Spring naar bijdragen

Nederlands leger martelde in Irak


Aanbevolen berichten

'Nederlands leger martelde in Irak'

DEN HAAG - Functionarissen van de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD) hebben in het najaar van 2003 de regels overtreden bij het verhoor van verdachten in Irak. Daarbij was geen juridisch adviseur aanwezig en de verdachten zouden tijdens de ondervraging gedwongen zijn een zwarte bril te dragen, waardoor ze niets zagen.

Een woordvoerder van het ministerie van Defensie zegt dat de bataljonscommandant dit gemeld heeft aan de marechaussee. Ook heeft hij melding gemaakt van het voorval, maar het is niet duidelijk op ,,welk niveau'' dat in Den Haag terecht is gekomen.

Ook is onduidelijk of het Openbaar Ministerie op de hoogte is gebracht. ,,We zijn nu druk bezig alle feiten op een rij te zetten,'' aldus de woordvoerder.

Vandaag schrijft de Volkskrant dat de MIVD zogenoemde hardhandige tactische ondervragingen uitvoerde. De Irakezen zouden zijn blootgesteld aan fel licht en lawaai en ook zouden Nederlandse militairen hen langdurig uit de slaap hebben gehouden door hen nat te spuiten. De misstanden zijn nooit gemeld aan het Openbaar Ministerie (OM), aldus de Volkskrant.

Openbaar Ministerie

Het Openbaar Ministerie in Arnhem denkt mogelijk de hele vrijdag nodig te hebben om uit te zoeken of de mogelijke misstanden in Irak bij de afdeling Militaire Zaken bekend waren. Dat heeft een woordvoerster gezegd.

Tot er meer bekend is, wil het OM niets zeggen over een eventueel strafrechtelijk onderzoek. Bij eerdere incidenten in Irak ontstond onduidelijkheid over de geweldsinstructie aan de Nederlandse militairen. Het Openbaar Ministerie liet toen in een brief aan de ministers van Defensie, Justitie en Binnenlandse Zaken weten dat de geheime geweldsinstructie ,,een dienstvoorschrift is in de zin van de art. 136 en 137 van het Nederlandse Wetboek van militair strafrecht.'' Overtreding van het dienstvoorschrift leidt altijd tot vervolging.

Politiek

Lijsttrekker Femke Halsema van GroenLinks reageerde geschokt en verbijsterd. De Tweede Kamerfractie vraagt zich af of Nederland is meegezogen in een Amerikaanse wijze van oorlogsvoering waarbij martelen als middel wordt geaccepteerd. Halsema dringt aan op een parlementair onderzoek en wil dat alle politieke partijen voor overleg terugkeren van verkiezingsreces.

Ook VVD en CDA willen snel duidelijkheid van minister Henk Kamp van Defensie over de berichten over marteling of mishandeling door de MIVD in Irak. VVD-Tweede Kamerlid Hans van Baalen wil onder meer weten of het Openbaar Ministerie op de hoogte is gebracht. Zijn CDA collega Henk Jan Ormel van het CDA vindt ook dat Kamp snel met feiten moet komen en roept hem op om zelf een onafhankelijk onderzoek in te stellen.

PvdA en GroenLinks dringen aan op onderzoek door de Tweede Kamer zelf, maar dat wijzen CDA en VVD vooralsnog af. Ormel wil daartoe niet besluiten op basis van een krantenbericht. VVD-er Van Baalen noemt dit ,,verkiezingsretoriek''.

(ANP)

Bron: NRC

________________________________________________

Wij mogen ons nu dus zelf ook op het lijstje zetten.

Waar wij eerst zelf er schande van spraken, hebben we nu in 2003 zelf gedaan. Klinkt als een doofpot. Ben benieuwd of dit nog grote invloed gaat hebben op de verkiezingsuitslag.

Maar afgezien daarvan: Schandalig als ook Nederland zich schuldig heeft gemaakt aan martelen.

Edit: 'als'.

Door de latere verklaringen ben ik voorlopig tot de conclusie gekomen dat het niet zeker is of je wel van martelen kunt spreken. Voorlopig wacht ik het verdere onderzoek wel af.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 108
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ben ik blij dat het door de MIVD zelf is gebeurd en niet door een of andere sergeant.

Waarom:

Net als de AIVD, heeft de MIVD een aantal privileges die 'gewone soldaten' niet hebben. En aangezien publiekelijk niet bekend is om welke privileges het gaat is het moeilijk om een dergelijk iets te onderzoeken. Nu lijkt het heel wat omdat het het leger betreft, maar de AIVD doet inprincipe hetzelfde. Het ondervraagt personen om inzicht te krijgen in de mogelijkheid van tereur.

Over het puntje dat het 'gevangenen' of 'gegijzelden' betreft is niet helemaal zeker omdat niet naar buiten is gekomen hoelang die personen op een nederlands kamp zaten. Volgens de regels die opgesteld zijn naar aanleiding van de uitzending naar irak, mogen personen die opgepakt zijn maximaal 4 dagen op een niet amerikaans of engels kamp verblijven.

Tot zover mijn kijk op deze situatie. Overigens ik ben en blijf tegen marteling smile.gif

Samengevoegde post 17-11-2006 12:37:55:

Quote:
Op vrijdag 17 november 2006 12:31:28 schreef Audiophile het volgende:

Martelen vind ik voor dit een groot woord.

owjah dat wilde ik ook nog in mijn mening weergeven. Maar inderdaad. Al ga ik er wel vanuit dat er iets meer gedaan is dan een 'zwarte bril op zetten'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 17 november 2006 12:31:28 schreef Audiophile het volgende:

Martelen vind ik voor dit een groot woord.

Ik vind dit wel onder 'martelen' vallen. Maar geestelijk martelen en niet lichamelijk. (Wat doorgaans ook erge gevolgen kan hebben).

Maar ja, alles wat 'buiten het boekje' gebeurd vind ik verkeerd, want dat kan een vorm zijn van minachting jegens het 'gevestigde orde'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

we hebben het hier wel over een oorlog situatie. dan zijn dingen nou eenmaal anders. kijk naar dat Eric O. gebeuren. dat was ook gewoon ver overdreven.

zoals ik al hierboven las. MIVD en AIVD kunnen op een of ander manier wel meer maken dan een gewone militair. (stom dat het dan in de media terecht is gekomen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is het gerechtvaardigt om een nuclaire bom af te schieten op afrika zodat er minder mensen zijn die honger hebben? big-smile.gif

Wij gaan niet zozeer over de levens van mensen, maar God gaat erover.

Maar over dat martelen, ik vind de naam martelingen niet echt juist. Bij martelingen denkt men over het algemeen dingen zoals: duimschroeven, pijnbanken, stroomschokken, mishandelingen, etc.

Natuurlijk zijn dit schandalige dingen, maar ik zou het niet als "martelingen" willen betitelen. Kan aan mij liggen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat ligt aan jou denk ik.

Ik stond (ook) best onverschillig tegenover een Guantanamo Bay omdat het nodig om de Westerse samenleving te beschermen. Totdat ik een Britse documentaire zag waarin 5 Britten zich vrijwillig onderwierpen aan de behandelingen (lees mishandelingen) die ook in Guantanamo Bay werden toegepast. Deze Britten verbleven een aantal dagen onder exact dezelfde omstandigheden als in Guantanamo Bay. Als je ziet hoe keihard de psychologische mishandelingen zijn, dat is werkelijk onmenselijk. Ik vroeg/vraag me echt af wat geoorloofd is om onze vrijheid te waarborgen...

Een paar uur per week een koptelefoon op je oren waarin geschreeuwd wordt dat je niks waard bent (afgewisseld met hele vreemde harde en hoge tonen) deed mij al bijna hartkloppingen krijgen toen ik het via de tv 10 seconden hoorde. Kun je nagaan wat er met iemand gebeurt die dat wekelijks te verduren krijgt.

Quote:

www.amnesty.nl schreef het volgende:

Als iemand niet bekent wanneer hij een nacht uit zijn slaap wordt gehouden, mag je hem dan twee nachten of een week uit zijn slaap houden? En als dat niet werkt, moet je dan maar overgaan tot slaan of elektrische schokken? Zodra je het verbod op marteling opheft, kom je op een glijdende schaal terecht.

En daar ben ik het helemaal mee eens.

Quote:

Op vrijdag 17 november 2006 13:37:09 schreef wijnand het volgende:

Is het gerechtvaardigt om een nuclaire bom af te schieten op afrika zodat er minder mensen zijn die honger hebben?
big-smile.gif

Ik snap niet helemaal wat dit met mijn vorige post te maken heeft. Kan aan mij liggen...

NOg een toevoeging -> linkje naar het artikel bij deze reportage

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 17 november 2006 13:37:09 schreef wijnand het volgende:

Maar over dat martelen, ik vind de naam martelingen niet echt juist. Bij martelingen denkt men over het algemeen dingen zoals: duimschroeven, pijnbanken, stroomschokken, mishandelingen, etc.

Natuurlijk zijn dit schandalige dingen, maar ik zou het niet als "martelingen" willen betitelen. Kan aan mij liggen..

Dat is dan waar jij aan denkt. Onthouden van slaap en iemand gek maken met geluiden zou ik even goed martelen noemen. Het zijn methoden om mensen te breken, de subtiliteit staat daar los van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wellicht wordt vergeten dat het oorlog is en dat die mensen op een normale manier verhoren niet werkt. Ik ben tegen martelen of mensen onteren, alleen ligt mijn definitie van martelen in oorlogstijd wat anders dan de meeste mensen hier.

Toen ik de krantenkop las schok ik best wel, echter toen ik verder las dacht ik: is dit alles, dan valt het nog wel mee. Het moet nog maar blijken dus of dit alles is en daar moet onderzoek naar gedaan worden.

Let wel het is oorlog en deze terroristen zouden informatie kunnen hebben die tientallen of meer onschuldige levens kan redden. Ik zou wensen dat de vijand net zulke martelmethodes gingen gebruiken bij hun verhoren.

Het komt trouwens voor enkele partijen wel te goed uit dat dit nu naar buiten komt. Minne streken om over de rug van militairen verkiezingswinst te willen boeken.

Samengevoegde post 17-11-2006 16:44:16:

Kamp: Geen strafbare feiten

DEN HAAG - De Koninklijke Marechaussee heeft wel degelijk onderzoek verricht naar de behandeling van vijftien verdachten in Irak door de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) in oktober 2003. Volgens de marechaussee was er geen sprake van strafbare feiten. Dat zei minister Henk Kamp (Defensie) vrijdag na afloop van de ministerraad.

Toch stelt de minister samen met zijn collega van Justitie Ernst Hirsch Ballin een onafhankelijke commissie in om de kwestie te onderzoeken. De commissie zal tevens kijken of betrokkenen, inclusief de minister zelf, op de juiste wijze met informatie zijn omgegaan. De minister zei geen aanwijzingen te hebben dat er nog nieuwe informatie boven tafel komt of dat er fouten zijn gemaakt bij de afhandeling van de zaak. ?Maar een onafhankelijk onderzoek kan alle twijfel wegnemen. ?

Kamp zei vrijdag dat hij destijds was geïnformeerd over mogelijke onzorgvuldige behandeling van verdachten en dat de Koninklijke Marechaussee dit ging onderzoeken. Van de uitkomst is hij niet op de hoogte gesteld. Dit is nooit het geval bij een strafrechtelijk onderzoek.

De commandant van de Nederlandse mariniers in de zuidelijke provincie al-Muthanna had bij het commandocentrum in Den Haag melding gemaakt van mogelijke misstanden bij de verhoren door de MIVD'ers, waarop de marechaussee onderzoek deed.

Daaruit bleek volgens Kamp dat de MIVD'ers bij hun verhoren gebruik hadden gemaakt van skibrillen. Volgens zijn informatie gebeurde dit om te voorkomen dat de verdachten hun verhoorder zouden kunnen herkennen. Dit hoeft volgens hem niet per se strafbaar te zijn. Ook het gebruik van harde muziek tijdens de verhoren was bekend. Dit gebeurde om te voorkomen dat verdachten in de cellen onderling met elkaar zouden communiceren tijdens de ondervragingen. Er zou ook met water zijn gegooid, maar ook dat hoeven op zich geen strafbare feiten te zijn.

Bron: telegraaf

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 17 november 2006 16:38:39 schreef Thorgrem het volgende:

Wellicht wordt vergeten dat het oorlog is en dat die mensen op een normale manier verhoren niet werkt. Ik ben tegen martelen of mensen onteren, alleen ligt mijn definitie van martelen in oorlogstijd wat anders dan de meeste mensen hier.

Dus de definitie van martelen verschilt al naar gelang het oorlog is of vrede? noparty.gif

Anyway, mocht het je niet gaan om de menselijke waardigheid van gevangenen, dan is het misschien interessant om te weten dat getuigenissen die door martelingen (fysiek of psychisch) zijn verkregen, vaak aan mekaar hangen van de onwaarheden. Oftewel, zoals een hoogleraar tijdens het college Esoterisch Christendom wwat ik onlangs volgde, zei: als je maar genoeg pijn gedaan wordt, zeg je nog dat je seks met je moeder hebt gehad om die pijn te laten stoppen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Of zoals je ziet met die arme Tempeliers die gruwelijke ketterijen gingen bekennen toen ze werden gemarteld.

En zo zijn er tal van voorbeelden van mensen die van alles verzonnen onder martelingen, of de realiteit verloren en gingen roepen wat ze ooit eens hadden gehoord of gelezen.

Mensen die gaan onder marteling niet de waarheid vertellen, maar gaan vertellen wat de beul graag wilt horen of wat ze denken wat de beul graag wilt horen.

Vandaar ook dat men dus ook op een gegeven moment in Europa van martelen ging afstappen omdat het niet echt euh...betrouwbaar is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 17 november 2006 17:17:28 schreef Gorthaur het volgende:

Of zoals je ziet met de Tempeliers die gruwelijke ketterijen gingen bekennen toen ze werden gemarteld.

En zo zijn er tal van voorbeelden van mensen die van alles verzonnen onder martelingen, of de realiteit verloren en gingen roepen wat ze ooit eens hadden gehoord of gelezen.

Mensen die gaan onder marteling niet de waarheid vertellen, maar gaan vertellen wat de beul graag wilt horen of wat ze denken wat de beul graag wilt horen.

Vandaar ook dat men dus ook op een gegeven moment in Europa van martelen ging afstappen omdat het niet echt euh...betrouwbaar is.

Klopt, maar ook in Europa wordt er nog een zekere mate van dwang toegepast bij verhoren, of denk je dat de verdachte pen en papier krijgt en dat men er op vertrouwd dat hij de waarheid (of überhaupt wat) gaat opschrijven?

En weg2, je zult het niet geloven maar in oorlog gedragen mensen zich anders als in vredestijd. Martelen en de difinitie daarvan is hetzelfde, wij moeten alleen niet gaan verwachten dat er in oorlog net zo verhoord wordt als hier op het politie bureau. En nu kunnen we wel allemaal moord en brand roepen over moreel enzo, maar dat zou lekker makkelijk zijn vanachter je pc waar het veilig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal niet te voorbarig zijn met mijn oordeel. Ik zie de zwarte bril als een psychologische marteling daar ben ik niet perdefinitie tegen, tegen lichamelijk marteling wel. Ik zat zo te denken, hoever ga je met het gebruiken van het woord marteling? Elke gerespecteerde geheime dienst van de afgelopen honderd jaar gebruik psychologische marteling (maar ook lichamelijke marteling; ik zie ze tot nu toe als verschillende).

Ik heb ooit een boek gelezen over de psychologische marteling van mensen in de DDR, ik vond het een fantastisch boek, alleen betwijfel ik of je correcte informatie krijgt door iemand bijvoorbeeld:

1. In fel licht ondervragen.

2. Zijn eigen graf laten graven.

3. Publiekelijk kaalscheren.

4. Uit laten kleden voor andere gevangenen.

5. Zijn bed/kleding/toilet voor een aantal dagen afpakken.

Ik weet ook niet waar je de grens zou moeten leggen, om wat te proberen: psychologische marteling mag geen gevolgen hebben op de lichamelijk welstand van een persoon? Ik ben ook tegen de doodstraf; in de Universele verklaring van de Rechten van de Mens staat dat elke mens recht op leven heeft (Dat treden we ook wel met voeten, abortus bijvoorbeeld). In de Universele Rechten van de Mens staat ook dat elke mens recht heeft op vrijheid.

Schijnbaar vinden we het rechtvaardig dat iemand zijn recht op vrijheid verliest na het begaan van een overtreding. Maar we vinden het onrechtvaardig als iemand bij een misdaad het recht op leven verliest? Zo zijn er nog wel meer onderwerpen die in de Universele verklaring van de Rechten van de Mens staan:

Een ieder heeft het recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid van zijn persoon.

Waarom zou alleen vrijheid kunnen vervallen? (Even de religieuze motieven daar gelaten).

Niemand zal onderworpen worden aan folteringen, noch aan een wrede, onmenselijke of onterende behandeling of bestraffing.Als een recht van de mens bijvoorbeel 'vrijheid' is, is iemand gevangeneming toch onmenselijk?

Een ieder heeft recht op eigendom, hetzij alleen, hetzij tezamen met anderen.

Hebben mensen in strafkampen of 'Gutanamo Bay' wel echte eigendommen?

Dat wetgeving anders is in oorlogstijd is nou eenmaal zo, een persoon in oorlogstijd is of medestander, of neutraal of vijand van je. Krijgsgevangenen zijn vijanden, en bijvoorbeel die lieve mannenbroeders in Irak die opgepakt zijn door de MIVD vallen hieronder, of het nou officieel militairen zijn of slechts notoire terroristen:

Verdrag III: Artikel 4 lid 2 van de GC definitie van een krijgsgevangene:

leden van andere militiën en leden van andere vrijwilligers-korpsen, met inbegrip van die van georganiseerde verzetsgroepen, behorend tot een Partij bij het conflict en optredend binnen of buiten het eigen grondgebied, zelfs indien dit grondgebied is bezet, mits deze militiën of vrijwilligers-korpsen, de georganiseerde verzetsgroepen inbegrepen, voldoen aan de volgende voorwaarden:

1. onder bevel te staan van een persoon, die verantwoordelijk is voor zijn ondergeschikten;

2. een vast en op enige afstand herkenbaar onderscheidingsteken te hebben;

3. de wapens openlijk te dragen;

4. zich in hun handelingen te gedragen naar de wetten en gebruiken van de oorlog;

In Verdrag III, Titel III Afdeling I Artikel 17 staat o.a (...)Geen lichamelijke of geestelijke marteling, noch enige andere vorm van dwang, mag worden toegepast op krijgsgevangenen om van hen inlichtingen te verkrijgen van welke aard ook. Krijgsgevangenen die weigeren te antwoorden, mogen niet worden bedreigd, noch beschimpt, noch blootgesteld aan enige onaangename of nadelige behandeling van welke aard ook.(...)

Kortom; als Nederland zegt zicht te houden aan de Geneefse Conventies (en commentaar heeft op Amerika) en er namens ons land mensen worden gemarteld; hoe dan ook; in oorlog of niet. Krijgsgevangenen (imho zijn de personen dit) mogen niet gemarteld worden; op welke wijze dan ook. Ik schaam me dan ook als Nederlander.. Kijk, het is natuurlijk erg makkelijk voor mij als Nederlander achter mijn laptop, op de bank en met de beentjes op tafel te zeggen 'dat mag niet'. Hier is het veilig.

Maar dat ontslaat nog steeds niet de individuele mens van zijn verantwoordelijk, laat staan een militair als onderdeel van het militaire apparaat, uitvoerend onderdeel van de Nederlandse Overheid die zowel de Geneefse Conventie als de Universele verklaring van de Rechten van de Mens heeft ondertekend. Die overtreed je hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 17 november 2006 17:22:48 schreef Thorgrem het volgende:

Klopt, maar ook in Europa wordt er nog een zekere mate van dwang toegepast bij verhoren, of denk je dat de verdachte pen en papier krijgt en dat men er op vertrouwd dat hij de waarheid (of überhaupt wat) gaat opschrijven?

Maar dwang bij verhoren is iets anders dan iemand te breken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 17 november 2006 17:28:26 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

Maar dwang bij verhoren is iets anders dan iemand te breken.

Technisch gezien komt het vaak wel op hetzelfde neer. Als ik een vriend vermoord heb en ze pakken mij en ik ontken telkens en ze gaan mij met dwang verhoren breek ik op een bepaald moment en zal bekennen.

Uiteraard is dat iets anders als totaal psychisch gebroken zijn. Hoe denk je overigens over 18 jaar cel; dat is een psychologische marteling an sich.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 17 november 2006 17:17:28 schreef Gorthaur het volgende:

Of zoals je ziet met die arme Tempeliers die gruwelijke ketterijen gingen bekennen toen ze werden gemarteld.

Dat was exact waar die hoogleraar op doelde!

Samengevoegde post 17-11-2006 17:43:14:

Quote:
Op vrijdag 17 november 2006 17:22:48 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

En weg2, je zult het niet geloven maar in oorlog gedragen mensen zich anders als in vredestijd. Martelen en de difinitie daarvan is hetzelfde, wij moeten alleen niet gaan verwachten dat er in oorlog net zo verhoord wordt als hier op het politie bureau. En nu kunnen we wel allemaal moord en brand roepen over moreel enzo, maar dat zou lekker makkelijk zijn vanachter je pc waar het veilig is.

Klopt als een bus: in oorlogstijd gedragen mensen zich inderdaad anders. Daarom viel ik zowat van mijn stoel, toen ik las dat ene PvdA-er had gezegd, dat Néderlanders zoiets toch niet doen?! Ik bedoel: hoe naïef kun je wezen. Ik geloof niet calvinistisch, dat de mens niet tot enig goed in staat is. Maar ik geloof wel - heel katholiek - dat de erfzonde een realiteit is die tot een gebroken wereld leidt, en daar is dit een onderdeel van.

Moet ik dan mijn mond houden als iemand beweert dat het normaal is als in oorlogstijd op andere (i.e. mensonterende) wijze verhoord wordt? Lijkt me niet. Het is nooit normaal als: volgens de norm, want volgens diezelfde norm behoor je een medemens ook als zodanig te behandelen, ook en juist als hij in jouw macht is. De immens moeilijke taak is aan de leidinggevenden in het leger om daar zorg voor te dragen, ook in situaties waarin ze onder zware druk staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 17 november 2006 17:36:59 schreef Harm-Jan het volgende:

[...]Hoe denk je overigens over 18 jaar cel; dat is een psychologische marteling an sich.

Elke dag uitslapen, 3x per dag een overheerlijke maaltijd, wasknijpers maken, beetje tv kijken, weblogje bijhouden, beetje tafel voetballen in de kantine of sporten in de gym, de laatste tips&trucs leren van je mede hommies, boekje lezen, etc. etc.

Het leven in de Nederlandse gevangenis is een ware hel!

knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 17 november 2006 11:43:34 schreef Gorthaur het volgende:

'Nederlands leger martelde in Irak'

DEN HAAG - Functionarissen van de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD) hebben in het najaar van 2003 de regels overtreden bij het verhoor van verdachten in Irak. Daarbij was geen juridisch adviseur aanwezig en de verdachten zouden tijdens de ondervraging gedwongen zijn een zwarte bril te dragen, waardoor ze niets zagen.

Een woordvoerder van het ministerie van Defensie zegt dat de bataljonscommandant dit gemeld heeft aan de marechaussee. Ook heeft hij melding gemaakt van het voorval, maar het is niet duidelijk op ,,welk niveau'' dat in Den Haag terecht is gekomen.

Ook is onduidelijk of het Openbaar Ministerie op de hoogte is gebracht. ,,We zijn nu druk bezig alle feiten op een rij te zetten,'' aldus de woordvoerder.

Vandaag schrijft de Volkskrant dat de MIVD zogenoemde hardhandige tactische ondervragingen uitvoerde. De Irakezen zouden zijn blootgesteld aan fel licht en lawaai en ook zouden Nederlandse militairen hen langdurig uit de slaap hebben gehouden door hen nat te spuiten. De misstanden zijn nooit gemeld aan het Openbaar Ministerie (OM), aldus de Volkskrant.

Openbaar Ministerie

Het Openbaar Ministerie in Arnhem denkt mogelijk de hele vrijdag nodig te hebben om uit te zoeken of de mogelijke misstanden in Irak bij de afdeling Militaire Zaken bekend waren. Dat heeft een woordvoerster gezegd.

Tot er meer bekend is, wil het OM niets zeggen over een eventueel strafrechtelijk onderzoek. Bij eerdere incidenten in Irak ontstond onduidelijkheid over de geweldsinstructie aan de Nederlandse militairen. Het Openbaar Ministerie liet toen in een brief aan de ministers van Defensie, Justitie en Binnenlandse Zaken weten dat de geheime geweldsinstructie ,,een dienstvoorschrift is in de zin van de art. 136 en 137 van het Nederlandse Wetboek van militair strafrecht.'' Overtreding van het dienstvoorschrift leidt altijd tot vervolging.

Politiek

Lijsttrekker Femke Halsema van GroenLinks reageerde geschokt en verbijsterd. De Tweede Kamerfractie vraagt zich af of Nederland is meegezogen in een Amerikaanse wijze van oorlogsvoering waarbij martelen als middel wordt geaccepteerd. Halsema dringt aan op een parlementair onderzoek en wil dat alle politieke partijen voor overleg terugkeren van verkiezingsreces.

Ook VVD en CDA willen snel duidelijkheid van minister Henk Kamp van Defensie over de berichten over marteling of mishandeling door de MIVD in Irak. VVD-Tweede Kamerlid Hans van Baalen wil onder meer weten of het Openbaar Ministerie op de hoogte is gebracht. Zijn CDA collega Henk Jan Ormel van het CDA vindt ook dat Kamp snel met feiten moet komen en roept hem op om zelf een onafhankelijk onderzoek in te stellen.

PvdA en GroenLinks dringen aan op onderzoek door de Tweede Kamer zelf, maar dat wijzen CDA en VVD vooralsnog af. Ormel wil daartoe niet besluiten op basis van een krantenbericht. VVD-er Van Baalen noemt dit ,,verkiezingsretoriek''.

(ANP)

Bron:

________________________________________________

Wij mogen ons nu dus zelf ook op het lijstje zetten.

Waar wij eerst zelf er schande van spraken, hebben we nu in 2003 zelf gedaan. Klinkt als een doofpot. Ben benieuwd of dit nog grote invloed gaat hebben op de verkiezingsuitslag.

Maar afgezien daarvan: Schandalig dat ook Nederland zich schuldig heeft gemaakt aan martelen.

jammer dat nederlanders ook mensen zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid