Spring naar bijdragen

Het grote (bas-)gitaar topic


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 164
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 11:20:25 schreef Joëlle het volgende:

gewoon de basis van basgitaarspelen is imho heel makkelijk. Zijn de eerste 4 snaren van een gewone gitaar.

Bij een basgitaar speel je van bijv. het akkoord D (d-f#-a) alleen de 'a'. Van D/F# speel je de basnoot, die achter de '/' (dus de 'f#'). Waar je die kunt vinden kun je in t bovenstaande schema (links is aan de kant van het stemmechaniek) vinden. zo kun je heel basis meespelen.

Daarna kun je gaan improviseren, loopjes verzinnen etc

heel basic uitgelegd overigens
puh2.gif
En in dat schema zijn t maar de eerste paar fretten, dat gaat gewoon zo heel de hals af
knipoog_dicht.gif

Dank u Joëlle!

Ok, wanneer pak je de kwint en wanneer de grondtoon dan? Is daar een regel voor?

Misschien moet ik eens wat tabs gaan downloaden...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 17 december 2006 23:59:28 schreef Mark1987 het volgende:

Een legende in de metal wereld, de enige echte Marcel Coenen. Hij kan geweldig spelen! Op dit filmpje speelt hij het wilhelmus, alleen dan een beetje, tja, Marcel Coenen stijl zeg maar
widegrin.gif

Z'n gitaar is ook vrij bijzonder:

Bo-El MC-7 7 snarig, signature model

Ibanez Universe PBK 7 snarig

Bo-El GG Classic

Ibanez RG 2820 TWB

versterker:

Mesa Boogie Simul Class 2:95 power amp

Marshall JCM 900 1960-A 4 X 75 watt stereo speakerunit

Marshall JMP-1 MIDI Tube Pre-amp

effecten:

Rocktron Replifex Effects Processor

Dunlop Cry Baby Wah Pedal

Digitech XP-100 Whammy Wah

Extra:

- Korg DTR 2 Tuner

snaren:

D'Addario 009-042 en een extra 054 voor de dikke B bij de 7 snarige modellen

011- 052 bij de Bo-El GG Classic (staat in D gestemd)

Meer info: link

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Hoe ben jij begonnen met het spelen K.?

Een fijne gitaar heb ik al, alleen het spelen wil niet erg lukken. Ik heb al eens via de pabo les gehad in liedbegeleiding maar dat stelde niet zo veel voor en heb ik ook weer verleerd.

Ok ik zie dat erg veel users in dit topic allemaal gave gitaren hebben nu ik wat verder gekeken heb. Hoe hebben jullie leren spelen? Wat zijn de tips/trucks van de insiders?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn gitaar ziet er ongeveer net zo uit als de jouwe Thorgrem. Alleen is mijne een Ibanez.

Ik kan wel wat akkoorden spelen en dergelijke, maar verder dan opwekkingsliedjes kom ik niet. Ik heb eerlijk gezegd ook geen zin om noten te leren spelen en nieuwe dingen te leren; maar als ik iemand gitaar zie spelen denk ik wel: 'mén dit wil ik ook kunnen' puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 28 december 2006 17:19:06 schreef NienkeJ het volgende:

Mijn gitaar ziet er ongeveer net zo uit als de jouwe Thorgrem. Alleen is mijne een Ibanez.

Ik kan wel wat akkoorden spelen en dergelijke, maar verder dan opwekkingsliedjes kom ik niet. Ik heb eerlijk gezegd ook geen zin om noten te leren spelen en nieuwe dingen te leren; maar als ik iemand gitaar zie spelen denk ik wel: 'mén dit wil ik ook kunnen'
puh2.gif

Dat laatste heb ik dus ook.

Ik wil het gewoon kunnen. En dan niet alleen akkoorden aanslaan want dat vond ik nogal saai.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 17 december 2006 23:59:28 schreef Mark1987 het volgende:

Een legende in de metal wereld, de enige echte Marcel Coenen. Hij kan geweldig spelen! Op dit filmpje speelt hij het wilhelmus, alleen dan een beetje, tja, Marcel Coenen stijl zeg maar
widegrin.gif

Die oranje vlaggetjes erachter worshippy.gifrofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 19 december 2006 11:19:03 schreef Gusto het volgende:

Ach, harpgitaar dus? Zoek maar eens naar Steve Bennett, bijvoorbeeld op deze site; [link]http://www.harpguitar.com/[/link] Ikzelf heb een Samick arch top, een Ibanez F-model mandoline en een originele djembé uit Gambia, en... wel 7 stemvorken, allemaal A=440Hz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb pas een gitaar gehad en probeer nu een beetje te spelen maarre mijn vraag is...Hoe moet je die opwekkingsliederen spelen? Ik heb akkoordenboek maar wanneer moet ik akkoord aanslaan dan? per lettergreep? alleen wanneer er een akkoord boven staat? of moet ik bepaalde maat aanhouden? en welke dan want er staat geen maat bij...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid