Spring naar bijdragen

Fitness topic


Aanbevolen berichten

3x per week is beter dan 2x of 1x per week.

En train je nog niet suf he, als je nieuw bent moet je eerst wennen aan de oefeningen. Zorg dat je ze eerst correct uitvoert en ga dan opbouwen. Je hoeft meestal niet door te gaan totdat je kapot bent, dat heet "tot failure trainen", dan krijg je het gewicht niet meer omhoog, omlaag, naar voren etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 827
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ten eerste raad ik je aan om alles te trainen, anders raak je uit balans. Train dus ook je rug, als je je borst traint. En train ook je benen.

Je kunt beginnen met apparaten. Doe voor elke oefening 3 setjes van 12, waarbij je er op mikt dat de laatste herhalingen van het laatste setje niet zo gemakkelijk meer gaan.

Verder: ga 3x per week naar de sportschool, 1x heeft weinig nut, 2x wat meer maar 3x is nog een stuk beter.

Deel het op, ongeveer zo:

Dag 1: schouders, borst en biceps

Dag 2: benen

Dag 3: rug en triceps

Maak dus een schema. Doe 2 of 3 oefeningen per spiergroep, b.v. 2 borst, 2 schouders, 2 biceps, allemaal 3 setjes van 12. Voor je benen b.v. 2 kuiten, 2 hamstrings, 2 quadriceps (voorkant bovenbenen). Rug 3 oefeningen en dan biceps 2.

Wat je buik betreft, doe elke training 1 of 2 oefeningen voor je buik. 3 setjes van 12 werkt ook voor je buikspieren prima.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik gebruik wei-eiwit. Ik merk resultaat, maar in hoeverre dat aan de wei ligt is moeilijk te zeggen. Creatine geeft een aardig effect, maar de kans is vrij groot dat dat tijdelijk is. Begin ik dus niet aan.

Wei zou ik je wel aanraden. Het beste 25g vlak voor de training (hoe korter ervoor, hoe beter) en 25g vlak erna (hoe korter hoe beter). Los het op in halfvolle melk met een grammetje of 60 druivensuiker.

Verder eet ik voor de training een banaan, heb ik tijdens de training een halve liter vrij geconcentreerde Roosvicee bij me en eet ik een uur na de training nog een maaltijd.

Als je ervoor eet, niet te kort ervoor, minstens een uur of anderhalf, anders ben je sloom tijdens de training smile.gif

Deze week weer keihard getraind, heerlijk. Zit flink vooruitgang in, ben in 3 weken 3kg aangekomen, zit nu op 83. Vet% blijft zeer acceptabel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Fijn meis, dat het sporten je zo goed bevalt smile.gif

Idd zitten er heel veel voordelen aan. Jammer dat er nog zo veel mensen zijn die niet sporten. Is een van de pijlers van een gezond bestaan.

Het verschil dat je ziet kan erg motiveren, dat doet het bij mij wel iig. Alleen gaat het op een gegeven moment wel langzamer.

Ben zelf de laatste 2 weken heel hard vooruit gegaan. Ik begin mijn ude niveau weer langzaam te naderen. Bench press is nog heel zwak, nooit mijn beste oefening geweest maar sinds mijn schouderblessure is die helemaal ingestort. Vreemd genoeg gaan schouderoefeningen al weer vrij goed, bench blijft zwak.

Mocht er verder iemand vragen hebben, wat dan ook, ik ben net Pim Fortuin (wat dat betreft puh2.gif), at your service smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

als ik hardloop op de loopband, krijg ik pijn in me onder rug.

waardoor kan dat komen?

Verkeerde schoenen? Op een loopband hebben veel mensen trouwens ook een verkeerde loopmanier. Dat ze de voet niet goed af laten rollen zegmaar. Vraag een leraar van de fitness anders of hij een keer helpt/meekijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Jude: ik zeg niet dat je ongezonder leeft hoor. Ligt er aan wat je verstaat onder "regelmatig bewegen". Ben zelf een energiebommetje, moet veel sporten om mijn ei kwijt te kunnen. Doe 3x per week 1.5 uur aan krachttraining en ga 1x een uur voetballen. Daarnaast fiets ik elke dag naar mijn werk en terug (2x een kwartiertje) en ga ik in het weekend regelmatig een stuk wandelen met mijn pa.

Beweging is goed, maar beweging waar je moe van wordt, waarbij die pomp flink aan het werk wordt gezet is nog veel beter smile.gif

Daarbij krijg je van krachttraining sterke botten, sterke spieren, een goede houding, krijg je minder snel rugklachten e.d., voel je je energieker. En je krijgt een beter figuur, wat weer goed is voor je zelfvertrouwen etc. Nogal wat voordelen smile.gif

@Jeroeno: dat is ongetraindheid. Als je regelmatig blijft rennen wordt dat vanzelf minder. Let wel ff op je houding, blijf recht overeind tijdens het lopen, ga niet gebogen rennen oid.

@WDSnypdb64: widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik deed altijd body attack, 1 keer in de week, maar ik kan dat dus niet meer doen vanwege m'n knie. Dus nou doe ik calanetics (wat voornamelijk door 45+ mevrouwen wordt gedaan, maar goed, tis wel leuk knipoog_dicht.gif) dat zijn allemaal verschillende oefeningen met gewichtjes of met elastiek voor heel je lichaam, ik vind het wel leuk, maar bij body attack kon ik gewoon m'n energie kwijt.

Ik heb dus een bobbel op m'n knie (net iets onder m'n knieschijf) als overblijfsel van osgoed slotter ofzo (dat is een ziekte aan je knie waarbij je spieren je kraakbeen kapot trekken) En van de pees tussen m'n knieschijf en die bobbel en van die bobbel heb ik dus last als ik m'n knie buig, of te hard/veel spring. En laat ik dat met body attack dus veel doen.

Ik hoop dat m'n fysio er iets aan kan doen, want ik vond dat rennen en springen juist heel leuk! Daar kreeg ik weer energie van enzo. En het voelt dan ook echt gewoon of je iets gedaan hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jazeker. Al is het bij veel van die oefeningen belangrijk dat je een "spotter" hebt, iemand die kijkt of je rug recht blijft e.d. Train je alleen of met een vriend?

En denk er ook aan dat je alles traint he, je lichaam moet in balans blijven. Als je met name bepaalde oefeningen doet, die je leuk vindt, heb je een grote kans dat je uit balans raakt. Dan klopt je houding niet meer. Maak dus een programma waarbij je hele lichaam voldoende aandacht krijgt.

Als je bijvoorbeeld bankdrukt, doe dan ook de tegenovergestelde oefening, dat is ongeveer deze waarbij je 'm naar je borst trekt ipv naar je buik:

link

Je rug moet wel recht blijven, dat kun je zelf lastig zien, dus een spotter is aan te raden. Begin ook met weinig gewicht, concentreer je op je houding.

Dit is btw een goed voorbeeld van een goede rugoefening.

Ik heb een paar jaar terug alleen armen, schouders en borst getraind, toen raakte ik ook helemaal uit balans. Voorkant was veel sterker dan de achterkant van m'n lichaam, houding was slecht.


Samengevoegd:

@ Videl:

Is die knieblessure blijvend? Lijkt er wel een beetje op. Vervelend joh. Alleen last van met springen, of ook b.v. met rennen? En traplopen?

Ik denk dat je fysio je wel oefeningen kan geven om het te verbeteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Valt hardlopen (buiten) hier ook onder? Want dan heb ik nog wel een vraagje. Ik loop nu sinds half september hard, met een opstapschema. Vorige week is onze opstapgroep overgegaan naar groep 4, dus met een ander schema. Ik let altijd goed op dat ik minstens 2 uur voor aanvang van de training gegeten heb, zodat ik geen pijn in m'n zij krijg. En tóch blijf ik daar last van houden. Als ik die steken krijg, gaan m'n onderbenen ook ontzettend verzuurd aanvoelen. Zo raar boosrood.gif Weet iemand wat er hier mis is en of ik er wat aan kan doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is meestal een teken van ongetraindheid, maar bij jou duurt het wel erg lang. Het kan er mee te maken hebben dat je te "zwaar" loopt, je je voeten te hard laat neerkomen als het ware. Daardoor krijgt je middenrif aardig wat schokken. Probeer eens wat lichtvoetiger te lopen.

Lastig maar algemeen probleem, is verder niet zo veel over bekend helaas.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er wordt geschat dat in Polen „ongeveer 60 procent van degenen die aan bodybuilding doen steroïden gebruiktâ€, bericht het Poolse weekblad Wprost.

Tieners tussen de 17 en 18 jaar beginnen ze vroeg in het jaar te gebruiken „zodat ze tegen de tijd dat het juni is in openluchtzwembaden met hun spieren kunnen pronkenâ€.

Hoewel de steroïden „verkrijgbaar zijn in bijna elke sportschool voor bodybuildingâ€, zijn ze gevaarlijk voor het lichaam. „Steroïden beschadigen niet alleen de lever maar ook de spierenâ€, zegt professor Janusz Nauman van de Medische Hogeschool in Warschau.

Andere bijwerkingen zijn bijvoorbeeld huid- en haarproblemen, hyperactiviteit, agressief gedrag en problematische emotionele stoornissen. Sommige bijwerkingen van het gebruik van steroïden doen zich pas voor nadat er jaren zijn verstreken.

In het geval bijvoorbeeld van „atleten uit [het voormalige] Oost-Duitsland, waar vanaf de jaren ’50 grote hoeveelheden stimulerende middelen werden ingenomen, werden de gevolgen voor de gezondheid in de jaren ’70 en ’80 waargenomenâ€, zegt Nauman. En Wprost voegt hieraan toe dat door het gebruik van steroïden „de kans groter wordt dat iemand zijn toevlucht neemt tot heroïne en andere drugsâ€.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Videl:

Is die knieblessure blijvend? Lijkt er wel een beetje op. Vervelend joh. Alleen last van met springen, of ook b.v. met rennen? En traplopen?

Ik denk dat je fysio je wel oefeningen kan geven om het te verbeteren.

Ik heb er altijd last van. Zelfs als ik lang op een stoel zit. (omdat m'n knieën dan dus gebogen zijn.) M'n fysio is nu inderdaad opzoek naar oefeningen, morgen moet ik er weer heen, dus ik hoop dat hij met een oplossing kan komen. Ik mis de beweging echt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid