schreef Harm-Jan het volgende:

[...]

[...]Om eerlijk te zijn, grotendeels bepaald het dat dus wel. En dat geld niet alleen voor mij, maar voor heel erg veel christenen. Je begint met geloven, omdat je ouders je dat geleerd hebben. Daarbij horen ook bepaalde opvattingen, die je oppakt omdat je die hoort in je kerk, van je ouders en kennisen. En je leert ze waarderen, en gaat het ook zo zien.

En ik voel me fantastisch met die achtergrond, op dit gebied als het gaat over demonen, duivelen en andere geestelijke boosheden én goedheden in de lucht.

Oke. Dan begrijp ik je niet omdat het bij mij heel anders is gegaan. Misschien is het bij die evangelische freaks ook wel heel anders gegaan. Het ligt er maar net aan wat je hebt meegemaakt, toch?

Maar uiteindelijk... gaat het daar niet om, denk ik tenminste. Wat je allemaal hebt meegemaakt, wat mensen je hebben vertelt. Uiteindelijk is het God die zegt wat we moeten behouden en wat niet. Mijn opvoeding leerde me helemaal niet dat er een God was. Mijn pa vind alle christenen dom, maar mij durft hij niet dom te noemen, dus vind hij alleen mijn geloof dom. Dat was de leer over het geloof die ik voorgeschoteld kreeg. In dat geval zou je wel kunnen begrijpen dat het goed is om van alle dingen die je geleerd zijn geen rots te maken om erop te gaan staan. Die rots is Jezus voor mij geworden. Maar begrijp je dan ook dat in alle andere gevallen een leer óver het geloof nooit een rots kan worden? Of vind je van wel in je eigen geval?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dat was de leer over het geloof die ik voorgeschoteld kreeg. In dat geval zou je wel kunnen begrijpen dat het goed is om van alle dingen die je geleerd zijn geen rots te maken om erop te gaan staan.

O, wees niet bang hoor dat heb ik ook niet gedaan. Het is niet zo 'mijn kerk leert dit, dus geloof ik dat'. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik wel dingen overneem, soms echt niet iets waar ik blij mee ben hoor, maar je neemt het wel over. Dingen in je opvoeding schud je niet zomaar van je af. Zo gaan er bij mij overal stekels op staan als iemand in een gebed, God zijn 'Papa' noemt.

Uit mijn opvoeding heb ik dat niet meegekregen, uit mijn opvoeding heb ik diepe 'vreze'/ontzag meegekregen voor de Almachtige, Heilige God en daar paast bij mij geen Papa in. Sterker nog, ik geloof ook dat het niet goed vind dat je hem Papa noemd. Dat zijn dingen, die neem je over uit je opvoeding, je culturele achtergrond, wat religie is een deel cultuur. Als jij in afrika geboren zou zijn, zou je veel minder problemen hebben met polygamie of topless rondlopen, ik vermoed dat het bij jou, met jou opvoeding en cultuur iets is, wat jij niet snel zou doen.

Quote:
Die rots is Jezus voor mij geworden. Maar begrijp je dan ook dat in alle andere gevallen een leer óver het geloof nooit een rots kan worden? Of vind je van wel in je eigen geval?

Ik geloof wel zeer zeker dat er ook andere stukken uit de christelijke leer rotsen zijn waarop de kerk, en via de kerk dus jij ook opgegrond bent. Het gaat er ook om dat je de Eeuwige God eerd, Hem eer bewijst in je gedachten over Hem. Om die reden heb ik een deel van de leer in mijn kerk ook 'verworpen', ik geloof dat niet. (Dubbele predestinatie in dit geval).

Een leer is of wel waar, of hij is niet waar. Een tussen weg is er eigenlijk niet. En het is ook best belangrijk dat je in een kerk zit waar er gepreekt wordt overeenkomstig het Woord van God. Anders zou het immers geen bal uitmaken in welke kerk je zat. Maar, God bekeerd in elke kerk mensen, dat wel weer knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben, toen ik op kamers ging, ook rondgegaan met een gewijde kaars en wat wierook...heb gevraagd of er zegen mocht rusten op mijn nieuwe woonplaats en eventuele oude rotzooi in de atmosfeer verwijderd mocht worden.

Noem het bijgeloof (zouden mijn ouders ongetwijfeld doen), maar het gaf mij een gevoel van rust en veiligheid in mijn nieuwe huis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 19:17:43 schreef Harm-Jan het volgende:

[...]Dan komt het maar onaardig over, zo is het niet bedoeld. Er zijn ook gereformeerde en katholieke freaks, dus maak je niet dik. Mensen die demonen uit stoelen drijven zijn in mijn optiek gewoon freaks, en niet zo'n klein beetje ook. Aangezien ze dat doen in de naam van Jezus (zoals ze bijna alles doen) en Charismatisch-evangelisch zijn, zijn dat voor mij gewoon charismatische freaks.

Dat je aangeeft dat er ook gereformeerde en katholieke freaks zijn, maakt je eerdere uitspraak niet ineens oké.

"WIJ" zijn dan opgegroeid in een andere traditie dan jij en hebben daardoor een andere kijk op geloofszaken, maar "WIJ" zijn geen freaks. Dat sommigen er misschien wat in doorschieten en achter elke boom of lantaarnpaal een demon lijken te zien maakt hen evenmin freaks. Het zijn gelovige, integere mensen die hun leven leiden zoals ze denken dat God dat van hen vraagt en hen daarin door Zijn Geest leidt.

Wie zijn wij als mensen om iemand tot freak te bestempelen? Dre reden dat ik me stoor aan je benadering van Evangelisch-Charismatische Christenen in dit topic is dat je "ons" allemaal over 1 kam scheert maar ik vraag me af of je wel beseft dat er binnen het EC-spectrum een groot aantal verschillende groepen zijn die net zoveel van elkaar verschillen als bijv. de PKN, Geref.Gem.Ned. en de Nederlands Gereformeerde Kerk.

Daarnaast vind de keuze voor het woord freak getuigen van weinig respect voor mensen die hun geloof anders beleven dan dat jij dat doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid