Spring naar bijdragen

Alle geloven zijn hetzelfde


Aanbevolen berichten

Quote:
Op zondag 14 januari 2007 13:02:49 schreef HenkG het volgende:

Het kan absoluut van God als Persoon gezegd worden, aangezien God meer is dan Geest. God is Vader, Zoon en Geest, Drieënig God. En de Zoon, dat is Jezus!

Enne, aub geen hele referaten meer over die andere kijk op Christus. Dat hebben we ook hier op Credible nu wel gehad.

HenkG

Waar heb je het over, Henk? Heeft Jezus Zich dan zo schromelijk vergist toen Hij tegen de Samaritaanse vrouw zei: God is Geest? Niet meer en niet minder!! Eigenlijk staat er:GODGEEST.

En weerleg mijn laatste post dan eens? Is het niet zo, dat de Weg tot God de GEEST is, die in ons woont? Hoe zou de mens OOIT naar God kunnen vragen, als niet EERST zijn Geest in ons is? Je bouwt onwetend op mde mens ZELF!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 177
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op zondag 14 januari 2007 13:34:29 schreef GenW het volgende:

[...]Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat u de boodschappen uit gnostische geschriften probeert toe te passen op de bijbel. Echter, de bijbel is en blijft het uitgangspunt. Wie de bijbel leest zal tot de conclusie moeten komen dat Jezus de Christus is. Als je er allemaal dingen naast gaat leggen dan wordt het vervormd en dat is wat helaas bij u het geval is. Wat zou het fijn zijn als u de energie die u niet steekt in het verkondigen van onwaarheden zou steken in het verkondigen van Gods blijde Boodschap.

Ik baseer mij 'slechts'op de bijbel en in dit geval op het evangelie van Johannes. Ik weerspreek Jezus Christus toch niet? Volstrekt niet! Integendeel! Maar als je Johannes altijd 'naar de letter leest' kom je toch in de problemen, GenW. Zo leerde Hij in hoofdstuk 10.17 en 18, dat Hij macht had om het leven af te leggen en het weder te nemen. Maar de Schrift leert ook, dat het leven Hem ONTNOMEN werd. En als Hij zegt, dat Hij macht heeft om het leven weer op te nemen, lezen we wel vijf keer, dat Hij door de Vader werd OPGEWEKT. Hoe moeten we dit dan rijmen? Het antwoord is, dat Jezus in die twee verzen NAMENS de Geest sprak. M.a.w. de Geest Gods zegt dit! Kan dat niet? Hoe moeten we dan de uitspraak verstaan: 'De Here heeft gezegd tot mijn Here....'? (Psalm 110.1)

Ik wil niet 'katten', maar de Schrift moet zeer nauwgezet bestudeerd worden!

Samengevoegde post 14-1-2007 13:54:41:

Quote:
Op zondag 14 januari 2007 13:44:13 schreef ThijsK het volgende:

Je hebt m door P strootman, alleen je verget een stap, de Heilige Geest geeft ons kracht om te bidden tot JEzus

Juist, dat bedoeld ik! Het is de Heilige Geest, die ons naar Hem doet vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 14 januari 2007 13:51:18 schreef P. Strootman het volgende:

Ik wil niet 'katten', maar de Schrift moet zeer nauwgezet bestudeerd worden!

Zullen we dat dan eens gezamenlijk proberen Piet? smile.gif

1e punt

de Schrift = de TeNaCH ( ons Oude Testament )

( het Nieuwe Testament maakt dus geen deel uit van de Schrift )

2e punt

Beresjiet ( gen ) 6:3

3 En de HERE zeide: Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven, nu zij zich misgaan hebben; hij is vlees; zijn dagen zullen honderd twintig jaar zijn

Grondtekst: Mijn Geest = ruwach.

Dus de Geest ( ruwach ) van de HERE woont in alle mensen Piet! flower.gif

Ik heb niet meer tekst en uitleg nodig Piet. party.gif

Wat is nu hier Uw mening over deze 2 punten Piet?

Shalom, Pier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 09 april 2006 18:39:01 schreef das fritsel het volgende:

misschien lijken veel geloven op elkaar, maar het verschil tussen veel geloven en het chr geloof is dat je bij het chr geloof je eigen behoud niet hoeft te verdienen

Is het christelijk geloof het enige geloof waar je je behoud niet hoeft te verdienen? Heb ik dat goed gelezen?

Samengevoegde post 15-1-2007 13:43:26:

Quote:
Op zondag 14 januari 2007 22:02:08 schreef Pier het volgende:

[...]

Zullen we dat dan eens gezamenlijk proberen Piet?
smile.gif

1e punt

de Schrift = de TeNaCH ( ons Oude Testament )

( het Nieuwe Testament maakt dus geen deel uit van de Schrift )

2e punt

Beresjiet ( gen ) 6:3

3 En de HERE zeide: Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven, nu zij zich misgaan hebben; hij is vlees; zijn dagen zullen honderd twintig jaar zijn

Grondtekst: Mijn Geest = ruwach.

Dus de Geest ( ruwach ) van de HERE woont in alle mensen Piet!
flower.gif

Ik heb niet meer tekst en uitleg nodig Piet.
party.gif

Wat is nu hier Uw mening over deze 2 punten Piet?

Shalom, Pier.

Je bent te snel klaar, want ik heb het niet over leeftijden of de levensduur van de mens gehad.En de ruwach heeft niets te maken met de GEEST (neshama), ofwel de Heilige Geest. De levensadem nefhes hebben we gemeenaschappelijk met het dier.

Blijft trouwens ook: Als Gods Geest niet eerst in de mens zou zijn, zou de mens nooit naar God kunnen vragen. Meer nog, dan zou de mens niet verantwoordelijk gesteld kunnen worden. Maar als God Geest in ons woont, zijn we wel degelijk verantwoordelijk!Daar wordt in d ebijbel dan ook steeds op gewezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is het geen goed idee, om de posten van P. Strootman te negeren? Dat houdt de discussie alleen maar op. Steeds die gnostische uitingen en eigen dwaalleren... Ik wil ze graag overslaan, maar omdat jullie er op blijven reageren, moet ik dat toch meenemen, als ik jullie ideeën wil lezen. Jammer

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 15 januari 2007 14:02:49 schreef de vegaloog het volgende:

Is het geen goed idee, om de posten van P. Strootman te negeren? Dat houdt de discussie alleen maar op. Steeds die gnostische uitingen en eigen dwaalleren... Ik wil ze graag overslaan, maar omdat jullie er op blijven reageren, moet ik dat toch meenemen, als ik jullie ideeën wil lezen. Jammer

Leven we in de tijd van de inquisitie?

Dan loop je wel HEEL ver achter!

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de tijd van de inquisitie werden gnostici en dwaalleraren niet genegeerd, maar bekeerd, of gedood. Heb ik daar iets over gezegd? Bovendien zijn jouw dwaalleren over het algemeen al in de eerste driehonderd jaar christendom door de kerkvaders weerlegd. Jij blijft erin volharden, weigert bepaalde vragen te antwoorden, dus dan herinner ik mij het woord van de Heer aan de apostelen; "Als iemand jullie woord niet aanneemt, schud dan het stof van je voeten, en trek verder. Hoewel ik niet bij jou in huis ben geweest, weet ik door jouw manier van redeneren al, dat ik ook niet bij jou in huis wíl zijn, omdat ik daar m.i. de Heer niet zal vinden. Ik wens je evenwel de Geest Gods, en dat Hij je eindelijk je dwalingen mag doen inzien. Gegroet!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 15 januari 2007 14:40:05 schreef de vegaloog het volgende:

In de tijd van de inquisitie werden gnostici en dwaalleraren niet genegeerd, maar bekeerd, of gedood. Heb ik daar iets over gezegd? Bovendien zijn jouw dwaalleren over het algemeen al in de eerste driehonderd jaar christendom door de kerkvaders weerlegd. Jij blijft erin volharden, weigert bepaalde vragen te antwoorden, dus dan herinner ik mij het woord van de Heer aan de apostelen; "Als iemand jullie woord niet aanneemt, schud dan het stof van je voeten, en trek verder. Hoewel ik niet bij jou in huis ben geweest, weet ik door jouw manier van redeneren al, dat ik ook niet bij jou in huis wíl zijn, omdat ik daar m.i. de Heer niet zal vinden. Ik wens je evenwel de Geest Gods, en dat Hij je eindelijk je dwalingen mag doen inzien. Gegroet!

Ja, dat weten we maar al tegoed! De meest gruwelijke wreedheden werden begaan in naam van de Nazarener!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van Wikipedia: Nazarener verwijst naar bepaalde sektes van joodse christenen. De term verwees in het Bijbelse Nieuwe Testament naar de vroege volgelingen van Jezus, en naar Jezus zelf. Toen de leer van Jezus zich onder de heidenen (niet-joden in dit verband) verspreidde, en bepaalde joodse gebruiken niet meer gevolgd werden, gebruikte men de nieuwe term 'christenen'.

-----

Dus wat bedoeld u nou meneer Strootman? Het is mij niet geheel duidelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 15 januari 2007 14:57:23 schreef P. Strootman het volgende:

Ja, dat weten we maar al tegoed! De meest gruwelijke wreedheden werden begaan in naam van de Nazarener!

Piet, heb jij een hekel aan Christenen..?

Wil je ze daarom graag bekeren tot de liefdevolle God die jij in jou gedachten op basis van de Bijbel gecreëerd hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 15 januari 2007 15:14:11 schreef Iggi het volgende:

[...]

Piet, heb jij een hekel aan Christenen..?

Wil je ze daarom graag bekeren tot de liefdevolle God die jij in jou gedachten op basis van de Bijbel gecreëerd hebt.

Volstrekt niet, Iggi! Ik heb aan NIEMAND een hekel want God Geest woont in alle mensen. En we ontmoeten God alleen in onze naaste. Hoe kan iemand God liefhebben, die zijn naaste haat? Kijk, als iemand erop wijst dat zogenaamde gnostici vroeger gedood werden door de christenen, dan gruw ik daarvan! Alsof het een GOEDE daad was!

Dr. Alvin Boyd Kuhn schreef eens:

in het Westen, is nu twintig eeuwen lang beproefd. Het is een merkwaardigi ironie dat het niet alleen in grote mate de mensheid in het Westen verhief boven haar vroegere barbarij, maar ook in feite werd gebruikt als een dekmantel voor de ergste wreedheden die uit de geschiedenis bekend zijn. De smerigste wreedheden werden begaan in nota bene de naam van de zachtmoedige Nazarener. Het betaamt de westerse mensheid om het concept van de INNERLIJKE Christus te proberen, de hoop der zaligheid'

Paulus schreef: Christus IN u, de hoop der Heerlijkheid'

Dit wordt vandaag de dag nof als gnostisch beschouwd, maar dan in ongunstige zin. Terwijl het een VOLUIT bijbelse term is!

Is het dan toch weer het fanatisme van vroeger?

Eenheid in Jezus is wereldomvattend gezien toch een absolute onmogelijkheid. Maar Eenheid in Christus, Gods Geest (Schriftuurlijk gezien volkomen juist),behoort WEL tot de mogelijkheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En nu weer BOT graag over de vraag of alle geloven hetzelfde zijn. smile.gif

Mijn antwoord is nee. Want als Jezus zegt dat er niemand is die tot de Vader komt dan door Hem, dag geloof ik dat dat waar is. En als Jezus de enige weg tot God is, vormen alle andere religies niet de weg tot God. Waar ik als conclusie uit trek dat alle geloven dus niet hetzelfde zijn, omdat niet alle geloven Christus hebben als enige weg tot God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Thorgrem" schreef het volgende:

Voor de ergste wreedheden uit de geschiedenis kun je beter kijken naar de communistische landen van vroeger zoals de sovjet-unie. Dat waren trouwens geen christenen maar atheïsten.

Oh? Tijdens de inquisitie werden mensen op grote schaal gemarteld en verbrand, Stalin heeft vast meer mensen vermoord (meer dan Hitler b.v.) maar de manier waarop was toch net wat minder erg.

De inquisitie was een van de vreselijkste misdaden in de geschiedenis van de mensheid, liever niet bagatelliseren svp...

OT: niet alle geloven zijn hetzelfde, als je ze reduceert vind je sterke gelijkenissen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 15 januari 2007 17:53:40 schreef Light Jr. het volgende:

De inquisitie was een van de vreselijkste misdaden in de geschiedenis van de mensheid, liever niet bagatelliseren svp...

Ja?

Vertel eens waarom dit de vreselijkste misdaad in de geschiedenis van de mensheid was. Want dat is me nogal een claim...

Over welke inquisitie heb je het trouwens?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 15 januari 2007 15:53:53 schreef TimonK het volgende:

En nu weer BOT graag over de vraag of alle geloven hetzelfde zijn.
smile.gif

Mijn antwoord is nee. Want als Jezus zegt dat er niemand is die tot de Vader komt dan door Hem, dag geloof ik dat dat waar is. En als Jezus de enige weg tot God is, vormen alle andere religies niet de weg tot God. Waar ik als conclusie uit trek dat alle geloven dus niet hetzelfde zijn, omdat niet alle geloven Christus hebben als enige weg tot God.

Even voor de duidelijkheid. Geen inquisitie meer graag. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 15 januari 2007 15:53:53 schreef TimonK het volgende:

En nu weer BOT graag over de vraag of alle geloven hetzelfde zijn.
smile.gif

Mijn antwoord is nee. Want als Jezus zegt dat er niemand is die tot de Vader komt dan door Hem, dag geloof ik dat dat waar is. En als Jezus de enige weg tot God is, vormen alle andere religies niet de weg tot God. Waar ik als conclusie uit trek dat alle geloven dus niet hetzelfde zijn, omdat niet alle geloven Christus hebben als enige weg tot God.

TimonK

Is die Weg dan pas in het jaar 2000 geopend? En hoe zit het dan met de oud testamentiche gelovigen en al die miljarden en miljarden mensen, die toendertijd leefden en gestorven zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 15 januari 2007 19:06:47 schreef P. Strootman het volgende:

[...]

TimonK

Is die Weg dan pas in het jaar 2000 geopend? En hoe zit het dan met de oud testamentiche gelovigen en al die miljarden en miljarden mensen, die toendertijd leefden en gestorven zijn?

Die krijgen een opstanding ....je weet wel opstanding van zowel de rechtrvaardigen (degene die wisten naar Gods geboden te leven) als onrechtvaardigen (mensen die nog nooit van Gods geboden gehoord hadden).....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 15 januari 2007 19:06:47 schreef P. Strootman het volgende:

[...]

TimonK

Is die Weg dan pas in het jaar 2000 geopend? En hoe zit het dan met de oud testamentiche gelovigen en al die miljarden en miljarden mensen, die toendertijd leefden en gestorven zijn?

Die weg is inderdaad pas 2000 jaar oud. Maar ook voor de gelovigen uit het oude testament geldt dat zij enkel redding kunnen ontvangen door Jezus Christus heen. Want de belofte van de Redder werd bijvoorbeeld al aan Adam en Eva gegeven. En door het hele Oude Testament heen zie je dat er naar de komst van die Messias wordt uitgekeken. Voor hen geldt mijns inziens ook dat de enige weg tot God, door Jezus Christus is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb om eerlijk te zijn niet het hele topic doorgelezen maar net kwam een vraag in me op toen ik las dat alle goden enzo allemaal hetzelfde zijn. Ik vraag me dan af: het is toch duidelijk (tneminste, dat vind ik) dat bij elke religie een god is met een heel ander karakter. Kan iemand dat dan verklaren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 15 januari 2007 19:17:12 schreef Gods child het volgende:

Ik heb om eerlijk te zijn niet het hele topic doorgelezen maar net kwam een vraag in me op toen ik las dat alle goden enzo allemaal hetzelfde zijn. Ik vraag me dan af: het is toch duidelijk (tneminste, dat vind ik) dat bij elke religie een god is met een heel ander karakter. Kan iemand dat dan verklaren?

Deze tekst verklaard alles denk ik:

(1 Korinthiërs 8:5-6) . . . Want ook al zijn er die „goden†worden genoemd, hetzij in de hemel of op aarde, zoals er vele „goden†en vele „heren†zijn, 6 in werkelijkheid is er voor ons maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en wij voor hem; en er is één Heer, Jezus Christus, door bemiddeling van wie alle dingen zijn en wij door bemiddeling van hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid