Spring naar bijdragen

Wat betekent Jezus voor jou?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Lol deze vraag stel ik mij ook heel vaak.

En vaak als ik wil weten wat Jezus voor mij betekend kijk ik naar wie de persoon Jezus eigenlijk is en elke keer als ik denk .. zo is Jezus.. dan doorbreekt Hij mij gedachten door een anderen daad en dan weet ik weer niet wie Hij precies is. Hij is degene die het levend bruisend maak op deze aarde, de zwart-wite wereld kleur geeft.. Hij is degene die water in wijn verandert en feest en eet smile.gif

Hij is mijn grote voorbeeld.. Hij is mijn verlossen.. Heb ik een overwinning, dan is het in zijn naam. Hij is mijn leven smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Jezus is voor mij in de eerste plaats een religieuze leraar uit een ver verleden. Daardoor leeft de persoon Jezus niet zozeer voor mij, eerder zijn woorden in het Evangelie.

Vergelijk het met de muziek van Beethoven, waardoor de muziek min of meer onstervelijk werd. Maar Beethoven is meer dan zijn muziek en Jezus meer dan het Evangelie.

Mythevorming ligt daardoor wel op de loer, er ontbreken ook gewoonweg veel gegevens over Jezus.

In het Evangelie ontbreekt er bijvoorbeeld een deel van Jezus' leven. Zo wordt in Lucas 2 gesproken over de twaalfjarige Jezus in de tempel, terwijl Jezus in Lucas 3:23 pas met zijn werk voor God en mens begon.

Op die manier kan me ook stukjes uit mijn leven knippen, waardoor ik een heilige lijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Jezus is voor mij de levende Zoon van God. Mijn / Onze redder, diegene die werkelijk red en leeft en zal terugkeren.

Bijbelquote??

Welnee!! Wat hij werkelijk voor mij is.

Ik heb op 12 jarige leeftijd ooit bewijs voor het bestaan van God gevraagd. Heb om iets heel specifieks gevraagd. Nee ga me niet vragen wat. Ik heb het werkelijk nog niemand verteld. Nooit niet. Behalve de Vader uiteraard. Het bewijs heb ik gekregen. Heb gekregen wat ik vroeg. Ook al vroeg ik een Dogma. Ik kreeg het al verwachtte ik dat het onmogelijk was. Vanaf mijn 12e tot nu welk overigens 10 jaar geleden was. knipoog_dicht.gif Heb ik zulke mooie dingen mee mogen maken. Zulke bijzondere dingen. En ook onmogelijke dingen werkelijkheid zien worden. Gebeden verhoord keer op keer weer.

Voor mij is er geen weg omheen.

Jezus leeft!!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:
Op zondag 21 januari 2007 20:31:40 schreef zoveel vragen nu nog antwoorden het volgende:

Misschien een beetje een late reactie. Maar ik denk niet dat Jezus een mythische heilige is, Jezus is veel meer. Jezus is diegene die voor al onze zonden gestorven is en ik heb niet zo veel verstand van heiligen, maar volgens mij is er geen ander die ook voor onze zonden is gestorven.

Waarom vragen veel christenen dan toch nog vaak om vergeving?

Samengevoegde post 23-1-2007 1:48:09:

Quote:
Op maandag 22 januari 2007 21:56:31 schreef slalex het

Voor mij is er geen weg omheen.

Jezus leeft!!!!

Jezus hoeft dus ook niet meer terug te komen, is dat dilemma ook opgelost widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 23 januari 2007 01:40:40 schreef Kyran het volgende:

[...]

Waarom vragen veel christenen dan toch nog vaak om vergeving?

Samengevoegde post 23-1-2007 1:48:09:

[...]

Jezus hoeft dus ook niet meer terug te komen, is dat dilemma ook opgelost
widegrin.gif

Wij vragen vergeving omdat hij gestorven is voor onze zonden. Dit wil niet zeggen dat we nu maar naar hartelust kunnen feesten. Wij mogen immers alleen aanspraak maken op het offer van Genade als wij ook daadwerkelijk berouw hebben van onze daden.

Op het tweede, er is een groot verschil tussen hij leeft en zijn werkelijke terugkeer. Hij zal wederkeren. Hij zal lichamelijk weer terugkeren en verschijnen op de Olijfberg. (Openbaringen). Dit zal in de eindtijd zijn.

Echter op dit moment is hij hier ook al. Al kunnen wij hem niet zien of hem werkelijk waarnemen met instrumenten of andere dure apparatuur. Maar hij is wel degelijk met ons.

Heel mooi voorbeeld is overigens na de wederopstanding. Thomas weigerde te geloven dat Jezus Christus verschenen was aan de andere discipelen. Hij zei dat hij het alleen zou geloven wanneer hij zijn eigen vingers in de wonden van de Heer kon steken en kon voelen dat het echt was.

Plots verscheen de Heer ook werkelijk. En gebood Thomas zijn handen op de wonden te leggen en te voelen.

Vervolgens zei Jezus het belangrijkste : Gezegend zij die geloven zonder te zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom vragen veel christenen dan toch nog vaak om vergeving?

Waarom biedt jij je excuses wel eens aan voor iets wat je gedaan hebt?

Quote:
Jezus hoeft dus ook niet meer terug te komen, is dat dilemma ook opgelost
widegrin.gif

Jezus leeft inderdaad en teruggekomen is Hij al vanuit de dodenwereld. Zie ook geen dilemma van Zijn fysieke terugkomst naar deze wereld. Dus wat jij dan opgelost hebt is mij een raadsel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 22:18:24 schreef diakio het volgende:

[...]Eeehhh, omdat dat hele idee van schuldenvrij-wegens-geloof niet klopt?

De katholieke leer legt de nadruk op de vrije wil is het niet? Maar wat is dan de betekenis van Jezus' kruisdood?

Is de navolging van Christus dan het belangrijkste? Jezus zei immers dat wij ons eigen kruis moeten dragen om hem te volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 24 januari 2007 11:23:20 schreef Kyran het volgende:

[...]

De katholieke leer legt de nadruk op de vrije wil is het niet?

Ja, ik denk wel dat je dat een kernthema mag noemen.

Quote:
Maar wat is dan de betekenis van Jezus' kruisdood?

smile.gif ja, die vraag zag ik al aankomen. En met enige zorg, want ik heb er bepaald geen pasklaar antwoord op. De Kerk zegt (KKK)

Quote:
Dit goddelijk heilsplan dat zich door de terechtstelling van de "rechtvaardige dienstknecht" (Vgl. Jes. 53, 11; Hand. 3, 14) zou voltrekken was tevoren in de Schrift aangekondigd als een mysterie van universele verlossing, d.w.z. van een vrijkoping, die de mensen verlost uit de slavernij van de zonde

Het punt is, dat hier nadrukkelijk niet staat:

Dit goddelijk heilsplan [...] aangekondigd als een mysterie van universele overname-van-straf, d.w.z. van een straf-overname, die de mensen ontslaat van hun gerechtvaardigde straf voor de zonde

De Kerk leert ons, overigens zoals door Augustinus al zo scherp onderzocht en verwoord, dat we geboren worden in slavernij, slavernij van de zonde. Het offer van Christus is een verlossend offer, omdat het ons van onze ketenen ontdoet.

Bedenk daarbij, dat katholieken gewoon onder het oordeel vallen. Het, overigens ontroerende, beeld van de zondaar die voor God staat, en dan komt Jezus aanlopen om te zeggen "deze niet, want deze ken ik" is in katholiek verstaan dan ook niet aan de orde.

Quote:
Is de navolging van Christus dan het belangrijkste? Jezus zei immers dat wij ons eigen kruis moeten dragen om hem te volgen.

Jezus zei nog heel veel meer. Onder andere, dat het niet zo opschiet om "Heer, Heer" te roepen. Alleen wie de wil van Zijn Vader doet staat er redelijk voor.

Maar dat doorbreekt het verband niet. Zonder Zijn offer, kunnen we de wil van Zijn Vader niet doen, slaven die we zijn van de zonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Op dinsdag 23 januari 2007 22:14:48 schreef Michiel het volgende:

[...]Waarom biedt jij je excuses wel eens aan voor iets wat je gedaan hebt?[...]

Omdat ik niet wil dat de ander mij gaat haten vanwege mijn slechte gedrag.

Quote:
Jezus leeft inderdaad en teruggekomen is Hij al vanuit de dodenwereld. Zie ook geen dilemma van Zijn fysieke terugkomst naar deze wereld. Dus wat jij dan opgelost hebt is mij een raadsel.

Nou ja, ik vind een fysieke wederkomst dus wel erg moeilijk om te begrijpen.

Ik begrijp wel hoe iemand zichzelf kan vereeuwigen, zoals Mozart bijv. tot op zekere hoogte door zijn muziek voortleeft. Een fysieke terugkomst van Jezus zou dan voor mij hetzelfde zijn als Mozart die terugkomt op aarde. Zoiets vind ik moeilijk om te geloven, aangezien het een unieke persoon is die in een bepaalde tijd leefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus is voor mij een vriend, een echte vriend waarme ik alles kan delen. Mijn blijdscap en vreugde, maar waar ik ook terecht kan met mijn zorgen en mijn verdriet. Een echte vriende die ik erg waardeer, (kan ook bijna niet anders, Hij heeft immers Zijn leven ook voor mij over gehad) elke dag ben ik dankbaar dat ik Hem mag kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 25 januari 2007 21:02:49 schreef zoveel vragen nu nog antwoorden het volgende:

slechts dat??..

Noem dat maar "slechts". Het is nu juist de kern waar het om draait. Als Jezus géén historische figuur zou zijn, dan was het de zoveelste religie met een fantasiefiguur in de hoofdrol. En als Jezus wel een historische figuur is en een morele leraar dan is er maar één grond waaruit je kan weten dat hij een leraar was en wat hij leerde: de Bijbel. Als je dus stelt wat GreenEyes stelt, accepteer je de historiciteit van het Evangelie. Bestaat er volmaakter geloof?

Link naar bericht
Deel via andere websites

En toch is de vraag 'Slechts dat?' relevant. Immers, de historiciteit en het morele leraar zijn dient nog te worden aangevuld met Zijn goddelijkheid en Zijn echte levenswerk, namelijk onze verlossing! Daar draait het uiteindelijk echt om, want bijv Ghandi voldoet ook aan de door GreenEyes genoemde criteria. Jezus is meer, veel meer!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad, slechts dat..

Ik beoog niemand met mijn perspectief te kwetsen; dit leek me een van die topics waar ook mijn mening als niet-christen wellicht relevant en op z'n plaats was. Het is echter nogal een contrast en, waarschijnlijk, moeilijk te accepteren voor velen hier.

Vice versa zijn de, vaak vrij heftige, gevoelens geuit in dit topic - vriendschap met Hem, bijvoorbeeld - mij juist weer vreemd. Ik kan me er, eerlijk gezegd, geen voorstelling bij maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 25 januari 2007 20:47:33 schreef GreenEyes het volgende:

Een historisch figuur en bewonderingswaardige morele leraar.

Hoe kun je dat weten?

- Of je denkt dat de wat we lezen over Jezus in de bijbel (geheel of deels) uit de grote duim van iemand gezogen is.

Hoe weet je dan of het wel zo'n morele leraar was? Hoe weet jij dan wat wel en niet waar is?

- Of je denkt we in het evangelie werkelijk de woorden van Jezus lezen.

Dan gaat op wat Lewis al eens verwoorde.

Als de woorden van Christus de waarheid zijn, dan is Hij de Zoon van God. Waarom ben je dan geen christen?

Als je denkt dat het onzin is, dan is hij een bedrieger of een gek. Geen van twee een morele leraar lijkt me, toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus is mijn Redder en Verlosser, die mij een eeuwig leven geeftsmile.gif

Ik snap dat wel hoor GreenEyes, je mag je mening hier zeggensmile.gif Op dit moment is Hij een Historisch figuur voor jou. Maar je zal nog ontdekken, dat Jezus geen historie is, maar iemand die leeft!

Die mensen veranderd, die mensen geneest, die wonderen doet, die voor ons is gestorven aan het kruis.

Ik bid je de vrede van God toe, dat je Hem mag leren kennensmile.gif Bless, Arjan

Link naar bericht
Deel via andere websites

de ware rechtvaardigheid die geleden heeft en gekruisigd is vanwege en door onze onrechtvaardigheid... en in wiens naam er nog wel wat onrechtvaardige dingen worden gedaan zoals moeders die je op emotionele en geweldadige manieren terug willen brengen naar het ware geloof, dat de facto hún mening over Jezus is.... *zucht*

leve de bergrede

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 25 januari 2007 21:16:09 schreef HenkG het volgende:

En toch is de vraag 'Slechts dat?' relevant. Immers, de historiciteit en het morele leraar zijn dient nog te worden aangevuld met Zijn goddelijkheid en Zijn echte levenswerk, namelijk onze verlossing! Daar draait het uiteindelijk echt om, want bijv Ghandi voldoet ook aan de door GreenEyes genoemde criteria. Jezus is meer, veel meer!

Maar dat Jezus aan die criteria voldoet, kan je uitsluitend weten uit het Evangelie. Als dat historisch is, valt de rest er impliciet binnen.

Samengevoegde post 26-1-2007 1:07:29:

Quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 00:14:48 schreef GreenEyes het volgende:

Inderdaad, slechts dat..

Ik beoog niemand met mijn perspectief te kwetsen; dit leek me een van die topics waar ook mijn mening als niet-christen wellicht relevant en op z'n plaats was. Het is echter nogal een contrast en, waarschijnlijk, moeilijk te accepteren voor velen hier.

Vice versa zijn de, vaak vrij heftige, gevoelens geuit in dit topic - vriendschap met Hem, bijvoorbeeld - mij juist weer vreemd. Ik kan me er, eerlijk gezegd, geen voorstelling bij maken.

widegrin.gif ik kan het me helemaal voorstellen.

Maar goed, de vraag blijft, hoe weet je dat die historische Jezus een bewonderenswaardige morele leraar was? Buiten de Bijbel zijn er géén bronnen uit de betreffende periode, die daar iets over zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij is Jezus vaak een heel vaag begrip; Hij is God maar toch ook niet? (hield God zichzelf voor de gek door te doen alsof Hij niet Goddelijk was?)Erg moeilijk te begrijpen vind ik het allemaal; drie-eenheid, profeet?

Een ding weet ik wel; De geboorte, het leven en het sterven van Jezus heeft zoveel verandering gebracht in de wereld, dat een onverklaarbare drang in mij in werking is gezet en ik ben gaan zoeken naar Hem, zo heeft Jezus mij leren kennismaken met Hem en nu ben ik druk aan mijn relatie aan het werken met Hem. En ik voel iets opbloeien in mij dat ik lang heb gemist.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid