Spring naar bijdragen

"Flirten met het jodendom"


Aanbevolen berichten

Ik zat even in de Visie (de tv-gids van de EO) te bladeren en onderstaand artikel viel me op. Het is nogal een lap tekst, maar wel interessant. Het gaat over een christen die jood is geworden. Christenen schijnen zich over het algemeen sowieso steeds meer te interesseren voor het jodendom. Ook op Credible.nl lees ik regelmatig van mensen die bepaalde joodse voorschriften overnemen; zo loopt er bijvoorbeeld een discussie over of een christen de Sattat moet houden.

In dit artikel waarschuwt ene Pieter Siebma (zie laatste paragraaf), docent OT en Hebreews, voor de mogelijke gevaren van die zogenaamde "verjoodsing" (zelfverzonnen woord). Hij gebruikt de term "flirten met het jodendom" en staat behoorlijk kritisch tegenover de betekenis daarvan. Is het overnemen van joodse gebruiken "flirten", oftewel naar eigen inzicht meepakken van bepaalde joodse gebruiken goed? Of hebben we het jodendom helemaal achter ons gelaten en is er geen reden om ons daar nog in te verdiepen, laat staan er iets van over te nemen? Wat denken jullie?

Quote:
Voormalig voorganger wordt orthodox Jood

‘Jezus speelt geen rol meer’

Vroeger heette hij gewoon Bert Woudwijk, maar nu gaat hij als Ary’el Tsion (‘leeuw van God’) door het leven. Deze voormalig christelijke voorganger herroept al zijn preken over Jezus als Gods eniggeboren Zoon en is officieel een orthodoxe Jood geworden. Binnenkort vestigt hij zich definitief in het Heilige Land, daarmee een horde critici achter zich latend. Zet hij een trend?

Veel christenen dragen Israël een warm hart toe. Sommigen voelen zich zó verbonden met Gods volk, dat ze allerlei Joodse gebruiken overnemen. De een doet dat af en toe, puur uit interesse voor de bijbelse cultuur. Anderen worden echter steeds consequenter en soms zelfs fanatieker. Ze vieren de Joodse feesten, verkiezen de zaterdag boven de zondag als rustdag en schrappen bijvoorbeeld varkensvlees van het menu. Bert Woudwijk was een van hen.

Hij kwam op zijn 25e tot geloof en belandde in de evangelisch-charismatische wereld. Hij leerde Jezus kennen en daarmee God de Vader. Als christen ging hij vaak de straat op; zijn hart brandde voor mensen die – zonder Jezus – verloren dreigden te gaan. In Dordrecht werd hij voorganger van de evangelisch-Messiaanse Shalom-gemeente en verkondigde nog altijd het Evangelie. Maar er veranderde iets. Bert sloot vriendschappen met Messiasbelijdende Joden in Israël, later ook met orthodoxe Joden. Juist die laatste groep wakkerde iets in hem aan. “Toen ik de Thora (Wet, de eerste vijf bijbelboeken, red.) meer ging waarderen, gebruikte ik als Messiasbelijdende gelovige de Wet wel, maar eigenlijk alleen de stukken die ik redelijk eenvoudig op kon volgen. Met bijvoorbeeld veel van de sabbatsinstructies deed ik niets en ik overtrad met een gerust hart een aantal geboden, want ‘Jezus was toch gestorven voor de zonden’.â€

Fouten

Langzamerhand werd Woudwijk steeds consequenter in het naleven van de Joodse Wet en ontdekte hij allerlei – in zijn ogen – fouten in het christendom. Zo kwam hij tot de overtuiging dat het Nieuwe Verbond niet met de dood en opstanding van Jezus is ingegaan. Hij baseert zich daarbij op Jeremia 31, waar God een nieuw verbond sloot met het huis van Israël, zonder dat de Messias specifiek genoemd wordt. Cruciaal was zijn conclusie dat Jezus een gewoon mens was, wel degelijk zondig en absoluut niet de eniggeboren Zoon van God. “In Exodus 4 staat dat het hele volk Israël de zoon van God is,†verklaart Woudwijk. “Jezus was een Jood en dus automatisch een zoon van God, maar speelt geen rol meer in mijn relatie met de Eeuwige.†Door de kern van het christendom te verloochenen, wist Woudwijk dat hij niets meer met de kerk te maken had en zette hij serieuze stappen om Jood te worden. Hij volgde een Thorastudie en stond afgelopen zomer, samen met zijn vrouw, voor een religieuze rechtbank (het Beit Din) in Jeruzalem om toe te treden tot het jodendom. “Een niet-Jood hoeft zich niet afgescheiden te voelen van God, zegt Jesaja 56. Iedereen die de Thora wil naleven, is welkom om zich bij het volk aan te sluiten. Dat hebben we gedaan.†Het echtpaar verliet Nederland en sloot zich aan bij de orthodox-Joodse gemeenschap van Antwerpen. Maar niet voor lang: “We willen in Israël gaan wonen en bekijken de mogelijkheid om in een nederzetting te gaan wonen.â€

Boze mensen

Woudwijk was jarenlang christelijk voorganger, maar noemt nu zijn eigen preken van toen een leugen. Gaat hij terug naar al die mensen die ooit naar hem luisterden? “Die behoefte heb ik totaal niet,†reageert hij. “Ik hoef dat trouwens niet te doen, omdat veel boze mensen mij zelf al benaderen door te roepen dat ik fout zit. Daarnaast geloof ik dat God met iedereen Zijn weg gaat en dat Hij naar je hart kijkt. Mijn inzichten van toen beleed ik in alle oprechtheid en dat wist Hij ook. Daarom veroordeel ik echt godvrezende christenen niet, al hoop ik dat ze tot dezelfde inzichten zullen komen.â€

Twee keer per maand komt hij met een groepje mensen “die in hetzelfde proces zitten†bijeen. Daarnaast kwamen er, zo zegt hij, al honderden positieve e-mails bij hem binnen sinds hij besloot om ‘gioer te doen’, oftewel orthodox Jood te worden.

Toch reageerde lang niet iedereen positief op Woudwijks besluit. “Sterker nog, mijn voormalige geloofsbroeders menen dat ik mijn zaligheid verkocht heb, nu ik Jezus niet langer erken als Messias.†Jeugdvriend en voorganger André de Groot van de Revival-gemeente in Oss wil bijvoorbeeld niets meer met Woudwijk te maken hebben en noemt zijn stap levensgevaarlijk. Wie het contact met Woudwijk niet verbrak, is Immanuel Livestro, voorganger (‘pastor’) van Noachs Duif in Harderwijk. “Jarenlang trok ik als bevriende voorganger met hem op,†blikt hij terug, “maar langzaam maar zeker is hij het spoor bijster geraakt. Ik waarschuw mensen daarom voor zijn dwaalleer.†Toch doet hij Woudwijk als persoon niet in de ban. “Zijn daden keur ik niet goed, maar de persoon blijf ik liefhebben. Dat is toch het hart van de Vader?â€

Livestro voelt zich overigens wel zeer verbonden met het Joodse volk, maar gaat niet zo ver als Woudwijk. Wel ‘kerkt’ hij met zijn gemeente op zaterdag en viert hij de Joodse feesten. “Maar,†voegt Livestro eraan toe, “we leggen niemand iets op. We prediken mensen dus niet suf.†Hij ziet de Wet vooral als een veilige route om in deze wereld te wandelen. “In alle leefregels zit een sleutel tot zegen verborgen, zonder dat mijn behoud er vanaf hangt. Ik geloof dan ook niet dat een christen die de sabbat viert een streepje voor heeft. Dat geldt ook voor koosjer eten, al houd ik me persoonlijk wel aan Gods spijswetten. Maar als iemand mij een karbonade voorzet, zal ik die zeker niet weigeren.â€

Verbazing

Pieter Siebesma, docent Oude Testament en Hebreeuws aan de Christelijke Hogeschool Ede en aan de Evangelische Theologische Faculteit in Heverlee, is zeer kritisch over christenen die in zijn optiek “graag flirten met het jodendom.†Bert Woudwijk schaart hij daar ook onder. Verder ziet Siebesma met stijgende verbazing het aantal keppeltjes en gebedskleden in vaak charismatische gemeenten toenemen, al merkt hij op dat het maar een klein percentage is in de hele evangelische beweging (zie kader).

Toch herkent hij de ‘verleiding’ om als christen steeds meer op te schuiven naar het jodendom. “Gedurende mijn middelbare schooltijd had ik verkering met een Joods meisje. Ik ging af en toe met haar naar de synagoge. Het trok me zo aan dat ik mijn gereformeerde achtergrond bijna overboord heb gezet om ook Joods te worden. Daarom snap ik Woudwijk wel, al waarschuw ik ertegen.†Op de vraag wat hem weerhield ook over te stappen, antwoordt Siebesma: “Na mijn bekering las ik in het Nieuwe Testament dat er in Christus geen onderscheid tussen Jood en Griek is. Ik hoef me niet aan Joodse gebruiken te houden, al mag het wel, maar het voegt niets toe aan mijn identiteit, die in Christus is. Ik ben behouden op basis van Zijn volbrachte werk.â€

Wees je ook bewust van de verschillen tussen het Evangelie en het moderne jodendom, waarschuwt Siebesma. “Het klinkt misschien schokkend, maar het huidige jodendom staat op sommige punten dichter bij de islam dan bij het christendom. Het is terug te voeren op de oude rabbijnen en hun uitleg van het Oude Testament. Daar kun je veel van leren, maar wanneer je als christen hun uitleg als maatgevend gaat zien, zoals Woudwijk is gaan doen, dan loop je het gevaar en passant Jezus kwijt te raken. Het is immers niet echt verrassend dat de rabbijnen uit de eerste eeuwen van onze jaartelling niet bij Jezus uitkwamen. Zij erkenden Hem niet als Messias, omdat Hij niet aan hun verwachting voldeed. Hij werd immers geen koning in Jeruzalem, maar stierf aan het kruis.†Siebesma noemt het een gevaar als christenen die zich verdiepen in het jodendom, wettisch worden. “Daarmee bedoel ik dat je anderen verplicht de sabbat te vieren, de feesten te vieren en – in het meest extreme geval – je als niet-Jood te laten besnijden. Laten niet-Joden maar gewoon doen, is mijn oproep, al wordt hier bijvoorbeeld binnen Messiasbelijdende gemeenten in Amsterdam anders over gedacht. Er is niets op tegen als niet-Joden bepaalde feesten met Joden meevieren, maar ga je dat als niet-Jood op eigen houtje doen, dan vraag ik me af: wat voegt het wezenlijk toe aan je geloof? Waar ligt je identiteit?â€

Bron

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 144
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op vrijdag 05 januari 2007 21:34:21 schreef Hester het volgende:

Christenen schijnen zich over het algemeen sowieso steeds meer te interesseren voor het jodendom.

Heb je bepaalde mensen in gedachten? widegrin.gif Ik denk overigens wel dat je gelijk hebt; misschien is het een gevolg van een soort collectief schuldgevoel dat wij als christenen na de Tweede Wereldoorlog (en al het daaraan voorafgaande antisemitisme) hebben gekregen, en van een soort politieke correctheid die in andere godsdiensten minstens net zoveel goeds moet ontwaren als in onze eigen religie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 05 januari 2007 21:34:21 schreef Hester het volgende:

Christenen schijnen zich over het algemeen sowieso steeds meer te interesseren voor het jodendom.

Vorozover ik het artikel goed lees: evangelischen/charismatischen. Dat is nog echt iets anders dan "christenen".

Quote:
Is het overnemen van joodse gebruiken "flirten", oftewel naar eigen inzicht meepakken van bepaalde joodse gebruiken goed? Of hebben we het jodendom helemaal achter ons gelaten en is er geen reden om ons daar nog in te verdiepen, laat staan er iets van over te nemen? Wat denken jullie?

Ik denk dat het, zoals uit het artikel al een beetje naar voren komt, uit dezelfde koker komt als de Islam-bekeerlingen. Mensen die geen werkelijke relatie met Christus hebben, die vastigheid zoeken in regeltjes, en die dat in hun geloofsgemeenschap niet vinden, zoeken het dan maar buiten de deur. Wie de vrijheid van de Verlosser niet aankan, maar verlangt naar de vleespotten van Egypte, de overzichtelijkheid van de slavernij, zal best gaan flirten met wettische religies.

Het verbaast me al met al dus niet zo dat juist in de evangelische beweging dit soort dingen gebeuren, zoals je de laatste tijd steeds meer van (vrijzinnige) katholieken hoort die naar de Islam gaan. In beide gevallen ontbreekt in hun kerk de structuur die ze zoeken, en als dan je relatie met Christus feitelijk afwezig is, dan maak je al makkelijk de overstap naar "het naastliggende". Voor evangelischen, die tenminste nog enige Bijbelkennis hebben, zal dat al snel het judaïsme zijn, voor katholieken, die tenminste nog iets van de basisstructuren hebben meegekregen, de Islam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 05 januari 2007 21:34:21 schreef Hester het volgende:

Is het overnemen van joodse gebruiken "flirten", oftewel naar eigen inzicht meepakken van bepaalde joodse gebruiken goed?

Nee. Waarom zou je dat doen? Je bent een Jood of je bent het niet. De cultische wetgeving van de wet is dan ook bedoelt voor Gods verbond met Israel. Het nut van als christen maar een beetje naar eigen goeddunken wat "flirten met het jodendom" ontgaat mij dan volledig.

Quote:
Of hebben we het jodendom helemaal achter ons gelaten en is er geen reden om ons daar nog in te verdiepen, laat staan er iets van over te nemen? Wat denken jullie?

Natuurlijk is verdieping goed, Jezus was immers een Jood. En daarin liggen onze wortels, maar er is een verschil tussen de wortels, de stam en de vrucht. En sommigen willen onder het mom van "het zijn onze wortels" de Joodse wet tot stam maken en daar moet ik dus niets van hebben. Het Joodse geloof is en blijft voor ons christenen dan ook wortels, niets meer niets minder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 05 januari 2007 22:40:12 schreef K. het volgende:

[...]

Nee. Waarom zou je dat doen? Je bent een Jood of je bent het niet. De cultische wetgeving van de wet is dan ook bedoelt voor Gods verbond met Israel. Het nut van als christen maar een beetje naar eigen goeddunken wat "flirten met het jodendom" ontgaat mij dan volledig.

Ik denk dat het eraan ligt met welke intentie je het doet. Misschien ken je zelf joden en wil je weten hoe zij in het leven staan en ben je benieuwd naar hoe het is om in hun schoenen te staan en vind je het interessant om eens een "kijkje te nemen" in hun manier van leven door het zelf uit te proberen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je de wet wilt houden om daarmee God te eren, dan zal dat je tot eer gerekend worden. Maar houd je de wet omdat je denkt erdoor gered te kunnen worden, dan zal het je veeleer tot vloek zijn, denk ik.

Dus in die zin mag je best een beetje flirten met het Jodendom en daar dingen uithalen waarmee jij God op een mooie manier wilt eren. Want er is in principe niets mis mee om op zaterdag een rustdag in te bouwen. Er is ook niets mis mee om geen varkensvlees te eten en zo zijn er wel meer dingen te noemen. Het gaat erom dat het geen wetticisme wordt, maar dat de vrijheid die ons in Christus gegeven is blijft.

De mens is denk ik tot op grote hoogte vrij in het kiezen hoe hij God wil eren in zijn leven. En daarbij kan het denk ik geen kwaad om daarbij ook te putten uit de traditie van het Jodendom. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 05 januari 2007 22:14:42 schreef Peter B. het volgende:

[...]

Ik denk overigens wel dat je gelijk hebt; misschien is het een gevolg van een soort collectief schuldgevoel dat wij als christenen na de Tweede Wereldoorlog (en al het daaraan voorafgaande antisemitisme) hebben gekregen, en van een soort politieke correctheid die in andere godsdiensten minstens net zoveel goeds moet ontwaren als in onze eigen religie.

Dat lijkt me echt grote onzin dat mensne daar een schuldgevoel over hebben en daarom maar Joodse rituelen over gaan nemen.

Echter snap ik wel degelijk dat mensen de sabbat op zaterdag vieren, omdat het gebod van God luidde: 'Houdt de sabbat in ere' en het als ontering kan worden gezien om deze op een andere dag te vieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 05 januari 2007 22:46:40 schreef *nath* het volgende:

[...]

Ik denk dat het eraan ligt met welke intentie je het doet. Misschien ken je zelf joden en wil je weten hoe zij in het leven staan en ben je benieuwd naar hoe het is om in hun schoenen te staan en vind je het interessant om eens een "kijkje te nemen" in hun manier van leven door het zelf uit te proberen.

Prima. Maar ik heb het idee dat het vaak uit andere motieven gebeurd, ook hier op Credible lees je soms hele uiteenzettingen over waarom we volgens Jezus de wet zouden moeten houden. En het kan ook een stap zijn in de verloochening van wie Jezus is, namelijk de Christus en God. Onder het mom van Joods denken wil dit nogal eens verloochent worden en word Hij "gedegradeerd" tot niets anders dan een goede en wijze rabbi.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie geen reden om dingen uit het Jodendom over te nemen, of me er buitengewoon in te verdiepen door met dingen mee te doen en het te ervaren.

Ik heb als toekomstig leerkracht me wel verdiept in wat de gebruiken, regels, bijzondere dingen een gesprek met een rabi enz enz zijn aangezien de kans groot is dat ik later ook eens een Joods kind in mijn klas krijg. Zodoende weet ik ook wat over de Islam, Boeddhisme en het Hindoeisme. Maar daar blijft het wel bij.

Verder onderschrijf ik wel wat K. boven mij heeft geschreven (zijn eerste post in dit topic)(ook de tweede post kan ik me in vinden puh2.gif).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 05 januari 2007 22:48:46 schreef diakio het volgende:

Nath en Timon, serieuze vraag: vinden jullie het ook een goed plan om bloemoffers aan Shiva te brengen, en de Hadj te doen?

Met bloemoffers aan Shiva breng je in mijn ogen eer aan Shiva en niet aan de God van Israel. De Hadj lijkt mij ook een ongezonde bezigheid, ik denk niet dat er veel van mij over zal blijven als ik het al tot Mekka zou maken...

De geboden die God gegeven heeft waren, toen ze gegeven werden, bedoeld om de mens dichter tot God te brengen, om God eer te geven en zo zijn er nog wel meer dingen te noemen. Iemand die de wet hield, werd God welgevallig genoemd als ik het mij goed herinner en dat gold ook voor heidenen die zo deden.

Ik zie dan verder geen reden waarom het houden van die regels nu niet meer God welgevallig zou zijn. En daarmee bedoel ik niet dat we moeten vergeten wat Jezus gedaan heeft. Het houden van die regels voegt absoluut niets toe aan je redding of wat dan ook. Maar net zoals God geëerd kan worden door het branden van wierook, kan God denk ik ook geëerd worden middels andere elementen uit het Jodendom. Het is dan wel dat die elementen op een christelijke wijze ingevuld mogen worden. knipoog_dicht.gif

Het lijkt mij persoonlijk absoluut geen slecht idee als christenen het de Grote Verzoendag zouden 'vieren'. Er is helemaal niets mis mee om een dag te nemen om je zonden te belijden en stil te staan bij de Verzoening die God ons bracht door Jezus Christus.

Waar het om gaat is dat we dat feest niet moeten vieren omdat het moet van God. Maar dat we dat feest mogen vieren om God te eren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 05 januari 2007 23:01:51 schreef diakio het volgende:

Ben je een jood Timon? Zo nee, waarom denk je dan dat God die regels aan jou gegeven heeft?

Ik ben geen Jood.

En God heeft ook die regels niet specifiek aan mij gegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 05 januari 2007 21:34:21 schreef Hester het volgende:

Ik zat even in de Visie (de tv-gids van de EO) te bladeren en onderstaand artikel viel me op. Het is nogal een lap tekst, maar wel interessant. Het gaat over een christen die jood is geworden. Christenen schijnen zich over het algemeen sowieso steeds meer te interesseren voor het jodendom. Ook op Credible.nl lees ik regelmatig van mensen die bepaalde joodse voorschriften overnemen; zo loopt er bijvoorbeeld een discussie over of een christen de Sattat moet houden.

In dit artikel waarschuwt ene Pieter Siebma (zie laatste paragraaf), docent OT en Hebreews, voor de mogelijke gevaren van die zogenaamde "verjoodsing" (zelfverzonnen woord). Hij gebruikt de term "flirten met het jodendom" en staat behoorlijk kritisch tegenover de betekenis daarvan. Is het overnemen van joodse gebruiken "flirten", oftewel naar eigen inzicht meepakken van bepaalde joodse gebruiken goed? Of hebben we het jodendom helemaal achter ons gelaten en is er geen reden om ons daar nog in te verdiepen, laat staan er iets van over te nemen? Wat denken jullie? [...]

Heb dit artikel vorige week al met interresse gelezen toen de gids binnenkwam.

Wat me vooral verbaasde was 'hoe kan je als overtuigd christen' Christus 'de rug toekeren'..? Heb je Hem dan wel gekent..? Proefde 'iets' van de 'leegte' die hij in zijn christen-zijn gevoeld moet hebben en vandaaruit zijn bekering tot het Jodendom.

En nee, ik denk dat het "niet kan". Ik denk dat wanneer je overtuigd Christen bent en een relatie met Hem hebt je je niet kan bekeren tot het Jodendom, het lijkt me volstrekt onmogelijk.

Net zoals het onmogelijk is wanneer je tot volwassene bent uitgegroeid om weer een baby te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het tragische is dat er door zulke flirters vaak totaal wordt voorbij gegaan aan de essentie van het jodendom. De essentie van het jodendom is niet de sabbat. Het is ook niet het stelsel aan spijswetten en reinigingsriten. Ook de andere joodse feestdagen vormen níét de essentie van het jodendom. Ze vormen slechts de uitingsvormen van de essentie, van het kloppend hart van het jodendom.

Nee, dé essentie van het jodendom is het offer. En om concreter te zijn: de offerdienst in de tempel. Ãlles wat in de Torah staat draait uiteindelijk om de liefde van God én het offer om je met God te verzoenen. Zonder het offer heb je simpelweg geen jodendom, heb je ook geen Torah. Voor het merendeel van de joodse wetten heb je ook de tempel nodig en het andere deel is weer (indirekt) aan die tempeldienst verbonden.

Probleem: die tempel is er niet meer. Je kunt je dus vandaag de dag volstrekt niet aan de Torah houden. Ja, je kunt je aan de spijswetten houden, maar daarmee heb je geen Torah, laat staan een jodendom. De sabbat kun je niet met goed fatsoen vieren, de andere feestdagen ook niet, want daarvoor zijn offers vereist, die in de tempel van Jeruzalem gebracht moeten worden. En het is alles of niet natuurlijk, want anders ga je zomaar selecteren.

Je hebt dus het Offer van Christus nodig om nog met goed fatsoen God écht te kunnen gehoorzamen. En laat Zijn Offer nu net dagelijks in vele kerken overal ter wereld tegenwoordig gesteld worden. Keurig zoals Hij dat verordend heeft dus. En nee, het Offer wordt in die kerken dus niet herhaald, want dat kan helemaal niet. Het wordt gewoon tegenwoordig gesteld.

Alleen tja, die kerken zijn niet langer meer exclusief voor joden bestemd, maar voor allerlei mensen uit allerlei culturen. Daardoor staat er niet enkel een tempel in Jeruzalem, maar zijn er kerken overal te wereld, waarin het Offer tegenwoordig gesteld wordt. Tja, eeuwigdurend en tijdloos Offer hè, dan krijg je dat? En daardoor zie je dus ook invloeden uit andere culturen in die kerken. Voor joden misschien heel vervelend, maar ja, God trekt toch wel Zijn eigen plan.

Groter wordt echter het probleem als het dagelijks tegenwoordig stellen van het Offer door sommige kerken afgeschaft wordt. Die kerken houden het enkel bij het herdenken van het Offer. Tja, dan houdt het qua offerprincipe natuurlijk wel een beetje op. Juist die essentie, de tempeldienst, raak je dan kwijt. Je houdt dan het synagogeprincipe over. Alleen, die is nu net niet afdoende, zo hadden we al geleerd.

Tragisch, dat die evangelisch-charismatische flirters zich aan regels willen houden waar een tempel voor nodig is. En zo menen het jodendom benaderen, maar daardoor juist het jodendom níét benaderen. Want nogmaals: het jodendom is geen sabbat, geen spijswetten en geen feestdagen. Dat zijn slechts uitingsvormen van de essentie van de Torah: de offerdienst in de tempel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 00:06:27 schreef RobertF het volgende:

Tragisch, dat die evangelisch-charismatische flirters zich aan regels willen houden waar een tempel voor nodig is. En zo menen het jodendom benaderen, maar daardoor juist het jodendom níét benaderen. Want nogmaals: het jodendom is geen sabbat, geen spijswetten en geen feestdagen. Dat zijn slechts uitingsvormen van de essentie van de Torah: de offerdienst in de tempel.

Ach, zo tragisch vind ik dat niet. flower.gif

Wat ik dan weer tragisch vind is dat de katholieken toch zo weinig weer over lijken te nemen van wat toch echt prachtige Joodse gebruiken/rituelen/feesten zijn. flower.gif

Maar in navolging van de rest van je post. Ik denk dat we bijvoorbeeld de Grote Verzoendag ook mogen vieren in het licht van de Verzoening die Jezus ons bracht. Ben het ook met je eens dat het offer van Christus onmisbaar is om welk ritueel/feest/wat dan ook in ere te houden. Maar dat geldt evenzeer voor alle andere dingen die we doen, ook de prediking of de lofprijzing is geen knip voor de neus waard als het offer van Christus er niet is.

Het blijft altijd Christus voor en Christus na.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 00:14:05 schreef diakio het volgende:

Evangelische Jodenknuffelaar, Pius?
handsup.gif

Dat formuleren van mij. rofl.gifbye.gif Laten we het maar gewoon op Jodenknuffelaar houden.

Samengevoegde post 06-1-2007 0:17:35:

Quote:

Op zaterdag 06 januari 2007 00:15:19 schreef TimonK het volgende:

Wat ik dan weer tragisch vind is dat de katholieken toch zo weinig weer over lijken te nemen van wat toch echt prachtige Joodse gebruiken/rituelen/feesten zijn.
flower.gif

In tegendeel, maar dat wordt juist vaak weer door protestanten verworpen omdat het wettisch zou zijn. Veel Katholieke gebruiken zijn doorontwikkeld vanuit het Jodendom, kijk maar naar de Mis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 00:10:49 schreef Pius_XII het volgende:

Overigens hebben de Joden zelf vaak nogal de schurft aan de Evangelische Jodenknuffelaars. (en ik mag die term gebruiken omdat ik ook eigenlijk onder die noemer val
puh2.gif
)

Daar ben ik wel weer benieuwd naar. knipoog_dicht.gif

Ik hoorde laatst namelijk de verhalen dat men in Israel op het punt is gekomen dat de Bijbelgetrouwe christenen zo ongeveer hun enige betrouwbare bondgenoot zijn in deze wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 00:15:19 schreef TimonK het volgende:

[...]

Ach, zo tragisch vind ik dat niet.
flower.gif

Wat ik dan weer tragisch vind is dat de katholieken toch zo weinig weer over lijken te nemen van wat toch echt prachtige Joodse gebruiken/rituelen/feesten zijn.
flower.gif

Zoals een goede vriend, ter gereformeerde zijde, al eens opmerkte nadat hij voor het eerst een Mis had bezocht: "wat hebben jullie veel van de joodse cultus overgenomen!". Dus vertel eens Timon, op welke waarneming is deze bewering gestoeld?

Quote:
Maar in navolging van de rest van je post. Ik denk dat we bijvoorbeeld de Grote Verzoendag ook mogen vieren in het licht van de Verzoening die Jezus ons bracht.

En mogen we ook de hadj vieren, in het licht van, laten we zeggen, het bezoek van Jezus aan Jeruzalem?

Quote:
Het blijft altijd Christus voor en Christus na.

En als jij graag een joods feest wil vieren, vooral doen. Maar waarom zou je?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid