Spring naar bijdragen

Muziek in de kerk


Aanbevolen berichten

Quote:
"Dostojevski" schreef het volgende:

Eens.

Daarom pleit ik er ook voor om dat overbekende orgel niet bij het grofvuil te zetten omdat de huidige cultuur ingeeft dat er ineens een drumstel in moet.

Precies. En daar pleit ik ook voor. Wat dat betreft zijn we het dus eens. Ik heb ook nergens aangegeven dat het orgel wel bij het grofvuil kan, integendeel. Ik ben groot voorstander van het orgel! Alleen niet van Sola Hydraulis, alleen door het orgel knipoog_dicht.gif

Quote:
Enerzijds heb ik zoiets van: als de voorgestelde wijziging geen aanslag betekent op de kern van het geloof, dan valt erover te praten. Aan de andere kant zie ik er totaal niets in dat de kerk maar met alle modes meewaait.

Natuurlijk niet! Het gaat om Gods eer en als die instrumenten daarvoor worden ingezet lijkt het me geen probleem. Dan lijkt het me ook geen aanslag op de kern van het geloof, integendeel. Opmerkelijk is dat sommige mensen vroeger zeiden, als er een roep was om eens wat dingen anders te doen: Het gaat niet om wat jij leuk vindt, het gaat om God... en dus moet je je gewoon een beetje schikken naar hoe het gaat en daar geen kritiek op leveren. En juist die mensen hadden opeens wel kritiek toen het wat anders ging... Omdat ze het zelf niet zo gewend waren smile.gif Maar dat is wel aardig over, de gemeente bloeit de laatste tijd alleen maar op, mensen worden actiever, enthousiaster, nemen vrienden mee naar de kerk, gaan actief aan de gang in de kerk en in de stad etc.

En nee, natuurlijk hoeft een kerk niet met alle dingen die in de mode zijn mee te draaien, ik ben er geen voorstander van om zondag een aantal gemeenteleden te laten jumpstylen op de band of op het orgel knipoog_dicht.gif

Quote:
Er zijn trouwens buiten de eredienst om nog andere manieren om iedereen aan z'n trekken te laten komen.

Uiteraard! Dit is maar 1 aspect! Er zijn er veel meer en die moeten net zo goed een plaats hebben!


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Het één hoeft het ander ook niet uit te sluiten. Sterker nog, opwekking was oorspronkelijk ook bedoeld als aanvulling, niet als vervanger. Alleen is het niet altijd practisch om een bibliotheek aan liedbundels in je tas mee te nemen, geef ik toe (hoewel 2 me prima te doen lijken). Wat dat betreft is een beamer best handig, als het gebouw het toelaat.

Ons gebouw laat geen beamer toe. Dat is opgelost door 2 plasmaschermen op te hangen waar de liedteksten op staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 109
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Mijn vriendin en ik bezoeken samen tegenwoordig zeer regelmatig de NGK in Ede en daar hebben ze Theo. Theo is geniaal op orgel en erg Goed op Piano. Ik weet niet zo goed hoe het te omschrijven, maar als een gezang of psalm over de opstanding gaat, verweeft hij heel kunstig een stukje van U zij de glorie in het voorspel. Als het volgende couplet over vertrouwen op God gaat, hoor je 'k stel mijn vertrouwen in het tussenspel.

Je kunt horen dat hij met hart en ziel speelt en bij tijd en wijle ontroert me dat zeer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik weet niet zo goed hoe het te omschrijven, maar als een gezang of psalm over de opstanding gaat, verweeft hij heel kunstig een stukje van
U zij de glorie
in het voorspel. Als het volgende couplet over vertrouwen op God gaat, hoor je
'k stel mijn vertrouwen
in het tussenspel.

Dat doet onze organist ook, heel mooi is dat. En omdat het zulke bekende melodieen zijn trekt het je aandacht ook meteen, ook al is het maar 1 regeltje. Als we de kerk uitlopen speelt de organist meestal ook een bekend lied en vaak past het wel bij de preek die geweest is. Ik vind het ook echt leuk dat hij de tijd neemt om dat zo uit te zoeken en mooi te spelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat doet onze organist ook, heel mooi is dat. En omdat het zulke bekende melodieen zijn trekt het je aandacht ook meteen, ook al is het maar 1 regeltje. Als we de kerk uitlopen speelt de organist meestal ook een bekend lied en vaak past het wel bij de preek die geweest is. Ik vind het ook echt leuk dat hij de tijd neemt om dat zo uit te zoeken en mooi te spelen.

Vooral die ene keer toen hij U zij de glorie/i] bij totale verrassing integreerde in de zangdienst, heb ik zitten snotteren als een klein kind. Toegegeven, het kwam ook omdat dit lied voorkwam in de liturgie bij de begrafenis van mijn vader.

Ik kan altijd erg genieten van meedenkende organisten/musikanten. een vleugje Passion voor pasen of Wilhelmus rond K-dag of B-dag kan ik zeer waarderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Nienke, ja.. vertel mij wat nieuws. Kampen (en zo zijn er wel meer Gereformeerde Gemeenten die als 'progressiever' bekend staan, en daar zijn wat hippere dominees en is de gemeente vaak wat kleiner, en zingt men wat sneller. Bijvoorbeeld Kampen, Doetichem, Apeldoorn en Vlissingen-West.

We zongen afgelopen zondag het Wilhelmus. En met Hervormingsdag zongen we dat lied van Luther 'Een vaste burcht is onze God'. Doen ze dat bij jullie ook? Ik verbaas me daar namelijk over, omdat ze verder zo idioot streng zijn m.b.t. andere liederen dan de psalmen in de kerk. Zoiets als wat Mr. Emilio beschrijft, dat kan bij ons echt niet. Net zoals er alleen psalmen gezongen worden, mogen er ook alleen psalmen gespeeld worden; en dus geen andere liederen in voor/tussen/naspel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De organist ide HHK van mijn vriendin die doet dat soms gewoon. Die zit er niet mee dat hij een berisping krijgt van de kerkeraad/ds. als hij met pasen de passion, of met b-dag het wilhelmus stiekem verwerkt in het tussenspel. Zeker niet omdat hij weet dat een groot gedeelte dat beetje rebelie wel kan waarderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

tjonge... ik vind dat allemaal ook wel erg overdreve. Ik snap sowieso niet waarom er alleen Psalmen worden gezongen, Paulus geeft aan dat we Hem mogen lofzingen met Psalmen, hymnen en geestelijke liederen en alles wat de Geest ons vol genade ingeeft. Zijn dat die 6 "enige gezangen?" smile.gif

Vandaar dat ze in de GKv ook minstens 5 kilo aan liedbundels hebt big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid