Spring naar bijdragen

Geen vuurwerk in Staphorst?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik heb inderdaad in de krant gelezen dat men dat doet.

NU.nl:

Gemeenten willen zondagsrust op oudejaarsdag

Uitgegeven: 18 december 2006 11:36

Laatst gewijzigd: 18 december 2006 12:40

PUTTEN - Diverse gemeenten met veel kerkelijk gebonden inwoners verbieden dit jaar het traditionele vuurwerk, vreugdevuur of carbidschieten op oudejaarsdag. De laatste dag van het jaar valt namelijk op een zondag en dan willen de gemeenten zondagsrust.

In Putten op de Veluwe zijn vreugdevuren op oudejaarsdag verboden, omdat die volgens de gemeente altijd met veel herrie en onrust gepaard gaan. De gemeente geeft bij wijze van uitzondering toestemming op de zaterdag voor oudjaar of op nieuwjaarsdag een vreugdevuur te ontsteken. Carbidschieten is wel toegestaan, omdat dat vergelijkbaar is met vuurwerk afsteken en daarvoor gelden landelijke regels, meent de gemeente.

Zondagswet

De gemeente Staphorst is het met die redenering niet eens en heeft de inwoners eind november al gevraagd de zondagsrust te eerbiedigen. Staphorst wil geen vuurwerk, geen vreugdevuren en geen carbidschieten, omdat dat allemaal de rust verstoort, aldus de gemeente.

De burgemeester kan de politie eventueel laten optreden tegen herriemakers op grond van de in Staphorst geldende Zondagswet. Het gemeentebestuur van Rijssen-Holten, eveneens in Overijssel, heeft vorige week besloten dat het afsteken van vuurwerk in de buurt van kerken op oudejaarsdag verboden is. Vanaf een half uur voor een dienst tot een half uur na afloop moet het in de buurt van kerken stil zijn.

Kerkdiensten

In de praktijk betekent dat geen vuurwerk op oudejaarsdag of nieuwjaarsmorgen, want dan zijn er steeds kerkdiensten in de verschillende kerken. In het behoudende deel van de Betuwe gelden nog geen verboden op vuurwerk of carbidschieten, zelfs niet in de streng-christelijke dorpen als Kesteren en Opheusden.

Volgens een woordvoerder van de gemeente heeft dat enerzijds te maken met de gemeentelijke herindeling, waardoor de raad niet meer in meerderheid christelijk is.

Onrustig

Anderzijds verloopt de jaarwisseling in de Betuwe bijna elk jaar erg onrustig. Vrijwel jaarlijks moet de mobiele eenheid in actie komen om een einde te maken aan rellen en uit de hand lopende vreugdevuren, waarvoor groepen onruststokers speciaal naar dat gebied in Gelderland komen.

Een verbod op knallen of vreugdevuren op oudejaarsdag zou de gemoederen alleen maar verhitten, aldus een gemeentelijke zegsman. De gemeente Neder-Betuwe heeft op diverse plaatsen binnen de gemeente zelfs feesten voor jongeren georganiseerd.

Vind het allemaal niet zo heel vreemd hoor. Ik bedoel, 't is echt geen relaxte preek als er naast de kerk een 1000klapper af gaat. Een beetje respect voor -welk godsdienstige bijeenkomst dan ook- tijdens oud en nieuw vind ik nie tmeer dan terecht. Het is toch ook niet tof om tijdens een bijeenkomst in de moskee of synagoge daar ene duizendklappen naast te leggen? knipoog_dicht.gif

Admod note: tevens verplaatst naar Media, Nieuws en Maatschappij en de topictitel verduidelijkts

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 28 december 2006 01:51:35 schreef Joëlle het volgende:

Vind het allemaal niet zo heel vreemd hoor. Ik bedoel, 't is echt geen relaxte preek als er naast de kerk een 1000klapper af gaat. Een beetje respect voor -welk godsdienstige bijeenkomst dan ook- tijdens oud en nieuw vind ik nie tmeer dan terecht. Het is toch ook niet tof om tijdens een bijeenkomst in de moskee of synagoge daar ene duizendklappen naast te leggen?
knipoog_dicht.gif

Dat je oproept om een half uur voor en een half uur na de dienst geen vuurwerk afsteekt in de buurd van de kerk kan ik helemaal inkomen, maar een verbod op vuurwerk is denk ik weer het andere uiterste en dan wordt er naar mijn mening teveel de nadruk gelegd op het respect naar mensen die voor de zondagsrust zijn en daarmee degene die hier op tegen zijn ontzien worden... ik meen namelijk dat spakenburg al een verbod op vuurwerk heeft en dat gaat me dan weer net iets te ver...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 28 december 2006 02:13:51 schreef living stone het volgende:

[...]

Dat je oproept om een half uur voor en een half uur na de dienst geen vuurwerk afsteekt in de buurd van de kerk kan ik helemaal inkomen, maar een verbod op vuurwerk is denk ik weer het andere uiterste en dan wordt er naar mijn mening teveel de nadruk gelegd op het respect naar mensen die voor de zondagsrust zijn en daarmee degene die hier op tegen zijn ontzien worden... ik meen namelijk dat spakenburg al een verbod op vuurwerk heeft en dat gaat me dan weer net iets te ver...

Spakenburg?

Dacht het niet. puh2.gif

Daar ken ik teveel Spakenburgers te goed voor. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tovh grappig dat iemand als Ali B die zijn mond vol heeft over respect dan zo respectloos de wet moet overtreden in een dorp wat er een andere mening op na houd. Respect uit de mond van deze lieden betekend dus helemaal niets. Beide personen, dus Ali B en die vrouw die er bij was zouden ze op moeten pakken voor verstoring van de openbare orde en zo kunnen ze nog wel wat dingen verzinnen.

Een aantal gemeentes in Nederland is zwaar christelijk. Daarbij hoort zondagsrust. Dan is het niet zo heel vreemd dat de gemeenteraad die gekozen is door de inwoners van dat dorp besluit dat op zondag geen vuurwerk afgestoken mag worden.

Maar na 12 uur mag je er rustig je vuurwerk af gaan steken aangezien het dan maandag is.

Het lijkt mij een gevalletjes van een democratisch genomen besluit, wat natuurlijk niet wil zeggen dat je het er mee eens moet zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 28 december 2006 02:13:51 schreef living stone het volgende:

[...]

Dat je oproept om een half uur voor en een half uur na de dienst geen vuurwerk afsteekt in de buurd van de kerk kan ik helemaal inkomen, maar een verbod op vuurwerk is denk ik weer het andere uiterste en dan wordt er naar mijn mening teveel de nadruk gelegd op het respect naar mensen die voor de zondagsrust zijn en daarmee degene die hier op tegen zijn ontzien worden... ik meen namelijk dat spakenburg al een verbod op vuurwerk heeft en dat gaat me dan weer net iets te ver...

Ik denk dat in plaatsen als staphorst de meeste mensen erg blij zijn met dit besluit.

Wat ik wel bijzonder vind, is dat een half uur voor en na de dienst geen vuurwerk mag afgestoken worden. Er is normaal gesproken op oudejaarsavond ook altijd een kerkdienst (bij ons tenminste) en dan word er ook altijd flink geknald rondom de kerk, tijdens de dienst. Hoort er gewoon bij, het verhoogd het 'oudejaars-avond-gevoel': een preek over vergankelijkheid van het leven en een boel geknal puh2.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, dan steken ze het vuurwerk daar toch strikt ná 12 uur 's nachts af, zoals de traditie eigenlijk voorschrijft? Dan is het immers alweer maandag, dus valt het argument van de zondagsrust weg. Aangezien zulke dorpjes de zondag ook stipt om 12 uur 's nachts laten beginnen, geldt dat natuurlijk dan ook voor de maandag.

En die kerkdiensten vormen geen probleem, omdat na 12 uur 's nachts minimaal de komende acht uur echt geen kerkdiensten zullen plaatsvinden. Kun je dus acht uur lang gewoon op nieuwjaarsnacht knallen. Happy New Year! flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 28 december 2006 18:53:53 schreef emopunk het volgende:

[...]

Ik vind het als 'Staphorster' hééérlijk, maar 'k heb dan ook een gruwelijke hekel aan vuurwerk
widegrin.gif

puh2.gif verder ben je volgens mij niet doorsnee 'staphorster' te noemen widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 28 december 2006 01:00:24 schreef wortel het volgende:

hoi allemaal,

heeft er iemand informatie over Staphorst? ik heb gehoord dat omdat oud en nieuw op zondag valt er geen vuurwerk afgestoken mag worden, klopt dit? En zoja waarom?

beetje onzin, de sabbat was voor de Israëlieten en Christus opstanding zou je eigenlijk elke dag moeten herinneren, ik ga wel naar de kerk sochtend's of savond's maar rustig zal het hier niet wezen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 28 december 2006 22:35:41 schreef ArjanH. het volgende:

Is het ook een idee om tijdens de diensten oordoppen in te doen...
widegrin.gif

In het kader van respect.. knal gewoon ergens anders. Je gaat ook niet lopen knallen als er een vrijdaggebed is in een moskee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 28 december 2006 22:48:44 schreef Harm-Jan het volgende:

[...]In het kader van respect.. knal gewoon ergens anders. Je gaat ook niet lopen knallen als er een vrijdaggebed is in een moskee.

Beslist niet nee. Maar je gaat als gemeente ook niet landelijke verordeningen teniet willen doen, terwijl het na 12 uur 's nachts nog niet eens zondag is. En het zeker nog acht uur duurt voordat de eerste kerkdienst begint. Dan heb ik zoiets van: gun mensen toch één avond per jaar de lol van het vuurwerk afsteken op in dit jaar maandagnacht.

Vergeet niet dat volgens de wet iedereen op oudejaarsavond en nieuwjaarsnacht vuurwerk mag afsteken. Het is dus in feite een recht dat je als burger hebt. De vraag is dan of een gemeente je zomaar dat recht geheel mag afpakken, op grond van een zondagsrust die na 12 uur 's nachts al niet eens meer aanwezig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Woede om vuurwerk Ali B tijdens uitvaart

STAPHORST - De bevolking van Staphorst is zwaar aangedaan door de actie van muziekzender TMF om samen met Ali B op het Marktplein een driehonderdduizendklapper af te steken. Juist op het moment dat de rapper het vuurwerk aanstak en de herrie oorverdovend was, vond even verderop de uitvaart plaats van een 19-jarige jongen.

De 19-jarige Koenraad van der Klaauwn kwam vorige week woensdag om het leven bij een verkeersongeluk op de Lankhorsterweg. Hij werd op zijn fiets van achteren aangereden door een 31-jarige Staphorster die hem over het hoofd zag. De uitvaart vond plaats in de kerk De Bron. Het Marktplein ligt ongeveer 200 meter verwijderd van de kerk en de verderop gelegen begraafplaats.

"Het is ongelooflijk. Ik ben al door diverse mensen op straat aangesproken dat ze het ongehoord vinden. Nee, voorlopig trek ik niet aan de bel bij TMF. Ik hoop dat ze zelf zo fatsoenlijk zijn om hun excuus te maken" , aldus burgemeester Joop Alssema.

Zondagsrust

De televisiezender had Staphorst uitgekozen voor de lancering van het nieuwe TMF-radiostation omdat dit naar zijn mening het saaiste dorp van Nederland is. Op oudejaarsdag mag er in verband met de zondagsrust geen vuurwerk worden afgestoken. "Ik wist niet dat de mensen van TMF zouden komen. We hadden ze alleen kunnen bekeuren voor het vroegtijdig afsteken van vuurwerk wanneer de politie hen op heterdaad had betrapt", aldus Alssema.

TMF-woordvoerster S. Dekker vindt het erg vervelend wat er is gebeurd. " Als we hadden geweten dat er op dat moment een begrafenis gaande was, hadden we wel een ander dorp uitgezocht."

Op de website van de muziekzender is inmiddels een excuusboodschap geplaatst.

Bron: link

----------------------

Wat een stumpers zijn het ook bij TMF. Wat een paupers en wat een toonbeeld voor de vervaagde waarden en normen en het disrespect.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid