Spring naar bijdragen

Dwaalleraars én mensen die zich willen laten misleiden – wat zegt de Bijbel hierover?

Aanbevolen berichten

12 minuten geleden zei Tortelduif:

Als jouw persoonlijke ervaring voor jou voldoende is om reïncarnatie plausibel te vinden, maar mijn persoonlijke ervaring voor mij voldoende is om reïncarnatie niet plausibel te vinden, hoe bepalen we dan objectief welke van die twee tegengestelde conclusies klopt?

Dat is voor mij om deze reden niet (meer) belangrijk. Voor jou wel? Als je bewijs zoekt, raadpleeg de literatuur, persoonlijke verhalen, regressieverhalen, of kijk naar hoe de natuur functioneert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 103
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De interne logica van reïncarnatie als systeem van morele ontwikkeling lijkt een probleem te hebben. Als ieder leven bedoeld is als een nieuwe gelegenheid om te leren en moreel te groeien, zou je over

Wanneer de Bijbel waarschuwt voor dwaalleraars, lijkt het mij dat we niet alleen naar de dwaalleraar moeten kijken. Er is namelijk ook een tweede kant van het verhaal: de mensen die juist op zoek gaan

Dat klopt, maar in deze tekst zit volgens mij naast de waarschuwing ook een geruststellende gedachte die gemakkelijk over het hoofd wordt gezien. Jezus zegt niet alleen dat er valse christussen e

7 minuten geleden zei IKBENANDERS:

Dat is voor mij om deze reden niet (meer) belangrijk. Voor jou wel? Als je bewijs zoekt, raadpleeg de literatuur, persoonlijke verhalen, regressieverhalen, of kijk naar hoe de natuur functioneert.

Voor mij is bewijs inderdaad wel belangrijk als iemand een objectieve uitspraak over de werkelijkheid doet.

Je noemt literatuur, persoonlijke verhalen, regressieverhalen en de natuur. Maar dat zijn voor mij niet automatisch bewijzen voor reïncarnatie. Ik zou juist graag één concreet voorbeeld hebben waarvan jij zegt: "Dit is een aanwijzing die zonder de aanname van reïncarnatie moeilijk te verklaren is."

Want als persoonlijke verhalen voldoende bewijs zijn, dan kunnen mensen met tegengestelde persoonlijke ervaringen dus tot tegengestelde 'waarheden' komen. Dan blijft voor mij de vraag hoe we kunnen bepalen welke interpretatie van die ervaringen overeenkomt met de werkelijkheid.

Dan kan ik natuurlijk ook zeggen: misschien is de groeiende rattenpopulatie wel het gevolg van mensen die maar niet willen leren en daarom opnieuw geboren worden als rat. Kijk maar naar de natuur, de vele literatuur over ratten en hun gedrag zeggen mij dat dit mogelijk zou moeten kunnen zijn. Ik heb echt duidelijk ervaren dat ratten mensen zijn die niet willen leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Tortelduif:

Voor mij is bewijs inderdaad wel belangrijk als iemand een objectieve uitspraak over de werkelijkheid doet. Je noemt literatuur, persoonlijke verhalen, regressieverhalen en de natuur. Maar dat zijn voor mij niet automatisch bewijzen voor reïncarnatie. Ik zou juist graag één concreet voorbeeld hebben waarvan jij zegt: "Dit is een aanwijzing die zonder de aanname van reïncarnatie moeilijk te verklaren is." Want als persoonlijke verhalen voldoende bewijs zijn, dan kunnen mensen met tegengestelde persoonlijke ervaringen dus tot tegengestelde 'waarheden' komen. Dan blijft voor mij de vraag hoe we kunnen bepalen welke interpretatie van die ervaringen overeenkomt met de werkelijkheid. Dan kan ik natuurlijk ook zeggen: misschien is de groeiende rattenpopulatie wel het gevolg van mensen die maar niet willen leren en daarom opnieuw geboren worden als rat. Kijk maar naar de natuur, de vele literatuur over ratten en hun gedrag zeggen mij dat dit mogelijk zou moeten kunnen zijn. Ik heb echt duidelijk ervaren dat ratten mensen zijn die niet willen leren.

Het was eerder al iconisch, nu zeker. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Tortelduif:

Dit is een aanwijzing die zonder de aanname van reïncarnatie moeilijk te verklaren is.

Ik heb je er toch al een gegeven: Ik heb een ongegronde aversie tegen het land Frankrijk. Deze is niet te verklaren uit wat ik heb meegemaakt in dit leven en wat er vanuit de opvoeding op mij is overgedragen. Soortgelijke verschijnselen vind je op elke hoek van de straat. 

Ik val in herhaling: wie zoekt die vindt en wij geloven allemaal wat we willen geloven.

Er is ook meer geloof in deze wereld te vinden dan bewijzen.

bewerkt door IKBENANDERS
Link naar bericht
Deel via andere websites