Spring naar bijdragen

"Flirten met het jodendom"


Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van mijn en andere posts, heb ik wel een idee over wat "flirters met het jodendom" in hun kerk of gemeenschap kunnen invoeren. Gewoon, om een idee te geven van wat ik en andere katholieken bedoelen. Hier een lijst:

Wierook

Gezongen gebeden en psalmen

Vaste, dagelijkse gebeden

Vaste geloofsbelijdenissen en formuleringen

Rijkelijke versieringen aan tempel/kerk

Die zorgvuldig en liturgisch bepaald zijn

Eigen muziekstijlen

Liturgische kleuren per feestdag

Uitgebreide, meerdere dagen durende viering van de belangrijkste feesten (Pasen, Kerst, Pinksteren)

Begin wekelijkse rustdag al op de avond ervoor

Een gezaghebbende mondelinge overlevering

Een centraal leergezag

Tempel-/kerkwetten en voorschriften

Zowel mystieke als rationele tradities

Schriftuitlegging in meerdere lagen

Plechtigheden rondom het lezen uit de Torah/het Evangelie

Huwelijk sacramenteel

Uitgebreide voorbereiding bij toetreding tot de kerk of gemeenschap

Eigen liturgische taal

Schriftlezingen volgens vast, zich herhalend rooster

Joodser dan dit krijg je het niet. Ideetje dus? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 144
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 16:08:54 schreef Hester het volgende:

Sommige dingen zouden de
! vervelend woord alert !
traditionele
protestanten ook wel over mogen nemen... wat mij betreft.
smile.gif
Iemand zei eerder in dit topic al dat het kind soms met het badwater weg is gegooid.

widegrin.gif RobertF kan je de weg wel wijzen zuster rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Helena

Dat is juist de reden dat Gods Geest meer te zeggen heeft in evangelische kringen. Ik kan het me niet voorstellen dat mensen zich dan zo gaan vervelen dat ze er een paar wetten bij bedenken...

Bij ons komt ook al het goede uit de Geest (maar wel via de Schrift) en dus niet door openbaring. Persoonlijk vind ik bepaalde Joodse gebruiken ook erg mooi, en zat te dubben over de aanschaf van een Mezoeza in het Joods Museum in Berlijn.

Ik heb het niet gedaan, als je dat ophangt vind ik ook dat je elke keer dat je je huis verlaat het Sjema moet uitspreken. Aangezien ik weet dat ik dat niet ga doen schaf ik het niet aan. Ik hou niet van half werk. Je bent of christen, of jood. Er tussen in is er niet wat.

Ik vind een christen die wat flirt met joodse gebruiken dan ook wat vreemd bezig, en het riekt naar consumptivisme, is je eigen religie niet rijk genoeg aan gebruiken en rituelen, die tenminste nog naar Jezus terugwijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 15:57:24 schreef RobertF het volgende:

Naar aanleiding van mijn en andere posts, heb ik wel een idee over wat "flirters met het jodendom" in hun kerk of gemeenschap kunnen invoeren. Gewoon, om een idee te geven van wat ik en andere katholieken bedoelen. Hier een lijst:

Wierook

Gezongen gebeden en psalmen

Vaste, dagelijkse gebeden

Vaste geloofsbelijdenissen en formuleringen

Rijkelijke versieringen aan tempel/kerk

Die zorgvuldig en liturgisch bepaald zijn

Eigen muziekstijlen

Liturgische kleuren per feestdag

Uitgebreide, meerdere dagen durende viering van de belangrijkste feesten (Pasen, Kerst, Pinksteren)

Begin wekelijkse rustdag al op de avond ervoor

Een gezaghebbende mondelinge overlevering

Een centraal leergezag

Tempel-/kerkwetten en voorschriften

Zowel mystieke als rationele tradities

Schriftuitlegging in meerdere lagen

Plechtigheden rondom het lezen uit de Torah/het Evangelie

Huwelijk sacramenteel

Uitgebreide voorbereiding bij toetreding tot de kerk of gemeenschap

Eigen liturgische taal

Schriftlezingen volgens vast, zich herhalend rooster

Joodser dan dit krijg je het niet. Ideetje dus?
knipoog_dicht.gif

misschien moet RobertF eerst een cursus Joods zijn volgen?

Een centraal leergezag is er niet binnen het Jodendom aangezien er meerdere stromingen zijn. Eén zo'n stroming is het kabbalisme waarbij mystiek om de hoek komt kijken maar de meeste joden moeten hier niets van hebben. Een eigen liturgusche taal? Ivriet is gewoon modern Hebreeuws net zo als het moderne Nederlands nog steeds verwant is aan het Nederdiets.

Een gezaghebbende mondelinge overlevering? Niets daarvan... waarom denk je dat er zoveel Thorascholen zijn? Juist omdat er maar één gezaghebbend Boek is. Alle andere boeken en 'overleveringen' zijn een uitleg van dat Boek.

De Joodse dagen beginnen nu eenmaal bij zonsondergang zo zit hun kalender in elkaar...

Maar genoeg offtopic... volgens mij kunnen wij christenen een heleboel leren van de Joden maar één ding moeten we nooit vergeten als wij Joods zouden worden ontken je Jezus en nagel Hem nog eens aan het kruis....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom eentje,

Quote:
misschien moet RobertF eerst een cursus Joods zijn volgen?

Neuh, leer en ervaar al heel veel door mijn Kerk. knipoog_dicht.gif

Quote:
Een centraal leergezag is er niet binnen het Jodendom aangezien er meerdere stromingen zijn. Eén zo'n stroming is het kabbalisme waarbij mystiek om de hoek komt kijken maar de meeste joden moeten hier niets van hebben.

Ik heb het dan ook over het bíjbelse jodendom, dus met de tempeldienst en met offers. Toen waren er wel degelijk priesters en Levieten die de Wet uitlegden en de offerdienst verrichtten. Althans, dat was wel de bedoeling van God. Het huidige jodendom kent die offerdienst inderdaad niet meer.

Quote:
Een eigen liturgusche taal? Ivriet is gewoon modern Hebreeuws net zo als het moderne Nederlands nog steeds verwant is aan het Nederdiets.

Ja, maar ook in Nederlandse synagogen wordt er Hebreeuws gezongen, gebeden en gereciteerd. Hebreeuws is gewoon dé taal van de joden. En tja, ook moderne talen kunnen liturgische talen zijn.

Quote:
Een gezaghebbende mondelinge overlevering? Niets daarvan... waarom denk je dat er zoveel Thorascholen zijn? Juist omdat er maar één gezaghebbend Boek is. Alle andere boeken en 'overleveringen' zijn een uitleg van dat Boek.

Goed, dan zijn er meerdere overleveringen nu, maar zoiets als de Talmoed mag toch wel als gezaghebbende mondelinge overlevering worden gezien in het rabbijnse jodendom.

Quote:
De Joodse dagen beginnen nu eenmaal bij zonsondergang zo zit hun kalender in elkaar...

Precies, dus is het joods om (bepaalde) dagen al bij zonsondergang te beginnen en zeg ik dus niets fout.

Quote:
Maar genoeg offtopic... volgens mij kunnen wij christenen een heleboel leren van de Joden maar één ding moeten we nooit vergeten als wij Joods zouden worden ontken je Jezus en nagel Hem nog eens aan het kruis....

En dat geldt ook als je als heiden-christen ineens de joodse wet meent te moeten gaan houden, want teneerste is dat dus onmogelijk en ten tweede kun je maar één offerdienst gehoorzamen en door voor de eerste offerdienst te kiezen verloochen je dus meteen de Offerdienst van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 06 januari 2007 18:05:36 schreef eentje het volgende:

[...]

Een centraal leergezag is er niet binnen het Jodendom aangezien er meerdere stromingen zijn.

Het klopt dat er meerdere stromingen zijn. Er is echter wel een opperrabbinaat die bindende uitspraken op het gebied van de halacha kan doen. In de tijd van de tempel vervulde het Sanhedrin die rol en in de jaren daarna de leerschool van Javne.

Quote:
Eén zo'n stroming is het kabbalisme waarbij mystiek om de hoek komt kijken maar de meeste joden moeten hier niets van hebben.

Je reinste flauwekul. Sinds de opkomst en verspreiding van het chassidisme wordt Kabbalah door het overgrote deel van het jodendom als een verrijking en onderdeel van hun spiritueel erfgoed beschouwd.

Quote:
Een eigen liturgusche taal? Ivriet is gewoon modern Hebreeuws net zo als het moderne Nederlands nog steeds verwant is aan het Nederdiets.

Robert heeft dan ook niet over het moderne Ivriet maar over liturgisch Hebreeuws.

Quote:
Een gezaghebbende mondelinge overlevering? Niets daarvan... waarom denk je dat er zoveel Thorascholen zijn? Juist omdat er maar één gezaghebbend Boek is. Alle andere boeken en 'overleveringen' zijn een uitleg van dat Boek.

Als je dat denkt vrees ik dat je het jodendom echt niet hebt begrepen. Voor het orthodoxe jodendom (en conservatieve jodendom) vormen de schriftelijke Tora (Pentateuch) en de orale Tora (Talmoed) een eenheid die niet verbroken kan worden. Zowel de orale als de schriftelijke Tora is op de Sinai aan Mozes geleerd en iedereen die dat ontkent die dwaalt, zo stelt de joodse leer.

Er bestaat wel een groep joden (de Karaïeten) die alleen de schriftelijke Tora als gezaghebbend beschouwd. De Karaïeten worden door de rest van het jodendom echter beschouwd als ketters.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shalom RobertF,

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 18:19:23 schreef RobertF het volgende:

Sjaloom eentje,

[...]Neuh, leer en ervaar al heel veel door mijn Kerk.
knipoog_dicht.gif

[...]Ik heb het dan ook over het bíjbelse jodendom, dus met de tempeldienst en met offers. Toen waren er wel degelijk priesters en Levieten die de Wet uitlegden en de offerdienst verrichtten. Althans, dat was wel de bedoeling van God. Het huidige jodendom kent die offerdienst inderdaad niet meer.

Als je alleen over het bijbelse jodendom praat heb je helemaal gelijk maar sinds het einde van de Talmudische tijd (ca. 1500 jaar geleden) is er geen centraal gezag meer.

Quote:
Ja, maar ook in Nederlandse synagogen wordt er Hebreeuws gezongen, gebeden en gereciteerd. Hebreeuws is gewoon dé taal van de joden. En tja, ook moderne talen kunnen liturgische talen zijn.

Ok op die fiets... yep heb je gelijk...

Quote:
Goed, dan zijn er meerdere overleveringen nu, maar zoiets als de Talmoed mag toch wel als gezaghebbende mondelinge overlevering worden gezien in het rabbijnse jodendom.

De Talmud of eigenlijk beter gezegt de Mishnah is de wet zoals YHWH het gegeven heeft aan Mozes op de berg Sinai, zoals geschreven staat: Mozes ontving de wet en de geboden... (EX. 24:12) De wet is van YHWH verkregen en is later op schrift gestelt (door rabbi Judah de Prins in de 2e eeuw na Christus), de Mishnah, de Mishnah werd bestudeert door leerlingen en de commentaren daarop zijn samengevat in de Talmud, waarvan er meerdere varianten zijn, de bekendste de Babylonische Talmud.

Het grote verschil met bijv. de RK Traditie is dat de Mishnah duidelijk in de Bijbel genoemd word en iig niet verandert is sinds de tweede eeuw na Christus.

Quote:
Precies, dus is het joods om (bepaalde) dagen al bij zonsondergang te beginnen en zeg ik dus niets fout.

Volgens de joodse kalender beginnen alle dagen bij zonsondergang.

Quote:
En dat geldt ook als je als heiden-christen ineens de joodse wet meent te moeten gaan houden, want teneerste is dat dus onmogelijk en ten tweede kun je maar één offerdienst gehoorzamen en door voor de eerste offerdienst te kiezen verloochen je dus meteen de Offerdienst van Christus.

Precies... met nog daarbij dat de joden het zelf ook sterk afraden en er niets van begrijpen waarom een goyem Jood zou willen worden aangezien de 7 Noachitische wetten ook tot behoud lijden en deze een stuk makkelijker zijn als de 613 mitzvahs te houden...

Samengevoegde post 07-1-2007 11:46:06:

Quote:

Op zaterdag 06 januari 2007 18:23:51 schreef Tom het volgende:

Het klopt dat er meerdere stromingen zijn. Er is echter wel een opperrabbinaat die bindende uitspraken op het gebied van de halacha kan doen. In de tijd van de tempel vervulde het Sanhedrin die rol en in de jaren daarna de leerschool van Javne.

Elke stroming heeft zijn eigen opperrabinaat er is sinds ca. 1500 jaar geleden geen enkel centraal gezag meer. In principe kan elke rabijn een gezayrot uitvaardigen en is het aan de individuele Jood om te bepalen of hij/zij deze opvolgt.

Quote:
Je reinste flauwekul. Sinds de opkomst en verspreiding van het chassidisme wordt Kabbalah door het overgrote deel van het jodendom als een verrijking en onderdeel van hun spiritueel erfgoed beschouwd.

Alleen binnen het chassidisme... niet binnen de andere stromingen..

Quote:
Als je dat denkt vrees ik dat je het jodendom echt niet hebt begrepen. Voor het orthodoxe jodendom (en conservatieve jodendom) vormen de schriftelijke Tora (Pentateuch) en de orale Tora (Talmoed) een eenheid die niet verbroken kan worden. Zowel de orale als de schriftelijke Tora is op de Sinai aan Mozes geleerd en iedereen die dat ontkent die dwaalt, zo stelt de joodse leer.

Zie mijn uitleg hierboven... de mondelinge Thora is niet te vergelijken met de RK Traditie... en nog een keer vanwege de duidelijkheid de Talmud zijn commentaren op de modelinge Thora, de Mitznah.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Shalom RobertF,

Sjaloom eentje,

Quote:
Als je alleen over het bijbelse jodendom praat heb je helemaal gelijk maar sinds het einde van de Talmudische tijd (ca. 1500 jaar geleden) is er geen centraal gezag meer.

Oké, dat kan, maar sinds 70 na Christus, dus sinds de verwoesting van de tempel, is er mijns inziens dus überhaupt geen echt jodendom meer, of minimaal een zwaar verminkt jodendom. Nu zullen joden zich uiteraard niets van mijn visie daarop aantrekken, en dat is ook hun goed recht, maar voor christenen zou dat toch wel moeten boeien.

Quote:
De Talmud of eigenlijk beter gezegt de Mishnah is de wet zoals YHWH het gegeven heeft aan Mozes op de berg Sinai, zoals geschreven staat: Mozes ontving de wet en de geboden... (EX. 24:12) De wet is van YHWH verkregen en is later op schrift gestelt (door rabbi Judah de Prins in de 2e eeuw na Christus), de Mishnah, de Mishnah werd bestudeert door leerlingen en de commentaren daarop zijn samengevat in de Talmud, waarvan er meerdere varianten zijn, de bekendste de Babylonische Talmud.

Zie, dus wel degelijk een mondelinge overlevering.

Quote:
Het grote verschil met bijv. de RK Traditie is dat de Mishnah duidelijk in de Bijbel genoemd word en iig niet verandert is sinds de tweede eeuw na Christus.

Nu is het off-topic om daarover hier te discussieren, maar ik kan je verzekeren dat de katholieke Traditio wel degelijk in de Schrift terug te vinden is (logisch, aangezien de Schrift uit de Traditio voortkomt), en dat deze ook niet veranderd is sinds de dood en verrijzenis van Christus. Wel doorontwikkeld en steeds meer ontvouwd, maar niet veranderd.

Quote:
Volgens de joodse kalender beginnen alle dagen bij zonsondergang.

Bij de katholieken alle zon- en feestdagen. En dan niet zozeer bij zonsondergang, maar op 6 uur 's avonds (hoewel daarover ook weer onduidelijkheid is hier en daar). En zo'n dag eindigt dan niet op zonsondergang, maar gewoon weer om 12 uur 's nachts. Een zon- of feestdag duurt dan dus eigenlijk anderhalve dag.

Quote:
Precies... met nog daarbij dat de joden het zelf ook sterk afraden en er niets van begrijpen waarom een goyem Jood zou willen worden aangezien de 7 Noachitische wetten ook tot behoud lijden en deze een stuk makkelijker zijn als de 613 mitzvahs te houden...

Inderdaad. Zelfs zij hebben al in de gaten dat de mozaïsche wet enkel voor besneden joden is bedoeld. Hoe is het dan mogelijk dat sommige christenen dat dan ineens niet willen zien, ga ik me dan afvragen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 07 januari 2007 12:27:28 schreef RobertF het volgende:

[...]Inderdaad. Zelfs zij hebben al in de gaten dat de mozaïsche wet enkel voor besneden joden is bedoeld. Hoe is het dan mogelijk dat sommige christenen dat dan ineens niet willen zien, ga ik me dan afvragen...

Dat snap ik ook niet. knipoog_dicht.gif

Maar hoewel het niet voor ons bedoeld is, wordt het ons niet verboden om wel uit die traditie te putten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]

Dat snap ik ook niet.
knipoog_dicht.gif

Maar hoewel het niet voor ons bedoeld is, wordt het ons niet verboden om wel uit die traditie te putten.

Sjaloom TimonK,

Nee, maar doe het dan wel op de júíste manier. Het willen houden van de sabbat, de joodse feestdagen en de spijswetten is niet de juiste manier, want die behoren bij een andere offerdienst. Voor die dingen heb je de tempel van Jeruzalem nodig en die is er niet.

Je kunt twee dingen doen: óf je houdt gewoon op eigen, geheel vrije wijze je kerkdiensten en herdenkt daarin het Offer. Óf je stelt net als de katholieken en orthodoxen dagelijks het Offer tegenwoordig en zorgt daarom ervoor dat je in de katholieke apostolische successie deelt.

Welke wijze de beste zou zijn, dat staat hier nu niet ter discussie. Voor dit topic is die discussie ook niet zó interessant. Maar beide wijzen zijn in elk geval juister en consequenter dan per se wetten en gebruiken uit de oudtestamentische tempeldienst te willen overnemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 05 januari 2007 23:03:16 schreef TimonK het volgende:

[...]

Ik ben geen Jood.

En God heeft ook die regels niet specifiek aan mij gegeven.

Doelen jullie nu op de 10 geboden? (dus ook de sabbat?)

zo ja, waar kan ik terug vinden dat die regels dan zegmaar niet voor ons zouden zijn?

Samengevoegde post 07-1-2007 13:06:08:

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 08:59:03 schreef Samantha_vdV het volgende:

Ik geloof dat als je werkelijk de bevrijding van Jezus kent, je er niet onderuit kan dat Hij het ultieme offer was. Door Hem is de wet niet meer nodig.

Als je jood word nadat je voorganger bent geweest, vraag ik me werkelijk af of je het evangelie wel begrepen hebt.

We zijn door Christus gered, Hij was het ultieme offerlam. Offeren hoeft niet meer, offerfeesten zijn niet meer nodig.

De wet is niet meer nodig. Christus heeft de wet vervuld.

Kortom, Joodse gebruiken en feesten voor christenen? Ik vind het totaal overbodig en het doet mijns inziens afbraak aan het offer van Jezus.

Maar is die wet niet vervuld voor onze tekortkomingen?

i.p.v. dat wij ons er niet meer aan hoeven te houden?..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 07 januari 2007 12:55:20 schreef RobertF het volgende:

[...]Sjaloom TimonK,

Nee, maar doe het dan wel op de júíste manier. Het willen houden van de sabbat, de joodse feestdagen en de spijswetten is niet de juiste manier, want die behoren bij een andere offerdienst. Voor die dingen heb je de tempel van Jeruzalem nodig en die is er niet.

Je kunt twee dingen doen: óf je houdt gewoon op eigen, geheel vrije wijze je kerkdiensten en herdenkt daarin het Offer. Óf je stelt net als de katholieken en orthodoxen dagelijks het Offer tegenwoordig en zorgt daarom ervoor dat je in de katholieke apostolische successie deelt.

Welke wijze de beste zou zijn, dat staat hier nu niet ter discussie. Voor dit topic is die discussie ook niet zó interessant. Maar beide wijzen zijn in elk geval juister en consequenter dan per se wetten en gebruiken uit de oudtestamentische tempeldienst te willen overnemen.

Maar net zoals Pesach op een andere, christelijke, manier is ingevuld, kunnen mijns inziens ook vele andere feesten op een christelijke manier worden ingevuld. En misschien moet je het dan wel niet flirten met het Jodendom noemen, maar het voorborduren op onze Joodse wortels die we nu eenmaal toch hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]

Maar net zoals Pesach op een andere, christelijke, manier is ingevuld, kunnen mijns inziens ook vele andere feesten op een christelijke manier worden ingevuld. En misschien moet je het dan wel niet flirten met het Jodendom noemen, maar het voorborduren op onze Joodse wortels die we nu eenmaal toch hebben.

Sjaloom TimonK,

Ja, maar zoals diakio al terecht opmerkte: dat is blijkbaar niet gebeurd. Als God dat had gewild, dan was het ook allang gebeurd. Dus waarom zou de al tweeduizend jaar oude Kerk de hele traditie daarin moeten omgooien, omwille van een aantal ongetwijfeld charmante evangelischen die die joodse feesten zo mooi vinden?

Het klinkt misschien wat arrogant, maar de noodzaak is er gewoon niet. De Kerk viert al ontzettend veel feesten en dat is door de eeuwen zo organisch gegroeid. Precies, zoals een Lichaam inderdaad organisch behoort te groeien. Zomaar ineens een héél andere koers willen varen kost veel te veel energie, kan zelfs desastreus voor de Kerk zijn en levert uiteindelijk niets op. De Kerk is al rijk zat, zeg maar. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 06 januari 2007 08:59:03 schreef Samantha_vdV het volgende:

Ik geloof dat als je werkelijk de bevrijding van Jezus kent, je er niet onderuit kan dat Hij het ultieme offer was. Door Hem is de wet niet meer nodig.

Waar schaft Jezus de wet af Samantha?

Mat 5

18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied.

En wat zegt Jezus van de Schrift, het Oude Testament:

Joh 10

35 Als Hij hén goden genoemd heeft, tot wie het woord Gods gekomen is, en de Schrift niet kan gebroken worden,

Door Hem is de wet niet meer nodig, hebben we de Schrift, het Oude Testament, niet meer nodig, dat lijken mij foute uitleggingen van Zijn Woorden.

gebroken: f) to loose what is compacted or built together, to break up, demolish, destroy

g) to dissolve something coherent into parts, to destroy

De Schrift, Het Oude Testament is een coherent samengevoegd Iets, niemand zal dit kunnen breken, teniet kunnen doen.

Dat bewijst ook het volgende:

Leviticus 11

9 Dit moogt gij eten van al wat in het water leeft: al wat vinnen en schubben heeft, in het water, in de zeeën en in de stromen, dat moogt gij eten. 10 Maar al wat geen vinnen of schubben heeft, in de zeeën en de stromen, onder al wat in het water wemelt en onder alle levende wezens die in het water zijn, dat zal u een gruwel wezen. 11 Ja, een gruwel zullen zij u zijn; van hun vlees zult gij niet eten en hun aas zult gij verafschuwen. 12 Alles in het water, dat geen vinnen of schubben heeft, dat zal u een gruwel zijn.

Maar deze wereld eet echt alles. Resultaat: onze oceanen zijn bijna leeggevist, al het levende wat eetbaar lijkt, wordt eruit geschraapt, met catastrofale gevolgen. Oorzaak: het negeren van het Oude Testament.

Een kind kan zien dat dit waar is. Toch? smile.gif

Flirten met het jodendom? Jazeker, wat mij betreft net zolang tot er gehuwd wordt... party.gif

Shalom, Pier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 07 januari 2007 12:46:59 schreef TimonK het volgende:

[...]

Dat snap ik ook niet.
knipoog_dicht.gif

Maar hoewel het niet voor ons bedoeld is, wordt het ons niet verboden om wel uit die traditie te putten.

Hangt er vanaf hoe je ermee omgaat... vier je het mee als vreemdeling of als vriend is het geen probleem... vier je het mee als onderdeel van je'n redding ben je er imho verkeerd mee bezig...

Buiten het feit dat het onmogelijk is, tot de herbouw van de tempel, om alle 613 mitzvahs te houden keer je je'n rug toe naar Jezus. Het voorhang in de tempel scheurde niets voor niets op het moment van Zijn dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 07 januari 2007 13:02:09 schreef *Roos* het volgende:

Doelen jullie nu op de 10 geboden? (dus ook de sabbat?)

zo ja, waar kan ik terug vinden dat die regels dan zegmaar niet voor ons zouden zijn?

Wij leven dankzij Gods genade door Jezus Christus niet meer onder de wet, schrijft de apostel Paulus. Maar aangezien Jezus de wet heeft vervuld (en dat is dus niet hetzelfde als verworpen!), moeten we ons wel even bedenken wat daarmee ook alweer bedoeld werd met die wet. De wet is geen middel meer om rechtvaardig te worden, dat worden we namelijk alleen door Jezus Christus. Maar die moest wel voor ons sterven omdat wij elke dag weer falen in het leven naar de wil van de Heer. En de wet weerspiegelt die wil.

Daarover kun je veel lezen in de Bijbel, die voor een erg groot deel uit OT bestaat. Daarin wordt Gods wil in allerlei wetten uitgelegd. God is gisteren, vandaag en morgen dezelfde. Als in de 10 geboden staat 'Gij zult niet doodslaan' dan vindt God het niet ineens oké dat we dat nu wel doen 'omdat we niet meer onder de wet leven.' Gods wil is dat wij niet doden, want God is de God van het leven. Gods wil is dat wij niet scheiden, want God is de God van de liefde, etc. Ga je tegen zijn geboden in, dan ga je in tegen Wie God is.

Nu is het de vraag of we dan elk regeltje moeten houden. Ik denk van niet. Niet elke regel geldt voor iedereen. Voor ons heidenen gelden de Joodse wetten niet, want wij zijn geen Joden. Hier weet ik verder niet zoveel van dus ik zal mijn mond verder houden. Maar nog 1 opmerking: Gods leefregels zijn niet per definitie onzin omdat wij er niet meer afhankelijk van zijn. Ze vertellen ons wel iets over hoe onze Heer is. Daarom is het wel belangrijk om de wet te kennen. Hoe kun je je ergens van bevrijd weten als je niet eens weet waarvan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals ik al zei heb ik niet zoveel verstand van de joodse wetten, maar 2 voorbeelden:

-De wetten voor de offerdienst hoeven wij niet (meer) te houden omdat wij geen dieren meer hoeven offeren; wij leven van het offer van Jezus Christus.

-De spijs-wetten hoeven wij niet (meer) te houden, er is geen sprake meer van rein en onrein voedsel. Zie bijvoorbeeld Romeinen 14.

Ook zegt Paulus dat er in Christus geen onderscheid meer is tussen Jood en heiden. Waarom zouden wij, van oorsprong heidenen, dan ineens wetten aan moeten nemen die voor het joodse volk golden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 07 januari 2007 22:55:44 schreef Hester het volgende:

Zoals ik al zei heb ik niet zoveel verstand van de joodse wetten, maar 2 voorbeelden:

-De wetten voor de offerdienst hoeven wij niet (meer) te houden omdat wij geen dieren meer hoeven offeren; wij leven van het offer van Jezus Christus.

-De spijs-wetten hoeven wij niet (meer) te houden, er is geen sprake meer van rein en onrein voedsel. Zie bijvoorbeeld Romeinen 14.

Ook zegt Paulus dat er in Christus geen onderscheid meer is tussen Jood en heiden. Waarom zouden wij, van oorsprong heidenen, dan ineens wetten aan moeten nemen die voor het joodse volk golden?

Binnen de Katholieke leer bestaat er dan ook nog een verschil tussen de natuurwet en temporelle wetgeving, waaronder de Joodse wet. Ingewikkelde stof inderdaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 07 januari 2007 22:59:58 schreef Pius_XII het volgende:

Binnen de Katholieke leer bestaat er dan ook nog een verschil tussen de natuurwet en temporelle wetgeving, waaronder de Joodse wet. Ingewikkelde stof inderdaad.

Volgens mij is dat niet typisch RKK. De protestantse kerken maken voor zover ik weet ook onderscheid tussen "universele" en "tijdelijke" wetten. Dat weet ik eigenlijk wel zeker, zie mijn vorige post. Ik durf er alleen geen stellige uitspraken over te doen omdat ik me er niet echt in verdiept heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid