Spring naar bijdragen

Alternatieve geneeswijzen


Vind je alternatieve geneeswijzen goed?  

  1. 1. Vind je alternatieve geneeswijzen goed?

    • Ja
      11
    • Nee
      21


Aanbevolen berichten

  • 3 weeks later...
  • Antwoorden 75
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op woensdag 08 november 2006 15:47:35 schreef Thorgrem het volgende:

Ik sluit me aan bij Gorthaur. Ik heb er eigenlijk geen religieuze bezwaren tegen, wel denk ik dat het in de meeste gevallen kwakzalverij is. Inspelen op de zwakke mens en ze valse hoop voorhouden.

Quote:
Op woensdag 08 november 2006 15:39:01 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

Kwakzalverij.

In het beste geval bedrog, in het slechtste geval slecht voor je zieleheil.

Zo'n flesje kwaanwater (homeopathie) zou ik bedrog noemen, dat magnetiseur gebeuren en je energie banen in goede wegen brengen zou ik bedrog noemen, plus een gebied waar ik me als christen zijnde niet mee bezig wil houden.

Ja, er zijn ook mensen - met een reislust - die na een dagje bij Jomanda weer kunnen lopen, ook zo iets.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Eens even kijken naar eeuwen terug toen er nog alleen maar natuur was. Wat was het prachtig de aarde was vol rijkdom.

Daar verscheen de mens en deze mens had een sterfelijk lichaam. Als deze mens zich schaafde zag men bloed en deze openplek kon gaan ontsteken en zelfs zo erg dat het bloed vergiftigd werd en de dood volgde.

Toen ontdekten wij planten met geneeskracht, wat bijzonder ik maalde het in kleine stukjes zodat de sappen vrij kwamen en dit smeerde ik over de openwond.

Ik heb vele mensen gered van ernstige onstekingen en bloed vergiftingen.

Zelfs een barende vrouw die niet meer ophield met bloeden kon ik redden van de dood door de kruiden van de aarde.

Gelukkig zijn er nog genoeg vrouwen die deze kennis bij hen dragen en op natuurlijke wijze vele ziektes kunnen genezen.

Dat neemt niet weg dat wij mens in deze moderne tijd nieuwe middelen hebben uitgevonden die soms sneller werken en zelfs beter zijn.

Maar niets doet de oudheid vervagen en haar natuurlijke middelen die het lichaam kan herstellen op een natuurlijke manier zonder de goede bacterien te doden en het lichaam uit evenwicht te brengen.

Ik gebruik zoveel mogelijk natuurlijke producten. Maar soms kan het niet anders.

Dan gebruik ik moderne medicijnen zoals antibioctica.

Na een ferme operatie aan de blinde darm is dat dan ook wel handig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 november 2006 15:22:37 schreef thijssieboi het volgende:

Hallo,

Ik kon hier zo gauw geen topic over vinden, mocht hier al wel een topic over zijn, dan mag een mod deze sluiten
smile.gif

Wat vinden jullie van alternatieve geneeswijzen (acupunctuur, iriscopie, homeopathie etc.)? Het je er ervaring mee of houd je je er liever verre van? Vind je het verantwoord als christen en vind je het iets 'occult' of vind je het iets goed..?

Ik ben benieuwd
smile.gif

Matthijs,

Ik denk dat je hierover niet in een keer een oordeel kan geven. Of alle alternatieve geneeswijzen occult zijn of juist helemaal niet. Dat moet je denk ik per geneeswijze bekijken. Ik denk dat sommige alternatieve geneeswijzen occult zijn. Er wordt vertrouwd op hogere machten die niet van God komen. Maar ik denk dat ook een heleboel alternatieve geneeswijzen helemaal niet occult zijn. Wel weet ik zeker dat er in het alternatieve circuit ook sprake is van kwakzalverij, maar toch... er zijn ook middeltjes bijvoorbeeld uit de homeopathie die wel degelijk werken... Ik gebruik zelf ook wel eens homeopatische middeltjes. het is alleen (nog) niet aangetoond hoe die middelen precies werken... maar als het helpt en verder niet schadelijk is, waarom zou je het niet gebruiken?? Bovendien zijn geneesmiddelen die van kruiden etc komen niet zo bijzonder. Ook in de reguliere geneeskunde worden veel medicijnen gebruikt die afkomstig zijn van kruiden en planten.

Wel vind ik dat je in eerste instantie naar een reguliere arts moet gaan en niet zelf moet gaan dokteren. Er zijn een hele hoop ziekten waar je door middel van de reguliere geneeskunde door kan genezen. Wanneer we afhankelijk zouden zijn geweest van bijvoorbeeld alleen homeopathie zouden er zeker niet zoveel mensen genezen.

Maar wanneer de reguliere geneeskunde er niets aan kan doen, is het denk ik niet per se verkeerd om wat anders te proberen, maar je moet wel opletten dat het niet schadelijk is voor je lichaam of in strijd komt met God. Maar dit hangt af van voor welke alternatieve geneeswijze je dan kiest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De grote test: Ik neem vandaag elk uur één of ander homeopathisch pilletje en als ik over 14 dagen nog niet beter ben moet ik m'n huisarts raadplegen big-smile.gif

Samengevoegde post 26-2-2007 14:14:59:

ps. Het gaat om griep (waar ik al sinds vorige week donderdag (=anderhalve week) aan vastzit boosrood.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 26 februari 2007 14:13:51 schreef Joener het volgende:

De grote test: Ik neem vandaag elk uur één of ander homeopathisch pilletje en als ik over 14 dagen nog niet beter ben moet ik m'n huisarts raadplegen
big-smile.gif

Samengevoegde post 26-2-2007 14:14:59:

ps. Het gaat om griep (waar ik al sinds vorige week donderdag (=anderhalve week) aan vastzit
boosrood.gif
)

En als jij je beter voelt, welke conclusie trek je dan?

- Het pilletje werkt? Haha, domme wetenschappers! Zie je wel, logica maakt geen kans tegen Samuel Hahnemann!!!

- Het is vanzelf over gegaan, zoals zo vaak gebeurd?

- Placebo effect?

Link naar bericht
Deel via andere websites

kom op zeg niet zo kortzichtig Gorthaur. flower.gif

Wat weet jij er nu van wat wel of niet placebo effect is. Dat bestaat wel dat weet ik maar het is daarnaast zo ontzettend logisch dat als er een God bestaat en ziektes, dat er in de natuur geneesmiddelen zijn te vinden.

1 plus 1 is twee.

Immers als we honger hebben is er voedsel te vinden in de natuur.

Als we dorst hebben is er water te vinden in de natuur.

Als we het koud hebben kunnen we vuur maken.

Als we voeding willen hebben kunnen we in de aarde dit laten groeien.

Als we een dak boven ons hoofd willen hebben kunnen we van het hout in de natuur een huis bouwen.

Het zou de plank helemaal mis slaan als God dan geen antwoord in de natuur heeft verstopt voor ziektes.

Daar hoef je echt geen wetenschapper voor te zijn, je hoeft alleen maar naar de natuur te kijken en de aarde dan weet je dat 1 plus 1 twee is engel.gif

Maar het is niet echt bewijs wat je voert Joener.

A: Je weet niet of je het juiste medicijn bij de juiste griep hebt.

B: Misschien heelt je lichaam wel, griep gaat meestal uit zichzelf over.

knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 26 februari 2007 16:18:50 schreef liefde het volgende:

kom op zeg niet zo kortzichtig Gorthaur.
flower.gif

Als kortzichtig logisch denken is en tegelijkertijd het verwerpen van zaken die in strijd zijn met de logica, dan kan ik denk ik soms best kortzichtig zijn.

Quote:
Wat weet jij er nu van wat wel of niet placebo effect is.

Zeker. Als jij hoofdpijn hebt en ik geef je een flesje slootwater en je hoofdpijn gaat over, dan hoeft het geen mind trick te zijn, de hoofdpijn kan ook uiteindelijk ook uit zich zelf verdwijnen. Dat doet hoofdpijn wel vaker, gelukkig.

Maar dat slootwater zal dat in dat geval niet versnellen.

Quote:
Dat bestaat wel dat weet ik maar het is daarnaast zo ontzettend logisch dat als er een God bestaat en ziektes, dat er in de natuur geneesmiddelen zijn te vinden.

Zeker is er van alles te vinden in de natuur. Meestal zullen die stoffen als de werking aangetoond is vervolgens gebruikt worden voor reguliere medicijnen.

Maar we hadden het over homeopathie geloof ik, niet over vingerhoedskruid.

Quote:
1 plus 1 is twee.

Klopt. TNO?

Quote:
Immers als we honger hebben is er voedsel te vinden in de natuur.

Niet voor iedereen hoor. In Afrika is er nogal een voedselnood.

Nu kan ik die mensen natuurlijk wijs maken dat op de grond geen zand ligt maar dat het appels zijn...

Quote:
Als we dorst hebben is er water te vinden in de natuur.

Maar niet al het water is drinkbaar.

Nu kan ik natuurlijk mensen wijs maken dat als ik het in een potje stop en flink ga schudden het opeens niet meer zout is of de cholera eruit geschud is...

Quote:
[...]

etc.

Quote:
Het zou de plank helemaal mis slaan als God dan geen antwoord in de natuur heeft verstopt voor ziektes.

Daar hoef je echt geen wetenschapper voor te zijn, je hoeft alleen maar naar de natuur te kijken en de aarde dan weet je dat 1 plus 1 twee is
engel.gif

Oké, je hebt een taak. Genees de ongeneeslijke ziektes.

A: Je weet niet of je het juiste medicijn bij de juiste griep hebt.

B: Misschien heelt je lichaam wel, griep gaat meestal uit zichzelf over.

We hebben het over homeopathie, niet over medicijn. En homeopathie bezit de zelfde geneeskrachtige werking als kraanwater. Dat laatste lijkt me goedkoper...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oké, je hebt een taak. Genees de ongeneeslijke ziektes.

Geen enkele ziekte is volgens mij ongeneeslijk. Het is een samenspel tussen lichaam en geest.

Daarbij is de kracht van je eigen gedachtes, het voedsel dat je neemt een hele belangrijke factor.

Onze lichaam en geest zijn in staat om geheel te genezen. Maar natuurlijk lukt dat lang niet alle mensen.

Daarvoor moet je eerst tot de bron komen en dat is voor velen in dit leven niet weg gelegd.

engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 26 februari 2007 18:04:00 schreef ArjanH. het volgende:

Doet me denken aan dit vers in de bijbel:
...Toen zei Jezus tegen hem: Of ik iets kan doen? Alles is mogelijk voor wie gelooft.
Marcus 9 regel 23.

Bij God is alles mogelijk dus zelfs de ziekte die in onze ogen niet te genezen is, is bij God te genezen. Door geloof in Hem
smile.gif

Dus alle mensen die wel iets krijgen wat ongeneeslijk is hebben dat gewoon helemaal aan zichzelf te danken door hun ongeloof of niet genoeg geloof? Is dat werkelijk wat je wil zeggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie zegt dat iets ongeneeslijks is? Lees maar wat er staat. Kijk als je niet gelooft in bovennatuurlijke genezing door Jezus, kan God ook niet genezen, dat lees je op genoeg plekken in de bijbel.

Ik ga niet zeggen hoe het zit Thorgrem, ik lees alleen maar wat in de bijbel staatsmile.gif

Edit: Hoewel er wel geloof voor nodig is, je zal je wel open moeten stellen voor wat Hij kan. Hoe is je hartsgesteldheid, sta je open voor Zijn Geest, voor Zijn genezende hand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel leuk en aardig Arjan, je zegt wel degelijk iets en dat ondebouw je met een citaat uit de Bijbel. Ik zal lezen wat er staat. Een citaat wat slaat op de bezetenheid door een geest. Je rukt deze uitspraak dus geheel uit zijn verband. Is dit de manier om de Bijbel te verstaan? Hoe lees jij de Bijbel dan eigenlijk?

Onder ongeneeslijk verstaan we vaak de ziektes onder die door ons mensen niet te genezen zijn. En daar zijn er meer dan genoeg van. En ik vind het erg dat je de vele, vele mensen die ziek zijn waaronder erg veel christenen zitten, verwijt dat zij niet genoeg geloof hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat maak jij ervan, dat ik mensen wat verwijt. Want dat is namelijk niet zo. Maar dat wordt een wellus, nietes verhaal. Ik geloof gewoon dat God dat kan. En ook omdat ik het zie gebeuren, en mijzelf is overkomensmile.gif

En genezing begint met het geloof dat God dat kan, daarmee zeg ik niet dat iemand een 'klein' geloof heeft als iemand daar niet in geloofd of een niet goed christen is. Het gaat om het geloof hebben dat je geloofd dat Jezus Christus de geneesheer is. En hoe? Ja dat gebeurd op verschillende manieren. Lees Jakobus 5 maar eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal zonder meer aannemen dat je het dan idd niet zo bedoeld hebt.

Ik heb gezien dat het niets hielp en dat iemand langzaam kapot gemaakt is door kanker. Er is zelfs een heilige die tientallen jaren doodziek op bed heeft gelegen en ondanks haar geloof zelf niet genas. (Pius weet de naam van de heilige wel, ikben de naam vergeten)

Ik neem aan dat je dan op Jacobus 5, 15 doelt. Volgens mij gaat dat over iemand die ziek is en gered zal worden door de Heer en dat de Heer hem zal laten opstaan. Heeft dit niet betrekking op na de dood? Redding is namelijk geen woord wat je gebruikt als iemand geneest, maar wordt vaak gebruikt als in toegang tot de hemel.

Maar dan rest mij nog de vraag hoe jij met name Marcus 9 regel 23 leest. Het is toch overduidelijk dat het hier om een bezeten iemand gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt gelijk als je het hebt over die bezeten man. Maar er staan veel voorbeelden van Jezus waar Hij spreekt over 'geloof' hebben bij genezing en bevrijding van demonen.

Marcus 5 regel 34

      

Toen zei hij tegen haar: ‘Uw geloof heeft u gered; ga in vrede en wees genezen van uw kwaal.’

Marcus 10 regel 5: Jezus vroeg hem: ‘Wat wilt u dat ik voor u doe?’ De blinde antwoordde: ‘Rabboeni, zorg dat ik weer kan zien.’ 52 Jezus zei tegen hem: ‘Ga heen, uw geloof heeft u gered.’ En meteen kon hij weer zien en hij volgde hem op zijn weg.

Lees markus 6 de 1e 6 verzen maar eens. Jezus is daar zelfs verbaasd over het ongeloof van de mensen. Wat ik lees in de bijbel en leer van Hem, is geloof hebben bij genezing en bevrijding van wezenlijk belang. Hangt van de omstanders af, de persoon die genezing nodig heeft of zoals je in Jakobus 5 leest van degene die bid voor de zieke. De omstandigheden zijn verschillend maar wel belangrijksmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 26 februari 2007 23:22:23 schreef jeffrey_1989 het volgende:

@Thorgrem: Als ik dat vers lees dan valt vooral het woordje
alles
mij op.
Alles
is mogelijk voor wie gelooft. Dus dat heeft betrekking op
alles
. Niet alleen op dat van die bezeten man.

Is dat daadwerkelijk zo? Denk je dat dat bedoeld wordt? Dat als ik maar hard genoeg geloof ik morgen de loterij win? Kan vliegen, of enkel met mijn geloof vrede kan bewerkstelligen in de wereld? Ik denk dus echt niet dat "alles" zo bedoeld wordt. Maar toch staat er dat alles mogelijk is voor wie geloofd.... Zullen we het dan maar gewoon in de kontekst lezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn mening over alternatieve geneeswijzen? Allereerst is God de Schepper van hemel en aarde. Alle natuurlijke geneeswijzen maken dus gebruik van een stukje van de schepping. Lees de boeken van/over St. Hildegard van Bingen maar eens goed door. Zij is erkend heilige (met diploma's en zo... hamer.gif ) en schreef veel over/werkte veel met geneesmiddelen die tegenwoordig worden omschreven als 'alternatief'; kruiden, edelstenen/mineralen, bepaalde voedingsmiddelen juist wel/juist niet eten, seizoensgebonden voedingswijzen, enz. Maar... er zijn meer dingen tussen hemel en aarde, beter gezegd, op aarde. Ik geloof, dat God voor iedere ziekte een medicijn in de natuur heeft geschapen, of schept. Door de vernietiging van bijvoorbeeld tropische regenwouden en de daar voorkomende planten/dieren is het heel goed mogelijk, dat wij de medicijnen tegen bijvoorbeeld kanker, aids, al lang hebben vernietigd. De door ons gemaakte en door velen aanbeden, ja verafgode medische 'wetenschap' is niets anders dan de doorgedraaide versie van de natuurgeneeskunst, die echter haar oorsprong weigert te erkennen.

In het menselijk lichaam (en niet alleen daar) heeft God een aantal energiebanen geschapen. Ook langs die weg kunnen mensen elkaar genezen. Wetenschappelijk gezien zijn de fysici inmiddels zover, dat zij inzien, dat alles bestaat uit energie; uit onvoorstelbaar kleine snaartjes energie. De manier waarop een snaartje trilt, bepaalt, welk element dit snaartje vormt. (Grofweg gezegd komt de snaartheorie hier ongeveer op neer.) De oude Griekse filosofen wisten dit al; Panta rhei (alles stroomt). Alles is energie, energie is trilling, dus alles is trilling. Zoals je in een magnetron door trilling de temperatuur van voedsel kunt verhogen doordat de in het voedsel aanwezige waterdeeltjes mee gaan trillen, zo kun je je ook voorstellen, dat door een edelsteen, door een etherische olie, door een zilveren naald in een energiebaan, of hoe dan ook, de mens een geblokkeerde energiebaan weer vrijmaakt. Alles stroomt dan weer; de kosmische energie. Japanners spreken van ki, Chinezen van chi, Indiërs van prana, Grieken van pneuma. Veel christenen spreken in dit geval van 'duivels werk, waarmee je je niet moet inlaten'. Maar Paulus zei al; onderzoekt alles, en behoudt het goede. Als God zag, dat de schepping goed was, inclusief de energiebanen, wie zijn wij dan om te zeggen, dat je die, en andere delen van de schepping, niet mag gebruiken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 26 februari 2007 14:16:48 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

En als jij je beter voelt, welke conclusie trek je dan?

- Het pilletje werkt? Haha, domme wetenschappers! Zie je wel, logica maakt geen kans tegen Samuel Hahnemann!!!

- Het is vanzelf over gegaan, zoals zo vaak gebeurd?

- Placebo effect?

Het werkt! (maar het schijnt vrij normaal te zijn dat griep na twee weken toch wel over z'n top heen is). Bovendien is het helemaal niet zo'n alternatief iets, je kon het gewoon bij de apotheek halen. Ik weet niet, ze zijn in ieder geval niet smerig, dus dat is alweer een pluspunt knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid