Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 763
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Dat is natuurlijk wel heel makkelijk..

TRIN heeft initieel heel duidelijk laten weten dat zij blinden hebben genezen in Birma. Toen uitkwam dat deze genezingen niet hadden plaatsgevonden hadden ze opeens 'van horen zeggen' en geeft Ouweneel de verklaring dat hij het niet wist en dat hij het allemaal los laat.

Waar sta je dan eigenlijk, als TRIN zijnde? En wat draag je uit als christen? Waarvoor zijn genezingen überhaupt, in de ogen van TRIN?

... Maar goed, Mattheus heeft z'n leasebak, dus die zal het aan z'n achterwerk oxideren...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarvoor zijn genezingen überhaupt, in de ogen van TRIN?

... Maar goed, Mattheus heeft z'n leasebak, dus die zal het aan z'n achterwerk oxideren...

Genezingen zijn ter eer van God en ik ga ervan uit dat TRIN dat zo ook ziet. Ook geloof ik niet dat het Mattheüs gaat om een leasebak, maar het koninkrijk van God en dat hij daar niet lichtvaardig over doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarvoor zijn genezingen überhaupt, in de ogen van TRIN?

... Maar goed, Mattheus heeft z'n leasebak, dus die zal het aan z'n achterwerk oxideren...

Genezingen zijn ter eer van God en ik ga ervan uit dat TRIN dat zo ook ziet. Ook geloof ik niet dat het Mattheüs gaat om een leasebak, maar het koninkrijk van God en dat hij daar niet lichtvaardig over doet.

Man man man, wat moet er gebeuren voor bij jou de schellen van de ogen vallen. Het is een en al list en bedrog, helaas ik zou ook graag zien dat genezingen iets is wat je als sinterklaas kadootje krijgt als je er maar hard genoeg om zeurt. Eerst roepen dat er geweldig genezingen hebben plaatsgevonden, worden die onderzocht, blijken ze vals dan opeens de handen ervan af trekken en naar de ander wijzen, daar is niets christelijks aan daar is de duivel zelf aan het werk. En jij doet lekker mee.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarvoor zijn genezingen überhaupt, in de ogen van TRIN?

... Maar goed, Mattheus heeft z'n leasebak, dus die zal het aan z'n achterwerk oxideren...

Genezingen zijn ter eer van God en ik ga ervan uit dat TRIN dat zo ook ziet. Ook geloof ik niet dat het Mattheüs gaat om een leasebak, maar het koninkrijk van God en dat hij daar niet lichtvaardig over doet.

Genezingen zijn inderdaad ter eer van God. Als die genezingen echter toch niet echt blijken te zijn, hoe geef je die eer dan aan God? Dan wordt het toch juist ter schande van God?

En dat Mattheus zijn leasebak heeft zeg ik niet voor niets. Hij weigert enig commentaar op de hele Birma-kwestie, laat Ouweneel opdraven bij de EO (die vervolgens 20 minuten daadwerkelijk met veel woorden helemaal niets zegt) maar zet wel 1 van z'n 3 auto's te koop omdat hij een lease-auto gaat rijden.

Sorry, met alle respect voor de goede dingen die TRIN wellicht doet, dit is pure oplichting TEN NADELE van God.

Maar met alle goede wil van de wereld; hoe wil je dat anders uitleggen? De genezingen hebben niet plaatsgevonden.. .Waar is die eer van God dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarvoor zijn genezingen überhaupt, in de ogen van TRIN?

... Maar goed, Mattheus heeft z'n leasebak, dus die zal het aan z'n achterwerk oxideren...

Genezingen zijn ter eer van God en ik ga ervan uit dat TRIN dat zo ook ziet. Ook geloof ik niet dat het Mattheüs gaat om een leasebak, maar het koninkrijk van God en dat hij daar niet lichtvaardig over doet.

Genezingen zijn inderdaad ter eer van God. Als die genezingen echter toch niet echt blijken te zijn, hoe geef je die eer dan aan God? Dan wordt het toch juist ter schande van God?

En dat Mattheus zijn leasebak heeft zeg ik niet voor niets. Hij weigert enig commentaar op de hele Birma-kwestie, laat Ouweneel opdraven bij de EO (die vervolgens 20 minuten daadwerkelijk met veel woorden helemaal niets zegt) maar zet wel 1 van z'n 3 auto's te koop omdat hij een lease-auto gaat rijden.

Sorry, met alle respect voor de goede dingen die TRIN wellicht doet, dit is pure oplichting TEN NADELE van God.

Maar met alle goede wil van de wereld; hoe wil je dat anders uitleggen? De genezingen hebben niet plaatsgevonden.. .Waar is die eer van God dan?

Waarom zou hij commentaar moeten geven? Jezus gaf ook vaak geen commentaar. Waarom denk je dat hij Ouweneel laat opdraven en dat Ouweneel niet uit eigen initiatief is gegaan?

Zover ik weet hebben in Birma wel enkele honderden genezingen plaatsgevonden, dus die eer voor God is er wel. En er zijn mensen die zeggen dat de blinden wel genezen zijn. Er zijn dus verschillende verhalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom zou hij commentaar moeten geven?

Omdat Matthieu eerste genezingen claimt en deze (aantoonbaar!) niet waar blijken te zijn! Dan is het wel zo netjes om daar op te reageren.

TRIN heeft in eerste instantie op hun eigen website geplaatst dat ze zélf mensen hebben genezen. Nadat bekend werd dat dit niet zo was maakte Ouweneel er 'we hebben het van horen zeggen' van! Matthieu onthoudt zich van enig commentaar...

Jezus gaf ook vaak geen commentaar.

Matthieu is Jezus niet. Buiten dat waren de genezingen van Jezus wél zichtbaar.

Waarom denk je dat hij Ouweneel laat opdraven en dat Ouweneel niet uit eigen initiatief is gegaan?

Het zou me een zorg zijn wiens initiatief het was om bij Knevel te gaan zitten. Als CEO (met leasebak) is Matthieu zelf uitleg verschuldigd voor de door hem gedane claims van genezing.

Zover ik weet hebben in Birma wel enkele honderden genezingen plaatsgevonden
Want je was er bij?
En er zijn mensen die zeggen dat de blinden wel genezen zijn. Er zijn dus verschillende verhalen.

Nu ben ik waarschijnlijk heel naief maar de kinderen die bij TRIN op de website stonden alszijnde 'genezen' waren toch echt op TV en ze zegen helemaal geen steek.. Ik weet niet wat de genezing dan precies inhield maar hun gezichtsvermogen hebben ze in ieder geval niet terug en DAT was de claim van TRIN. Daarover hebben ze dus simpelweg gelogen.

En 'liegen' is in mijn optiek nóóit tot eer van God...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kritisch artikel in het ND:

Liegende mens kan niet zonder controle

Er staat in deze zaak rond de Birma-reis van TRIN meer op het spel dan wel of niet genezen blinde kinderen. Het gaat om waarheid en leugen. En om het zelfreinigend vermogen van de charismatische beweging.

Zijn er tijdens een reis van de charismatische organisatie TRIN naar Nederland wel of geen kinderen van blindheid genezen?

Deze kwestie is ongewoon, maar niet ingewikkeld.

Het TRIN-team is een land binnengevlogen en heeft daar volgens eigen zeggen wonderen mogen verrichten. Ontroerend, als het waar is. Maar dat bleek na onderzoek niet waar te zijn.

Pijnlijk, maar nog steeds niet ingewikkeld.

Er is geen waarheid gesproken. Laten we het niet gelijk liegen noemen. Het woord fantasie is wellicht beter op zijn plaats.

Marten Visser, zendeling in Thailand, had twijfels, deed een klein onderzoek en kwam tot de conclusie dat de wonderen niet hadden plaatsgevonden. Op dat moment gaat TRIN in de verdediging.

Dan wordt het ingewikkeld.

In plaats van bij de zaak te blijven, worden van TRIN-zijde zware, oneigenlijke argumenten in de discussie gebracht. Het absolute dieptepunt was de uitspraak van Willem Ouweneel, eind 2010: ‘Met wie ben je aan het strijden als je Gods wonderen hardnekkig wilt ontkennen?’

Een zin die in aanmerking komt om genomineerd te worden voor de meest manipulatieve zin van het jaar 2010, want twijfelen aan Gods wonderen is wel het laatste dat Marten Visser doet. Waar hij wél aan twijfelt, is aan het waarheidsgehalte van de mededelingen van de TRIN-mensen en hun adviseur Ouweneel; die lijken niet van plan toe te geven. ‘Waarom het steeds over die zeven hebben en waarom niet kijken naar die tweehonderd mensen die wel genezen zijn?’

Achter zo’n uitspraak zou je niet onmiddellijk een wetenschapper vermoeden, een vorser naar de waarheid. Want dit is gedraai, een doorzichtige poging om onder de waarheid uit te komen.

zelfreinigend

We moeten terug naar de beginvraag: Zijn die zeven kinderen nu genezen of niet?

‘Misschien waren ze wel genezen, maar nu niet meer’, probeerde Ouweneel in het programma Door de wereld van Andries Knevel. Ik kan me moeilijk voorstellen dat Ouweneel dit zelf gelooft.

Inmiddels hebben zich de laatste week twee nieuwe verdedigers van TRIN opgeworpen: Jan Sjoerd Pasterkamp en Daniël Renger (ND, 1 november). Ze zijn meegeweest met de tweede reis naar Thailand en nemen het op voor TRIN-oprichter Mattheus van der Steen.

Mooi, maar nu nog even die vraag beantwoorden betreffende het waarheidsgehalte van de TRIN-uitspraken. Renger blijkt er in het Nederlands Dagblad weinig interesse voor te hebben; we worden dus geen cent wijzer over de zaak waar het uiteindelijk om gaat.

Is dat vreemd? Het zelfreinigend vermogen van de charismatische beweging is nooit groot geweest; men houdt elkaar veelvuldig en graag de hand boven het hoofd.

Stapel

Dat we als mens heel goed in staat zijn te ‘liegen voor de goede zaak’, werd de afgelopen weken weer eens heel duidelijk in de fraudezaak rond Diederik Stapel. Deze Tilburgse professor wist zijn collega’s en veel anderen jarenlang om de tuin te leiden. Drie jonge onderzoekers, behept met moed, alertheid en speurzin, ontdekten ongerijmdheden en trokken aan de bel. Uit het verdere verloop van deze kwestie blijkt dat liegen niet alleen een mogelijkheid is, maar dat het gebeurt. Mensen hebben daar het vermogen voor en daarom moeten we goed op elkaar letten. Professor Stapel heeft veel en lang gelogen, maar nu het uitgekomen is, heeft hij nog wel de moed gehad om het toe te geven. Hij zei niet verongelijkt: ‘Waarom kijken ze niet naar al die onderzoeken van mij die wel koosjer waren?’

Er staat in deze zaak rond TRIN meer op het spel dan kinderen die wel of niet van blindheid zijn genezen. Het gaat om waarheid en leugen.

auteur:

Krijn de Jong • stafmedewerker bijzondere projecten bij stichting Tot heil des volks

Bron: Nederlands Dagblad

Ik vind het een goede zaak dat ook andere christelijke organisaties zich uitspreken over het gebeuren bij TRIN. Wat zij doen is natuurlijk hun eigen verantwoordelijkheid, evenals voor de mensen die er wel in geloven en er geld aan geven. Maar het kan niet zo zijn dat dit maar onder het tapijt wordt geveegd en men verder gaat met de orde van de dag. Wat dat betreft is dit stuk goed en scherp. Ouweneel mag zich nog wel eens achter de oren krabben vergeleken te worden met Stapel, een seculiere wetenschapper. Die kan blijkbaar wel een 'mea culpa' doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat Matthieu eerste genezingen claimt en deze (aantoonbaar!) niet waar blijken te zijn! Dan is het wel zo netjes om daar op te reageren.

Volgens mij heet hij geen Matthieu.

Of de genezingen aantoonbaar niet waar zijn, is de vraag. Er zijn verschillende kanten van het verhaal.

Jezus was ook vaak niet netjes in de ogen van Zijn omstanders. Anderen konden iets verlangen van Jezus, maar Hij deed alleen iets als Hij daar Zelf zin in had, namelijk als Hij Zijn Vader daarmee eerde.

Matthieu is Jezus niet. Buiten dat waren de genezingen van Jezus wél zichtbaar.

Mattheüs is Jezus niet, maar hij werkt wel namens Hem. Daarnaast meen ik dat de genezingen door Mattheüs wel zichtbaar zijn voor de mensen in de betreffende regio's.

is Matthieu zelf uitleg verschuldigd voor de door hem gedane claims van genezing.

Hij is aan niemand wat verschuldigd over getuigenissen.
Want je was er bij?

Daarom schreef ik ook 'zover ik weet'. Ik weet het niet, maar afgaande op de integriteit van Ouweneel en TRIN en op basis van de gedocumenteerde verslagen, concludeer ik dat honderden genezingen hebben plaatsgevonden.

Nu ben ik waarschijnlijk heel naief maar de kinderen die bij TRIN op de website stonden alszijnde 'genezen' waren toch echt op TV en ze zegen helemaal geen steek.. Ik weet niet wat de genezing dan precies inhield maar hun gezichtsvermogen hebben ze in ieder geval niet terug en DAT was de claim van TRIN. Daarover hebben ze dus simpelweg gelogen.

En 'liegen' is in mijn optiek nóóit tot eer van God...

Waarom denk je dat de kinderen niets zagen? Daarnaast geloof ik niet dat TRIN heeft gelogen. TRIN heeft geen enkele reden om te liegen. Christenen liegen niet en ik zie de christelijke medewerkers van TRIN niet liegen. Liegen zou ook geen enkel doel dienen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kritisch artikel in het ND:

Liegende mens kan niet zonder controle

Er staat in deze zaak rond de Birma-reis van TRIN meer op het spel dan wel of niet genezen blinde kinderen. Het gaat om waarheid en leugen. En om het zelfreinigend vermogen van de charismatische beweging.

Zijn er tijdens een reis van de charismatische organisatie TRIN naar Nederland wel of geen kinderen van blindheid genezen?

Deze kwestie is ongewoon, maar niet ingewikkeld.

Het TRIN-team is een land binnengevlogen en heeft daar volgens eigen zeggen wonderen mogen verrichten. Ontroerend, als het waar is. Maar dat bleek na onderzoek niet waar te zijn.

Pijnlijk, maar nog steeds niet ingewikkeld.

Er is geen waarheid gesproken. Laten we het niet gelijk liegen noemen. Het woord fantasie is wellicht beter op zijn plaats.

Marten Visser, zendeling in Thailand, had twijfels, deed een klein onderzoek en kwam tot de conclusie dat de wonderen niet hadden plaatsgevonden. Op dat moment gaat TRIN in de verdediging.

Dan wordt het ingewikkeld.

In plaats van bij de zaak te blijven, worden van TRIN-zijde zware, oneigenlijke argumenten in de discussie gebracht. Het absolute dieptepunt was de uitspraak van Willem Ouweneel, eind 2010: ‘Met wie ben je aan het strijden als je Gods wonderen hardnekkig wilt ontkennen?’

Een zin die in aanmerking komt om genomineerd te worden voor de meest manipulatieve zin van het jaar 2010, want twijfelen aan Gods wonderen is wel het laatste dat Marten Visser doet. Waar hij wél aan twijfelt, is aan het waarheidsgehalte van de mededelingen van de TRIN-mensen en hun adviseur Ouweneel; die lijken niet van plan toe te geven. ‘Waarom het steeds over die zeven hebben en waarom niet kijken naar die tweehonderd mensen die wel genezen zijn?’

Achter zo’n uitspraak zou je niet onmiddellijk een wetenschapper vermoeden, een vorser naar de waarheid. Want dit is gedraai, een doorzichtige poging om onder de waarheid uit te komen.

zelfreinigend

We moeten terug naar de beginvraag: Zijn die zeven kinderen nu genezen of niet?

‘Misschien waren ze wel genezen, maar nu niet meer’, probeerde Ouweneel in het programma Door de wereld van Andries Knevel. Ik kan me moeilijk voorstellen dat Ouweneel dit zelf gelooft.

Inmiddels hebben zich de laatste week twee nieuwe verdedigers van TRIN opgeworpen: Jan Sjoerd Pasterkamp en Daniël Renger (ND, 1 november). Ze zijn meegeweest met de tweede reis naar Thailand en nemen het op voor TRIN-oprichter Mattheus van der Steen.

Mooi, maar nu nog even die vraag beantwoorden betreffende het waarheidsgehalte van de TRIN-uitspraken. Renger blijkt er in het Nederlands Dagblad weinig interesse voor te hebben; we worden dus geen cent wijzer over de zaak waar het uiteindelijk om gaat.

Is dat vreemd? Het zelfreinigend vermogen van de charismatische beweging is nooit groot geweest; men houdt elkaar veelvuldig en graag de hand boven het hoofd.

Stapel

Dat we als mens heel goed in staat zijn te ‘liegen voor de goede zaak’, werd de afgelopen weken weer eens heel duidelijk in de fraudezaak rond Diederik Stapel. Deze Tilburgse professor wist zijn collega’s en veel anderen jarenlang om de tuin te leiden. Drie jonge onderzoekers, behept met moed, alertheid en speurzin, ontdekten ongerijmdheden en trokken aan de bel. Uit het verdere verloop van deze kwestie blijkt dat liegen niet alleen een mogelijkheid is, maar dat het gebeurt. Mensen hebben daar het vermogen voor en daarom moeten we goed op elkaar letten. Professor Stapel heeft veel en lang gelogen, maar nu het uitgekomen is, heeft hij nog wel de moed gehad om het toe te geven. Hij zei niet verongelijkt: ‘Waarom kijken ze niet naar al die onderzoeken van mij die wel koosjer waren?’

Er staat in deze zaak rond TRIN meer op het spel dan kinderen die wel of niet van blindheid zijn genezen. Het gaat om waarheid en leugen.

auteur:

Krijn de Jong • stafmedewerker bijzondere projecten bij stichting Tot heil des volks

Bron: Nederlands Dagblad

Ik vind het een goede zaak dat ook andere christelijke organisaties zich uitspreken over het gebeuren bij TRIN. Wat zij doen is natuurlijk hun eigen verantwoordelijkheid, evenals voor de mensen die er wel in geloven en er geld aan geven. Maar het kan niet zo zijn dat dit maar onder het tapijt wordt geveegd en men verder gaat met de orde van de dag. Wat dat betreft is dit stuk goed en scherp. Ouweneel mag zich nog wel eens achter de oren krabben vergeleken te worden met Stapel, een seculiere wetenschapper. Die kan blijkbaar wel een 'mea culpa' doen.

Ik schreef al eens eerder dat ik geld overmaakte aan Stichting Tot Heil des Volks, vanwege hun werk dat ze deden voor verdrukte prostituees, maar dat ik hen bekend maakte geen geld meer aan hen te zullen overmaken, vanwege hun negativiteit ten opzichte van charismatischen. Ze laten telkens weer zien weinig te snappen van de charismatische stroming en zetten zich er onterecht tegen af.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat klinkt mij als het onthoofden van de boodschapper in de oren. Mijn insziens is het maar goed dat ze weinig snappen van het liegen en bedriegen van TRIN.

Een boodschapper hoort geen valse boodschap te brengen en als de regels zo zijn dat een valse boodschapper dient te worden onthoofd, dienen deze regels te worden opgevolgd. (Gelukkig zijn de regels in Nederland niet zo streng dat boodschappers moeten worden onthoofd op basis van hun al dan niet valse boodschap.)

Jammer dat ze maar weinig snappen van de integriteit van TRIN en dat ze door verblindheid ten onrechte denken dat sprake is van andere praktijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blijft de vraag wie er hier verblind is maar goed daar gaat dit hele topic al over.

God geeft aan wie verblind is.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:40 Hij heeft hun ogen verblind en hun hart verhard, dat zij niet met hun ogen zien, met hun hart verstaan en zich bekeren, en Ik hen geneze.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:9 Want bij wie zij niet zijn, die is verblind in zijn bijziendheid, daar hij de reiniging van zijn vroegere zonden heeft vergeten.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:11 maar wie zijn broeder haat, is in de duisternis en wandelt in de duisternis, en hij weet niet waar hij heengaat, want de duisternis heeft zijn ogen verblind.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee God kan mensen verblinden. Je bent weer bijbelteksten aan het knippen en plakken buiten de context. Zo niet, dan beweer je met die laatste tekst dat Tot heil des volks zijn broeder haat, in de duisternis is en wandelt. En dat is ronduit kwaadspreken en dus ongewenst op Credible.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jammer dat je weer in de bres springt Eulogía, zonder inhoudelijk op dingen in te gaan. De wereld is zwart-wit en iedereen die kritiek heeft op MvdS en TRIN heeft of kwalijke bedoelingen of 'begrijpt het niet'. Zo ken ik er nog wel een paar.

Een zinnig gesprek is eigenlijk niet meer mogelijk en dat is jammer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee God kan mensen verblinden. Je bent weer bijbelteksten aan het knippen en plakken buiten de context. Zo niet, dan beweer je met die laatste tekst dat Tot heil des volks zijn broeder haat, in de duisternis is en wandelt. En dat is ronduit kwaadspreken en dus ongewenst op Credible.

God kan mensen verblinden. Dat heb ik niet ontkend. - knip - Ik zeg niet dat Tot Heil des Volks zijn broer haat, in de duisternis is en wandelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jammer dat je weer in de bres springt Eulogía, zonder inhoudelijk op dingen in te gaan. De wereld is zwart-wit en iedereen die kritiek heeft op MvdS en TRIN heeft of kwalijke bedoelingen of 'begrijpt het niet'. Zo ken ik er nog wel een paar.

Een zinnig gesprek is eigenlijk niet meer mogelijk en dat is jammer.

Ik ben veelal inhoudelijk op dingen ingegaan en spiegel de wereld niet voor als zwart-zit en zeg niet dat critici of mensen met kritiek kwade bedoelingen hebben of het niet begrijpen. Gesprekken zijn met mij altijd mogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jammer dat je weer in de bres springt Eulogía, zonder inhoudelijk op dingen in te gaan. De wereld is zwart-wit en iedereen die kritiek heeft op MvdS en TRIN heeft of kwalijke bedoelingen of 'begrijpt het niet'. Zo ken ik er nog wel een paar.

Een zinnig gesprek is eigenlijk niet meer mogelijk en dat is jammer.

Ik ben veelal inhoudelijk op dingen ingegaan en spiegel de wereld niet voor als zwart-zit en zeg niet dat critici of mensen met kritiek kwade bedoelingen hebben of het niet begrijpen. Gesprekken zijn met mij altijd mogelijk.

Als de definitie van 'een zinnig gesprek' het overal vandaan knippen en plakken van losstaande bijbelteksten buiten de context is dan is een 'gesprek' inderdaad mogelijk met jou. Aangezien dat niet mijn definitie van een gesprek is heb ik nog geen zinnige discussie met jou erin zien voorbijkomen, wel heel veel discussie afgebroken zien worden en mensen zien vertrekken van het forum.

Om ontopic te blijven, er wordt voorbij gegaan aan het feit dat Trin een stel kinderen valse hoop heeft gegeven, gezegd heeft dat ze genezen waren en er mee heeft lopen pronken over de rug van deze kinderen heen, voor eigen eer en glorie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid