Spring naar bijdragen

Homo in de kerk


Aanbevolen berichten

Quote:
Op woensdag 08 februari 2006 15:47:50 schreef LaRosa het volgende:

@ tom: niks onchristelijks aan toch, zeggen dat jezus niet is opgestaan?
widegrin.gif

effe serieus: ik denk niet dat die oudtestamentische veroordelingen nog gelden. Jezus kwam na het oude testament, en aangezien de christenen hem willen navolgen, is zijn standpunt, dat je je naasten moet liefhebben en niet moet oordelen toch wel iets belamgrijker?

Wie zonder zonde is werpe de eerste steen..

De bekende dooddoeners...

Je naaste liefdhebben betekent niet dat je alles maar goed moet vinden wat hij doet. Ander belangrijk christelijk punt is dat je je naaste moet wijzen op zijn fouten, zodat hij zijn leven kan beteren. Wat ook weer iets anders is dan oordelen. Oordelen heeft namelijk te maken met over iemand zeggen of hij/zij al dan niet een waar gelovige is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 787
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op woensdag 08 februari 2006 15:51:07 schreef Tom het volgende:

[...]Ik zeg niet dat je geen goed christen bent. Een christen is iemand die het Doopsel heeft ontvangen en de Geloofsbelijdenis onderschrijft, daar doet een mening over homoseksualiteit verder niks aan af.

Ik zeg alleen dat ik vind dat jullie de bijbel op een inconsequente manier interpreteren, dat is iets anders.

Lees het berichtje van Eli maar eens. Het is niet inconsequent, integendeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
De bekende dooddoeners...

Je naaste liefdhebben betekent niet dat je alles maar goed moet vinden wat hij doet. Ander belangrijk christelijk punt is dat je je naaste moet wijzen op zijn fouten, zodat hij zijn leven kan beteren. Wat ook weer iets anders is dan oordelen. Oordelen heeft namelijk te maken met over iemand zeggen of hij/zij al dan niet een waar gelovige is.

Dankje! Daarom zei ik ook: 'Ik heb de persoon lief, de zonde niet'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 februari 2006 15:54:30 schreef Eli7 het volgende:

[...]

De bekende dooddoeners...

Je naaste liefdhebben betekent niet dat je alles maar goed moet vinden wat hij doet. Ander belangrijk christelijk punt is dat je je naaste moet wijzen op zijn fouten, zodat hij zijn leven kan beteren. Wat ook weer iets anders is dan oordelen. Oordelen heeft namelijk te maken met over iemand zeggen of hij/zij al dan niet een waar gelovige is.

Is het fout als je melaats bent?

Is het fout als je blind bent?

Vroeger vond men van wel, tegenwoordig niet meer. Deze dingen zijn ook grotendeels te genezen.

Is het fout als je als man van een andere man houdt en niet van vrouwen?

Blijkbaar wel, terwijl dit niet te genezen is.

Er heerst hier een toon in dit topic dat de homo's fout zijn, want zijn begaan zonden. Dan kunnen er wel mensen zijn die zeggen dat ze homo's wel als naasten zien, maar ondertussen zitten ze wel de hele tijd die homo's als fout te bestempelen. Valt dat onder naastenliefde?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 februari 2006 15:53:38 schreef Troel het volgende:

Precies, en daarom ben ik ervan overtuigd dat het niet zo is dat liefde en de daaruit komende seks tussen twee mensen van hetzelfde geslacht in strijd is met Gods wil.

Andere belangrijke reden voor mij om het niet geheel eens te zijn met het idee dat de homosekseule liefde op hetzelfde niveau staat als de heteroseksuele liefde, is dat overal in de Bijbel alleen maar over die heteroseksuele liefde wordt gesproken. Als het gaat over trouwen, dan is het altijd een man die met een vrouw trouwt. Dat is ook hoe God het huwelijk 'instelt' aan het begin van Genesis. God zegt daarin dat een man zijn ouders zal verlaten om zijn vrouw aan te hangen. En als dat huwelijk ook voor twee mannen bedoeld zou zijn, dan lijkt mij dat God op zijn minst voor een wat bredere formulering zou hebben gekozen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 februari 2006 15:58:46 schreef Troel het volgende:

[...]

Is het fout als je melaats bent?

Is het fout als je blind bent?

Vroeger vond men van wel, tegenwoordig niet meer. Deze dingen zijn ook grotendeels te genezen.

Is het fout als je als man van een andere man houdt en niet van vrouwen?

Blijkbaar wel, terwijl dit niet te genezen is.

Er heerst hier een toon in dit topic dat de homo's fout zijn, want zijn begaan zonden. Dan kunnen er wel mensen zijn die zeggen dat ze homo's wel als naasten zien, maar ondertussen zitten ze wel de hele tijd die homo's als fout te bestempelen. Valt dat onder naastenliefde?

Melaatsheid is geen zonde, blind zijn ook niet. Ik zeg het even cru maar ik bedoel het aardig. Iemand van achteren nemen, dáár heb ik het over, die handeling zie ik als zonde. De mens die het doet díe heb ik lief.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 februari 2006 15:59:30 schreef Eli7 het volgende:

[...]

Andere belangrijke reden voor mij om het niet geheel eens te zijn met het idee dat de homosekseule liefde op hetzelfde niveau staat als de heteroseksuele liefde, is dat
overal
in de Bijbel alleen maar over die heteroseksuele liefde wordt gesproken. Als het gaat over trouwen, dan is het altijd een man die met een vrouw trouwt. Dat is ook hoe God het huwelijk 'instelt' aan het begin van Genesis. God zegt daarin dat een man zijn ouders zal verlaten om zijn vrouw aan te hangen. En als dat huwelijk ook voor twee mannen bedoeld zou zijn, dan lijkt mij dat God op zijn minst voor een wat bredere formulering zou hebben gekozen.

Dan kun je misschien zeggen dat het huwelijk slechts is voor man en vrouw, en dat man-man en vrouw-vrouw huwelijken niet kunnen voorkomen. Maar dat is wat anders.

Overigens, het zijn de mensen die, zij het in opdracht van God, de bijbel hebben geschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 februari 2006 16:00:51 schreef JesusisLord het volgende:

[...]

Melaatsheid is geen zonde, blind zijn ook niet. Ik zeg het even cru maar ik bedoel het aardig. Iemand van achteren nemen, dáár heb ik het over, die handeling zie ik als zonde. De mens die het doet díe heb ik lief.

Nou, melaatsheid en blind zijn waren vroeger wel degelijk dingen die je persoonlijk werden aangerekend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 februari 2006 16:02:13 schreef Joozt het volgende:

Ik ken genoeg homo's die er niet van houden om 'iemand van achteren te nemen', zelf te worden genomen en ook niet van orale handelingen (buiten zoenen) houden...

Dat mag dus weer wel?
verbaasd.gif

ja, en hoe zit het met anale seks tussen mannen en vrouwen? Mag dat wel dan? Of gaat het gewoon om anale seks?

En als een man zich tot vrouw laat ombouwen, mag je dan wel seks hebben met elkaar? Of val je dan nog steeds onder homo zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 februari 2006 16:02:13 schreef Joozt het volgende:

Ik ken genoeg homo's die er niet van houden om 'iemand van achteren te nemen', zelf te worden genomen en ook niet van orale handelingen (buiten zoenen) houden...

Dat mag dus weer wel?
verbaasd.gif

Als ze homoseksueel zijn hebben ze toch op de één of andere manier gemeenschap met elkaar, of niet?

Homofilie is op zich geen zonde, maar als je gaat fantaseren in gedachten dan wel... Dat geld net zo goed voor hetero's.

Ik probeer alleen aan te geven dat mensen die een andere geaardheid hebben (om het zo maar aan te geven) daar van vrij kunnen komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 februari 2006 16:05:40 schreef JesusisLord het volgende:

Ik probeer alleen aan te geven dat mensen die een andere geaardheid hebben (om het zo maar aan te geven) daar van vrij kunnen komen.

En dat IS dus niet zo.

Je kan je DNA nou eenmaal niet veranderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 februari 2006 16:04:35 schreef Troel het volgende:

[...]

ja, en hoe zit het met anale seks tussen mannen en vrouwen? Mag dat wel dan? Of gaat het gewoon om anale seks?

En als een man zich tot vrouw laat ombouwen, mag je dan wel seks hebben met elkaar? Of val je dan nog steeds onder homo zijn?

Ik bedoel seks tussen man en man. Over anale seks tussen man en vrouw weet ik het niet. Ik vind dat persoonlijk een beetje vreemd... maar ben er niet over uit of ik dat als zonde zie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 februari 2006 16:08:51 schreef JesusisLord het volgende:

[...]

Toch wel..., maar jij mag wel wat anders vinden hoor.

Het is wetenschappelijk bewezen dat het niet kan, maar jij zegt dat het wel kan, maar gelukkig mag ik het wel wat anders vinden???

worshippy.gifworshippy.gifworshippy.gifworshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 februari 2006 15:58:46 schreef Troel het volgende:

Is het fout als je melaats bent?

Is het fout als je blind bent?

Vroeger vond men van wel, tegenwoordig niet meer. Deze dingen zijn ook grotendeels te genezen.

Melaatsen waren onrein, een best wel praktische regel, want zo werd voorkomen dat die ziekte zich al te ver kon verspreiden.

Blind zijn staat nergens als fout beschreven. Wel wordt door de discipelen gesuggereerd dat blindheid het gevolg kon zijn van zonden van die persoon, of die van zijn ouders. Iets wat door Jezus in het specifieke geval waar het om ging ontkend wordt.

Quote:
Is het fout als je als man van een andere man houdt en niet van vrouwen?

Blijkbaar wel, terwijl dit niet te genezen is.

Is iemand die roddelziek is te genezen? Is een gewelddadig persoon te genezen? Is een voetbalfanaat te genezen? Is een pedofiel te genezen? Is iemand die aan zelfbevrediging vast zit te genezen? Ben ik te genezen?

Als iets niet te genezen lijkt, betekent dat niet dat het dus maar geaccepteerd moet worden.

Quote:
Er heerst hier een toon in dit topic dat de homo's fout zijn, want zijn begaan zonden. Dan kunnen er wel mensen zijn die zeggen dat ze homo's wel als naasten zien, maar ondertussen zitten ze wel de hele tijd die homo's als fout te bestempelen. Valt dat onder naastenliefde?

Dat is de toon die jij er misschien uithaalt. Maar het is een toon die ik zelf niet herken. Wat mij betreft ben ik net zo fout als elke homoseksueel en net zo fout als elke heilige op Jezus na. Onder naastenliefde valt niet alles klakkeloos van elkaar accepteren. Onder naastenliefde valt wel dat je er altijd voor elkaar bent als de ander het moeilijk heeft. Naastenliefde is wel dat jij een deel van jouw leven opoffert, om zo een ander in zijn zwakheid te kunnen helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 februari 2006 16:09:54 schreef Troel het volgende:

[...]

Het is wetenschappelijk bewezen dat het niet kan, maar jij zegt dat het wel kan, maar gelukkig mag ik het wel wat anders vinden???

worshippy.gifworshippy.gifworshippy.gifworshippy.gif

Ik reageerde op 'en dat is dus niet zo'. Het zou anders kunnen zitten in het DNA, als dat zo is, geloof ik dat dat veroorzaakt wordt door demonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo gaat lekker hierknipoog_dicht.gif

Tom ik heb een vraagje: Zover ik het begrijp zeg jij met de bijbel in de hand: Het mag niet.

Anderen, waaronder ikzelf, zeggen: die teksten gaan helemaal niet over homoseksualiteit.

Denk jij niet dat de personen die de bijbel hebben geschreven het schreven van uit hun bekende wereld?

Paulus heeft het in een van zijn brieven over bidden met opgeheven handen, Betekend dat dan dat bidden met gevouwen handen fout is? Of zijn die opgeheven handen gewoon de manier die Paulus kende?

Zo ook met homoseksualiteit: Zou het kunnen zijn dat de schrijvers dingen zagen gebeuren rondom Israel, waarbij mannen met mannen sliepen of vrouwen met vrouwen. Waarvan die schrijvers vervolgens zeiden zo hoort het hier niet, wij krijgende dingen (kinderen etc) van God en niet van tempelprostitutie.

Overigens denk ik wel dat het niet Gods bedoeling was, ik vraag me alleen af of je dat uit de bekende teksten haalt. Of juist meer uit de rode draad van de bijbel.

@Jesus is lord: krijgen we nog argumenten of blijf je bij ik hou van de mens maar niet van de zonde??

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 februari 2006 16:14:00 schreef JesusisLord het volgende:

[...]

Ik reageerde op 'en dat is dus niet zo'. Het zou anders kunnen zitten in het DNA, als dat zo is, geloof ik dat dat veroorzaakt wordt door demonen.

Nou, dat zullen de homo's onder ons fijn vinden om te horen denk ik dan. muur.gif

Zijn er nog meer dingen die door demonen komen? Dan kan ik me daarvast op instellen?

Weet je zeker dat je niet te vaak naar Charmed hebt gekeken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dan kun je misschien zeggen dat het huwelijk slechts is voor man en vrouw, en dat man-man en vrouw-vrouw huwelijken niet kunnen voorkomen. Maar dat is wat anders.

Overigens, het zijn de mensen die, zij het in opdracht van God, de bijbel hebben geschreven.

Maar je mag dus ook geen vrouw begeren die niet de jouwe is. Naar mijn idee houdt dat ook in dat je geen man mag begeren die niet de jouwe is.

Quote:
ja, en hoe zit het met anale seks tussen mannen en vrouwen? Mag dat wel dan? Of gaat het gewoon om anale seks?

En als een man zich tot vrouw laat ombouwen, mag je dan wel seks hebben met elkaar? Of val je dan nog steeds onder homo zijn?

Dat zijn behoorlijk andere discussies...

Quote:
Het is wetenschappelijk bewezen dat het niet kan, maar jij zegt dat het wel kan, maar gelukkig mag ik het wel wat anders vinden???

Alsof jij nu opeens de wetenschap in alles vertrouwd... Het probleem met de wetenschap is, is dat zij geen rekening houdt met God en dat is iets wat wij toch wel zouden moeten doen. En wat dat betreft zou ik jullie ook nog het verhaal van een vriend van mij kunnen vertellen. Hem is, naar eigen zeggen, bovenstaande dus wel overkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid