Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

Hmmm, ik heb zo'n kerststal van 2 euro uit één stuk, misschien wordt het toch eens tijd voor een wat uitgebreidere versie.
knipoog_dicht.gif

Waar koop je een adventskrans?

Ik neem aan bij de bloemenwinkel. smile.gif

Mijn kerststal is van mijn ouders geweest en ik heb hem dus als klein Thorgremmetje elke keer samen met mijn broer en zus neer mogen zetten, en daarvoor was hij van mijn opa en oma en zette mijn moeder het op met haar zussen en broers. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 54
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

En alvast ter voorbereiding: een goede katholiek laat kerstal én kerstboom tot aan Maria Lichtmis staan. En zetten die dingen dus ook pas in de kerstnacht op. Want het aardige is dat in de wereld de wekenlange kerstperiode na tweede kerstdag afgelopen is, maar dat in de Kerk de wekenlange kerstperiode pas ná kerst begint en op Maria Lichtmis eindigt. knipoog_dicht.gif

En een echte, tridentijnse katholiek die elke protestantse neiging uit zijn huis wil bannen, zet natuurlijk geen kerstboom op, maar houdt het bij de kersstal. Immers, de kerstboom is een protestantse uitvinding en het duurde nog een hele tijd voordat er een boom op het St. Pietersplein stond. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben gek op de kerstboom, kaarsjes en dat soort dingen. Van mij mag er ook wel een vuur bij en nog wel wat uiterlijke elementen van het midwinterfeest. party.gif

Kerstboom is stoer, want dat heeft nog een klein linkje naar het midwinterfeest (oké wel een heeeeeeeel klein linkje, maar toch...)

De kerststal hoort er natuurlijk ook gewoon bij.

Wat van mij dan wel mag worden vernietigd is die nep-sint (lees kerstman) en de enorme overdadigheid aan lichtjes. Lampjes is prima, maar die overdadigheid waardoor het snachts dag lijkt gaat me te ver.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zo'n hekel aan al die kerst-zooi. Ik vind het kitsch en lelijk en afleiden van de inhoud van kerst. Waarschijnlijk heb ik toch wat meegekregen vanuit mijn opvoeding puh2.gif.

Ik vind alleen kaarsen mooi, maar dat heel de winter. En kerstlampjes, maar die hangen bij mij ook al een paar maanden knipoog_dicht.gif

Toeleven naar Advent kun je doen door bijvoorbeeld alle zondagen een stuk uit het kerst-evangelie (of iets wat daarmee te maken heeft, zoals de voorspelling van Christus in het Oude Testament) te lezen smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Lampjes is prima, maar die overdadigheid waardoor het snachts dag lijkt gaat me te ver.

noparty.gif

hoe kan je dat nou zeggen?

ik vind lichtjes echt geweldig widegrin.gif zo gezellig om 's nachts op straat te lopen en omgeven te worden door allemaal prachtige lichtjes biggrin.gif

hoe meer hoe beter puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar bij mijn weten heeft een adventskrans maar 4 kaarsjes....

Zal ik hier nog even op reageren. smile.gif Je hebt ook van die adventskandelaars waarin vijf kaarsen kunnen worden geplaatst: één kaars in het midden en vier kaarsen eromheen. De vier kaarsen staan dan voor de advenstszondagen, en de vijfde kaars voor het kerstfeest. In mijn vorige gemeente is dat de normale gang van zaken, en volgens mij is dat in meer protestantse gemeenten zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We hadden thuis een adventskalender met knutselplaten, elke dag werd er een figuurtje van de kerststal in elkaar geknutseld en bij elke figuur was er ook een verhaaltje (erg leuk voor kinderen om naar de kerst toe te leven) De jaren daarna werden de figuurtjes elke dag uitgestald en werd het bijbehorende verhaal voorgelezen. Ik heb de stal (lichtelijk verfomfaaid na 45 jaar) nog steeds en ook mijn kinderen vonden het ritueel erg leuk en zelfs nu ze groter zijn doen we het nog. (Alleen beginnen we na Sint en plaatsen dan de eerste dagen meerdere figuren)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kerst (en daarmee ook het ernaar uitzien in de Advent) is voor mij echt het hoogtepunt van het liturgisch jaar.widegrin.gif Op zaterdagavond naar de kerk terwijl het buiten donker is en dan de kaarsen van de adventskrans aansteken. Iedere week eentje meer tot het eindelijk kerstmis is! De kerstnachtmis, eerste kerstdag en Sint-Stefanus. Heerlijke diners, gezelligheid, familie en cadeautjes.

Geweldig gewoon!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja hoor, hier nog een, zelfde ervaring als Tom, maar dan zonder de adventskrans (komt dit jaar verandering in, tenzij die dingen erg duur zijn, of in Groningen niet te krijgen).
yes.gif

Je hebt vast wel een naaldboom in de (gemeente) tuin staan, takjes afknippen. 4 kaarsen kopen, op een plaat zetten, een beetje leuk aankleden en klaar. smile.gif

Gister had de bloemist ze nog niet, ik hoop over een paar weken wel. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Een mooi stukje; want het zit er al weer aan te komen: candle-smiley.gif

Theoloog Tercic vindt advent tijd van verdieping en niet van boete:

?God kent geen afvalproducten?

ANTWERPEN (RKnieuws.net) - Komend weekend begint de advent. Voor theoloog Hans Tercic is die voorbereidingstijd op Kerstmis geen boeteperiode zoals de veertigdagentijd, maar een tijd van verdieping en ingetogen vreugde. Zijn boek met meditaties voor de advent en Kerstmis bereidt de lezer van dag tot dag voor op de komst van de Heer.

De romantische kerstsfeer hangt al vanaf midden november in de lucht. Wekenlang vieren op voorhand mensen Kerstmis, waardoor ze als het eindelijk zover is, het kerstgedoe beu zijn. Die pakjestijd verdringt ook voor christenen de echte voorbereiding op de komst van de Heer. Theoloog Hans Tercic pleit daarom voor het herontdekken van de advent als een tijd van geloofsverdieping, zodat het kerstfeest opnieuw een hoogtepunt wordt. In zijn zopas heruitgegeven boek Uitziend naar Uw komst volgt de Hasseltse priester van dag tot dag de Schriftlezingen, op zoek naar de unieke betekenis van de advent en de kersttijd.

,,Onze cultuur kent een almaar langere adventstijd,?? merkt Tercic op. ,,Dat uitrekken van die kerstperiode wijst op een zoektocht naar een lichtpunt in het leven, naar een diepere en hogere geborgenheid. We trachten de gezelligheid, de vrede en het samenzijn langer vast te houden, al ebt de spirituele betekenis van de advent en de kersttijd weg. De romantiek van Kerstmis is niet fout, maar het religieuze vervaagt.??

Net zoals Pasen heeft Kerstmis een voorbereidingstijd en een aansluitende periode waarin het gevierde mysterie nazindert. Toch is die voorbereidings- en feesttijd opmerkelijk korter bij het kerstfeest. De advent duurt vier weken, waar de vasten veertig dagen in beslag neemt. Het paasfeest wordt vijftig dagen ? tot Pinksteren ? volgehouden, terwijl de kerststal al snel na driekoningen wordt opgeborgen.

,,In de middeleeuwen was er wel een tendens om parallel aan de veertigdagentijd een langere vasten voor Kerstmis in te voeren, maar dat kende nooit succes. Net zoals na carnaval begon dan na de feestdag van de heilige Martinus op 11 november een boetetijd. De advent is veeleer een tijd van verdieping en bezinning dan van ascese en vasten. Daarom spreek ik van gedempt paars,?? zegt de Hasseltse priester. ,,Je merkt dat aan de liturgie. De reden waarom het Gloria wegvalt, is om het nadien op Kerstmis met verve te zingen. Het Alleluja bleef altijd bewaard. De gregoriaanse gezangen en Gaudete-zondag ? de derde zondag van de advent ?, stralen een zachtheid en een verstilde vreugde uit. In de advent heb je nooit pure duisternis. Het licht van de vreugde breekt al door in die paarse tijd.??

De verrijzenis vormt de kern van het christelijke geloof. Dat betekent evenwel niet dat de incarnatie minder wezenlijk is. Dat God mens werd, is minstens even verwonderlijk. ,,Christenen moeten contemplatiever worden,?? vindt Tercic. ,,We moeten meer stilstaan bij de mysteries van het geloof. Dat overwegen van de kern van ons geloof behoedt ons ervoor krampachtig uitwegen te zoeken uit de crisis van de kerk. Alleen God kan ons door de ballingschap leiden, maar dan moeten wij wel naar zijn stem luisteren. De vermageringskuur die de kerk ondergaat, brengt haar opnieuw bij het wezenlijke: de relatie met God.??

Bernardus van Clairvaux sprak over Kerstmis als de drievoudige komst van Christus: de historische komst van het kerstekind in zwakheid, de wederkomst in heerlijkheid bij de voltooiing en de komst van Christus in het leven van de christen. ,,Op de eerste plaats gaat Kerstmis over God die in onze geschiedenis binnentrad. De uitdaging waar God voor stond, was zichzelf te blijven in die historische gestalte. Op het moment dat de mensen hun ongeloof in die liefdevolle God uitdrukten en Jezus verwierpen, bleef God trouw aan zijn onvoorwaardelijke liefde. God greep niet naar macht om ons op de knieën te dwingen, toen Hij met het geweld en de domheid van de mensen werd geconfronteerd. Het kruis is de historische identiteitscrisis van God, omdat Hij daar het kwade aan den lijve ervoer. Vanuit de hemel heeft God mooi praten, maar wat als het kwaad zijn welbeminde Zoon overkomt? Vergeten we daarbij niet dat het lijden van geliefden je meer raakt dan je eigen lijden en dat je dan sneller bezwijkt? Toch plooide God niet en hield Hij zich van kribbe tot kruis staande,?? becommentarieert de theoloog.

Het is eigenaardig dat de lezingen aan het begin van de advent aansluiten bij het einde van het kerkelijke jaar. Daarin staan de eschatologie en de wederkomst van Christus centraal, niet de komst van Jezus in de geschiedenis. De adventsliturgie is een confrontatie met de eindigheid van zowel de individuele als de collectieve geschiedenis. ,,Wat staat ons te wachten aan dat einde? Christenen antwoorden dat ze bij God zullen thuiskomen. Als dat zo is, kleurt dat geloof ook hun levenswijze? Leven christenen nu al vanuit dat licht dat over hen zal schijnen??? Die confronterende vragen staan volgens Tercic centraal in de advent.

,,Het is de liturgische tijd waarin de gelovigen uitzien naar Iemand die hun leven verlost, die nu al in hun leven binnenkomt en het ook aan het einde der tijden zal vervullen. Die belofte van de komst van de Heer duikt op bij de profeten in de oudtestamentische lezingen, maar tegelijk gedenkt de christelijke liturgie dat die beloofde Messias in Christus is gekomen. Naast de oudtestamentische profeten roept Johannes de Doper op onze ogen te richten op het mensgeworden Woord van God en ons te bekeren. Aan het einde van de advent staat Maria voor de pure ontvankelijkheid. Na alle voorbereidingen voor een feest, kun je alleen maar wachten op het geschenk van de ontmoeting. Uiteindelijk zijn het niet onze verdiensten die de komst van Christus bewerken, maar de pure genade.??

Is het niet vreemd dat God op de wereld komt in een stal? Daarop antwoordt Tercic dat God net daar wil zijn waar het leven weinig aantrekkelijk is. ,,Wij denken bij verlossing spontaan aan het minder goede dat uit ons leven wordt verwijderd. God wil niets wegnemen, Hij wil net midden in ons leven komen, ook daar waar het niet attractief is. God kent geen afvalproducten. In die stal waar het tocht en vuil is, daar komt Hij tot ons. Maar die stal wordt een thuis omdat God er is en die ruimte met zijn aanwezigheid vult. Het meest godverlatene wordt door zijn presentie gered. Dat is de eigenaardige weg van de verlossing die in de Filippenzenhymne (Fil 2,6-11) wordt bezongen.??

In die verlossingsoptiek passen ook de feesten die net na Kerstmis worden gevierd. ,,De wijze waarop Lucas de marteling van de heilige Stefanus beschrijft, alludeert op Jezus? sterven. In zijn dood lijkt de eerste christelijke martelaar op Christus. Christus moet in ons tot leven komen en wij moeten almaar meer op Hem gelijken, daarover gaat Kerstmis. De evangelist Johannes, die op 27 december wordt herdacht, verwoordde heel diepzinnig het leven, de dood en de verrijzenis van Christus als een liefdesmysterie met het oog op ons heil.??

,,Tot slot is er het feest van de onschuldige kinderen. Kan het duidelijker dat God niet in een paradijselijke wereld komt, maar in een wereld die nood heeft aan verlossing? Die verlossing gebeurde werkelijk in Christus, maar in onze geschiedenis moet ze nog worden gerealiseerd. To realise the real,?? besluit de theoloog met een knipoog naar John Henry Newman.

bron

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En alvast ter voorbereiding: een goede katholiek laat kerstal én kerstboom tot aan Maria Lichtmis staan. En zetten die dingen dus ook pas in de kerstnacht op. Want het aardige is dat in de wereld de wekenlange kerstperiode na tweede kerstdag afgelopen is, maar dat in de Kerk de wekenlange kerstperiode pas ná kerst begint en op Maria Lichtmis eindigt.
knipoog_dicht.gif

Nou, dan ben ik maar geen goede katholiek smile.gif De Kerstboom zowat tot aan de vastentijd laten staan, kom op zeg ... noparty.gifpuh2.gif Bij mij vliegt de Kerstboom (die ik vanavond heb gezet big-smile.gif het is nu immers de vooravond van de eerste Adventszondag) op 6 januari 's avonds de deur uit. Mag hij weer 11 maandjes in de kelder gaan vertoeven (ja, 't is een nepperd smile.gif)

En deze siert nu mijn computerbureaublad, te midden van een heerlijk paarse achtergrond.

advent1.jpg

Zelfs Nero (CD-brandprogramma), waar je verschillend gekleurde 'skins' in kunt gebruiken, is bij mij in de liturgische kleur (mja, dat is ie altijd, als ik er aan denk om 't om te zetten tenminste widegrin.gif dus die is de afgelopen maanden groen geweest)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar goed, na deze 'spielerei' even een berichtje over wat er nu áchter al die kleurtjes enz. zit.

Ik ervaar de Advent, evenals de Veertigdagentijd, echt als een periode van voorbereiding. Pasen, de opstanding van de Heer, is zonder meer het grootste christelijke feest. Maar zonder Kerst geen Pasen. Ik kan er - verstandelijk - gewoon niet bij, dat God mens is geworden, alleen maar voor ons, om ons tot Zich te trekken. En dan niet maar 'gelijk' neergedaald als volwassene, maar alles vanaf een bevruchte eicel (wat overigens op 25 maart wordt gevierd - gynaecologisch gezien niet helemaal juist knipoog_dicht.gif, als 25 december al de juiste geboortedag zou zijn), baby'tje, kindertijd enz. En bij zo'n groot feest past ook een grote voorbereidingstijd (net zoals bij 'profane' feesten zoals een bruiloft of jubileum er ook voorbereidingen worden getroffen, grote schoonmaak enz.)

Vanavond ben ik naar twee (totaal verschillende) Vespervieringen geweest - omdat het net wat onhandig uitkwam met de planning van die dingen en ik ze toch eigenlijk niet wilde missen. Dat was wel een tamelijke 'overload', waardoor ik nu ook in één klap echt in de Adventssfeer zit. Die liederen (Rorate, Kom Immanuël enz) .... big-smile.gif

Ik heb vanavond al mijn Kerstboom gezet, wat ik daar ook bij vind passen. Kerst voor de Sint in de winkels vind ik vreselijk, maar liturgisch gezien past het wel (Sinterklaas valt altijd in de Adventstijd). En de H. Nicolaas zelf zal 't ook wel niet zo erg vinden, denk ik knipoog_dicht.gif

In de Oosters-orthodoxe Kerken is de Adventstijd een tijd van vasten (en volgens mij doen bepaalde katholieken daar ook wel aan). Zelf heb ik daar niet zo'n behoefte aan. Eén vastentijd per jaar vindi k meer dan genoeg (hij begint dit liturgische jaar - ja, nu is het voor de Kerk Nieuwjaar knipoog_dicht.gif) ook wel extreem vroeg). Bovendien past het echt niet met mijn sociale verplichtingen om te vasten voor Kerst. In het voorjaar is er niet iets speciaals en kan ik etentjes e.d. makkelijker afslaan.


Samengevoegd:

Quote:

Nu je Windows Media Player (indien in gebruik) ook nog paars en het feest is compleet
widegrin.gif

Die gebruik ik niet ... Maar wel een goeie tip voor op m'n werk. Daar mag je geen eigen software installeren (dus geen WinAmp), en moet ik dus wel WinMP gebruiken; kan ik die ook wel gelijk aanpassen qua kleur widegrin.gif


Samengevoegd:

Quote:

widegrin.gifwidegrin.gif

Ach, mijn
heb ik nu net ook een bijzonder stijlvolle paarse tint gegeven. Dus wie biedt er meerrr...
puh2.gif

Ik heb een heel andere vraag ... wat bied jij voor vergoeding aan de fotograaf van die foto ... en voor alle pixels die een stukje van haar flat weergeven. Dat moet wel wat schuiven, hoor! widegrin.gif

(OK, nu hou ik op met slappe posts knipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb een heel andere vraag ... wat bied jij voor vergoeding aan de fotograaf van die foto ... en voor alle pixels die een stukje van haar flat weergeven. Dat moet wel wat schuiven, hoor!
widegrin.gif

(OK, nu hou ik op met slappe posts
knipoog_dicht.gif
)

Een flower.gif dan maar? puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weer serieus: toch vind ik het wel een verrijking om advent zo bewust te vieren. De kerststal die zich uitbouwt, de getijden die veranderen en het Gregoriaans Getijdenkoor waarop ik nu zit en die elke adventszondag de vespers zingt. Dat was voordat ik katholiek werd toch wel anders. Niet dat mijn vorige gemeente er niets mee deed, dat zeker wel, alleen gewoon wat minder intensief.

Ik vind het ook wel aardig om nu al het idee te hebben dat ik me op kerst toch op een heel andere manier voorbereid dan op pasen. Kan er niet echt de vinger op leggen, maar de sfeer is gewoon anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Een
flower.gif
dan maar?
puh2.gif

Gáán we weer! Maar dan wel in stijl, hè, het is immers geen Pinksteren puh2.gif

98643BHJG_w.jpg


Samengevoegd:

Quote:

Weer serieus: toch vind ik het wel een verrijking om advent zo bewust te vieren. De kerststal die zich uitbouwt, de getijden die veranderen en het Gregoriaans Getijdenkoor waarop ik nu zit en die elke adventszondag de vespers zingt. Dat was voordat ik katholiek werd toch wel anders. Niet dat mijn vorige gemeente er niets mee deed, dat zeker wel, alleen gewoon wat minder intensief.

Ik ervaar dat weer op een andere manier, maar wel met gemeenschappelijke punten. Aangezien vroeger bij ons de voorbereiding voor Kerst wel bestond uit inkopen doen voor het 'vreten op aarde' en uitgebreid in bad gaan voor de Nachtmis (= op een gegeven moment de enige keer per jaar dat ik naar de kerk ging, en dat uiteindelijk niet eens meer) ... Ben toch wel blijer met hoe het nu is smile.gif

Quote:
Ik vind het ook wel aardig om nu al het idee te hebben dat ik me op kerst toch op een heel andere manier voorbereid dan op pasen. Kan er niet echt de vinger op leggen, maar de sfeer is gewoon anders.

Ja, de sfeer van de voorbereiding in Advent en de Veertigdagentijd is heel anders, omdat Kerst heel anders is dan Pasen. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, maar het gaat eigenlijk over tegenovergestelde 'bewegingen' van God (geboren worden vs. doodgaan op Goede Vrijdag, en opstaan - wat je ook wel als een soort geboren worden zou kunnen typeren, maar ... nja, ánders hè, jij zegt het al knipoog_dicht.gif) Ook het jaargetijde is anders - dat speelt ongetwijfeld ook mee. Pasen is historisch gezien in het jaargetijde waarin we het nu nog vieren, maar Kerst hoogstwaarschijnlijk niet (zo sliepen de herders in Israël niet buiten in de winter). Toch is het passend het nu te doen, vanwege de symboliek van het Licht dat in een donkere wereld komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En vandaag is de eerste advent. Is er in jullie gemeente speciaal aandacht aangegeven? Bij ons alleen een bijbeltekst gelezen door twee kinderen en een meisje dat de eerste kaars aanstak.

vroeger zong ik dit liedje bij het kinderkoor :

Advent is dromen dat Jezus zal komen,

dromen van vrede voor mensen van heden.

Advent is dromen dat Jezus zal komen.

En weer in geuren en kleuren herhalen

wat wij al weten uit oude verhalen:

herders en sterren, een stal en een kind,

omdat het kerstfeest weer begint.

Advent is dromen dat Jezus zal komen,

dromen en hopen en sterren gaan kopen.

Advent is dromen dat Jezus zal komen.

Iedere week weer een licht ontsteken

vlammen van vuur voor de komende weken,

tekens van hoop in de duisternis

omdat het bijna kerstfeest is.

Advent is dromen dat Jezus zal komen,

dromen als 't moet dat Hij komt voorgoed.

Advent is dromen, dat Jezus zal komen.

Niet als een kind en niet in een kribbe,

maar als een vredevorst hier in ons midden,

dan is er nergens verdriet meer of pijn

dab zal het altijd kerstfeest zijn.

Advent is dromen dat Jezus zal komen,

dromen van vrede voor mensen van heden.

Advent is dromen dat Jezus zal komen.

Maar eigenlijk begrijp ik het nu pas. Advent en kerst vind ik een mooie tijd, al ergerde ik me vaak in de kerstdiensten. Dit jaar wordt de eerste keer in de gereformeerde kerk, dus ik ben benieuwd hoe dat zal gaan. Kerst gaat voor mij eigenlijk steeds meer waarde krijgen. Eerder vond ik eht altijd heel stom. Dan moest ik weer naar de kerk op eerste kerstdag, de ene dag naar m'n ene opa en oma en de andere dag naar de andere. Maar wat we nou eigenlijk vierden wist ik niet. Nu veranderd dat en daardoor krijgt zowel advent als kerst meer waarde in mijn leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weiger een kerstboom op te zetten widegrin.gif Ik wil dit jaar kerst eigenlijk zo sober mogelijk doormaken, zodat de rijkdom van het feest duidelijker wordt. Overigens heb ik zojuist een creatieve uitspatting gehad en een schaaltje met vier lange kaarsen en een ronde in het midden gemaakt met allemaal soorten steentjes erbij enzo smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid