Spring naar bijdragen

Bril & Lenzen  

  1. 1. Bril & Lenzen

    • Ik heb een bril.
      37
    • Ik ben bijziend maar ik draag niks.
      5
    • Ik draag lenzen.
      33
    • Ik kan prima zien!
      34


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 179
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Shit he, ik dacht dat ik met een 150 euro per half jaar al genaaid werd door Pearl (6 x 1 maand met: -1,50 cilinder en -6 excl vloeistof). Het type vloeistof is overigens minder belangrijk, voor de hygiëne en gezondheid van je ogen maar wel heel belangrijk voor je draagcomfort.

Al moet ik zeggen dat ik een van de gelukkigen ben die zonder problemen lenzen dag in dag uit meer dan 16 uur per dag in kan hebben.

Met torische (= met cylinder) lenzen ben je sowieso duur uit. Ik heb een -3.00 CYL in combinatie met een hoge plussterkte, en dat betekent dat ik (bijna) nergens zachte lenzen krijgen die écht de juiste sterkte hebben. Alleen maatlenzen zijn een optie, maar die zijn voor een halfjaar en écht prijzig, zeker als je het risico loopt dat er in dat halfjaar iets mee gebeurt, en dan nog is het zicht niet optimaal. Het enige échte alternatief is harde lenzen, daar moet ik echt eens aan gaan beginnen. Even wennen, maar dan schijn je echt perfect zicht te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Dimitri: Harde lenzen zijn wel even andere koek hoor. Ik heb zelf de overstap gemaakt van zachte lenzen naar harde om dezelfde redenen die jou ertoe zetten. Ik wil je toch even waarschuwen.

- De overstap is een drama. Je bent echt een goede maand verder voordat je niet meer met bloeddoorlopen ogen rondloopt en je ogen niet meer geïrriteerd zijn. Veel mensen haken daarom al af.

- Harde lenzen moet je heel goed schoonmaken, je zicht is al snel heel slecht als je het een keer vergeet.

- Je moet ze niet te lang inhebben, want anders gaan je ogen irriteren.

- Je kunt ze zo verliezen, of ze gaan ergens bovenin/achterin je ogen zitten. Erg pijnlijk en vervelend.

- Je doet 4 jaar met 1 paar. Voorzichtig zijn dus!!

Natuurlijk zijn er ook voordelen.

- Ze zijn veel betaalbaarder dan zachte.

- Je ziet er goed door.

- Je hoeft geen bril op knipoog_dicht.gif.

Ik ben zelf een beetje van de lenzen afgestapt, omdat mijn ogen ze niet meer echt kunnen verdragen (harde dan). Maar ik zou zeggen, denk er eerst even over! Je ogen zijn je toegangspoort tot de wereld! knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik heb op het moment een bril, maar krijg in de zomervakantie lenzen.

Ik heb al harde lenzen gehad, vorig jaar, maar door een heleboel omstandigheden (verkeerd opgemeten lenzen, ijzersplinter in mijn oog, verkeerde lenzenvloeistof meegekregen) heb ik maar overwogen om er even mee te stoppen.

Ik hoop in de zomer zachte lenzen te krijgen.

Trouwens, heeft iemand ervaring met het ¨overstappen¨ van harde naar zachte lenzen? Is het prettiger voor je ogen, of juist niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hangt er vanaf. Ga je bij dezelfde opticien als de vorige keer? Zou ik niet doen persoonlijk. Je ogen mogen niet te droog zijn voor zachte lenzen dan kun je je ogen beschadigen. Zodra je ogen gaan irriteren na een dag ze inhebben (nadat je gewent bent aan lenzen) zou ik je ogen bij een andere opticien nog eens na laten kijken.

Bij mij waren mijn ogen dus te droog voor harde én zachte enzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb jaren zonder bril gelopen, maar het begon op een gegeven moment me op te vallen dat ondertiteling en dingen op het schoolbord onleesbaar voor mij waren.

Mijn moeder zei altijd knijp niet met je ogen, ik ja, maar anders zie ik het niet.

Mijn ma dacht ach die overdrijft vast, maar ja zij moet wel een bril en toen we bij de opticien waren en het niet asociaal druk was liet ik "voor de gein" mijn ogen meten.

-2, -2,5 gluk zei mijn moeder, want ik liep al anderhalf jaar te klagen. Dus ik een bril. Een rode.

Nu een zwarte want mijn ogen waren weer ietsje achteruit gegaan.

Ik draag altijd een bril, ben als de dood dat de lenzen verschuiven waar ik dat niet wil enzo.

Zonder bril zie ik alles wat verder dan 20 cm weg is vaag, erg vaag. Ik ben ooit een dag mijn bril kwijt geweest (wat die in de vriezer deed weet ik nog steeds niet) dat was echt lastig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

*zucht*

Dat kan niet.

Kan een contactlens achter het oog verdwijnen?

Het antwoord op deze vraag is: neen.

Wanneer een contactlens van het hoornvlies afschuift en onder het boven- of het onderooglid terechtkomt, dan kan de lens op een gegeven moment niet verder schuiven. Het bindvlies, een dun vlies dat over het oogwit ligt, buigt namelijk na enkele centimeters weer om en bekleedt dan de binnenzijde van de oogleden. De lens kan dus niet verder naar achteren schuiven dan tot aan deze omslagplooi. De lens kan teruggehaald worden door het oog de andere kant uit te draaien en met de vinger de lens terug te duwen. Probeer er niet te hard op te duwen want dan kan de lens zich vastzuigen aan het bindvlies.

Bron

Link naar bericht
Deel via andere websites

@mystique en iceJUH: ik raakte ook altijd m'n bril kwijt, 1 keer lag hij in het bos (ja wij hebben een bos achter het huis widegrin.gif ) en was mijn paard er over heen gelopen (toen had ik nog maar min 1 ofzo, dus helemaal niet in de gaten toen ie afviel)

een andere keer was nog suffer, was vorig jaar ofzo. Toen viel hij af terwijl ik met de paarden bezig was. Toen kon ik em niet meer terugvinden (grijzige bril op grind) omdat ik niks zag. Moest ik m'n vader roepen of ie mijn bril wilde komen zoeken puh2.gif

Ook word ik altijd helemaal kriegel als er ook maar 1 miniscuul vlekje op m'n bril zit. Lenzen zijn dus perfect voor mij knipoog_dicht.gif

het lijkt me trouwens wel friekie als je lens wel achter je oog zou kunnen komen, gaat ie zo je schedel in ieeeeeel nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb lenzen gehad, en toen vieldie uit op de trap. Drie keer de trap op en af geweest en toen gevonden.

Ik heb er wel een hekel aan om mijn bril af te doen. Ik vergeet hem ook nogal eens, onder de douche, gisteren in bed dacht ik, ik lig helemaal niet lekker! Blijk ik mijn bril nog op te hebben muur.gif

Mijn bril is meestal de viesheid zelve puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb er wel een hekel aan om mijn bril af te doen. Ik vergeet hem ook nogal eens, onder de douche, gisteren in bed dacht ik, ik lig helemaal niet lekker! Blijk ik mijn bril nog op te hebben
muur.gif

Dat heb ik dus ook al een aantal keer met lenzen gehad, kwam er dan alleen pas de volgende ochtend achter dat ik ze nog in had.. Het uitdoen gaat dan nog wel, alleen heb ik de hele dag last van me ogen en kan ik me lenzen dus niet meer in die dag..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Ik heb een bril en lenzen knipoog_dicht.gif Ik studeer voor opticien dus dan heb je soms ook wat meer middelen tot je beschikking knipoog_dicht.gif Dus als je vragen er over hebt kun je altijd een gil geven knipoog_dicht.gif

Wat lenzen betreft, de meningen zijn er verschillend wat betreft halfhard en zachte. Zelf draag ik zachte daglenzen, makkelijk geen geklieder met vloeistof knipoog_dicht.gif Dit ook omdat ik alleen bij sporten (zwemmen en badminton) mijn lenzen draag knipoog_dicht.gif Wanneer ik ze iedere dag zou dragen zou ik kiezen voor halfharde lenzen, dit omdat je een hogere visus (gezichtsscherpte, wat je ziet) kunt halen. En met halfharde lenzen heb je veel minder kans op ontstekingen. In aanschaf zijn ze wel duurder dan zachte lenzen, gemiddeld 100 euro per lens. Maar als je na gaat dat ze gemiddeld 5 jaar mee kunnen gaan, is het in verhouding tot zacht goedkoop. Zachte lenzen ben je rond de 150-300 euro per jaar kwijt. Maar het is niet voor iedereen verantwoord om halfharde lenzen te dragen dus dat verschilt ook nog weer per persoon knipoog_dicht.gif

Mensen met vragen, stel ze gerust!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik heb normaal gesproken ook lenzen, maar de laatste tijd kreeg ik steeds meer last van mijn lenzen. 's Avonds als ik moe ben, of tijdens het computeren droogden mijn lenzen meer dan normaal uit, hierdoor ging ik wazig zien..

Ik heb al verschillende nieuwe lenzen geprobeerd, van harde naar zachte lenzen gegaan en van jaar- naar maandlenzen, maar niets hielp écht..

Momenteel heb ik nog steeds zachte lenzen op proef, binnenkort moet ik naar de opticien om aan te geven wát ik wil, door gaan met deze lenzen (en dus tóch nog af en toe problemen met mijn lenzen hebben), of overgaan op een bril.. (wat ik toch liever niet doe)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid