Spring naar bijdragen

Het grote (bas-)gitaar topic


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 164
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Op zaterdag 06 januari 2007 15:34:46 schreef Thorgrem het volgende:

Wat is makkelijker te bespelen een bas gitaar of een "gewone" gitaar?

Ik heb beide gedaan, en ik moet zeggen dat ik persoonlijk makkelijker heb leren spelen op basgitaar dan gewoon.

En ik vind het ook leuker clown.gif

Maar zowieso wordt er vaak gezegd dat basgitaar makkelijker is.

Kwestie van zelf uitproberen, leen er een keer eentje van iemand smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou... wat ik zelf heb ervaren, is dat je het leuk moet vinden.

Als dat niet het geval is en je laat je constant ontmoedigen (door mensen die ziekelijke solo's doen enzo, ik weet hoe irri dat is puh2.gif) dan heeft het geen zin.

Er zijn zat tutorials te vinden, ik ben begonnen met tabs van simpele nummers (Nothing Else Matters begint bijna iedereen mee puh2.gif).

Deze site is erg fijn.

En Ultimate-Guitar ook smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 01:50:13 schreef Puszka het volgende:

Ik heb pas een gitaar gehad en probeer nu een beetje te spelen maarre mijn vraag is...Hoe moet je die opwekkingsliederen spelen? Ik heb akkoordenboek maar wanneer moet ik akkoord aanslaan dan? per lettergreep? alleen wanneer er een akkoord boven staat? of moet ik bepaalde maat aanhouden? en welke dan want er staat geen maat bij...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 21:27:51 schreef Puszka het volgende:

Ik heb pas een gitaar gehad en probeer nu een beetje te spelen maarre mijn vraag is...Hoe moet je die opwekkingsliederen spelen? Ik heb akkoordenboek maar wanneer moet ik akkoord aanslaan dan? per lettergreep? alleen wanneer er een akkoord boven staat? of moet ik bepaalde maat aanhouden? en welke dan want er staat geen maat bij...

Ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van een opwekkingsliedje, dat je waarschijnlijk wel kent (najah, het is een erg bekende iig) *pakt opwekkingsbundel erbij*.. nummer 167 'Samen in de naam van Jezus'.

Die begint zo:

Code:

D A G7 D

Samen in de naam van Jezus

Sla het akkoord D aan, herhaal dat, en ga daarmee door zodat je een ritme krijgt. Dan kun je beginnen met het liedje zelf. Je slaat het D akkoord herhaaldelijk aan totdat je bij 'in' bent aangekomen, dan pak je het A akkoord. Daarmee ga je door totdat je bij 'naam' bent gekomen, dan ga je over op het G7 akkoord, enzovoorts.

Bij dit liedje kun je bijvoorbeeld op elke lettergreep 1 x aanslaan, waardoor je telkens 2 x een akkoord aanslaat en dan verder gaat naar het volgende akkoord.

noparty.gif ik heb het gevoel alsof het totaal onbegrijpelijk is, ik hoop dat je er wat aan hebt, maar vraag gerust door. Misschien is er ook iemand anders die beter is in uitleggen knipoog_dicht.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 21:54:39 schreef ArjanH. het volgende:

Duidelijk
smile.gif
Misschien nog een tip dat de snaar die het dichtst bij je gezicht van bovenaf gezien, dat de E snaar is. De volgorde is dan
engel.gif
, A, D, G, B, E. Ik onthou het zelf met 'Een Aap Die Geen Bananen Eet
smile.gif

De volgorde staat ook zo int boekie
smile.gif

Jah, dat wist ik idd van die noten puh2.gif ook door die zin knipoog_dicht.gif

Samengevoegde post 06-1-2007 23:51:25:

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 21:47:55 schreef NienkeJ het volgende:

[...]

Ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van een opwekkingsliedje, dat je waarschijnlijk wel kent (najah, het is een erg bekende iig) *pakt opwekkingsbundel erbij*.. nummer 167 'Samen in de naam van Jezus'.

Die begint zo:

Code:

D A G7 D

Samen in de naam van Jezus

Sla het akkoord D aan, herhaal dat, en ga daarmee door zodat je een ritme krijgt. Dan kun je beginnen met het liedje zelf. Je slaat het D akkoord herhaaldelijk aan totdat je bij 'in' bent aangekomen, dan pak je het A akkoord. Daarmee ga je door totdat je bij 'naam' bent gekomen, dan ga je over op het G7 akkoord, enzovoorts.

Bij dit liedje kun je bijvoorbeeld op elke lettergreep 1 x aanslaan, waardoor je telkens 2 x een akkoord aanslaat en dan verder gaat naar het volgende akkoord.

noparty.gif
ik heb het gevoel alsof het totaal onbegrijpelijk is, ik hoop dat je er wat aan hebt, maar vraag gerust door. Misschien is er ook iemand anders die beter is in uitleggen
knipoog_dicht.gif
.

Okeej, bedankt! flower.gif

Samengevoegde post 06-1-2007 23:53:26:

Nog een andere vraag...achterin de bundel staan de akkoorden...maar bij bijv. de f (geloof ik) staan 6 stipjes, maar ik heb maar 5 vingers (echt? ja echt) moet je dan zegmaar ehmz met de vinger waar dat boogje bijstaat snel overpakken of niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 21:49:12 schreef JoostG het volgende:

Duidelijk, Nienke..

Maar 1 keer was genoeg geweest
knipoog_dicht.gif

Die opwekkingsliederen zijn echt alleen te vinden in een opwekkingsbundel of staat ze ook online?

vij mijn weten niet. De Stichting Opwekking moet er ook nog een beetje aan overhouden om uit de kosten te komen en ook dit jaar weer een conferentie in B'huizen te kunnen organiseren... knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Samengevoegde post 06-1-2007 23:53:26:

Nog een andere vraag...achterin de bundel staan de akkoorden...maar bij bijv. de f (geloof ik) staan 6 stipjes, maar ik heb maar 5 vingers (echt? ja echt) moet je dan zegmaar ehmz met de vinger waar dat boogje bijstaat snel overpakken of niet?

het boogje is een barré. dan zijn er zegmaar twee snaren (of meer) die je bij dezelfde fret in moet drukken. je gebruikt dan zegmaar niet je vingertop maar het bovenste kootje zegmaar(het stukje vinger met je nagel, min of meer, ik weet niet hoe ik het moet zeggen.) en dan duw je dus de twee snaren met 1 vinger in.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

ze vallen in het begin wel flink tegen maar als je een barreakkoord kan spelen, kan je een hoop akkoorden door hetzelfde akkoord telkens op andere positie te pakken!

Ben zelf na een jaar of 10 alleen gedrumd te hebben, ook een halfjaartje met de gitaar bezig..

er ging een wereld voor me open..

je merkt hoe een liedje in elkaar zit en je kan vrij snel met een paar akkoorden al veel dingen spelen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid